Auteur Topic: 10 km per uur trager  (gelezen 8165 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #15 Gepost op: maandag 23 mei 2011 - 07:17:21 »
Die 80 km/u van de Coca Cola vrachtwagen zou geen probleem zijn, mochten de achterop rijdende vrachtwagens hun rooie collega inhalen. Dat mag niet, en bijgevolg krijg je op korte termijn al een hele slier van vrachtwagens waarvan de laatsten niet weten welke snelheid de voorste rijdt, en dus constant 90 gaan proberen te rijden totdat ze moeten remmen omwille van hun voorligger.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #16 Gepost op: maandag 23 mei 2011 - 08:07:56 »
Als bestuurders die zonder reden volgens artikel 10 van de wegcode zomaar 10 km trager gaan rijden dan de maximum toegelaten snelheid volgens artikel 11 zorgen voor problemen bij de algemene doorstroming.
Neen, dat kan perfect.
Je moet nu eenmaal niet de max. toegalaten snelheid rijden ...


Doe mij maar CO2 ipv NOx en PM.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #17 Gepost op: maandag 23 mei 2011 - 08:54:43 »
Leuk, binnenkort dus files achter elke coca-cola vrachtwagen, want zoals hier al aangehaald: ALLE andere vrachtwagens zullen willen inhalen en het achteropkomende verkeer blokkeren op het linker(e) vak  :'(

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #18 Gepost op: maandag 23 mei 2011 - 17:03:51 »
Als een bestuurder op een weg waar nu een bord zone 50 staat waar voorheen nog 70 toegelaten was en 10 jaar geleden nog 90 gereden mocht worden tegen 40 gaat rijden terwijl daar op dat ogenblik volgens artikel 10 geen reden voor is kan je spreken van storend rijgedrag. Niet met de verkeersstroom meerijden.

De verkeersstroom mag geen criterium zijn.

Als de verkeersstroom tegen 80 km/h rijdt waar slechts 70 km/h toegestaan is, dan doe ik daar niet aan mee.

Ik heb in België dikwijls iets als volgt meegemaakt. Op een autosnelweg haal ik tegen 140 km/h Jan met de klak in, die met zijn Lada tegen 120 km/h taffelt, en zijn blik maakt me duidelijk dat ik volgens hem een wegpiraat ben. Even verder komen we in een verschrikkelijk onweer terecht, waardoor de zichtbaarheid zo sterk verminderd is en er zoveel water op het wegdek staat dat ik vertraag tot 80 km/h. Maar Jan met de klak haalt mij in, want hij rijdt nog altijd tegen 120 km/h (en zijn lichten heeft hij uiteraard niet aangestoken, want daar ziet hijzelf immers niets meer mee; dat de anderen hem daardoor niet zien is tot hem nog nooit doorgedrongen). En Jan met de klak heeft veel soortgenoten op de weg. Maar die verkeersstroom volgen doe ik niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #19 Gepost op: maandag 23 mei 2011 - 20:39:37 »
Als bestuurders die zonder reden volgens artikel 10 van de wegcode zomaar 10 km trager gaan rijden dan de maximum toegelaten snelheid volgens artikel 11 zorgen voor problemen bij de algemene doorstroming.
Neen, dat kan perfect.
Je moet nu eenmaal niet de max. toegalaten snelheid rijden ...


Doe mij maar CO2 ipv NOx en PM.
Op wegen met maar één rijstrook in elke richting of geen rijstroken.
Als je sociaal denkt kan dit helemaal niet.
Is zelfs totaal egoistisch en onaanvaardbaar gedrag.
Wettelijk of niet het stoort zowiezo de doorstroming.
Er is geen plaats meer in Vlaanderen om zomaar je zin te doen.
Te traag rijden stoort en te snel rijden ook.
Voorbeelden genoeg in onze buurlanden.

Als er 50 staat probeer dan 50 te rijden als het kan zodat al de anderen je kunnen volgen op de juiste veiligheidsafstand.

In Frankrijk rijden bestuurders zoveel als mogelijk aan de maximum toegelaten sneheid. 50 in bbk en 90 erbuiten zodat inhalen minder voorkomt.
Vanaf het bord einde bbk gaat iedereen met een personenwagen onmiddellijk naar 90 omdat ze ervan uitgaan dat je anderen niet moet storen omdat je gewoon zin hebt om trager te rijden.
Il faut partager la route hoor je overal in Frankrijk en Wallonie.
En partager betekent zeker niet dat ieder zijn zin doet zelfs al zou het wettelijk kunnen.
Rekening houden met elkaar komt van twee kanten.


 
« Laatst bewerkt op: maandag 23 mei 2011 - 21:04:26 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #20 Gepost op: maandag 23 mei 2011 - 20:44:09 »
Als een bestuurder op een weg waar nu een bord zone 50 staat waar voorheen nog 70 toegelaten was en 10 jaar geleden nog 90 gereden mocht worden tegen 40 gaat rijden terwijl daar op dat ogenblik volgens artikel 10 geen reden voor is kan je spreken van storend rijgedrag. Niet met de verkeersstroom meerijden.

De verkeersstroom mag geen criterium zijn.

Als de verkeersstroom tegen 80 km/h rijdt waar slechts 70 km/h toegestaan is, dan doe ik daar niet aan mee.

Ik heb in België dikwijls iets als volgt meegemaakt. Op een autosnelweg haal ik tegen 140 km/h Jan met de klak in, die met zijn Lada tegen 120 km/h taffelt, en zijn blik maakt me duidelijk dat ik volgens hem een wegpiraat ben. Even verder komen we in een verschrikkelijk onweer terecht, waardoor de zichtbaarheid zo sterk verminderd is en er zoveel water op het wegdek staat dat ik vertraag tot 80 km/h. Maar Jan met de klak haalt mij in, want hij rijdt nog altijd tegen 120 km/h (en zijn lichten heeft hij uiteraard niet aangestoken, want daar ziet hijzelf immers niets meer mee; dat de anderen hem daardoor niet zien is tot hem nog nooit doorgedrongen). En Jan met de klak heeft veel soortgenoten op de weg. Maar die verkeersstroom volgen doe ik niet.
Je mag niet sneller rijden dan toegelaten.
Maar trager rijden dan toegelaten zonder reden kan  evenzeer storend en asociaal zijn maar misschien wel wettelijk toegelaten.
Je mag geen 140 op de snelweg in Belgie en Jan met de klak moet zijn snelheid aanpassen aan de omstandigheden.
Alletwee fout.
De verkeersstroom zou maximum tegen 120 mogen rijden en gezamelijk vertragen bij het onweer waarvan je spreekt.
Maar neen Jan met de Klak doet gewoon zijn zin of is te dom om zijn snelheid aan te passen, en Jozef heeft geen discipline en doet ook gewoon zijn zin door 140 te rijden wat in Belgie niet toegelaten is.
En net deze voorbeelden geven aan dat het op die manier niet verder kan.


« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 mei 2011 - 07:47:53 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 24 mei 2011 - 16:30:13 »
Maar neen Jan met de Klak doet gewoon zijn zin of is te dom om zijn snelheid aan te passen, en Jozef heeft geen discipline en doet ook gewoon zijn zin door 140 te rijden wat in Belgie niet toegelaten is.

Jan met de Klak rijdt onverantwoord door zijn snelheid niet aan te passen aan de omstandigheden.

Jozef rijdt tegen 140 km/h en meer waar dat veiliger is dan tegen 120 km/h te taffelen.

Citaat
En net deze voorbeelden geven aan dat het op die manier niet verder kan.

Inderdaad.

In plaats van Jozef te flitsen waar hij veilig tegen 140 km/h rijdt, moeten ze Jan met de Klak uit het verkeer halen waar hij tegen 120 km/h veel sneller dan nog veilig rijdt. En de overheid moet een einde maken aan de absurd lage snelheidsbeperkingen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 24 mei 2011 - 19:35:34 »
Maar neen Jan met de Klak doet gewoon zijn zin of is te dom om zijn snelheid aan te passen, en Jozef heeft geen discipline en doet ook gewoon zijn zin door 140 te rijden wat in Belgie niet toegelaten is.

Jan met de Klak rijdt onverantwoord door zijn snelheid niet aan te passen aan de omstandigheden.

Jozef rijdt tegen 140 km/h en meer waar dat veiliger is dan tegen 120 km/h te taffelen.

Citaat
En net deze voorbeelden geven aan dat het op die manier niet verder kan.

Inderdaad.

In plaats van Jozef te flitsen waar hij veilig tegen 140 km/h rijdt, moeten ze Jan met de Klak uit het verkeer halen waar hij tegen 120 km/h veel sneller dan nog veilig rijdt. En de overheid moet een einde maken aan de absurd lage snelheidsbeperkingen.

