Auteur Topic: wet rond filefilteren goedgekeurd  (gelezen 29576 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #45 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 13:24:58 »
mss dat ik door rechts te rijden wil duidelijk maken dat ik niet voorbijgreden/gefilterd wil worden omdat ik andere plannen heb
Het schijnt dat je links op de stuurkolom daar een hendel voor hebt. En rechts op je auto zo een spiegelend vlak.
nu verwacht ik op de rijstrook naast mij maar één voertuig en een plots opduikend tweede voertuig kan wel ongezien zijn
Waar zegt de wetgever dat je je maar aan één voertuig moet verwachten bij het wisselen van rijstrook?
Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/171-art12
Volgens mij is het vetgedrukte een meervoudsvorm.
of het nu mag of niet dus, dat filteren blijft een gevaarlijke bezigheid
Ja? Hoeveel motorrijders heb je dan al aangereden? Of heb je zien aangereden worden? Wat zeggen statistieken hierover?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #46 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 15:05:12 »
Maar spreken we dan af dat we als we inhalen uiterst rechts houden? Dan kunnen motorrijders er links langs.

Neen neen. Ik zal ook in België wel uiterst rechts houden als ik ingehaald wordt en als inhaler voldoende naar links uitwijken om een eventuele motorrijder er veilig tussen te laten. Of die motorrijder daarbij al dan niet een overtreding begaat, is me eigenlijk worst; en zou hij dan al een overtreding begaan, dan voel ik me zeker niet geroepen om schoolmeestertje te spelen.

Citaat
Of vreet dat nog altijd in jullie ego, dat iemand jullie voorbij steekt?

Mij alvast niet. Ik ben voorstander van een vlot verkeer, en dus mag iedereen me inhalen. Ik heb overigens oneindig veel liever dat iemand me inhaalt dan dat hij bumperkleeft.

Wat dat vlot verkeer betreft, is het voor mij trouwens belangrijk dat iedere weggebruiker zo vlot mogelijk vooruit komt. Ik zal dan ook niet, ten nadele van een andere weggebruiker, proberen om zelf vlotter vooruit te komen, laat staan hem te hinderen zonder er zelfs maar enig voordeel bij te hebben inzake vooruitkomen.

Wat de motorrijders betreft: zij hebben de nadelen van hun voertuigtype, en dus mogen zij er ook de voordelen van genieten. Ze hebben gekozen voor een voertuig met minder actieve veiligheid en veel minder passieve veiligheid dan een personenwagen. Bij buitentemperaturen van 30° C en meer staan ze voor een rood verkeerslicht te bakken in hun motorpak en met een hete motor tussen hun benen. Hoe ze het doen, weet ik niet, maar toen ik destijds een aantal keren een half uurtje met een motorfiets gereden had, was mijn rug gekraakt. Ik gun hen dan ook van harte de voordelen ervan als ze eens ergens doorgeraken waar ik met een personenwagen niet doorgeraak.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 15:09:28 »
Wat het niet merken van een motorrijder betreft: vrachtwagenbestuurders hebben, ondanks de hele voorziene batterij van spiegels, nog altijd een aanzienlijke dode hoek. Maar een bestuurder van een personenwagen is in staat om ieder voertuig te zien dat hem langs waar dan ook van achter nadert of zich al geheel of gedeeltelijk naast zijn wagen bevindt. "Niet gezien" betekent dan ook meestal "niet goed gekeken".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #48 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 16:49:53 »
De motorfietser wisselt niet van rijstrook
Zwanst na ni hé.
Bij filefilteren wordt er voortdurend tussen 2 rijstroken gezweefd.
Of over 2 rijstroken tgelijk gereden als we het geheel bekijken.

16.2bis voorziet enkel een uitzondering op het inhalen, en op niets anders .
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 juni 2011 - 17:00:03 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #49 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 18:30:03 »
Jozef,

Het valt mij als filefilterende motorrijder op dat vrachtwagenchauffeurs mij erg vaak zien en hierop reageren door zeker genoeg ruimte te laten. Ik kan het niet zo goed bij automobilisten peilen want heel vaak houden ze op het linkervak al goed links aan. Enkel de enkeling die rechts houdt op het linkervak wordt pas wakker als ie een extra geluid hoort van een stationair draaiende motor rechtsachter...

Inazuma,

Bij het filefilteren kan ik perfect over lange afstand een rijstrook aanhouden zonder van rijstrook te wisselen. In dat geval is diegene die van rijstrook wisselt toch wel voorrangsplichtig?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #50 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 19:11:05 »
Bij het filefilteren kan ik perfect over lange afstand een rijstrook aanhouden zonder van rijstrook te wisselen. In dat geval is diegene die van rijstrook wisselt toch wel voorrangsplichtig?
Ik zie raar of zelden filefilterende motards die effectief maar 1 rijstrook gebruiken.
De meesten zitten afwisselend links en rechts van de doorlopende streep, al naargelang er plaats gemaakt wordt.
Velen bevinden zich daarbij effectief op 2 rijstroken tegelijk.
Daarom niet met hun wielen, wel met het geheel van het voertuig.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #51 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 23:00:05 »
Wooter voor mij als automobilist is er geen fluit verandert dus waarom moet ik anders gaan doen? Ik heb geleerd me rechts in de rijstrook te positioneren en een wet voor iemand anders doet me daar niet vanaf gaan.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 juni 2011 - 23:02:41 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 00:36:28 »
Jo, je denkt toch niet dat ik zo naïef ben om te geloven dat dat je echte reden is :). Zelfs als je artikel 16.5 strikt wil toepassen, hou je erg weinig marge over tegenover de bestuurder die je inhaalt, en kan je die marge eenvoudig vergroten door gebruik te maken van datzelfde artikel.

