Ik rij zeer veel in Frankrijk.
Echte verkeersgevaarlijke gekken zie je overal wel eens.
Maar ik moet vaststellen dat sinds het rijbewijs met punten werd ingevoerd in 1989 het gedrag op de weg opmerkelijk verbeterd is en dat de meeste weggebruikers zich vrij correct aan de regels houden.
Het is in ieder geval zo dat de Fransen hun wegcode nauwgezetter naleven dan wat we hier bij ons te zien krijgen.
Er is ook zeer veel controle op vanalles en nog wat.
Voorrang, snelheid, gordel, gsm, veiligheidsafstand, onaangepaste snelheid....met boetes en aftrek punten.
Geregeld staan de Gendarmes aan kruispunten, rotondes, opritten enz.
Ook gaan fietsers niet vrijuit. Punten kunnen ze wel niet kwijtspelen maar voor niet correct toepassen van de voorrangsregels ( volledig stoppen aan stopbord met voet op de grond, of niet verlenen van vvr), of plaats op de openbare weg, bellen terwijl men rijdt worden al gauw boetes uitgeschreven van 135 euro.
Blijkbaar is dit nog niet voldoende. Of is er toeval mee gemoeid?
In ieder geval, moest men en Belgie alles zo uniform maken als in Frankrijk en dezelfde strenge controles uitvoeren op het gedrag van de weggebruikers dan was bijna iedereen onmiddellijk geparkeerd.
Wij staan jaren achter en er gebeurt niets.
Ginder is men goed bezig, maar blijkbaar willen ze nog een tandje bijsteken.
Let maar op als je naar Frankrijk zou rijden, want met de Vlaamse mentaliteit denk ik niet dat je ver zal rijden als je de Gendarmes tegenkomt.