Auteur Topic: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?  (gelezen 13970 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 08:05:52 »
Vandaag in De Standaard op pagina 10 binnenland.  Iemand in Beringen had 4 parkeerschijven op zijn dashboard gelegd en de parkeerwachter wist niet wat ermee aan te vangen, want u raadt het al .......er was er altijd wel 1 schijfje bij met de toegelaten parkeerduur in die blauwe zone.

Vraag werd gesteld aan een zekere Y. Bruggeman van Wegcode en zijn interpretatie is dat er maar 1 parkeerschijf mag gebruikt worden. Letterlijk : "Een parkeerschijf aanbrengen staat er in de wegcode, EEN parkeerschijf, dat is enkelvoud. Wie er meerdere plaatst is in overtreding."

Is dat wel zo?. Als men 1 in letters schrijft is het één. Is "een" altijd enkelvoud. Hoe is het in "een mens kan toch dom zijn"?  

En geldt dat dan ook voor een parkeerticket. Ik herinner mij ergens een foto van een dashboard met honderden parkeerticketjes op, waardoor de parkeerwachter heel lang moest zoeken. Nu in dit geval moet je bij een eventuele aanrekening van 1/2 dagtarief of meer het juiste ticket kunnen voorleggen. Maar als verzet van de uitgemolken automobilisten is dat zo geen slechte actie om het parkeerbeleid op sommige plaatsen wat administratief werk te geven.

Prettige dag vrienden van de 'veilige' weg.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 juni 2011 - 08:59:56 door Rudi »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 08:21:08 »
Citaat
27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.
Als ze de komma's gaan neuken dan kunnen ze iedereen opschrijven want niemand heeft zijn kaart OP de binnenkant van de voorruit aangebracht.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 10:33:26 »
De wegcode gebruikt "een" in het algemeen, onbepaald, niet noodzakelijk  om "1" of "één" aan te geven.

Er is dus eigenlijk geen probleem met 4 parkeerschijven op de binnenkant van de voorruit.
Ze moeten dan wel allemaal gelijk staan, en dat was blijkbaar niet het geval.

4 parkeerschijven op het dashboard zijn in principe niet aangebracht op de binnenkant van de voorruit, en dus al een inbreuk.
Maar zo goed als iedereen legt daar wel zijn parkeerschijf ...
Een ander voorbeeldje van dwaze reglementering
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 12:33:57 »
Citaat
27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.

Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.

27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.

Op de (nieuwe 31-3-2000) parkeerschijven staat enkel het ´tijdstip´ van aankomst. En er is maar één aankomsttijd, ook al legt men meerdere schijven.
http://www.gmg.be/parkeerschijf.html

Dus diegene die controleert neemt dan natuurlijk de vroegste tijd van alle parkeerschijven, want dat kan alleen maar de aankomsttijd zijn... (de parkeerschijf is enkelvoud, soit); en telt daar in de regel 2 uur bij.  ;)

Ik denk dat elke rechter het ook zo ziet.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 juni 2011 - 12:42:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 13:50:55 »
Zo simpel is het niet... Als er 4 parkeerschijven liggen, elk met een ander beginuur, dan mag je niet zomaar de parkeerschijf nemen met het vroegste beginuur. Er ligt vermoedelijk tenslotte toch een parkeerschijf met een beginuur dat minder is dan het uur - de maximale parkeerduur. En daarmee is de bestuurder in orde met de wetgeving.

De enige manier om vast te stellen dat de bestuurder niét zich aan de wetgeving heeft gehouden, is door de wagen gedurende de hele parkeerduur in de gaten te houden.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 16:21:12 »
@wooter  ik denk dat we hiermee dolf gaan onderspuiten , sorry  het onderspit gaan delven.
Inazuma stelt dat indien meerdere schijven ze allen hetzelfde uur zouden moeten aanwijzen en Michel schrijft over DE parkeerschijf.
Het blijft boeiend vast te stellen dat- wat mij eerder een stunt lijkt-  toch zo verschillende meningen oplevert.

Naar de geest van de wet zal de rechter allicht in het nadeel van die automobilist recht spreken.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 21:19:51 »
Als er vier parkeerschijven liggen in je auto, die elk een ander uur weergeven...

Dan zijn er volgens mij al minstens drie, die onjuiste aanduidingen vertonen, toch?  Dat is verboden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 juni 2011 - 21:23:17 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 21:32:15 »
Dan zijn er volgens mij al minstens drie, die onjuiste aanduidingen vertonen, toch?  Dat is verboden.
Als hij die drie anderen niet aanraakt op het tijdstip van aankomst omdat hij de parkeerschijf die hij kiest wel aanpast, is er toch geen probleem?

