Auteur Topic: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding  (gelezen 6921 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Gepost op: dinsdag 07 juni 2011 - 20:54:44 »
Nou breekt m'n klomp toch effe:

http://www.deredactie.be/permalink/1.1040263
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 00:37:51 »
De mijne ook: je stapt de stuurcabine van een trein binnen, je zegt dat je leerling-treinbestuurder bent, en dat volstaat voor die treinbestuurder om jou die trein te laten besturen...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 11:29:23 »
Vandaag in de gazetten : reed beter dan de doorsnee leerling-conducteur én zijn trein was op tijd !

Tip voor de NMBS : klacht laten vallen, en aannemen.  :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 12:03:25 »
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110606_025&sectionid=1f2838d4-99ea-49f0-9102-138784c7ea7c
Citaat van: www.standaard.be

Krantenartikel verwijderd op verzoek van Reprocopy
 
Dus eigenlijk zeggen ze hier dat de treinen nooit op tijd gaan komen.
Dan heeft het ook niet veel zin om die gast aan te werven. :-[
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2011 - 21:53:15 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 12:51:32 »
De mijne ook: je stapt de stuurcabine van een trein binnen, je zegt dat je leerling-treinbestuurder bent, en dat volstaat voor die treinbestuurder om jou die trein te laten besturen...

En je rijdt dan ook nog 's vlotter dan de doorsnee leerling-treinbestuurder, én stipter dan de doorsnee ervaren trein-bestuurder ...   :D :D :D

Het was volgens mij dus beslist niet de eerste keer dat hij de binnenkant van zo'n bestuurderspost gezien had.  

En dan de uitleg van die vakbondsman: "Hja, er worden op dit ogenblik veel leerlingen opgeleid.  Onze vaste machinisten maken 't dagelijks mee dat ze een leerling moeten begeleiden".  Ja?  So What?  Is dat dan een reden om geen documenten na te gaan waarmee de "machinist in spé" zich moet legitimeren of zo?  En het is dus niet 1, maar minstens 3x voorgevallen dat die gast met zo'n trein reed.  (Bovenop 't aantal keer dat hij de binenkant van zo'n bestuurderspost ongetwijfeld gezien heeft, dus).

Vandaag in de gazetten : reed beter dan de doorsnee leerling-conducteur én zijn trein was op tijd !

Jawadde.  Wanneer gaat het kwartje vallen bij de NMBS?  Er scheelt wat aan de opleiding van hun nieuw personeel, aan de veiligheid algemeen, en de controle op het werk van hun eigen mensen.

Want owee toen er een filmpje verscheen op youtube over een trein die vertrok met de deuren nog geopend.  Die stoute treinreizigers ,toch.  Dat noch de machinist, noch de conducteur iets in de gaten hadden, laat staan adequaat reageerden, daarover werd uiteraard met geen woord gerept.

Tip voor de NMBS : klacht laten vallen, en aannemen.  :D


Ze hebben helaas een reputatie hoog te houden daar, nl. OV = Onbetrouwbaar Vervoer
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 juni 2011 - 15:12:01 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline modano

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 90
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 13:04:25 »
Vandaag in de gazetten : reed beter dan de doorsnee leerling-conducteur én zijn trein was op tijd !

Tip voor de NMBS : klacht laten vallen, en aannemen.  :D

Ondanks het feit dat dat niet onmiddellijk iets te maken heeft met treinen die op tijd rijden, toch  ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 juni 2011 - 13:07:21 door modano »

Offline modano

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 90
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 13:06:57 »
x

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 20:02:43 »
Blijkbaar gebeuren zo'n strapatsen in dit landje niet enkel met treinen.  

Zelfs deze dokter kan er wat van.  Je bent als arts ietwat te ziekjes.  Dan stuur je toch wel je vriendin efkes langs je patiënt, zeker?  Een vriendin die geen enkele medische opleiding genoot.  Toch geen probleem, zeker?  Simpelweg naar de longen luisteren, bloeddruk meten, en een eenvoudig spuitje geven.  Niks moeilijks aan.  Kan zelfs een kind.

Meneer doktoor durft dan nog op tv komen, zonder door de grond te zinken van schaamte.  Wordt niet eens rood.

http://www.deredactie.be/permalink/1.1041333

Nog nooit gehoord van medisch geheim, meneer doktoor?

(Was wel niet meteen verkeersgerelateerd, maar toch: nepmachinisten, nepdokters,.....)
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 juni 2011 - 20:07:35 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline modano

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 90
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 21:58:59 »
Blijkbaar gebeuren zo'n strapatsen in dit landje niet enkel met treinen.  

Zelfs deze dokter kan er wat van.  Je bent als arts ietwat te ziekjes.  Dan stuur je toch wel je vriendin efkes langs je patiënt, zeker?  Een vriendin die geen enkele medische opleiding genoot.  Toch geen probleem, zeker?  Simpelweg naar de longen luisteren, bloeddruk meten, en een eenvoudig spuitje geven.  Niks moeilijks aan.  Kan zelfs een kind.

Meneer doktoor durft dan nog op tv komen, zonder door de grond te zinken van schaamte.  Wordt niet eens rood.

http://www.deredactie.be/permalink/1.1041333

Nog nooit gehoord van medisch geheim, meneer doktoor?

(Was wel niet meteen verkeersgerelateerd, maar toch: nepmachinisten, nepdokters,.....)

Tja, in andere landen worden wel nepmedicijnen (homeopathie) door de staat terugbetaald (in België valt dat onder de aanvullende verzekering).

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 23:13:30 »
Tip voor de NMBS : klacht laten vallen, en aannemen.  :D

Iemand die al, nog vóór hij treinbestuurder is, de reglementen aan zijn laars lapt, een trein laten besturen, lijkt me niet bevorderlijk voor de veiligheid van het treinverkeer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 07:43:31 »
Meneer doktoor durft dan nog op tv komen, zonder door de grond te zinken van schaamte.  Wordt niet eens rood.
http://www.deredactie.be/permalink/1.1041333
Reeds weggegooide injectienaald terug uit de vuilbak gevist om nog eens te gebruiken ... Afrikaanse toestanden !

Doe je ogen dicht en het lijkt alsof je drankorgel Daerden hoort ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 08:47:23 »
Iemand die al, nog vóór hij treinbestuurder is, de reglementen aan zijn laars lapt, een trein laten besturen, lijkt me niet bevorderlijk voor de veiligheid van het treinverkeer.

Wat dan gezegd van éénieder die dit in min of meerdere mate mee mogelijk gemaakt heeft?

Het is minstens 3x voorgevallen.  Dat hij al kon rijden!  Dus, die gast is ongetwijfeld voordien al meermaals in zo'n bestuurderspost geraakt om te observeren hoe je een trein bestuurt.  Hoeveel keer is die gast dan, alles bij elkaar opgeteld, tot in de bestuurderspost geraakt?

Op al die keren geen enkele machinist die reageerde, geen enkele conducteur (treinbegeleider) die iets in de gaten had (of gepast reageerde).  Er lopen er bij de NMBS dus wel méér dan 1e rond, die hier (mee) schuld aan hebben.  En regels aan hun laars gelapt hebben, of blind waren voor 't feit dat anderen dat deden.  Het is wellicht niet voor niks dat men dit bij de NMBS liever niet in de media zag verschijnen.  Men had 't liever in een doofpotje gestopt.  

(Gelukkig) te laat ...  Nu moeten ze wel 1 en ander uitzoeken.
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 juni 2011 - 08:52:21 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 12:35:21 »
Reeds weggegooide injectienaald terug uit de vuilbak gevist om nog eens te gebruiken ... Afrikaanse toestanden !

Mijn vrouw is verpleegkundige.  Ze trok nogal ogen, toen ik haar het filmpje toonde.  Een naald mag hier, éénmaal bvb uit de handen laten glippen en op de grond gevallen, NIET meer gebruikt worden.  Zelfs niet als het plastic beschermingsdopje dat over de naald zit, nog volledig intact is.  DEFINITIEF in de naaldencontainer ermee, punt uit. (een speciaal opvangbakje, waarin enkel zaken ingeworpen, doch nooit meer uitgehaald kunnen worden, en die nadien door TD opgehaald worden).  En hier gaat men dan doodleuk een nota bene reeds gebruikte, nota bene uit de vuilbak vissen om te hergebruiken ....  ::).  Toch geen probleem?

Hoe druk 't op dienst ook moge zijn, onder geen enkel beding mag een verzorgende een spuit toedienen, bloed trekken, eender welke handeling met baksters/sondes zelfs nog maar aanraken.  En een verzorgende is dan iemand die toch al een zekere opleiding genoten heeft.

Het feit dat deze dokter kwiebus dit afwimpelt als was het de normaalste zaak van de wereld, betekent volgens mij maar 1 ding.  Het  beroep van arts onwaardig.  Hopelijk wordt er streng tegen hem opgetreden.  Hoewel, ik heb er nog zo m'n twijfels over.  Wie gaat hem iets doen?  Juist ja: de orde van .... geneesheren.

Doe je ogen dicht en het lijkt alsof je drankorgel Daerden hoort ...

Heb 't eens getest, en ja: heeft er véél van weg.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 15:48:08 »
Weerom de aanwezigheid van normvervaging.  Over die nepmachinist heb ik hier en daar wat aanvullende info gevonden en het blijkt dat hij sinds zijn 12 jaar regelmatig een kijkje mocht nemen in de stuurpost van zijn dagelijkse pendeltrein Erembodegem Ninove. Hij mocht zelf toetertje trek doen als hij de woning van een familielid voorbij reed. Wie van ons heeft nooit in zijn kindertijd op schoot van bompa diens auto in de garage mogen rijden?

Die man blijkt sinds kindsaf een bijna ziekelijke obsessie voor al wat treinen is te hebben. Hij heeft zich in al die jaren zeer degelijk geïnformeerd. Vandaar dat hij zo overtuigend is overgekomen.

Ik praat dit fait divers niet goed maar moet er toch om glimlachen, want inderdaad zijn trein was steeds op tijd. Ik hoop dat het gerecht hem niet gaat lynchen als men ziet dat handtasdieven die een vrouw op de metrosporen doen belanden wegens plaatsgebrek weer thuis zitten.


Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 15:59:08 »
Wel ik hoop wel dat ze die zwaar straffen, een ander moet daar voor naar het school gaan opleiding volgen.
Wat als ik morgen nu eens ga liegen op mijn CV zou wel eens heel gemakkelijk gaan worden als ze die gast haast vrijspreken.
Tot uw 21-23-25-27 naar het school gaan is dan allemaal niet meer nodig, gewoon een diploma van mijnheer bumba (of een andere uit uw spamvak) voor een paar dollars kopen en je bent vertrokken.
Spreek ik nog niet over het besef dat die kerel mist van de ernst waar hij mee bezig is, niet alleen knopjes draaien doet die trein rijden, daar komt toch meer bij kijken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien