Auteur Topic: Nieuwe BIV  (gelezen 13327 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Nieuwe BIV
« Gepost op: vrijdag 15 juli 2011 - 22:29:15 »
Ik heb even in een tabel gekeken met de nieuwe BIV die zal gelden voor wagens ingeschreven vanaf 2012. Vanaf dat moment wordt de BIV berekend louter op CO2-uitstoot. Eigenlijk gaan alle benzines er serieus duurder op worden vooral dan de kleintjes.

Een Opel Corsa met een motor van 1250 cc met 55 kW gaat van 61.5 naar 151.49 EURO.
Een Volvo C30 met een motor van 1560 cc met 74 kW gaat van 123 naar 649.34 EURO.

De middenklasse diesels worden dan meestal weer goedkoper:

Ford Mondeo, 1997 cc, 103 kW van 867 naar 511.94
Renaul Megane 1870 cc, 96 kW van 495 naar 296.7
Volkswagen Golf 1896 cc, 81 kW, van 495 naar 275.13

Geeft men hier geen verkeerd signaal. Dit is weer een argument om vooral geen kleine benzines te kopen, zeker dan voor de mensen die maar weinig km doen. Men staart zich bind op de CO2-uitstoot maar vergeet de andere factoren die belangrijk zijn voor het milieu zoals NOx, fijnstof.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 juli 2011 - 22:34:44 »
Citaat van: autokanaal.be
Nieuwe belasting discrimineert compacte benzinewagen

De Vlaamse regering bespreekt vandaag een voorontwerp van decreet over de nieuwe belasting op inverkeerstelling (BIV). Die belasting zou duurder zijn voor eigenaars van recente tweedehandswagens en compacte benzinewagens. Dat zegt de Vlaamse Automobielorganisatie VAB.

Die wagens zijn nochtans niet de grootste vervuilers die er rondrijden. De VAB verwerpt het ontwerp en zegt dat ook de Inspectie Financiën een negatief advies zou hebben gegeven. Bij de nieuwe belasting zou alleen maar gekeken zijn naar de CO2-uitstoot van wagens. "Dit is discriminerend voor stadswagens op benzine en voor compacte gezinswagens", klinkt het bij de VAB.

Ook stimuleert de BIV een 'verdieselijking' van het autopark "terwijl een dieselmotor tien keer meer vervuilend is dan een benzinemotor", weet de organisatie. Bovendien zou de BIV te veel onduidelijkheden met zich meebrengen en niet transparant zijn voor de doorsnee gebruiker.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 15 juli 2011 - 23:07:45 »
Waar vind ik die tarieven?
Heb mij juist een 2.2 diesel gekocht, euro 3 denk ik (Renault  bj 2003)

Enige dat ik vond is http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/transport/vehicles-tariffs.htm
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 16 juli 2011 - 00:23:03 »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 16 juli 2011 - 21:49:52 »
triestig, heel triestig
Als het zo blijft zal mijn volgende auto noodgedwongen weer op diesel rijden ipv benzine
Ik ga niet blijven sponsoren, hoor

Wat een bende debielen

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 16 juli 2011 - 21:54:37 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 16 juli 2011 - 22:34:37 »
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GIJ3CRHDO

Citaat
Toch keurde de Vlaamse regering de plannen gisteren goed. 'Met deze nieuwe regeling willen we de Vlaming aanzetten om voor een schone wagen - ook een schonere tweedehandswagen - te kiezen', zegt Schauvliege. 'Het is zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken', zegt Muyters.

De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto's. Voor tweedehandswagens is er een spreiding in fases over drie jaar, om de tweedehandsmarkt niet te verstoren. Het voorstel moet wel nog voor advies worden voorgelegd en nadien door het Vlaams Parlement worden goedgekeurd.

Hopelijk houdt het Vlaams Parlement deze onzin tegen.

En die Muyters kan zeker niet tellen:   ;D
http://www.youtube.com/watch?v=hp-jZDQShFU

voor wie echt geïnteresseerd is in het fijnstofprobleem :  > 60 pages, tot in de details.

Citaat
http://www.health.belgium.be/internet2Prd/groups/public/@public/@shc/documents/ie2divers/19069613.pdf
...
page 9

Hoofdstuk 2 begint daarom met een analyse van de luchtverontreinigende stoffen, waar naast fijn stof en ozon, ook NOX wordt behandeld, hoewel het belang daarvan niet zozeer afkomstig is van de eigen toxiciteit, maar wel van zijn rol als ozon- en fijnstofprecursor of merker voor andere verkeersgerelateerde emissies. Daarnaast worden ook de polycyclische aromatische koolwaterstoffen, of kortweg PAK’s, besproken, alsook de effecten van geur en temperatuur met betrekking tot luchtverontreiniging. De effecten van geluid worden vervolgens besproken, gevolgd door de impact van verkeersongevallen en de fysieke activiteit. De polluentspecifieke analyse wordt afgesloten met de effecten op de leefbaarheid en de psychologie. Hoofdstuk 3 geeft kort aan waar het huidige beleid met betrekking tot mobiliteit en gezondheid, zich op richt. Dit hoofdstuk vormt de aanzet voor hoofdstuk 4 waarin gekeken wordt hoe een toekomstig beleid gezondheid en milieu beter kan integreren.

