Auteur Topic: Elektrisch rijden, een gevaar voor de verkeersveiligheid?  (gelezen 5742 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Elektrisch rijden, een gevaar voor de verkeersveiligheid?
« Gepost op: zaterdag 25 juni 2011 - 18:49:42 »
Citaat van: autokanaal.be
Elektrisch rijden, een gevaar voor de verkeersveiligheid?

Senator Guido De Padt (Open Vld) juicht de opkomst van elektrische voertuigen toe, maar waarschuwt tegelijkertijd ook voor de gevaren van elektrisch rijden voor de verkeersveiligheid. Vooral de geluidloosheid van elektrisch aangedreven personenauto’s baart hem zorgen.

Bij een snelheid lager dan 20 km/u maakt de auto vrijwel geen geluid. Dit brengt voor fietsers en voetgangers een gevaarlijke verkeerssituatie met zich mee tijdens het oversteken en het lopen op een parkeerterrein. "Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de kans op een ongeval met een fietser of voetganger op wegen met een lage snelheidslimiet voor elektrische auto’s ongeveer anderhalve keer zo hoog is als voor conventionele personenauto’s."

"Naast de geluidloosheid vormt volgens Nederlands onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ook de verhoogde massa van elektrische personenauto’s en de hoge boordspanning een gevaar voor de verkeersveiligheid", meldt De Padt.

"Personenauto’s die uitgerust zijn met een elektrische motor hebben een zwaardere ledige massa dan auto’s met een brandstofmotor. Hierdoor worden de remmen, banden, besturing en vering extra belast. De bestuurder dient zijn rijgedrag hierdoor grondig aan te passen."

Spanning

"De boordspanning van het accupakket van elektrische auto’s ligt tussen de 300-600 V. In een conventionele auto bedraagt de boordspanning slechts 12 V. Het gevaar op een kortsluiting bij een aanrijding of wanneer de auto in het water raakt of in brand vliegt is hierdoor aanzienlijk groter. Het aanraken van onderdelen die onder spanning staan, kunnen een ernstig persoonlijk letsel tot gevolg hebben."

Senator De Padt gaat deze en nog andere veiligheidsaspecten voorleggen aan staatssecretaris Etienne Schouppe.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Elektrisch rijden, een gevaar voor de verkeersveiligheid?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 25 juni 2011 - 19:17:34 »
Geluidsloos?
Het is dat schoencreme precies niet meer gebruikt wordt, anders : http://www.cubra.nl/leedknutselen/klepper.htm
 ;D ;D

Maar het is inderdaad een probleem al zal ik niet gauw zomaar het straat oversteken of uitwijken met de fiets zonder eerst goed te kijken.
Zeg nooit nooit natuurlijk....
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 juni 2011 - 19:19:30 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 00:42:37 »
Een Tesla Roadster is anders op snelheid nog altijd vele malen stiller dan een auto, terwijl ie met een rotvaart kan naderen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 04:23:38 »
Als mensen kijken voor ze oversteken, de spiegels van de moto, auto, ... gebruiken is er geen probleem. Combineer dat met een defensieve rij-attitude en elektrisch rijden is even veilig dan het gewone rijden. Je staat er versteld van hij snel je went aan die stille voertuigen.
In China rijden in de meeste steden zeer veel elektrische fietsen en moto's rond, zelfs kleine elektrische voertuigen, driewielers vnl. Omdat de voetgangers hier nog niet gewoon zijn van zich van niets iets aan te trekken kijken ze beter en worden ze niet aangereden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 09:44:56 »
Senator De Padt kan op zijn biografie misschien vermelden dat hij beroepsmatig instamper van wagenwijd open deuren is.

Die gevaren zijn - in het buitenland - reeds langer onderkend en verholpen.
In België is Schouppe vooral bezig met nietszeggende, niets bijdragende & dus totaal overbodige regelgeving inzake lange mouwen en pijpen ....
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 10:06:31 »
Als mensen kijken voor ze oversteken, de spiegels van de moto, auto, ... gebruiken is er geen probleem. Combineer dat met een defensieve rij-attitude en elektrisch rijden is even veilig dan het gewone rijden. Je staat er versteld van hij snel je went aan die stille voertuigen.
In China rijden in de meeste steden zeer veel elektrische fietsen en moto's rond, zelfs kleine elektrische voertuigen, driewielers vnl. Omdat de voetgangers hier nog niet gewoon zijn van zich van niets iets aan te trekken kijken ze beter en worden ze niet aangereden.

Nagel op de kop.

De moderne auto's (gewone diesels of benzimotoren), zijn toch ook al aanzienlijk minder lawaaierig dan vroeger?  Bij de vrachtwagens waarmee ik nu rij, tov die van een jaar of vijf/zes geleden, is het verschil zelfs nog frappanter.

Dus nu ineens is dat gegeven gevaarlijk?  ::)   (Dan maken de camions minder kabaal, en dan is 't dus wéér niet goed, want te gevaarlijk  :D).

Mijn gedacht: NIET als mensen gewoon wat veiligheidsregels in acht zouden nemen.  Een beetje uit hun doppen leren kijken, zou bijvoorbeeld idd al aardig helpen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline modano

• Doorzetter
  • **
« Reactie #6 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 10:40:04 »
Net alsof je trouwens met gewoon verkeer niet uit je doppen moet kijken als voetganger. Moest ik in Bxl enkel op mijn gehoor vertrouwen, dan lag ik nu al 10x in het ziekenhuis.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 11:36:14 »
Dus nu ineens is dat gegeven gevaarlijk?  ::)   
Ik laat mijn karretje tegenwoordig vaak uitbollen in neutraal, en dan kijken voetgangers en fietsers geregeld ook wel raar op  ;)
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 15:07:34 »
Gaan ze nu de geluidloze fietsers (sommige ook met electrisch hulpje) verbieden die op het voetpad rijden ?
Bij mijn weten rijden er geen electrische auto´s op het voetpad...  ;D

Natuurlijk is dat heel simpel op te lossen met een "geluidsignaal voor voetgangers".
Wat bij mijn weten alle electrische auto´s hebben.
Wie weet gaan ze dat nog verplichten voor geluidsarme klassieke auto´s ...

Senator De Padt kan op zijn biografie misschien vermelden dat hij beroepsmatig instamper van wagenwijd open deuren is.
Idd. Open kerkdeuren zelfs.
« Laatst bewerkt op: zondag 26 juni 2011 - 15:18:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 17:23:33 »

Neen, maar er lopen wel heel wat voetgangers op de rijbaan...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 17:36:41 »

Bij mijn weten, is het voor hen beslist niet verboden om een beetje uit hun doppen te kijken.

En bijvoorbeeld aan de juiste kant van de rijbaan te lopen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 19:03:16 »

En die voetgangers en fietsers, en ... voertuigen horen we helemaal niet gaan/lopen/rijden als we daar met onze auto aankomen.
Leve het lawaai van alle weggebruikers voor de veiligheid. grapje.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 14 juli 2011 - 16:23:42 »
Hoeveel geluid maakt een golfkar?

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 02:36:45 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2011 - 10:30:24 »

Beginnen die pippo's dat door te drukken, dat er zelfs niet meer naar hun nieuwsberichten gelinkt mag worden ?
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2011 - 19:30:26 »

Beginnen die pippo's dat door te drukken, dat er zelfs niet meer naar hun nieuwsberichten gelinkt mag worden ?

Inzake artikels van Vlaamse kranten waarvoor REPROCOPY bevoegd is, mag er na 13.08.2011 geen enkele inbreuk op deze site meer zijn, of ik krijg een minnelijke schikking toegezonden waarvan ik besef dat het bedrag aardig kan oplopen.

Ik had eerst gedacht om softwarematig de betrokken inbreuken te verwijderen. Maar ik heb vastgesteld dat er op dermate verschillende wijzen dergelijke elementen in de berichten voorkomen, dat ik er gegarandeerd ga missen als ik het softwarematig probeer.

Ik ben het daarom maar handmatig aan het doen. Het is echter een huzarenwerk om de meer dan 35.000 berichten op het forum na te kijken. Ik kan het mij daarbij dan ook niet veroorloven om, voor een bericht dat een link naar een krantenartikel bevat, telkens na te gaan of het artikel ook zonder die link overeind gebleven zou zijn. Daardoor zal ik hier en daar helaas wel eens een link verwijderen die eigenlijk had mogen blijven staan, waarvoor mijn verontschuldigingen aan de betrokken auteurs. Had ik bijvoorbeeld een maand tijd gekregen, dan had dit kunnen vermeden worden.