Auteur Topic: Verbanddoos in auto's is achterhaald  (gelezen 1794 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verbanddoos in auto's is achterhaald
« Gepost op: woensdag 20 juli 2011 - 18:14:56 »
Citaat van: autokanaal.be
Verbanddoos in auto's is achterhaald

De verplichte verbanddoos in auto’s voldoet al jaren niet meer aan de vereisten en is dus compleet nutteloos. Tot die vaststelling komen drie studenten verpleegkunde die voor hun eindwerk de doos onder de loep namen. “De inhoud is gebaseerd op een KB uit 1968”, zegt Jochen Steyls (21). “Maar we beschikken vandaag over veel betere hulpmiddelen.”

“Ik vraag me al jaren af waarop de wet over de inhoud van de verbanddoos gebaseerd is”, zegt Jochen. Samen met twee medestudenten aan PHL Health Care - Inez Calen (21) en Dante Ballarin (21) - onderzocht hij de zaak. “In de eerste plaats zijn we nagegaan of de huidige hulpmiddelen voldoen voor eerste hulpverlening. Dat is niet het geval. Er zitten zelfs attributen in zoals veiligheidsspelden die het slachtoffer nog meer kunnen verwonden.”

Dus onderzochten de drie wat er dan wel in de doos zou moeten zitten. “Belangrijk is onder meer een verbandschaar. Die heeft geen scherpe punt en kan gebruikt worden om kledij of gordel door te knippen”, gaat Inez verder. “Een isothermisch deken is ook noodzakelijk. Die beschermt slachtoffers tegen warmte en koude en is van belang bij mensen die in shock zijn. Voorts voorzien we steriele kompressen en een absorberend verband. In plaats van veiligheidsspelden zouden er verpleegpleisters moeten komen.”

Ten slotte zou er, volgens de studenten, een blad met richtlijnen moeten bijzitten dat er niet uitziet als een bijsluiter van medicatie, zoals nu het geval is. Dante Ballarin: “Op onze doos staat een ziekenkruis met daaronder het noodnummer 112. Ook dat is momenteel niet verplicht.”

De studenten hopen dat op basis van hun bevindingen het KB van 1968 wordt aangepast.

Inhoud huidige verbanddoos:

* zwachtels * steriel driehoeksverband * steriele verbanden * hechtpleisters * veiligheidsspelden * bijsluiter

Inhoud doos studenten:

* verbandschaar * isothermisch deken * steriele kompressen * absorberend verband * verpleegpleisters * duidelijke richtlijnen * noodnummer 112
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Verbanddoos in auto's is achterhaald
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 juli 2011 - 22:21:50 »
Wat er in het origineel doosje van mijn auto zit weet ik niet, dat zit nog in de plastiek.
Ik heb wel een tweede bij waar een schaartje, pleisters, ontsmettingsspray, motilium, perdolan (volwassenen en kinderen) in zit.

Misschien ook een  isothermisch deken in steken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 21 juli 2011 - 00:34:22 »
Het belangrijkste ontbreekt echter nog steeds. Iemand die een basiskennis heeft van EHBO!

Ik heb een 9-tal jaren geleden een cursus 'Hoger Redder' gevolgd waar een omvangrijk stuk EHBO in zat, wat niet meer dan normaal is voor zo'n cursus. Dit gedeelte kan je eigenlijk overal toepassen en zeker ook bij een ongeval. In die cursus kregen we nog een doorgedreven CPR-training, nog zo'n must! Daarom, leer de mensen omgaan met wat er in die doos zit, anders dient het totaal tot niets!

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 21 juli 2011 - 01:02:02 »
Het belangrijkste ontbreekt echter nog steeds. Iemand die een basiskennis heeft van EHBO!

Is in Duitsland verplicht vooraleer je je kan inschrijven bij een rijschool. De mensen hier geloven ons haast niet als we hen vertellen dat dat in België niet zo is.

Als receptioniste in een hotel moet mijn vrouw om de twee jaar opnieuw een EHBO-cursus volgen. Als de arbeidsinspectie langskomt, is dat attest iets van het eerste dat ze vragen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011 - 00:18:16 »
Gewoon uit de auto's uitlaten.
Zoals de Duitsers geen brandblusser moeten hebben.

Hesjes weg. En de berm in, ipv op de pechstrook te staan mosselen.
Gevaardriehoek weg - gebruik die 4 pinkers maar eens een keer terecht.

Als je ruw uitrekent hoeveel ton-kilometers al die spullen uitmaken in de ganse EU, dat is om op je gat te vallen
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder