Auteur Topic: vraag gesloten koetswerk  (gelezen 10980 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
vraag gesloten koetswerk
« Gepost op: dinsdag 24 mei 2011 - 23:31:42 »
Gesloten koetswerk voor een examen rijbewijs B... wat is dat precies? Wordt een lichte vracht mét achterruiten, maar zonder zijruiten achteraan beschouwd als gesloten koetswerk? (ik hoop van niet)

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: vraag gesloten koetswerk
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 25 mei 2011 - 11:51:48 »
Ik vrees van wel; je kan immers niets zien als je over de schouder moet kijken. Er moet dan een bijkomende spiegel aan de buitenkant rechts geplaatst worden. Best stel je voorafgaandelijk aan het examen de vraag aan het examencentrum alwaar je het examen zal afleggen. Zij bepalen immers in eerste instantie of je voertuig aan de normen beantwoordt. Daardoor zal je dan ook geen gedoe hebben over het al dan niet comform zijn op het ogenblik dat het examen begint.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag gesloten koetswerk
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 26 mei 2011 - 08:41:57 »
Aangezien er geen extra spiegel was, daar ook nooit mee geoefend was en de winkels nog niet open waren, is het examen is uiteindelijk afgelegd zonder extra spiegel. Was toegelaten... Maar ik vroeg het me dus ook even af :) Het was een twijfelgevalletje vond ik omdat er wel achterruiten zijn! (het was niet voor mij trouwens)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: vraag gesloten koetswerk
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 26 mei 2011 - 11:34:43 »
Met achterruiten kan je een binnenspiegel gebruiken hé.

Hoewel daarmee eigenlijk niet aan de voorwaarden voldaan is, want er is voldoende zicht achteruit EN naar links vereist, en dat kan niet met enkel een achterrruit en geen zijruiten.


Er is voor zover ik kan zien, nergens bepaald wat een gesloten koetswerk precies is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: vraag gesloten koetswerk
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 mei 2011 - 13:31:53 »
Gesloten koetswerk voor een examen rijbewijs B... wat is dat precies? Wordt een lichte vracht mét achterruiten, maar zonder zijruiten achteraan beschouwd als gesloten koetswerk? (ik hoop van niet)

Gesloten koetswerk is volgens mij toch een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)
Dus die lichte vracht is een gesloten koetwerk neem ik aan.

Een cabrio of roadster heeft meestal een open koetswerk.

Maar het gaat wslk enkel om de definitie zichtbaarheid naar achter of zijdelings, dus of er (extra) buitenspiegels verplicht zijn...  :-\
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 mei 2011 - 13:39:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: vraag gesloten koetswerk
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 28 mei 2011 - 12:43:09 »
Gesloten koetswerk is volgens mij toch een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)
Nope.
Je kan uit de teksten afleiden dat het eigenlijk om de ruiten in dat koetswerk gaat ...

Anders spreekt men van een gesloten passagiersruimte of -kooi  :-\
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: vraag gesloten koetswerk
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 28 mei 2011 - 13:32:28 »

Gesloten koetswerk is volgens mij toch een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)
Dus die lichte vracht is een gesloten koetwerk neem ik aan.

Een cabrio of roadster heeft meestal een open koetswerk.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: vraag gesloten koetswerk
« Reactie #7 Gepost op: zondag 29 mei 2011 - 00:01:31 »
Anders spreekt men van een gesloten passagiersruimte of -kooi  :-\

Neen, gesloten koetswerk.

uit de oude doos: open koetswerk:



open en gesloten koetswerken:
Citaat
http://www.a-ford.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=51

Alle A-Fords hadden hetzelfde chassis, maar waren verkrijgbaar met verschillende open en gesloten koetswerken



« Laatst bewerkt op: zondag 29 mei 2011 - 00:10:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: vraag gesloten koetswerk
« Reactie #8 Gepost op: zondag 29 mei 2011 - 00:03:11 »

Gesloten koetswerk is volgens mij toch een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)
Dus die lichte vracht is een gesloten koetwerk neem ik aan.

Een cabrio of roadster heeft meestal een open koetswerk.


Idd, die kende ik al, was een specialleke.
Dat noem ik dan een half-cabrio met (bijna) gesloten koetswerk (vaste A,B,en C-stijl).

Daarom schreef ik overigens meestal. Want (Porsche) Targa´s bestaan ook (zijn ook geen full-cabrio´s).
Porsche Targa

Of auto´s met afneembaar dak (of 2 dakhelften) en vaste achterstijl/achterruit.

Citaat van: Michel
Een cabrio of roadster heeft meestal een open koetswerk

Maar blijkbaar is dit off topic, het gaat om zichtbaarheid...
« Laatst bewerkt op: zondag 29 mei 2011 - 00:17:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: vraag gesloten koetswerk
« Reactie #9 Gepost op: zondag 29 mei 2011 - 20:00:54 »
f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :
                        * als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links;

                        * als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk of een voertuig van de categorie B+E, C, C+E, D, D+E of van de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E, van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts;


Als je stelt dat het bij een auto met gesloten koetswerk gaat om "een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)" , dan zou de 2de voorwaarde hierboven van toepassing zijn voor een examenvoertuig voor rijbewijs B, en zou men er geen extra binnenspiegel in moeten plaatsen, maar een extra rechtse buitenspiegel ...

Dat is dus niet het geval ... de stelling waar van uit gegaan werd, klopt dus niet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder