Auteur Topic: Nieuwe BIV  (gelezen 14335 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #15 Gepost op: maandag 25 juli 2011 - 22:53:52 »
Nu is het echt gemeten, roetfilters houden het ultrafijne fijnstof (PM 0,1) helemaal niet tegen.

Citaat
http://project.geluidsnet.nl/ufp/
Fijn stof metingen langs de N302

´Europese fijn stof-norm is soms levensgevaarlijk´

Jaarlijks sterven 18.000 Nederlanders tien jaar te jong doordat ze langdurig zijn blootgesteld aan fijne en ultrafijne stofdeeltjes die de industrie en het verkeer produceren. De Europese norm zou daar wat aan moeten doen, maar die biedt veel ruimte voor ongezonde situaties. Roetfilters vangen de grote, minder schadelijke deeltjes af. Daarna mag de lucht volgens de norm juist meer van de kleine schadelijkste soorten stofdeeltjes bevatten.

DGMR en Geluidsnet verrichten nu een proef voor de meting van alle soorten fijn stof. Deze laat het effect zien van de provinciale weg N302 voor de omwonenden en de daar naar schoolgaande kinderen. DGMR/Geluidsnet zet daarbij zowel de zeer betrouwbare TEOM meter in voor fijn stof als de nieuwste geavanceerde meters van Philips voor het gevaarlijkste ultra-fijn stof.
...
Grafisch....]
Zie best grafiek (onderaan in link, in kleur) tijdens de 24 h-metingen op een Provinciale hoofdweg in Nederland:

- Rode lijn TEOM:
  amper reactie tijdens de spits van 8h00 tot 8h50 voor de klassieke fijnstof die opgevolgd wordt (PM10 en PM2,5 met TEOM-meter)
 (wegens steeds meer roetfilters, en andere energiebesparingen)

- Blauwe lijn UFP:
  meer als ~ 100 % stijging UFP, of PM 0,1 roetpartikels tijdens dezelfde spits  PM0,1=0,1 micrometer of 100 nanometer.

(en dat in Nederland met amper 16,7 % dieselPW tov van 60,3 % in Be...)
Citaat
PM10: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 10 micrometer. PM is hierbij de afkorting voor particulate matter;
PM2,5: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 2,5 micrometer;
PM0,1: deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer (ultra-fijnstof).

Het is heel duidelijk dat de huidige fijnstofnormen helemaal niet voldoen qua schadelijkheid van fijnstof, zeggen ze ook.

Want er bestaan enkel normen voor PM10 en PM2,5, ook opvolging (en ook kaarten), daar is natuurlijk een dalende tendens te zien (statistisch fgov.be)

verschil UFP en PM10-2,5 simpel uitgelegd:
Citaat
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/2461664/2011/07/05/Gebruik-van-roetfilters-om-fijnstof-terug-te-dringen-werkt-niet.dhtml

Gebruik van roetfilters om fijnstof terug te dringen werkt niet

Sander Heijne − 05/07/11, 05:56
 
© COLOURBOX
De Europese aanpak om fijnstof met strenge normen en roetfilters terug te dringen, werkt niet. Uit de eerste metingen met nieuwe apparatuur blijkt dat het aantal relatief onschuldige grovere fijnstofdeeltjes in de lucht afneemt, terwijl de concentratie van het voor mensen veel schadelijker ultrafijnstof nog steeds levensbedreigende proporties kan aannemen.

Dat blijkt uit metingen langs de N302 in Gelderland, uitgevoerd door het onafhankelijke geluids- en fijnstofmeetinstituut Geluidsnet en adviesbureau DGMR.

Onderzoekers vermoeden al langer dat de huidige fijnstofcriteria een averechts effect hebben op de volksgezondheid. De norm gaat uit van de totale massa van alle fijnstofdeeltjes samen, terwijl vooral de allerkleinste deeltjes schade voor de volksgezondheid opleveren. De op last van de Europese Commissie massaal ingevoerde roetfilters filteren de ultrafijne deeltjes niet uit de uitlaatgassen.

Gegronde vrees
De metingen in Gelderland bevestigen nu voor het eerst dat de vrees voor een te hoge concentratie ultrafijne deeltjes gegrond is.
'Je kunt de lucht langs drukke wegen het beste vergelijken met een zak met knikkers en bowlingballen', verklaart onderzoeker Arnaud Kok van DGMR zijn bevindingen. 'De knikkers zijn slecht voor je gezondheid, maar om aan de Europese norm te voldoen wordt het gewicht van de knikkers en de bowlingballen bij elkaar opgeteld. Het is dus verleidelijker om de bowlingballen uit de lucht te filteren, terwijl de mensen ziek worden van de knikkers.'

Het is nog onduidelijk of de concentratie ultrafijnstof toe- of afneemt. Het is de eerste keer is dat onderzoekers met de nieuwe apparatuur in de buitenlucht zijn gaan meten. Maar zolang auto's worden voorzien van roetfilters die vooral het grove fijnstof uit de uitlaatgassen filteren, ligt het volgens Kok voor de hand dat een toename van het verkeer ook tot een toename van het ultrafijnstof leidt.

Schattingen
De schattingen over het aantal mensen dat in Nederland aan de gevolgen van fijnstof overlijdt, lopen uiteen van enkele duizenden tot 18 duizend per jaar. Door de hoge bevolkingsdichtheid en het grote aantal wegen is de concentratie fijnstof in de lucht in Nederland relatief hoog.

Toch betekent dat volgens de onderzoekers niet automatisch dat de concentraties ultrafijnstof dalen als met de aanleg van nieuwe wegen wordt gestopt.

'Files leiden tot een hogere uitstoot van fijnstof dan verkeer dat kan doorrijden', aldus de onderzoeker. Liever pleit hij dan ook voor een aanpassing van de norm. 'Tot nu toe is de norm toegespitst op de apparatuur die we hadden om de fijnstofconcentraties te meten. Nu we nieuwe apparatuur hebben, moeten we de norm afstellen op de gezondheidsrisico's.'

Ik ben benieuwd of de Be-overheid fiscale maatregelen neemt om het aantal dieselPW op een aanvaardbaar peil terug te dringen...
Of doet ze verder om de dieselpw-verkoop - tegen beter weten in - verder te stimuleren ?  :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 juli 2011 - 15:14:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #16 Gepost op: maandag 25 juli 2011 - 23:53:20 »
Ik zag ergens dat de BIV van een bepaald type BMW nu ongeveer 5000 euro is en naar ongeveer 625 euro zal zakken......

De .30 D motorversies.
Officieel lage CO2

Sportwagens worden over het algemeen ook goedkoper.
Terwijl de Vlaamse overheid jarenlang de diesels verketterd heeft, gaat ze nu nog meer diesels op de baan helpen.

Volgens mij wordt alles met een IQ boven de 80 uit de politiek geweerd ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #17 Gepost op: maandag 25 juli 2011 - 23:59:52 »
Citaat
De schattingen over het aantal mensen dat in Nederland aan de gevolgen van fijnstof overlijdt, lopen uiteen van enkele duizenden tot 18 duizend per jaar.
Alleen worden die Nederlanders, ondanks alle onheilsprofeten, en net al wij, elk jaar weer wat ouder.

We worden zo oud dat dat op zich problematisch aan het worden is ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011 - 15:51:30 »
De schattingen over het aantal mensen dat in Nederland aan de gevolgen van fijnstof overlijdt, lopen uiteen van enkele duizenden tot 18 duizend per jaar.

Citaat
Alleen worden die Nederlanders, ondanks alle onheilsprofeten, en net al wij, elk jaar weer wat ouder.
Dat is gemiddeld. Daarbij heeft NL maar 16,7 % dieselpersonenwagens én dalende tendens dankzij hun overheid,
NL ligt Noordelijker als Be en heeft een zeer lange Noordzeekust en dikwijls Westenwind.
Maar hebben evenzo een serieus fijnstofprobleem, Randstad waar veel files zijn (ook camions), en vooral waar hun industrie geconcentreerd is.

Men houdt de mensen langer in leven, dat is ook de vooruitgang van de geneeskunde.
Op welke manier worden ze "oud" of ouder ?
Welke (nieuwe) ouderdomsziekten maken welke evoluties door, krijgt men die nu al op jongere leeftijd bvb ?

Citaat
We worden zo oud dat dat op zich problematisch aan het worden is ...

Die vraag moet je idd ook stellen, maar ultrafijnstof is wslk veel gevaarlijker als men totnutoe gedacht heeft.

Men wil het voorlopig nog niet te erg onderzoeken en breed uitsmeren in de media.
In de buitenlandse media staat wel meer diepgaand onderzoek als in Be, niet toevallig is die geavanceerde UFP meetapparatuur van Philips.

Reactief Ultrafijnstof zou zelfs serieus de **hersenen aantasten, zelfs bij jonge kinderen.
Ouderdomsziektes als bvb Alzheimer, Parkinson komen steeds meer bij "relatief" jonge mensen voor.

via Wiki vindt men veel wetenschappelijke refertes: (ik neem meestal de Duitse)
http://de.wikipedia.org/wiki/Feinstaub#Wirkungen_auf_die_Gesundheit

** http://www.zeit.de/2009/09/Feinstaeube/seite-1

Be is een echt dieselland geworden (> 60 % ) voor personenwagens met nog stijgende tendens door IQ 80 van sommige Politici.  ;D

Volgens studies Leuven zouden dieselpersonenwagens al tot 30 % fijnstofaandeel hebben in Belgische stedelijke gebieden.
Maar dat is enkel gewicht gemeten en niet gevaarlijkheid, de fijnste stofdeeltjes komen nu eenmaal van de modernste dieselmotoren, pakweg vanaf euronorm 4 (ook wetenschappelijk onderzoek, link onderaan).

Volgens filestudies (via TomTom-info) is Brussel de filestad n°1 in Europa, Antwerpen zal zeker niet veraf liggen.
De Vlaamse ruimtelijke wanorde zorgt ook ervoor dat meer brandstof = meer emissies verspild wordt.
Men hoeft maar de fijnstofmap van PM2,5 te Googlen.
Maar het is nog lang wachten op de fijnstofmap PM0,1...

Voorlopig weet het WHO al dat fijnstof -bewezen- gevaarlijker is als passief roken, en dan gaat het vooral om het minder gevaarlijke PM10; PM2,5 wordt ook maar wordt pas opgevolgd sinds 2008.

Kleiner wordt (nog) niet opgevolgd...  blijkbaar doet men nu pas de eerste langdurige metingen in de buitenlucht op PM 0,1 = kleiner als 100 nanometer.

In laboratoria is UFP al eerder gemeten en onderzocht op schadelijkheid (in 2008), wetenschappelijke bron heb ik dikwijls geciteerd.

Citaat
http://www.mpg.de/563231/pressemitteilung20080208

Klein, aber gefährlich
Rußpartikel moderner Dieselmotoren sind vermutlich gesundheitsschädlicher als die Rußteilchen aus älteren Motoren
8. Februar 2008

Die Abgase von Dieselmotoren werden immer sauberer - und vermutlich trotzdem schädlicher für die Gesundheit. Tatsächlich töten die Nanopartikel, die ein moderner Dieselmotor ausstößt, mehr Zellen der menschlichen Immunabwehr als die Teilchen eines älteren Motortyps, dessen Abgase in dicken schwarzen Wolken aus dem Auspuff quellen. Wissenschaftler vom Fritz-Haber-Institut der Max-Planck-Gesellschaft und vom Institut für Neurobiologie and Molekulare Medizin in Rom haben das jetzt erstmals für Dieselmotoren nachgewiesen, die der EuroIV-Abgasnorm genügen. Sie liefern damit auch einen weiteren Beleg für die Gefährlichkeit von Feinstaub. Gesundheitsschädlicher sind die fünf bis 20 Nanometer großen Partikel nicht nur, weil sie tiefer in die Lunge eindringen, sondern auch weil ihre Oberfläche reaktiver ist und Zellmembranen daher leichter angreifen. (Environmental Science and Technology, 25. Januar 2008) ...]
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 juli 2011 - 16:12:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 27 juli 2011 - 19:21:57 »
Eigenlijk zijn we dus beter af zonder roetfilter, en was die zwarte walm nog zo ongezond niet ...

Dan mogen alle politici, hier en in de EU, en alle autofabrikanten zich eens goed afvragen waar ze eigenlijk mee bezig geweest zijn.
Intussen hebben de politici dan de slechtste oplossing verplicht gesteld voor alle diesels in de EU, stomweg omdat vooraf nooit deftig onderzocht werd wat het gevolg kon zijn.
Het walmde niet meer en minder walm moest wel goed zijn ...

Ondertussen verhinderen die roetfilters ook nog  dat we met biodiesel rijden  >:(

Eens zien of we die roetfilter kwijt kunnen geraken - die heeft enkel maar voor miserie gezorgd.
Van mijn kar is er namelijk nog een goedgekeurde versie zonder roetfilter.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 27 juli 2011 - 19:49:22 »
Dan mogen alle politici, hier en in de EU, en alle autofabrikanten zich eens goed afvragen waar ze eigenlijk mee bezig geweest zijn.

De autofabrikanten niet, die hebben alleen maar gedaan wat hen opgelegd werd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 27 juli 2011 - 20:00:55 »
De autofabrikanten niet, die hebben alleen maar gedaan wat hen opgelegd werd.
Die zijn met een oplossing voor de pinnen gekomen die er eigenlijk geen is ...


Mijn roetfilter dateert overigens nog van voor de verplichting een roetfilter te hebben.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 27 juli 2011 - 21:33:51 »
Eigenlijk zijn we dus beter af zonder roetfilter, en was die zwarte walm nog zo ongezond niet ...
Dat zou ik nu ook niet zo beweren, als de filter bijna verstopt is blijven de fijnere deeltjes mss ook hangen...   ;D

Het is natuurlijk controvers maar hoe beter de dieselverbranding hoe hoger het aantal veel kleinere roetdeeltjes die de filter ongestoord passeren.
De filter doet nog altijd min of meer zijn werk voor de grotere roetdeeltjes waardoor het dus helemaal geen probleem is - enkel in gewicht- de grenswaarde van 25 mg/km naar 5 mg/km terug te brengen, of het verschil van euronorm 4-(soms) zonder filter, als euronorm 5- steeds met roetfilter.  

Bij de old black smoke diesels waren de neushaartjes wslk ruim voldoende als "filter" voor de grotere roetdeeltjes en men zag idd aan de zwarte walm dat men daar best niet direct met open mond diep moest inademen. De grotere zwaardere roetdeeltjes bleven ook niet zo ver en lang zweven in de lucht. Nu ziet men niets... en denkt men... maar die deeltjes  van minder als 0,1 micrometer dringen wel ongehinderd door tot in de longblaasjes en dus ook in de bloedbanen.  

Citaat
Dan mogen alle politici, hier en in de EU, en alle autofabrikanten zich eens goed afvragen waar ze eigenlijk mee bezig geweest zijn
Socio-economische belangen gaan blijkbaar (voorlopig) voor op de gezondheid...
In USA hebben ze het veel eerder begrepen, was toen ook zo met de driewegkatalysator bij benzineauto´s.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driewegkatalysator

In de EU luisteren ze (nog) niet naar de jarenlange alarmstudies van wetenschappers.
Men kan natuurlijk ook zeggen dat de EU qua eenheidspolitiek of politieke consensus altijd veel trager zal zijn als  1 land als de USA.

Nederland (ook een dichtbevolkt klein land met relatief korte afstanden) is wel een Europees vb hoe de overheid het aantal dieselpw´s kan in toom houden, mét dalende trend. Als het overbodige zwaar dieselverkeer (bussen,camions) uit en door de steden ook nog rationeel beperkt kan worden zijn ze op de goede weg. (bvb bussen op CNG bvb zoals in Zwitserland en Los Angeles)  

