Auteur Topic: wet rond filefilteren goedgekeurd  (gelezen 29503 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 22:10:01 »
En wat ga je doen als de files stilstaan, en je er daardoor niet kunt invoegen?
Niet veel ervaring met een motorfiets, Jozef? :)

En zoals gezegd: de kans bestaat dat ik met mijn motorfiets sneller ter plekke ben dan een prioritair voertuig dat tot vooraan probeert te geraken.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 22:39:06 »
Niet veel ervaring met een motorfiets, Jozef? :)

Inderdaad, zeer weinig. Misschien dat ik daardoor niet weet hoe je een motorfiets snel tussen twee wagens die op een halve meter achter elkaar staan, kunt zetten.

Citaat
En zoals gezegd: de kans bestaat dat ik met mijn motorfiets sneller ter plekke ben dan een prioritair voertuig dat tot vooraan probeert te geraken.

En zoals gezegd, kan hier in Duitsland een prioritair voertuig ook uit de tegengestelde richting aankomen. Met je snelheid op de motorfiets ben je er dan zeer snel heel dicht bij.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 06:20:27 »
Inderdaad, zeer weinig. Misschien dat ik daardoor niet weet hoe je een motorfiets snel tussen twee wagens die op een halve meter achter elkaar staan, kunt zetten.
Je zit met twee elementen: ten eerste lijkt het voor de meeste automobilisten een halve meter, maar vaak houdt men bij een stilstaande file nog anderhalve tot twee meter ruimte tussen henzelf en de voorligger. En ten tweede neem je als motorrijder, zelfs ik met mijn touring-machien, qua breedtte even veel ruimte in als een voetganger gepakt en gezakt met een grote rugzak. Met wat paswerk kan je dus twee motoren tussen twee auto's in manoevreren.

En zoals gezegd, kan hier in Duitsland een prioritair voertuig ook uit de tegengestelde richting aankomen. Met je snelheid op de motorfiets ben je er dan zeer snel heel dicht bij.
Dan gaat het vermoedelijk over een scenario gaan waarbij het ongeval in de verte is gebeurd, de ambulance is aangereden, de patient heeft gestabiliseerd, wilt vervoeren maar niet door kan door het ongeval en daardoor in tegenrichting tot de volgende oprit gaat rijden, wat in dat geval enkel mogelijk is als de politie ook de snelweg heeft afgesloten. Dus moet je met je motorfiets net in die tijdsperiode de file tussen laatste oprit en ongeval inrijden nog voor de politie de snelweg heeft afgesloten maar nadat de ambulance al klaar is met haar werk en op terugweg is.

Maar aangezien je als motorrijder erg ver kan kijken tussen twee rijbanen door is het niet moeilijk om uit te wijken tussen het aanwezige stilstaande verkeer mocht dat toch het geval zijn.

In alle geval geen argumenten om het filefilteren te verbieden.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 10:15:45 »
Omdat je op de Duitse autosnelwegen, van zodra het verkeer stremt, tussen de twee meest links gelegen rijstroken een doorgang moet laten voor de voertuigen van de hulpdiensten. Die voertuigen kunnen ook in tegengestelde richting aankomen.
De Rettungsgasse op snelwegen zonder "pechstrook".
Maar wat op wegen met pechstrook ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 10:17:33 »
Niet veel ervaring met een motorfiets, Jozef? :)
Ik heb er genoeg ervaring mee om in te zien dat het eigenlijk pokke-gevaarlijk was en blijft.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 10:38:30 »
Ik heb er genoeg ervaring mee om in te zien dat het eigenlijk pokke-gevaarlijk was en blijft.
Beetje bot van mij, maar ik denk dat dat vooral op gaat voor het volkje dat aanzienlijk sneller dan mij door de file laveert, zelfs in regenweer, en een sense of entitlement lijkt te hebben op die strook tussen het verkeer.

Bij een aanrijding binnen de parameters ga je op zich niet groot letsel oplopen. Ik blijf erbij: het is veiliger om aan 30 km/u tegen een auto die 15 km/u rijdt in de flank te raken terwijl de automobilist van rijvak wisselt, dan aan 70 km/u op een voorrangsweg af te wachten of het kruisende verkeer niet plots voor je neus invoegt. Gezever? Tel het aantal motorrijders dat bij filefilteren elke dag wordt weggevoerd in corbejaard vs de aantallen op gewest- en gewone wegen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 11:08:45 »
Beetje bot van mij, maar ik denk dat dat vooral op gaat voor het volkje dat aanzienlijk sneller dan mij door de file laveert
Dat denken ze waarschijnlijk allemaal ...
Ik dacht dat indertijd ook ...

Citaat
Bij een aanrijding binnen de parameters ga je op zich niet groot letsel oplopen.
Die parameters zijn nauwelijks in te schatten, en niet controleerbaar.

Citaat
Ik blijf erbij: het is veiliger om aan 30 km/u tegen een auto die 15 km/u rijdt in de flank te raken terwijl de automobilist van rijvak wisselt, dan aan 70 km/u op een voorrangsweg af te wachten of het kruisende verkeer niet plots voor je neus invoegt.
Tuurlijk, maar er wordt echt geen 30 km/u gereden tussen de files in ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 13:43:38 »
Tuurlijk, maar er wordt echt geen 30 km/u gereden tussen de files in ...
Bij een stilstaande file durf ik niet veel sneller hoor... Bij een rijdende file gaat mijn relatieve snelheid ook niet omhoog. Ik merk zelfs dat mijn relatieve snelheid dan daalt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 18:33:34 »
De Rettungsgasse op snelwegen zonder "pechstrook".
Maar wat op wegen met pechstrook ?

Dat maakt geen verschil. De bestuurder van het prioritair voertuig beslist of hij de Rettungsgasse of de pechstrook gebruikt.

Citaat
StVO §11 (2). Stockt der Verkehr auf Autobahnen und Außerortsstraßen mit mindestens zwei Fahrstreifen für eine Richtung, so müssen Fahrzeuge für die Durchfahrt von Polizei- und Hilfsfahrzeugen in der Mitte der Richtungsfahrbahn, bei Fahrbahnen mit drei Fahrstreifen für eine Richtung zwischen dem linken und dem mittleren Fahrstreifen eine freie Gasse bilden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #24 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 09:56:55 »
Dat maakt geen verschil. De bestuurder van het prioritair voertuig beslist of hij de Rettungsgasse of de pechstrook gebruikt.
Zaterdagmiddag nog een ambulance gezien die een Rettungsgasse probeerde te maken op de potdichte Antwerpse Ring, terwijl er een "pechstrook" ligt ...
Dat het amper vooruit ging zal niemand verbazen zeker ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #25 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 10:12:13 »
Die ambulance mag helemaal niet over de pechstrook rijden.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #26 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 11:37:25 »
Die ambulance mag helemaal niet over de pechstrook rijden.
Klopt, maar ik ken er weinigen die zich daaraan storen ... of het zelfs maar weten.


Dat heeft Schouppe natuurlijk niet aangepast.
Zinnige wijzigingen moeten we van die man niet verwachten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #27 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 12:33:24 »
Zaterdagmiddag nog een ambulance gezien die een Rettungsgasse probeerde te maken op de potdichte Antwerpse Ring, terwijl er een "pechstrook" ligt ...
Dat het amper vooruit ging zal niemand verbazen zeker ?

Inderdaad niet.

Vooreerst moeten de bestuurders in België geen Rettungsgasse vrijlaten.

Bovendien zijn vele Belgische bestuurders niet echt snel bij het vrijmaken van de doorgang voor een prioritair voertuig.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #28 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 12:34:50 »
Die ambulance mag helemaal niet over de pechstrook rijden.

Inderdaad.

Een takelwagen ook niet, dat is zelfs geen prioritair voertuig. Maar toch spreekt de politie ze er nooit op aan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #29 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 20:52:17 »
ik heb nog steeds niks gehoord hoe het zal zitten met de voorrang tov de filterende moto's
better a bad day at sea
than a good day at the office