De Polizei heeft hier verleden week een VW combi aan de kant gezet met 22 volwassenen aan boord. Begin daar maar aan met 2 Polizisten. Het heeft een kwartier geduurd vooraleer de Polizei ze nog maar geteld kreeg, want ze bleven maar door elkaar heen lopen.
Een Roemeense vrachtwagen bleek hoger dan toegelaten te zijn. In principe kon de laadruimte verlaagd worden, doch die bouten waren verroest en de bestuurder had daartoe geen gereedschap bij. Hij stelde dan maar voor de vrachtwagen te verlagen door wat lucht uit de luchtvering te laten ontsnappen (wat de Polizei uiteraard geen goed idee vond).
Zo heb ik deze week ook een klucht meegemaakt op de melkerij.
Een zelfstandige voerder is stilaan aan het uitbollen, richting pensioenleeftijd. Nu zijn vaste chauffeur elders werk gevonden heeft, wil hij geen nieuwe knecht meer in dienst nemen. Dus verkoopt hij 1 van zijn 2 vrachtwagens alvast. Daardoor moeten een aantal boeren die hij altijd ophaalde, herverdeeld worden onder andere ritten.
Er werd een tijdelijke rit ingelast met een camion-remorque, een tamelijk laag model. De chauffeur die deze rit enkele weken uitvoerde, wist mij te vertellen dat hij een klant had waar hij onder een houten draagbalk door moest rijden. En hij had twijfels of we daar wel onder zouden kunnen. De zelfstandige voerder moest bvb voor die bewuste klant destijds zijn camion aanpassen: de uitlaat was te hoog.
Ik dus daar naartoe, ik zat er vlakbij in de buurt. Eens getest, en ik had nog welgeteld mjn handpalm-dikte over. Véél te weinig, dus. Stel je voor dat je er onderdoor rijdt, en de melk oplaadt. Intussen pompt de luchtvering zich automatisch wat op. Je hebt 't niet in de gaten, rijdt door.... en BENG! ... En je geraakt er simpelweg nooit nog weg op eigen kracht. Ikke dus foto's getrokken en doorgemaild naar mijn baas. En hem gzegd dat ik daar dus NIET onderdoor ga rijden. Want dat ken ik al wel. Je kan de vering op voorhand laten zakken. Ja, da's waar. Maar dat zijn dingen die 10x goed gaan, en de elfde keer hebt ge een lomperik die er niet aan denkt, met alle gevolgen vandien.
Ik stelde voor om ofwel die boer te vragen die balk te verwijderen. Ofwel er een verlengdarm achter te laten, en te laden vanop de straat. (Is een doodlopend privébaantje, dus niemand tot last daar). Keren is geen probleem. En zoniet, de melk te laten staan. Moet je maar welgeteld 1x doen, en die boer past zijn hof wel aan. Wedden? Probleem opgelost, op een fatsoenlijke manier.
Nee, dus. Mijn baas achter mijn rug de garage gebeld. De handvaten van de deksels rond de mangaten moesten ar af geslepen worden. Zo gezegd, zo gedaan.
Ik wist niet wat ik zag, toen ik de volgende avond de nacht op ging. Hoe moest ik nu die deksels openkrijgen zonder mij te kwetsen? 1 wondje, en dan? Dan zit ik ik thuis, arbeidsongeval. Zeker weten, zeg. En bovendien: de leuning kwam, zelfs neergeklap, nog hoger uit dan de handvaten die ze weggehaald hadden. Toemme, dààr hadden ze nog niet eens aan gedacht.
(En no way dat ze die leuning er ook nog gaan afslijpen. Want dan vertrek ik niet meer. Dan mogen ze er wel zélf op kruipen om die melk te bemonsteren).En ik vraag me trouwens af wat hij voorstelt als die oplegger in panne staat? Zuigcabine defect bijvoorbeeld. Gaat hij dan van die reserve oplegger ook de handvaten verwijderen?
In elk geval, als het mis gaat, dan zal het toch weer de chauffeur zijn die de fout begaan heeft.
Niet, dus. Ik heb de mail hier zwart op wit staan, inclusief leesbevestiging. En papier heeft geduld. Véél geduld als het moet. Dus als er in dat geval een koppeke moet rollen, .... dan zal 't NIET de mijne zijn.