Nu, de sjans is dat keikoppen mekaar wel tegenkomen, ook in het verkeer. Ik heb niet zo een sense of entitlement, maar ik heb andere bestuurders van tweewielers al ferm over de schreef gingen gaan over akkefietjes. Ik zou je dus aanraden om net zoals Inazuma een camera in je auto te hangen zodat je minimum de nummerplaat van de malloot hebt die je spiegel er in volle vaart aftrapt als bedankje :).

Maar goed, jij je sense of entitlement over de rechterkant van je rijstrook. Als je leven daar volmaakter is, moet je dat vooral doen.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #53 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 03:45:33 »
Precies de mentaliteit die ik bedoel.
Maar geen probleem het is den bak van den baas. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 09:00:00 »
. Ik zou je dus aanraden om net zoals Inazuma een camera in je auto te hangen zodat je minimum de nummerplaat van de malloot hebt die je spiegel er in volle vaart aftrapt als bedankje :).
bij mij gaat zo'n klojo gegarandeerd tegen dek, ik heb er een bluts voor over ("ik was zo geschrokken dat ik hard aan mijn stuur trok en hem raakte")
met een snelheidsverschil an max 29 km/u kan hij niet te snel wegkomen

daarom net wou ik weten wat de juiste regeling is, er zullen nu meer klojo's zijn die denken dat ze alles mogen
bedankt mr schoupe om het verkeer nog onveiliger te maken
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #55 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 10:30:10 »
Maar vergissen we ons niet in de oorzaak van deze onveiligheid?

Als automobilisten correct richting aangeven, verdwijnen de meeste, zo niet alle conflictsituaties bij filefilteren. Als ik de richtingsaanwijzers van een wagen zie aangaan in de file, hou ik in en neem ik een afwachtende houding af. Zet ie zijn richtingsaanwijzers niet aan en wisselt ie van rijstrook zonder richting aangeven (en daarbij dus twee overtredingen plegend) dan is een aanrijding al heel wat meer waarschijnlijk.

Het filefilteren wordt dus niet onveilig gemaakt door de motorrijders die door de file filteren, maar automobilisten die eerst doen (van rijvak wisselen) en niet denken.

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #56 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 10:33:01 »
bij mij gaat zo'n klojo gegarandeerd tegen dek, ik heb er een bluts voor over ("ik was zo geschrokken dat ik hard aan mijn stuur trok en hem raakte")
met een snelheidsverschil an max 29 km/u kan hij niet te snel wegkomen
In een quasi stilstaande file ligt je spiegel eraf voor je goed en wel beseft wat er gebeurde.

Maar goed, eigenlijk bevestig je eigenlijk wat jij en Jo bedoelen zonder het te willen zeggen: koeioneren om te koeioneren. Nergens lopen jullie enig fysiek risico, maar toch gaan jullie doelmatig het conflict opzoeken, met al een overdreven vervolgscenario klaar als de situatie escaleert.

Denk jij dat dat een passende houding is als chauffeur?

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 11:10:40 »
sorry, maar ik heb hier al meer egoïstische reacties gelezen, dikswijls van dezelfde perso(o)n(en)
O, en ik bedoel dus uiteraard niet enkel dit draadje hé

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 12:29:56 »
In een quasi stilstaande file ligt je spiegel eraf voor je goed en wel beseft wat er gebeurde.

Maar goed, eigenlijk bevestig je eigenlijk wat jij en Jo bedoelen zonder het te willen zeggen: koeioneren om te koeioneren. Nergens lopen jullie enig fysiek risico, maar toch gaan jullie doelmatig het conflict opzoeken, met al een overdreven vervolgscenario klaar als de situatie escaleert.

Denk jij dat dat een passende houding is als chauffeur?
wie is er al klaar om een spiegel af te trappen als bedankje

en dat bij iemand die niks anders doet dan de wegcode te volgen

als de wetgever zegt dat we om filefilteren mogelijk te maken naar links moeten gaan, dan zal ik dat ook doen
nu zegt de wetgever enkel dat je met de brommer tussen een fille in mag rijden zonder zich te bekommeren om de verantwoordelijkheden en de gevolgen
daarbij vergeet de wetgever ook dat de meeste brommers nu zijn uitgerust met brede bakken, zodat ze al bijna zo breed zijn als een klein autootje
wil dat dan zeggen dat die kleine autootjes dan ook mogen filefilteren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 12:49:59 »
als een brommer aan het filefilteren is, dan is hij alleszins in overtreding, want een brommer mag niet op de snelweg  :-X