Het is aan de agent of parkeerwachter maar te raden welke de parkeerschijf is :)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 21:33:11 »
Citaat
27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.

Toverkracht?

Een andere schijf leggen mag dus wel? ok niet tesamen.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011 - 22:01:21 »
Als hij die drie anderen niet aanraakt op het tijdstip van aankomst omdat hij de parkeerschijf die hij kiest wel aanpast, is er toch geen probleem?

Het is aan de agent of parkeerwachter maar te raden welke de parkeerschijf is :)

Nee, die gaat zich daarmee écht niet moe maken.  Die gaat gewoon opschrijven.  

En de bestuurder die met déze verdediging naar de rechtbank wil stappen om zijn retributie aan te vechten, wens ik véél geluk.  :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 25 juni 2011 - 11:48:36 »
Zo simpel is het niet... Als er 4 parkeerschijven liggen, elk met een ander beginuur, dan mag je niet zomaar de parkeerschijf nemen met het vroegste beginuur.
Waarom niet ? In welke wet/artikel staat dat ?  :D

Citaat
Het is aan de agent of parkeerwachter maar te raden welke de parkeerschijf is
Tja, als de agent of parkeerwachter zich verplicht voelt heel dom te zijn, kan de bestuurder geluk hebben.
Maar evenzo kan de agent zich verplicht voelen meerdere PV´s  te maken.   ;)  

Het artikel is duidelijk voor de bestuurder:
Citaat
27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.
...]

Er is maar één handeling en één tijdstip van aankomst - en dusgevolg maar één parkeerschijf die geldig is -, en die één verplichte handeling is het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Legt hij meerdere schijven - mag hij/zij - dan moet die aankomsttijd natuurlijk gelijk zijn op alle schijven;
WANT anders verstoot hij/zij tegen dit artikel:
Citaat
27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.

Als er vier parkeerschijven liggen in je auto, die elk een ander uur weergeven...
Dan zijn er volgens mij al minstens drie, die onjuiste aanduidingen vertonen, toch?  Dat is verboden.
Idd.
Ik zou dan als "agent" dan 4 PV´s maken, noodgedwongen op (4) afzonderlijke controles kort na mekaar (na tussendoor andere vtg gecontroleerd te hebben). De agent kijkt telkens maar naar dé parkeerschijf, de andere pakeerschijven verschijnen*, respectievelijke controle later, nadien pas in zijn blikveld...  ;D  ;)

(1) - overschrijden parkeerduur van 2 uur op basis van 27.1.2 (dé parkeerschijf in mijn bewust eng blikveld met "toevallig" het vroegste uur, de andere onbewust...)
Citaat
27.1.2. ...
Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.
Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.

(2)(3)(4) - onjuiste aanduidingen op basis van 27.1.3 (bij 3 afzonderlijke controles naar respectievelijk dé (andere) parkeerschijf gekeken te hebben)
Citaat
27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen*. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.


Bij 2 controles van 2 onjuiste aanduidingen was eveneens 27.1.2 ook in overtreding, maar die 2 PV´s laat ik vallen.  :D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 juni 2011 - 12:26:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 25 juni 2011 - 12:56:00 »
Michel je kunt toch geen 2 keer voor hetzelfde beboet worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 25 juni 2011 - 15:26:37 »
Michel je kunt toch geen 2 keer voor hetzelfde beboet worden.
Weet ik.  Daarom die  ...  ;D  ;)

Maar men kan ook geen 4 parkeerschijven leggen voor éénmaal 2 uren te parkeren.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 juni 2011 - 15:29:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 25 juni 2011 - 15:38:54 »
Michel, als hij op zijn dashboard altijd 4 schijven heeft liggen, en bij aankomst maar 1 schijf manipuleert, hoe kan je dan een PV maken voor de schijven die hij niet heeft aangeraakt? De artikels spreken namelijk over het moedwillig fout instellen van de schijven, niet over het laten rondslingeren van schijven die ie niet aangeraakt heeft.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Meerdere parkeerschijven. Magda of magdani?
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 25 juni 2011 - 16:06:53 »
Michel, als hij op zijn dashboard altijd 4 schijven heeft liggen, en bij aankomst maar 1 schijf manipuleert, hoe kan je dan een PV maken voor de schijven die hij niet heeft aangeraakt? De artikels spreken namelijk over het moedwillig fout instellen van de schijven, niet over het laten rondslingeren van schijven die ie niet aangeraakt heeft.

Da's nog beter, datte.

Controle onmogelijk maken, onder het (slappe) voorwendsel dat die overige parkeerschijven daar "per ongeluk nog rondlingerden".
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 juni 2011 - 16:09:04 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone