Je ziet hier nochtans ook aardig wat nieuwe C4's rijden, hier dan wel C-Quatre genoemd. De laatste C5 is trouwens ook niet zeldzaam. Het valt me op dat sinds de laatste keer ik hier was in 2008 het wagenpark er aardig is op vooruit gegaan en dan bedoel ik niet alleen kwantitatief. De laatste koreanen en japanners zijn nadrukkelijk in het straatbeeld aanwezig. In Xi'an zie je dan weer behoorlijk wat Duits rollend materieel: Audi's, veel BMW's (de 1-reeks is zeer populair) en Mercedessen. Ik zie hier trouwens meer topmodellen van de 7-reeks en de Mercedes S dan in Belgie.
Er rijdt natuurlijk nog veel brol rond, maar het verbetert hier zienderogen. Die auto's worden trouwens zelden op de lange afstand gebruikt, eerder middellange afstand. Voor de korte afstand is een taxirit het meest aangewezen, geen parkeerproblemen, spotgoedkoop en gewoon je arm even naar buiten steken. Je betaalt zo'n 0.65 euro om op te stappen, incl. de eerste 3 km, daarna komt er 0.2 euro per km bij. De lange afstand die je supersnel met de trein aan lage kostprijs of per vliegtuig.
Ik heb net mijn ticketten naar Sanya op Hainan gekocht, een vlucht van een goede 3 uur voor zo'n 60 euro en met een normale maatschappij geen lage kostenmaatschappij met belabberde service zoals ...
De auto helpt hier om even de stad te ontvluchten. Met de auto ben je op 30 min ergens in een valleitje in de Qinling-bergen. Je zet je daar in een grote tuin, met restaurantservice. Er is een heldere bergrivier voor de kinderen om in te spelen. Je eet een omvangrijke chinese maaltijd en geniet van de natuur. Naar die plaatsen vind je helaas geen openbaar vervoer. Als bioloog was ik bijzonder verrukt om zelfs een 'Wawayu' te vinden in de rivieren. Mijn schoonvader noemt die altijd "hen hau chi", wat zoveel betekent als prima om te eten. Helaas zijn ze extreem zeldzaam en natuurlijk is het illegaal om deze te vangen en te eten. Voor de nieuwsgierigen, het gaat hier om de reuzensalamander, een beest van zo'n meter lang en toch wel een 15 a 20 kg zwaar, daar heb je natuurlijk wat te eten aan.