Tabel 1. Ranking van geselecteerde milieustressoren volgens WHO (2010).

Ranking volgens: Gezondheids-impact | Sterkte bewijslast

1. Fijnstof :                               Hoog |    Hoog

2. Passief roken:                      Medium | Hoog
2.1. Geluid, Ozon, Lood:           Medium | Medium
2.2 Dioxines:                           Medium | Laag

3. Benzeen :                                Laag | Hoog
3.1 Formaldehyde:                       Laag | Laag
En daar gaan roetfilters ook weinig aan veranderen, wat trouwens ook duidelijk wordt als men de studie in detail doorneemt.
page 9 t/m 13.

Deze hadden we al, eentje in het dozijn.
Citaat
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/rapport170408.pdf
blz 73

De gemiddelde auto en gemiddelde bus verbergen echter een meer genuanceerde realiteit.
...
Een benzine en een LPG-auto zijn veel properder dan een dieselwagen en ook properder dan een dieselbus.

De benzinewagen is op de fiets na het properste vervoermiddel. Dit komt omdat de verbranding van diesel (in een auto en een bus) steeds gepaard gaat met de uitstoot van fijn stof en NOx. ...]

Dus al die kostelijke studies zijn maar bezigheidstherapie, op weg naar 80 % dieselpersonenwagens in ons land ?  :o ::)

Citaat
Op 1 aug vh jaar          1987*        2003        2004          2005          2006           2007           2008         2009         2010
Personenwagens     3.497.818  4.820.868    4.874.426   4.918.544   4.976.286   5.048.723   5.130.578   5.192.566   5.276.283

- rijdend op benzine 2.682.730   2.557.100    2.489.629    2.422.338  2.330.471   2.247.799   2.161.807   2.092.472   2.035.578
-rijdend op diesel 696.791*  2.173.718  2.300.504  2.416.818  2.570.671  2.730.958  2.903.238  3.038.521  3.181.431

- rijdend op gas             71.014          65.291         60.413        56.189          51.026         46.587          42.485         37.463
- met elektrische motor       51                 30               22             13                 8                10                10               36

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/
* vóór het promoten van de diesel, quasi bij het begin van de Euronormen voor personenwagens, toen de benzinewagens met geregelde katalysator op de markt kwamen.

De gemiddelde Belgische personenwagen rijdt 14.970 km/jaar (2009)
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/
« Laatst bewerkt op: zondag 17 juli 2011 - 18:52:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #7 Gepost op: maandag 18 juli 2011 - 08:41:20 »
Ik zag ergens dat de BIV van een bepaald type BMW nu ongeveer 5000 euro is en naar ongeveer 625 euro zal zakken......

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #8 Gepost op: maandag 18 juli 2011 - 09:19:23 »
Boerenbedrog op grote schaal is het.

Ooit bedroeg de BTW 25 % en zelfs 33% op zogenaamde "luxewagens".

De BIV werd ingevoerd nadat België, een frequente klant bij het Europees Hof in Straatsburg, veroordeeld werd voor het heffen van BTW op tweedehandswagens (waarbij er uiteraard geen sprake is van een "toegevoegde waarde").

Als ze mij in België betrappen met een Duits kenteken, krijg ik niet alleen een PV wegens niet inschrijving in België, doch bovendien een fiscaal PV wegens vermeende fraude (en in het arrondissement Dendermonde wordt de wagen zelfs in beslag genomen). Onze beide auto's werden evenwel in België aangekocht, alwaar er BTW en BIV voor betaald werd. En een dubbele heffing van de verkeersbelasting is door internationale verdragen verboden.

