Auteur Topic: Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens  (gelezen 11586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens
« Gepost op: maandag 13 juni 2011 - 13:16:52 »
Er blijkt nog altijd verwarring te zijn omtrent de Duitse kentekens die men gebruikt om een wagen uit Duitsland uit te voeren naar bv België. Volgens Wikipedia is de volgende regel van kracht:

Duitse platen met gele band = een Kurzzeit-Kennzeichen en is enkel in Duitsland geldig.


Met rode band is een Ausfuhrkennzeichen:


http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_%28Deutschland%29#Ausfuhrkennzeichen
http://de.wikipedia.org/wiki/Ausfuhrkennzeichen

Nu blijken er heel wat garagisten te zijn die beweren dat de platen met gele band ook toegelaten zijn in België, en anderen beweren zelfs van de Duitse en Belgische Douane te weten dat ze toegelaten zijn. Nog anderen beweren dat die gele platen tot 31/12/2008 in België verboden waren, maar sindsdien toegelaten zijn. En dan ken ik weer een agent die elk voertuig met zo een Kurzzeit-Kennzeichen in beslag neemt.

Zo dus, wat is er van aan?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens
« Reactie #1 Gepost op: maandag 13 juni 2011 - 14:35:25 »
In dit apenland kunnen ze je altijd kloten, want als Belg mag je met geen van die platen hier rondrijden.

De rode is ingeschreven (Zulassung) in D, de gele niet en is vergelijkbaar met onze commerciële platen en geldt hier dus niet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens
« Reactie #2 Gepost op: maandag 13 juni 2011 - 20:17:49 »
Toen ik een jaar of 6 geleden een, door mijn toenmalige baas tweedehands aangekochte, vrachtwagen ging ophalen in Duitsland was het zo'n rode die erop bevestigd werd door diegene die de vrachtwagen verkocht en de dag zelf opgehaald bij de douane.
Met diezelfde nummerplaat ben ik dan enkele dagen later naar de invoerder gereden voor de formaliteiten voor de homologatie.
Pas 3 maanden later kon dat voertuig in gebruik genomen worden waarvoor het werd aangekocht, namelijk repatriëring van defecte voertuigen uit binnen- en buitenland.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 14 juni 2011 - 21:38:16 »
Pas 3 maanden later kon dat voertuig in gebruik genomen worden waarvoor het werd aangekocht, namelijk repatriëring van defecte voertuigen uit binnen- en buitenland.

Blijkbaar is het allemaal een kwestie van "ons kent ons".

Mijn eerste tweedehands Mercedes stond bij Billen in Hasselt in transit. Ik kocht hem om 11:00 u. en mocht hem om 17:00 u. gaan afhalen. Op die tijd waren ze met 3 wagens, waaronder de mijne:

- naar de douane in Genk gereden om ze te importeren.
- naar de invoerder van Mercedes in Zaventem voor een gelijkvormigheidsattest.
- naar de technische keuring in Hasselt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 15 juni 2011 - 05:19:23 »
Mijn DODGE besteld op 31/10/2009 rond de middag (stond nog in Florida)
Op 3/12/2009 uit de container gehaald in Wilrijk.
Op 24/6/2010 kon ik er eindelijk de weg mee op. (volgende week 1 jaar)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 15 juni 2011 - 12:29:51 »
Er blijkt nog altijd verwarring te zijn omtrent de Duitse kentekens die men gebruikt om een wagen uit Duitsland uit te voeren naar bv België. Volgens Wikipedia is de volgende regel van kracht:

Duitse platen met gele band = een Kurzzeit-Kennzeichen en is enkel in Duitsland geldig.


Met rode band is een Ausfuhrkennzeichen:


http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_%28Deutschland%29#Ausfuhrkennzeichen
http://de.wikipedia.org/wiki/Ausfuhrkennzeichen

Nu blijken er heel wat garagisten te zijn die beweren dat de platen met gele band ook toegelaten zijn in België, en anderen beweren zelfs van de Duitse en Belgische Douane te weten dat ze toegelaten zijn. Nog anderen beweren dat die gele platen tot 31/12/2008 in België verboden waren, maar sindsdien toegelaten zijn. En dan ken ik weer een agent die elk voertuig met zo een Kurzzeit-Kennzeichen in beslag neemt.

Zo dus, wat is er van aan?

