Auteur Topic: wet rond filefilteren goedgekeurd  (gelezen 29579 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
wet rond filefilteren goedgekeurd
« Gepost op: maandag 20 juni 2011 - 20:33:44 »
http://www.demotorsite.be/content/heet-van-de-naald-wet-rond-filefilteren-goedgekeurd
Citaat
De federale regering heeft een nieuwe wet goedgekeurd voor motorrijders die vanaf juli van kracht wordt. Motorrijders mogen vanaf juli officieel door de file rijden, maar de snelheid mag niet hoger liggen dan 50 km/u en het snelheidsverschil met het overige verkeer niet hoger dan 20km/u. Ook zal het filteren enkel toegelaten worden in de ruimte tussen de twee meest links gelegen rijvakken. Meer informatie, indien van toepassing, leest U hier wanneer beschikbaar.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #1 Gepost op: maandag 20 juni 2011 - 22:13:01 »
Nu nog een multanova vinden die daarop kan controleren :)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 21 juni 2011 - 02:34:57 »
Nu nog een multanova vinden die daarop kan controleren :)

M.a.w. nog maar eens een geknoei. Een wet stemmen die (zeer) moeilijk te controleren valt is zo goed als geen zet stemmen ofwel de poort naar de willekeur ver open zetten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 21 juni 2011 - 06:59:25 »
Citaat
aan de kant
ge moet mij doorlaten
de wet zegt dat ik door moet kunnen
hoe zit het met de voorrang?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 21 juni 2011 - 10:56:20 »
Nu nog een multanova vinden die daarop kan controleren :)

Die moet dan:

1) de snelheid van die motard meten (mag max. 50 km/zijn)
2) de snelheid van de ingehaalde bestuurder meten
3) het snelheidverschil tussen de motard en de ingehaalde bestuurder berekenen (mag max. 20km/u verschil op zitten tussen beide bestuurders).

En dan nog ambetantaren die hier correct mee kunnen werken ook.  :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 21 juni 2011 - 18:33:26 »
Nu nog een multanova vinden die daarop kan controleren :)

Die moet dan:

1) de snelheid van die motard meten (mag max. 50 km/zijn)
2) de snelheid van de ingehaalde bestuurder meten
3) het snelheidverschil tussen de motard en de ingehaalde bestuurder berekenen (mag max. 20km/u verschil op zitten tussen beide bestuurders).

En dan nog ambetantaren die hier correct mee kunnen werken ook.  :D
Zullen ze weer extra extern personeel moeten zoeken, ....... om te rekenen. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 21 juni 2011 - 23:57:50 »
En een puinhoop is het.

De Duitsers verbieden het filefilteren niet zomaar ...

« 16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.
Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

Slechte vertaling uit het Frans.

De uitzondering inzake 17.2.5° resulteert dus ook hier in de onmogelijkheid om dit artikel toe te passen .
Er is nergens gesteld wanneer inhalen begint - ook al omdat inhalen nergens bepaald is.
Van het moment dat er een auto vertraagt voor een oversteekplaats, haalt de motorrijder die dus gelijk in - ook al heeft hij nog een heel eind te gaan tot de oversteekplaats.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.
Taalkundig, slaat "In dat geval" terug op het vlak voordien vermelde "geval", ttz. de uitzondering bij 17.2.5°

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden. »
En zij ?
Sexisme .


« Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen. »
Geen enkele verwijzing naar CE gekeurde protectoren, naar de aard van de stoffen, ... noppes.
Een zijden broek en vest met handschoentjes voor de fanfare zijn dus OK ...

Met sommige kunststoffen kledij heb je nog beter niets aan, die beschermt niets maar brandt wel in je vel bij een val.
Als ik zie hoe mijn pakje verbrand was ...
Dat was geen brol, en toch waren de stof en plastic gespen nog samengesmolten
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 22 juni 2011 - 18:11:31 »
Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden. »
En zij ?
Sexisme .

 :D

Het is in vele talen de regel om het mannelijk te gebruiken voor een persoon die mannelijk of vrouwelijk kan zijn.

Een tank heeft voor onderhoudswerken binnenin een mangat, nooit een vrouwgat. Een ploeg bestaat uit manschappen, ook al zijn het allemaal vrouwen (bij een vrouwelijke voetbalploeg spreekt men in het Duits van "die Frauenmannschaft"). Een vliegtuig heeft een bemanning, ook al zijn daar vrouwen bij. In de scheepvaart roept men "Man overboord!", ook als het een vrouw is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 11:37:53 »
Die "hij" kom je in wel meer wetsartikelen tegen:

8.4, 8.5, 9.3.1, 9.6, 10.3, 12.1, 12.5 14.1,   en dan ben ik nog maar welgeteld halverwege mijn cursus Politie Wegverkeer.

Dus eigenlijk is zowat de halve Belgische wegcode sexistisch opgesteld, ....  :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 11:56:48 »
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 12:17:22 »
Als ik zie hoe mijn pakje verbrand was ...
Dat was geen brol, en toch waren de stof en plastic gespen nog samengesmolten
Dat is by design. Overigens zal het eerder de plastic gespen zijn die zijn gesmolten, in het (kunst)stof.

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 12:20:45 »
De Duitsers verbieden het filefilteren niet zomaar ...
Ze zijn zowat de enige die het doen, en ik weet nog altijd niet waarom. Ik filefilter elke dag, en deze week ook in het buitenland, maar mits inachtname van je eigen kunnen en de mogelijkheden van de automobilisten valt dit erg veilig te doen. Hoeveel gewonden vallen er per dag door filefilteren? Hoeveel doden? Ik heb eerlijk waar meer schrik op een gewone weg met kruispunten dan al filefilterend op de snelweg kort bij Brussel of Antwerpen.

Filefilteren bij toevallige files buiten de spits is wel andere koek. Eens in Limburg reageren mensen bijvoorbeeld helemaal anders in de file, en moet je nog meer op je hoede zijn.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 19:11:40 »
De Duitsers verbieden het filefilteren niet zomaar ...
Ze zijn zowat de enige die het doen, en ik weet nog altijd niet waarom.

Omdat je op de Duitse autosnelwegen, van zodra het verkeer stremt, tussen de twee meest links gelegen rijstroken een doorgang moet laten voor de voertuigen van de hulpdiensten. Die voertuigen kunnen ook in tegengestelde richting aankomen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 21:01:06 »
Omdat je op de Duitse autosnelwegen, van zodra het verkeer stremt, tussen de twee meest links gelegen rijstroken een doorgang moet laten voor de voertuigen van de hulpdiensten. Die voertuigen kunnen ook in tegengestelde richting aankomen.
De laatste Duitse file waar ik in zat, was er eentje in Beieren, en daar hield niemand een rettungsgasse vrij.

En het is nu niet alsof je als motorrijder geen overzicht hebt op die rettungsgasse... Zelfs als het verkeer vlot gaat, hou ik vaak een positie in rechts van de linker rijstrook of links van de midden- of rechter rijstrook zodat ik ver en diep tussen de auto's door kan kijken om beter te anticiperen.

En in mijn korte tijd filefilteren heb ik alleszins in België 1 ding geleerd: je bent met de motorfiets sneller doorheen een file dan met een prioritair voertuig. Al enkele keren kreeg ik zelfs teken van de bestuurders van het prioritaire voertuig om voorop te gaan rijden, al was het maar om achter een prioritair voertuig dat gehinderd wordt te rijden vrij nutteloos is.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 22:06:40 »
De laatste Duitse file waar ik in zat, was er eentje in Beieren, en daar hield niemand een rettungsgasse vrij.

Helaas wordt dat niet meer zo strikt nageleefd, tot ze een blauw zwaailicht zien of een Martinshorn horen.

Citaat
En het is nu niet alsof je als motorrijder geen overzicht hebt op die rettungsgasse... Zelfs als het verkeer vlot gaat, hou ik vaak een positie in rechts van de linker rijstrook of links van de midden- of rechter rijstrook zodat ik ver en diep tussen de auto's door kan kijken om beter te anticiperen.

En wat ga je doen als de files stilstaan, en je er daardoor niet kunt invoegen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."