Nog tot 1.8.2012, dan kan ik met vervroegd pensioen gaan, mij hier laten inschrijven in het bevolkingsregister, en mij melden bij de Belgische ambassade in Berlin. Dan kan ik eindelijk tegen een Belgische flik zeggen: "Ich nix verstehen, ich Diplomat anrufen".  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #9 Gepost op: maandag 18 juli 2011 - 10:59:41 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #10 Gepost op: maandag 18 juli 2011 - 12:42:41 »
Jozef, die toegevoerde waarde, nu is dat weer zo, 'voor het milieu', gaan ze dat geld dan rechtstreeks voor milieuzaken gebruiken?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #11 Gepost op: maandag 18 juli 2011 - 13:43:09 »
Jozef, die toegevoerde waarde, nu is dat weer zo, 'voor het milieu', gaan ze dat geld dan rechtstreeks voor milieuzaken gebruiken?
voor het milieu gaan ze een propere benzinemotor meer belasten dan nu, en een vervuilende diesel minder  ???

oh ja, voor de CO2, dat niet-giftige gas zonder hetwelke er gewoon geen leven mogelijk zou zijn

fijnstof en NOX, da's allemaal minder erg  :-\

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #12 Gepost op: maandag 18 juli 2011 - 13:55:57 »
Ik zag ergens dat de BIV van een bepaald type BMW nu ongeveer 5000 euro is en naar ongeveer 625 euro zal zakken......
Ach dat is nog niets vergeleken met supersportieve benzine-hybrides.

Die zakken van 5000 € naar 61,50 €.

Eentje pik ik eruit:

Citaat
Het gemiddelde verbruik van de 918 Spyder (gemeten volgens NEDC) wordt geschat op 3,0 l/100 km, wat resulteert in een CO2-uitstoot van 70 g/km. Desondanks levert de supersportwagen prestaties van absoluut topniveau. Hij accelereert in maximaal 3,2 s van 0 tot 100 km/u en is ruim 320 km/u snel. Daardoor zal de 918 Spyder in staat zijn om op de Nordschleife van de Nürburgring een rondetijd van minder dan 7'30 neer te zetten – dat is sneller dan de Porsche Carrera GT, die 7’32 nodig had. De topsnelheid in puur elektrische modus bedraagt 150 km/u.

.. De elektrische energie wordt opgeslagen in een vloeistofgekoelde lithium-ionaccu, die aan een gewoon stopcontact kan worden opgeladen en een rijkwijdte van ruim 25 km (volgens NEDC) in puur elektrische modus mogelijk maakt. De oplaadtijd hangt af van het type stroomnet en bedraagt bijvoorbeeld in Duitsland ongeveer drie uur. Om de laadtijd te verkorten, is als optie ook een snellader voorzien.

Dus 70 g/km CO2, volgens tabelletje is dat zeker de minimum BIV.

Alhoewel in de praktijk zijn gemiddeld echt verbruik ca. 16-17 liter zal zijn of ca. 10-15 % minder als zijn niet-hybride voorganger, de Carrera GT.
Tijdens die rollenbank-bedrog-test NEDC verbruikt die supersportbak maar 3 liter/100 km omdat hij zijn volgeladen accu´s ten volle benut.
Boerenbedrog dus, waar de nieuwe BIV gewoon geen rekening mee houdt, daarenboven krijgt de eigenaar- (multi)miljonair ook de ca 4900 € CO2-premie voor auto´s onder 105 g/km CO2.

Niet dat die miljonair daarvan wakker ligt ca. 10.000 € cadeau te krijgen (indirect van de belastingbetaler), hij zal tenslotte euhm ca. 130.000 € BTW voor die auto moeten betalen.   ;D

Ik zie net dat Toyota ook zo´n plug-in Hybrid Prius, nu met Li-ion-accu´s op de markt brengt, 60 g/km CO2 tijdens de rollenbanktest.
Gaat ook maar de helft BIV betalen als vroeger (61,5 € ipv 123 €).
Die CO2-premie van een kleine 5000 € had hij vroeger al.
http://nl.toyota.be/cars/coming_soon/prius_plugin/index.aspx
« Laatst bewerkt op: maandag 18 juli 2011 - 14:07:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #13 Gepost op: maandag 18 juli 2011 - 17:32:42 »
Niet dat die miljonair daarvan wakker ligt ca. 10.000 € cadeau te krijgen (indirect van de belastingbetaler), hij zal tenslotte euhm ca. 130.000 € BTW voor die auto moeten betalen.   ;D

Die heeft toch een eigen zaak, zodat hij de BTW kan recupereren.

Het is een verlieslatende zaak die hij voor een symbolische Euro gekocht heeft en die de wagen dan zeer duur verhuurt aan een tweede bedrijf van hem. Doordat het eerste bedrijf verlieslatend is, betaalt het toch geen belastingen op die huurgelden, maar het tweede bedrijf kan ze wel aftrekken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #14 Gepost op: maandag 18 juli 2011 - 18:26:51 »
Die heeft toch een eigen zaak, zodat hij de BTW kan recupereren.
Idd, Jozef. Zo zal het meestal zijn.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I