Auteur Topic: BOB op de E34/E313  (gelezen 5316 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
BOB op de E34/E313
« Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 15:07:26 »
Op dit forum werd ooit gediscusieerd over de rechtsgeldigheid van de BOB op de E34/E313.

Ik ben zo vrij geweest om eens navraag te doen bij het Kabinet van Minister Crevits.  Het heeft erg lang geduurd, maar zonet kreeg ik -na lang aandringen- volgende reactie binnen:

Et voilà:

Citaat
Geachte heer Covens,

In opvolging van onze eerdere reactie op uw mailbericht aan Vlaams minister Hilde Crevits,  waarbij u argumentatie opbouwt volgens dewelke de Bijzondere Overrijdbare Bedding (BOB) op de E313 op een aantal punten niet zou voldoen aan de vereisten van het huidige Verkeersreglement, kan ik u na overleg met de bevoegde raadgever inmiddels het volgende meedelen.

Vooreerst onze welgemeende verontschuldigingen voor de lange wachttijd.

Een aantal door u aangehaalde punten worden volgens u strikt genomen niet voorzien door het Verkeersreglement omdat een BOB niet tot de rijbaan behoort.

Betreffende de dikte van de wegmarkering bepaalt artikel 14.6 van het M.B. van 11 oktober 1976 dat de breedte ongeveer 20 cm bedraagt; een afwijking is dus toegestaan.

Betreffende de vermelding dat voertuigen voor schoolvervoer toegelaten zijn op de BOB : het klopt dat de verkeerswetgeving deze uitzondering vooralsnog enkel voorziet voor busbanen en niet voor BOB’s. In het ontwerp van nieuw verkeersreglement, welke een federale materie is, zal dit evenwel worden voorzien. In afwachting van deze aanpassing, wordt opdracht geven aan de bevoegde provinciale wegenafdeling om het gele symbooltje van de borden te verwijderen.

Betreffende het ontbreken van het bord F18 na de oprit Wommelgem : aan de bevoegde provinciale wegenafdeling werd gevraagd dit na te kijken en desgevallend hieraan te verhelpen.

Betreffende de snelheidsbeperkingen door middel van een verbodsbord C43 boven de BOB : strikt genomen bepaalt het verkeersreglement inderdaad in artikel 68.1 dat de verbodsborden rechts worden geplaatst en wanneer de plaatsgesteldheid het niet toelaat, ze boven de rijbaan mogen worden geplaatst. De BOB behoort inderdaad niet tot de rijbaan. In afwachting van een wijziging van het verkeersreglement, wat zoals hierboven gesteld een federale bevoegdheid is, dient de wegbeheerder vaak snel en accuraat in te spelen op actuele noden om de verkeersdoorstroming te verbeteren. Concreet dient hij dan af te wegen of, in het licht van zijn verplichting te voorzien in een veilige weginfrastructuur, het niet plaatsen van dergelijke signalisatie (zoals in dit specifieke geval) niet tot een groter gevaar zou leiden dan het wel plaatsen. Te meer daar de boodschap op deze borden door de gebruiker van de BOB en de andere weggebruikers perfect begrijpelijk is. In dit geval wordt het instellen van een snelheidsbeperking op de BOB verantwoord vanuit de noodzaak om de rijsnelheid, zowel in absolute waarde als ten opzichte van het ernaast rijdende verkeer, te beperken. Vanuit eenzelfde bezorgdheid is het plaatsen van het bord F91 verantwoord om de bestuurders te wijzen op de bijzondere wegsituatie ter plaatse. Men zou overigens kunnen opmerken dat het verkeersreglement strikt genomen niet verbiedt dat een verbodsbord boven een weggedeelte wordt geplaatst die niet tot de rijbaan behoort, zoals de BOB. Alleen stellen er zich problemen naar het juridisch bindend karakter ervan. Aangezien de bepaling van artikel 68.1 dateert van de periode toen er nog geen BOB’s bestonden, zou men, rekening houdend met de wil van de wetgever, kunnen argumenteren dat, naar analogie deze borden vandaag boven een BOB mogen geplaatst worden. Strikt genomen is hier echter inderdaad een formele wijziging van het verkeersreglement aangewezen.

In het nieuw voorstel van verkeersreglement is alvast het volgende bepaald bij het verkeersbord F91 : verkeersbord dat een gevaar aanduidt of een verkeersregel voorschrijft die slechts van toepassing is op een deel van de openbare weg of één of meer rijstroken van een rijbaan die meerdere rijstroken in dezelfde richting omvat. Deze notie wordt dus ruimer dan rijbaan of rijstrook.

Besluit : vanuit een strikte juridische orthodoxie is het verantwoord dat het Verkeersreglement op de door u aangehaalde punten wordt verfijnd. Deze elementen werden dan ook doorgegeven aan de federale overheid in het licht van een aanpassing van het Verkeersreglement. In afwachting hiervan kan de wegbeheerder evenwel niet verzaken aan zijn plicht om te voorzien in een vlotte doorstroming en een veilige weginfrastructuur en dient hij hierbij te roeien met de riemen die hij heeft. Dit wil zeggen, dat hij de hiervoor meest geschikte signalisatie moet plaatsen die misschien niet letterlijk, maar dan toch zeker op basis van de bedoeling van de wetgever voldoet aan de plaatsingsvoorwaarden.

Wij hopen u met deze toelichting en verantwoording van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groeten,
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
Re: BOB op de E34/E313
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 15:18:34 »
Als niet alles volgens de wetgeving is, passen we gewoon de wetgeving aan...

Ik wou dat ik dat kon doen met mijn snelheidsovertredingen  8)

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 15:36:16 »

Ik wou dat ik dat kon doen met mijn snelheidsovertredingen  8)

Jij bent de baas niet. Ken je positie, onderdaan>:(

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 16:08:36 »
Erbarmelijk.

Er wordt erkend dat de wegbeheerder maar dient te roeien met de riemen die hij heeft.

En er wordt toegegeven dat de wegbeheerder niet naar de wet handelt, doch naar wat de bedoeling van de wetgever zou kunnen geweest zijn.

Hoe is een land als België, waar zo weinig rechtszekerheid heerst, ooit bij de EU geraakt?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 16:10:59 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 16:46:37 »
En er wordt toegegeven dat de wegbeheerder niet naar de wet handelt, doch naar wat de bedoeling van de wetgever zou kunnen geweest zijn.

Zelfs dàt niet, want toen die wetgeving ontstond, bestond de BOB nog geeneens.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 16:50:21 »
zou kunnen geweest zijn
;D of  :'(

Inderdaad.

[begin ironie]
In de wegcode staat wel dat je een vast rood verkeerslicht niet mag voorbijrijden. Maar het zal wel de bedoeling van de wetgever geweest zijn dat je daar niet blijft staan als er geen verkeer uit de dwarsrichting komt.
[einde ironie]
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 16:57:48 »
Once again. 

Toen die wetgeving ontstond, bestond de BOB niet eens.  Het getuigt dan wel van een vreselijke arrogantie, dat men nu beweert te weten wat de bedoeling van de wetgever destijds was.
(of zou kunnen zijn geweest).

Da's een bewering die men onmogelijk hard kan maken.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 17:06:53 »
Once again. 

Toen die wetgeving ontstond, bestond de BOB niet eens.  Het getuigt dan wel van een vreselijke arrogantie, dat men nu beweert te weten wat de bedoeling van de wetgever destijds was.
(of zou kunnen zijn geweest).

Da's een bewering die men onmogelijk hard kan maken.

Inderdaad, dat is gewoon het probleem onder de mat keren.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 19:16:50 »

En als dat wat te lang duurt, doen we gewoon verder.

Anders gezegd :
Voor ons geldt de wetgeving niet ... en dat zetten we zelfs op mail naar de burgers.
Wie maakt ons wat ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 19:19:37 »
Zelfs dàt niet, want toen die wetgeving ontstond, bestond de BOB nog geeneens.
Inderdaad.
Indien men stelt dat het de bedoeling van de wetgever was, dan had die dat bij de invoering wel veranderd aan de toen bestaande wetgeving.
Goed bestuur, toch ???

Zo gaat het misschien elders, maar niet in België, Bert  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 21:30:10 »
dat had ik vroeger nog eens in mijn onderschrift staan
is me bij een ter ziele gegaan forum nog kwalijk genomen ook
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 17 juni 2011 - 23:11:36 »
dat had ik vroeger nog eens in mijn onderschrift staan
is me bij een ter ziele gegaan forum nog kwalijk genomen ook

Het forum waar de waarheid over de overheid kwetste...  ;)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 18 juni 2011 - 19:46:22 »
Enig lichtpuntje:

Citaat
Betreffende de vermelding dat voertuigen voor schoolvervoer toegelaten zijn op de BOB : het klopt dat de verkeerswetgeving deze uitzondering vooralsnog enkel voorziet voor busbanen en niet voor BOB’s. In het ontwerp van nieuw verkeersreglement, welke een federale materie is, zal dit evenwel worden voorzien. In afwachting van deze aanpassing, wordt opdracht geven aan de bevoegde provinciale wegenafdeling om het gele symbooltje van de borden te verwijderen.

Betreffende het ontbreken van het bord F18 na de oprit Wommelgem : aan de bevoegde provinciale wegenafdeling werd gevraagd dit na te kijken en desgevallend hieraan te verhelpen.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 20 juni 2011 - 06:29:37 »
Hoe is een land als België, waar zo weinig rechtszekerheid heerst, ooit bij de EU geraakt?

Ze zijn er zelf mee begonnen. (Benelux)