Ik zag ergens dat de BIV van een bepaald type BMW nu ongeveer 5000 euro is en naar ongeveer 625 euro zal zakken......
Ach dat is nog niets vergeleken met supersportieve benzine-hybrides.
Die zakken van 5000 € naar 61,50 €.
Eentje pik ik eruit:
Het gemiddelde verbruik van de 918 Spyder (gemeten volgens NEDC) wordt geschat op 3,0 l/100 km, wat resulteert in een CO2-uitstoot van 70 g/km. Desondanks levert de supersportwagen prestaties van absoluut topniveau. Hij accelereert in maximaal 3,2 s van 0 tot 100 km/u en is ruim 320 km/u snel. Daardoor zal de 918 Spyder in staat zijn om op de Nordschleife van de Nürburgring een rondetijd van minder dan 7'30 neer te zetten – dat is sneller dan de Porsche Carrera GT, die 7’32 nodig had. De topsnelheid in puur elektrische modus bedraagt 150 km/u.
.. De elektrische energie wordt opgeslagen in een vloeistofgekoelde lithium-ionaccu, die aan een gewoon stopcontact kan worden opgeladen en een rijkwijdte van ruim 25 km (volgens NEDC) in puur elektrische modus mogelijk maakt. De oplaadtijd hangt af van het type stroomnet en bedraagt bijvoorbeeld in Duitsland ongeveer drie uur. Om de laadtijd te verkorten, is als optie ook een snellader voorzien.
Dus
70 g/km CO2, volgens tabelletje is dat zeker de minimum BIV.
Alhoewel in de praktijk zijn gemiddeld echt verbruik ca. 16-17 liter zal zijn of ca. 10-15 % minder als zijn niet-hybride voorganger, de Carrera GT.
Tijdens die rollenbank-bedrog-test NEDC verbruikt die supersportbak maar 3 liter/100 km omdat hij zijn volgeladen accu´s ten volle benut.
Boerenbedrog dus, waar de nieuwe BIV gewoon geen rekening mee houdt, daarenboven krijgt de eigenaar- (multi)miljonair ook de ca 4900 € CO2-premie voor auto´s onder 105 g/km CO2.
Niet dat die miljonair daarvan wakker ligt ca. 10.000 € cadeau te krijgen (indirect van de belastingbetaler), hij zal tenslotte euhm ca. 130.000 € BTW voor die auto moeten betalen.

Ik zie net dat Toyota ook zo´n plug-in Hybrid Prius, nu met Li-ion-accu´s op de markt brengt,
60 g/km CO2 tijdens de rollenbanktest.
Gaat ook maar de helft BIV betalen als vroeger (61,5 € ipv 123 €).
Die CO2-premie van een kleine 5000 € had hij vroeger al.
http://nl.toyota.be/cars/coming_soon/prius_plugin/index.aspx