Ze moeten inderdaad eerst en vooral Jan met de Klak uit het verkeer halen waar hij tegen 120 veel sneller dan nog veilig rijdt.
Maar daar treedt men niet tegen op.
Het is veel eenvoudiger om Jozef te flitsen die misschien veilig tegen 140 rijdt maar eveneens de wegcode overtreedt.
De lage snelheidsbeperkingen in Belgie zijn het gevolg van uilskuikens die artikel 10 nooit toepassen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 24 mei 2011 - 20:53:51 »
Het is veel eenvoudiger om Jozef te flitsen die misschien veilig tegen 140 rijdt maar eveneens de wegcode overtreedt.


De lage snelheidsbeperkingen in Belgie zijn het gevolg van uilskuikens die artikel 10 nooit toepassen.
En die lage snelheidbeperkingen op de auto(snel)weg werken niet, en die politieke uilskuikens begrijpen dat, en denken aan de extra-kassa.  ;D

Artikel 11.2. ,  artikel 21 (autosnelweg) én 22 (autoweg) van de wegcode, laten duidelijk zien dat de "wettelijke 120" op de autoweg én autosnelweg helemaal NIETS met verkeersveiligheid te doen heeft.

Er is namelijk GEEN verschil in de toegelaten maxima van 120 kmh (voor 2+2-middenberm is dat in de praktijk - pakweg de laatste 5 jaren -  dikwijls (politiek) gecorrigeerd door een bos van 90 en zelfs 70...), alhoewel de verkeersinfrastructuur (gelijkvloerse kruisingen en ander conflictrisico) , het toegelaten (langzaam) verkeer (ook zwwgbrs) en de toegelaten en mogelijke maneuvers wettelijk ENORM verschillen.

Dus die Einheitswurst-120 op die 3 soorten ´eenrichtingswegen´ is enkel gebaseerd om "politieke redenen" (besparing olie-> oliecrisis ´73/74), die nu totaal verwaarloosbaar is bij de huidige autotechniek. Want de autosnelweg is de zuinigste openbare weg (behalve bij zeer lage snelheden...), in 1973 was dat anders.
Ook de auto´s/zwaar verkeer van toen en nu zijn qua passieve/aktieve veiligheid helemaal niet te vergelijken, ook die vooruitgang is enorm.

Citaat
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :

•aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;
•aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;
•aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;
•aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
Quad

De tot het verkeer op de autosnelwegen toegelaten voertuigen mogen die wegen maar oprijden of verlaten op de plaatsen die daarvoor speciaal ingericht zijn.

21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

 C43

21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

 F13           F15

21.4. Op autosnelwegen is het verboden :

1° de dwarsverbindingen te gebruiken;
2° te keren;
3° achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a.

 E9a

21.5. De voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5. met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling gesleept worden, moeten de autosnelweg verlaten bij de eerste afrit.

21.6. Op autosnelwegen zijn verboden :

1° stoeten, betogingen en samenscholingen;
2° reklametochten;
3° technische proeven met prototypes van voertuigen;
4° sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden;
5° de verkoop of het te koop aanbieden van enig voorwerp, behoudens toelating van de Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of van zijn gemachtigde.


Artikel 22. Verkeer op autowegen

22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte,  worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.

22.2. De bepalingen van artikel 21.4. en 21.6. gelden op de autowegen.


http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/index.php?option=com_content&view=article&Itemid=48&id=170%3Aart11
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/179-art21
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/180-art22



"140 en duidelijk meer" is daarom (art 21 en art 22) heel dikwijls een aangepaste snelheid op de auto(snel)weg.
(ja, ook rekening houdend met art 10).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 mei 2011 - 21:09:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 24 mei 2011 - 21:06:20 »
Je kan inderdaad in sommige omstandigheden sneller rijden dan voorzien in artikel 11 en toch geen overtreding maken tegen artikel 10.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 10 km per uur trager
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 24 mei 2011 - 21:17:07 »
Je kan inderdaad in sommige omstandigheden sneller rijden dan voorzien in artikel 11 en toch geen overtreding maken tegen artikel 10.

Euhm in sommige ? In de meeste omstandigheden bedoel je ?

Buiten de spitsuren en in de weekends kan men zeker op 90 % van de autowegen/autosnelwegen dikwijls aangepast sneller rijden als pakweg 130 kmh op droge tot vochtige weg. En die is de laatste maanden meestal heel droog.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I