Tja, letterlijk volgens Wikipedia zijn die Duitse platen met gele band = Kurzzeit-Kennzeichen ook in die bepaalde Europese lidstaten mogelijk (tijdelijk) geldig, als die landen met Duitsland een overeenkomst hebben.
Ttz als Be dat Duitse Kurzzeit-Kennzeichen wettelijk aanvaard als "korte-tijd-kenteken". (de plaat in afbeelding verloopt t/m 9 maart 2004)

Dus uw vorlaatste zin klopt (en de laatste niet), als Be met D een wettelijk getekende overeenkomst heeft, geldig vanaf 1.1.2009 .
(zeg die ene agent eens dat hij zich eerst eens moet informeren bij anderen en/of collega´s  ;)
is het deze ? http://wegcode.be/forum/showthread.php/31138-Geldigheid-Duitse-Kurzzeitkennzeichen )

Ik ga het Nederlanstalig -wettelijk getekend- document niet opzoeken.  ;)
In Wikipedia staat trouwens de referte [23] waar je het  zou moeten vinden, in vele talen behalve Nederlands.
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_%28Deutschland%29#Kurzzeitkennzeichen

... Dennoch ist die Nutzung von Kurzzeitkennzeichen unter bestimmten Voraussetzungen möglich:

#  Anerkennungspflicht für EU-Mitgliedsstaaten
#  Tolerieren der Kurzzeitkennzeichen durch einige Staaten

Die Europäische Kommission hat in ihrer „Erläuternden Mitteilung zu den Zulassungsverfahren für Kraftfahrzeuge, die aus einem Mitgliedstaat in einen anderen verbracht wurden“, deutlich zum Ausdruck gebracht, dass Kraftfahrzeugen mit amtlichen Kennzeichen, wie z. B. den Händler- oder Kurzzeitkennzeichen, die Teilnahme am grenzüberschreitenden öffentlichen Straßenverkehr grundsätzlich zu gestatten ist. Sie hat im 4. Abschnitt ihrer Mitteilung die Voraussetzungen für die „Anerkennung“ derartiger Kennzeichen beschrieben. Das deutsche Kurzzeitkennzeichen erfüllt diese Voraussetzungen.[23]
Dus het Duitse Kurzzeit-Kennzeichen voldoet aan die Europese voorwaarden, en valt onder SEC(2007) 169 final – Official Journal C 68 of 24.3.2007 [ref 23] (dan was het enkel nog wachten op de overeenkomst tussen Be en D)  
Citaat
Ref  [23] (klik) :
RECHTSAKT
Mitteilung der Kommission - Erläuternde Mitteilung vom 14. Februar 2007 zu den Zulassungsverfahren für Kraftfahrzeuge, die aus einem Mitgliedstaat in einen anderen verbracht wurden [SEK(2007) 169 endgültig - Amtsblatt C 68 vom 24.3.2007] ..]

ACT
Communication from the Commission – Interpretative communication of 14 February 2007 on procedures for the registration of motor vehicles originating in another Member State [SEC(2007) 169 final – Official Journal C 68 of 24.3.2007] ..]

ACTE
Communication de la Commission - Communication interprétative du 14 février 2007 concernant les procédures d'immatriculation des véhicules à moteur originaires d'un autre État membre [SEC(2007) 169 final - Journal officiel C 68 du 24.3.2007] ..]



Het exportkenteken met rode rand is het enige Duitse (tijdelijk) kenteken dat aan iemand uitgereikt wordt met een niet-Duitse woonplaats.
De nummers in de rode rand bepaald de (tijdelijke) verzekeringsduur, en binnen die tijd moet het voetuig geexporteerd zijn.

Citaat
Ausfuhrkennzeichen  
Gegenwärtiges Ausfuhrkennzeichen

„Internationale Kurzzeit-Zulassungen“ mit rotem Rand auf der rechten Seite sind Zulassungen zu Überführungszwecken ins Ausland. Als einzige deutsche Zulassung werden diese Kennzeichen auch an Personen mit Wohnsitz im Ausland vergeben. Das Datum auf dem roten Streifen am rechten Rand bezeichnet nicht die Gültigkeitsdauer der Kennzeichen und des zugehörigen Fahrzeugbriefes, die immer 12 Monate betragen. Vielmehr handelt es sich um das Ablaufdatum des in Deutschland gültigen Versicherungsschutzes (aus diesem Grund fahren z. B. in und um Paris Fahrzeuge mit „abgelaufener“ Nummer, da dort dann nur eine neue Versicherung für ein Jahr beantragt wird). Das Fahrzeug muss daher vor Ablauf des angegebenen Datums ins Ausland ausgeführt worden sein und darf auf deutschen Straßen anschließend nicht mehr bewegt werden. Anfangs war auf der roten Nummer das Ablaufdatum nur auf den Monat genau angegeben, später wurde auf eine tagesgenaue Angabe umgestellt.
(de plaat in afbeelding verloopt t/m 9 september 2005)

Samengevat (imho):

1. - de ´exportplaat korte tijd´ met gele rand zal in EU-landen gebruikt worden die een overeenkomst met D hebben met als basis:
SEC(2007) 169 final – Official Journal C 68 of 24.3.2007; dus landen die altijd EU-lid zijn.
Mss zijn er uitzonderingen... idd: Én nog eens een bevestiging van het Duitse verkeersamt !
Citaat
http://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassung-kurzzeitkennzeichen

link : Kurzzeitkennzeichen im Ausland

... Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran
In de link is verder nog te vinden dat deze plaat 5 dagen geldig is, en enkel tijdens bepaalde trajecten mag gebruikt worden (naar woonplaats en/of (vandaar naar) de keuring).

Nog een Belgische bron:
Citaat
http://www.kikitrans.be/transit_nl.html

Duitse Kurzzeitkennzeichen. 
Een Kurzzeitkennzeichen is een korte termijn inschrijving die iedereen toelaat een voertuig te verplaatsen gedurende maximaal vijf dagen in de groene kaart landen. Op dit type van inschrijving wordt de vaste Duitse taks betaald.

Iedere EU burger en iedere EU vennootschap mag zonder beperking een kurzzeitkennzeichen aanvragen.
Die Duitse nummerplaten zijn zelfs verkrijgbaar via Brussel: http://www.favas.de/schilder/


2. - het ´uitvoerkenteken´ met rode rand zal in de overige landen gebruikt worden, wereldwijd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 juni 2011 - 13:49:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 15 juni 2011 - 13:49:17 »
Die links van wegcode.be zeggen eigenlijk alles (en stom van mij dat ik daar zelf niet ging checken): Europa laat het toe, maar de Belgische wetgeving niet. En zoals Jozef aanhaalt: zelfs met de kentekens met rode band ben je in overtreding als je in België woont en ermee de grens over komt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 15 juni 2011 - 14:23:18 »
Die links van wegcode.be zeggen eigenlijk alles (en stom van mij dat ik daar zelf niet ging checken): Europa laat het toe, maar de Belgische wetgeving niet. En zoals Jozef aanhaalt: zelfs met de kentekens met rode band ben je in overtreding als je in België woont en ermee de grens over komt.

Nu valt mijne frank, enkel een Duitse inwoner mag dan in principe wel met die 5-dagen-platen (gele rand) over die -volgens EU-overeenkomst- Europese grenzen rijden, maar dan wel volgens het boekje (erlaubte Fahrten)
... dus hij hoeft/mag geen onnodige omwegen (of tijdsverspillende wegen te nemen) te maken om absoluut zo snel mogelijk over de Duitse grens te blijven of binnen te rijden (ook testritten zijn toegestaan), natuurlijk kan zo de Duitse inwoner ook zijn gekochte auto vanuit dat EU-land zo invoeren (met groen verzekeringsdoc) : http://www.ausfuhrversicherungen.com/kurzzeitkennzeichen.html

Ook niet EU-buitenland (kenteken rode rand > 5 dagen)): http://www.nondos.com/deckungskarte-ausfuhrkennzeichen/Tuerkei.html
http://www.ausfuhrversicherungen.com/ausfuhrkennzeichen.html

Citaat
http://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassung-kurzzeitkennzeichen

Häufige Fragen rund um das Kurzzeitkennzeichen

erlaubte Fahrten

Kurzzeitkennzeichen sind nicht ortsgebunden. Es darf also an einem Ort zugelassen werden und dann an einem evtl. abweichenden Standort des Fahrzeuges montiert werden. Mit einem Kurzzeitkennzeichen dürfen aber nur folgende Fahrten unternommen werden:
- für Probefahrten
- Überführung eines Fahrzeuges vom Kaufort zum Wohnort
- Vorführtermin beim TÜV oder Dekra

Kurzzeitkennzeichen im Ausland

Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran
Iran gaat wel moeilijk zijn...
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 juni 2011 - 15:20:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kurzzeit-Zulassungen vs Kurzzeitkennzeichens
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 15 juni 2011 - 15:33:16 »
Die links van wegcode.be zeggen eigenlijk alles (en stom van mij dat ik daar zelf niet ging checken): Europa laat het toe, maar de Belgische wetgeving niet. En zoals Jozef aanhaalt: zelfs met de kentekens met rode band ben je in overtreding als je in België woont en ermee de grens over komt.

België staat ervoor bekend om de internationale wetgevingen niet na te leven.

Mijn echtgenote en ik zijn naar Duits recht gehuwd, maar door een foutje op de burgerlijke stand van het district Hoboken dat niet meer kan rechtgezet worden, zijn we aldaar naar Belgisch recht gehuwd.

Van zodra minstens één van ons beiden zijn of haar woonplaats in Duitsland had, mochten we ons recht uitoefenen om een gemeenschappelijke familienaam te kiezen. Leslie is aldus Frau Baum geworden, doch in België blijft ze mevrouw Laseur (haar geboortenaam).

Tegen dat België de nieuwe rijbewijzen gaat invoeren, gaat Leslie haar Belgisch rijbewijs omwisselen tegen een Duits. Doch het Landratsamt heeft haar al verwittigd: daar kan men haar enkel een rijbewijs op Baum uitschrijven, doch geen enkele Polizist die er bij een controle iets van verstaat dat op haar Belgische identiteitskaart Laseur staat en op haar Duits rijbewijs Baum.

Ook in erfenisrecht zijn er "collisions". Voor onroerende goederen verwijst het Duits internationaal privaatrecht naar de wetgeving die verbonden is aan de nationaliteit van de erflater, en het Belgisch internationaal privaatrecht naar de wetgeving van het land waar het onroerend goed zich bevindt.

Zoals een notaris ons verleden jaar zei: "Zorg dat jullie zo spoedig mogelijk niets meer met België te maken hebben."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."