Auteur Topic: wet rond filefilteren goedgekeurd  (gelezen 33470 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #90 Gepost op: zaterdag 02 juli 2011 - 10:43:31 »
ik ben benieuwd of we nu nog steeds filterend moto's zullen zien als de file 80 tot 100 km/u gaat
Die zien we nu ook al, en de "nieuwe vrijheden" gaan dat enkel maar erger maken.

Net zoals fietsers tegenwoordig overal voorrang gaan opeisen waar ze die niet hebben, en voetgangers oversteken alsof hun voorrang belangrijker is dan hun leven.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: zaterdag 02 juli 2011 - 21:15:53 »
Inazuma, ik kan niet voor andere motorrijders spreken die zelfs gevaarlijk zijn zonder enig verkeer rondom hen. Maar dat ligt meer aan de vereisten tot het behalen tot een rijbewijs dat je toelating geeft om met een motorfiets te rijden, dan aan de wetgeving die het filefilteren nu zou toelaten. Ik rij met mijn dimlichten aan (albeit xenon, maar dat is een keuze omdat ik op mijn auto's ook xenon heb en deze performanter zijn dan halogeenlicht) en voor de rest geen extra verlichting. Ik kreeg zelfs een opmerking van een motorrijder ooit dat ik teveel richting aangaf, dat dat automobilisten in verwarring bracht die dan voor zijn neus van rijvak wisselden. Niet toevallig reed hij harder dan ik tijdens het filefilteren maar eens de file oplostte volgde hij niet. Ik begrijp het concept dan ook niet om in een file aan onverantwoorde snelheden te filefilteren maar eens de snelweg vrij is dood van schrik 110 km/u te rijden.

De collega's die merken dat ik met de motorfiets kom drukken me zelfs op het hart dat ze ruimte maken voor motorrijders in de file, en het appreciëren dat omdat ik en andere motorrijders hun auto thuis laten zij kunnen genieten van een iets kortere file. De enige opmerking die ze hebben is dat ze het gevaarlijk vinden als een motorrijder ze passeert die ze zelf niet gezien hebben, maar dan antwoord ik dat voor mij persoonlijk het al voldoende is dat een automobilist op tijd zijn richtingsaanwijzers ontsteekt zodat ik op zijn manoever kan anticiperen, om aanrijdingen te vermijden.

Wat betreft jo en sniper hadden de collega's ook verhalen. Het enige wat ik ooit gezien heb is een motorrijder die als teken van appreciatie een spiegel van een auto dichtklapte omdat de bestuurder deze blijkbaar toch niet gebruikte, maar één van de collega's zag ooit een voorligger moedwillig een motorrijder klemrijden in de file, waarop de motorrijder hardhandig de spiegel afklopte en toch doorreed. De automobilist kon in de stilstaande file niets anders dan claxonneren. Begrip kreeg de koeionerende automobilist alleszins niet van mijn collega, en niemand anders nam aanstalten om de koeionerende automobilist bij te staan in het identificeren van de motorrijder.

wooter

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: zaterdag 02 juli 2011 - 21:16:47 »
Enneuh, Sniper, ik filefilter niet aan 80 km/u. Maar ik rij wel rechts voorbij wanneer de drukte het verantwoord. En dat schiet ook op.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #93 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 03:40:12 »

Wat betreft jo en sniper hadden de collega's ook verhalen. Het enige wat ik ooit gezien heb is een motorrijder die als teken van appreciatie een spiegel van een auto dichtklapte omdat de bestuurder deze blijkbaar toch niet gebruikte, maar één van de collega's zag ooit een voorligger moedwillig een motorrijder klemrijden in de file, waarop de motorrijder hardhandig de spiegel afklopte en toch doorreed. De automobilist kon in de stilstaande file niets anders dan claxonneren. Begrip kreeg de koeionerende automobilist alleszins niet van mijn collega, en niemand anders nam aanstalten om de koeionerende automobilist bij te staan in het identificeren van de motorrijder.
Misschien moeten jij en je collegta's de kleppen maar eens open trekken en kijken hoeveel % er de brozem uithangen, sorry die paar % dat deftig rijden die hebben pech, ik rij mijn ding en dat is niet moedwillig in de weg rijden maar ook niet extra plaats laten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #94 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 03:44:00 »
Inazuma, ik kan niet voor andere motorrijders spreken die zelfs gevaarlijk zijn zonder enig verkeer rondom hen. Maar dat ligt meer aan de vereisten tot het behalen tot een rijbewijs dat je toelating geeft om met een motorfiets te rijden, dan aan de wetgeving die het filefilteren nu zou toelaten.

Gedeeltelijk zal onverantwoord rijgedrag van bepaalde motards wellicht terug te voeren zijn tot de beperkte vereisten voor het behalen van een rijbewijs geldig voor het besturen van een motorfiets. Maar voor het overgrote deel meen ik de oorzaak te moeten vinden in de ingesteldheid van die motards, waardoor ze behoren tot de bestuurders die psychisch niet geschikt zijn om een motorvoertuig te besturen.

Een voorbeeld. Een motorrijder negeert mijn voorrang, waarbij ik hem met een kort geluidssignaal waarschuw voor een gevaar voor een ongeval. Dat volstaat voor hem om vol in de remmen te gaan, zijn motorfiets midden op de rijstrook te parkeren, af te stappen, en dreigend naar mij toe te komen. Dergelijk gespuis hoort niet op de openbare weg.

Citaat
Het enige wat ik ooit gezien heb is een motorrijder die als teken van appreciatie een spiegel van een auto dichtklapte omdat de bestuurder deze blijkbaar toch niet gebruikte, maar één van de collega's zag ooit een voorligger moedwillig een motorrijder klemrijden in de file, waarop de motorrijder hardhandig de spiegel afklopte en toch doorreed.

Meer dan bedroevend agressief gedrag, zowel van de betrokken motorrijders als van de automobilist die een motorrijder klem reed.

Bijzonder laf ook om een auto te beschadigen op een ogenblik dat je je met de motorfiets uit de voeten kunt maken en de automobilist er niet achteraan kan komen.

Het zijn motorrijders die bijzonder weinig verstand hebben. Want ooit doen ze dat wel met een autobestuurder die niet aarzelt om, zodra hij het kan, hen zodanig van de baan te rijden, dat zij hun versie niet meer zullen kunnen geven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #95 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 12:47:03 »
Enneuh, Sniper, ik filefilter niet aan 80 km/u. Maar ik rij wel rechts voorbij wanneer de drukte het verantwoord. En dat schiet ook op.
dan zal jij van mij geen last hebben
ik rij ook nooit moedwillig een gat dicht
als ik een gat kan laten doe ik het ook, maar ik zou graag weten waar de wet staat al er iets misloopt
want het is al een paar keer close geweest, doordat er plots uit het niets een moto opduikt
en geloof me maar als ik zeg dat ik weet hoe mijn spiegels te gebruiken
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 14:03:35 »
Wat jullie zeggen is eigenlijk dat er veel motorrijders zijn die ook automobilist zijn :D

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #97 Gepost op: woensdag 21 september 2011 - 03:45:23 »
gisteren mooi ongeval gezien, deels door filefilteren

een dame is aan het bellen en let blijkbaar niet goed genoeg op  voor een filefilterende moto
die gast tikt op het raam van de dame
die schrikt, draait naar rechts en schiet vooruit tegen een andere wagen
de moto is niet gestopt
ik had zijn nrplaat niet
mss toch eens zo'n dashcam installeren
better a bad day at sea

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #98 Gepost op: woensdag 21 september 2011 - 07:53:45 »
gisteren mooi ongeval gezien, deels door filefilteren

en door GSM-en (Ik hoop maar dat ik dit correct gespeld heb.  M'n vroegere leraar Nederlands doet me wat als hij dit leest, denk ik).

een dame is aan het bellen en let blijkbaar niet goed genoeg op  voor een filefilterende moto
die gast tikt op het raam van de dame
die schrikt, draait naar rechts en schiet vooruit tegen een andere wagen

Nu weet ze ineens waarom daar een boete van 100 euro op staat.  Ze zal volgende keer wel 2x nadenken voordat ze weer al rijdend haar hele levensverhaal doorbelt.

de moto is niet gestopt

Vluchtmisdrijf, dus.

ik had zijn nrplaat niet

Toemme toch.

mss toch eens zo'n dashcam installeren

Overweeg ik ook al langer.  Probleem is alleen dat ik er niks van ken.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 september 2011 - 07:56:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: woensdag 21 september 2011 - 12:52:33 »
Is de motorrijder oorzaak van het ongeval?

Ik ga niemand helpen die zit te bellen in de wagen. Meer nog, door te bellen voldoet ze niet aan art. 8.4 en door tegen haar voorligger op te rijden ook niet aan art. 8.3.

Dit heeft niks te maken met filefilteren, behalve dat het de motorrijder in staat stelde om naast de dame te geraken. Een wandelaar, pakweg met kepie en politieuniform, kan hetzelfde doen, en hetzelfde resultaat krijgen. Is zo een voetganger met kepie en politieuniform dan verantwoordelijk voor het ongeval?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #100 Gepost op: woensdag 21 september 2011 - 20:20:11 »
Is de motorrijder oorzaak van het ongeval?
Tuurlijk is hij mede-oorzaak.
Zijn gedrag kan perfect als verkeersagressie aanzien worden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 september 2011 - 20:22:01 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #101 Gepost op: woensdag 21 september 2011 - 21:02:36 »
Dit heeft niks te maken met filefilteren, behalve dat het de motorrijder in staat stelde om naast de dame te geraken. Een wandelaar, pakweg met kepie en politieuniform, kan hetzelfde doen, en hetzelfde resultaat krijgen.
een voetganger heeft trouwens niks te zoeken op een snelweg, ook niet tussen een file, of is dat een ander verworven recht waarvan ze vergeten zijn ons op de hoogte te brengen

het illustreert enkel wat ik voordien ook al stelde
dat de motorijders nu een verworven recht hebben, en dat ze er de automobilisten er wel attent op maken, desnoods door toeren uit te halen die aan verkeersagressie grenzen
de wetgever is wel vergeten om dat recht ook voor de andere weggebruikers te omschrijven
so far lees ik nog nergens wanneer een bestuurder nu aan de kant moet gaan voor een brommer
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 september 2011 - 21:04:30 door sniper »
better a bad day at sea

wooter

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: woensdag 21 september 2011 - 21:41:16 »
Dus als een motorrijder op mijn ruit tikt omdat ik zit te bellen achter het stuur is verkeersagressie, maar als een automobilist claxonneert omdat ik zit te bellen achter het stuur niet?

Niet recht lullen wat krom is eh...

Als ik op een ruitje tik is dat niet om een voorrang af te dwingen (dan zou ik dat veel kunnen doen in de Brusselse tunnels) maar om verdwaasde automobilisten even wakker te maken (bellen, krant lezen, make-up bijwerken, ..). En ik heb nog maar één keer op een ruitje getikt, en in mijn geval zat madam niet op de bumper van haar voorligger.

Maar Sniper, natuurlijk kan je ook van mening zijn dat het dik oneerlijk is dat de wetgever motorrijders zo vertroetelt, en dat je ondanks je manoevers om ze klem te rijden ze je toch te snel af zijn. Maar ik klasseer dat onder hetzelfde geklaag als klagen op zelfstandigen die profiteren, terwijl elk van ons morgen zelfstandige kan worden en mee kan profiteren.

Toevallig ben ik motorrijder én zelfstandige. Twee keer profijt!

Drie keer profijt zelfs! Ik weet welke de beste dashcams zijn en kan ze je verkopen! Maar niet alles voor het geldgewin eh :D

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 21 september 2011 - 21:43:48 »
Is dat niet aanmatigen van het openbaar ambt? Beetjke flik gaan spelen en de mensen op hun fouten wijzen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: woensdag 21 september 2011 - 22:11:53 »
Is communiceren in het verkeer enkel voorbehouden voor bevoegde personen? Of is het tikken op een ruit al aanmatiging van een ambt? Welk ambt? Als een hoertje op je ruit tikt als je bepaalde straten in Antwerpen traag passeert, doet ze zich dan voor als bevoegd persoon?

Overigens heb ik nog geen flikken op ruitjes zien tikken in de file. Het is dus te betwijfelen of op iemands ruitje tikken enkel een politionele bevoegdheid is.