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=15588

Even het voertuigpark naargelang brandstof NL-Be onder mekaar zetten;
en zeggen dat dit buurlanden met gemeenschappelijke moedertaal (VL) zijn...
Citaat
statline.cbs.nl motorvoertuigen brandstofsoort
Personenauto's  naar brandstofsoort
Nederland  :   totaal     |     Benzine       Diesel        LPG      Elektriciteit      CNG    Brandstof onbekend
(1-1-2011)    7.735.547 |  6.170.127   1.297.113   211.455     55.826         912           114
België  :      5.276.283 |  2.035.578   3.181.431    37.463          36            *?*        21.775   *maar 5 openbare tankstations*
(1-8-2010)
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/

Ook Duitsland heeft zijn verkeerstaks nog eens verstrengd voor diesels vanaf 1 juli 2009.
Diesels betalen ~ 5 maal meer als basisbedrag schadelijkheid per 100 cc-stappen, CO2 heeft een eerder beperkt aandeel per g/km.
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Reform_der_Kraftfahrzeugsteuer_zum_1._Juli_2009

Hubraumsteuer
Benziner 2,00 € pro angefangene 100 cm3
Diesel 9,50 € pro angefangene 100 cm3

Kohlendioxid-Steuer
bis 120 g CO2 pro km frei
jedes weitere g CO2 2,00 €


Citaat
http://www.ademloos.be/nieuws/fijnstof-europese-normen-zijn-niet-streng-genoeg

Terwijl de schadelijkheid van luchtvervuiling voor de gezondheid ontegensprekelijk bewezen is, hanteert Europa onder invloed van lobbywerk normen voor fijnstof die niet streng genoeg zijn,’ zegt professor Bert Brunekreef (Universiteit Utrecht), een wereldautoriteit inzake milieu en gezondheid. ‘Investeren in schone lucht is nochtans goedkoper dan de gezondheidskosten die vervuilde lucht veroorzaakt.’

Vlaanderen haalt de Europese normen voor fijnstof niet en probeert bij de Europese Commissie tijd te kopen om de normen te halen. Maar zelfs die Europese normen zijn niet streng genoeg om goed te zijn voor de gezondheid. Ze zijn veel minder streng dan de advieswaarden voor luchtkwaliteit van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de normen voor fijnstof in de Verenigde Staten.

De Amerikaanse normen zijn gebaseerd op harde wetenschappelijke data. Volgens professor Brunekreef liggen de Europese normen zo laag door het lobbywerk van overheden en industriële belangengroepen. ‘Er zijn Amerikaanse epidemiologen die zich door belangengroepen laten betalen om twijfel te zaaien over de gezondheidseffecten van fijnstof’, aldus Bert Brunekreef.

Hotspot

Op het vlak van fijnstof is Vlaanderen een hotspot in West-Europa. Fijnstof leidt tot vervroegde sterfte, meer ziekenhuisopnamen wegens luchtweg- en hartvaataandoeningen, en productieverlies door ziekteverzuim. Waarom de diverse overheden niet doortastend de strijd aangaan met vervuilde lucht, is voor Brunekreef onbegrijpelijk: ‘Maatregelen om de luchtvervuiling in te dijken zijn duur, maar de voordelen zijn groter, zoals blijkt uit kosten-batenanalyses in Europa en in de Verenigde Staten die zopas werden gepubliceerd.’

Door de strengere advieswaarden voor fijnstof van de WHO te hanteren, zou de levensverwachting voor dertigplussers in de meest verontreinigde delen van Europa gemiddeld met twee jaar stijgen. De strengere normen betekenen per jaar een besparing van 31,5 miljard euro op gezondheidskosten en ziekteverzuim.’ De gegevens staan in een pas vrijgegeven rapport van Aphekom, een door de Europese Commissie gefinancierd project dat gecoördineerd werd door het Franse Instituut voor Volksgezondheid.’

(Marleen Teugels)

Knack 13-04-2011
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/wetenschap/fijnstof-europese-normen-zijn-niet-streng-genoeg/article-1194988924360.htm


Citaat
Intussen hebben de politici dan de slechtste oplossing verplicht gesteld voor alle diesels in de EU, stomweg omdat vooraf nooit deftig onderzocht werd wat het gevolg kon zijn.
Het walmde niet meer en minder walm moest wel goed zijn ...
Idd. Maar let op de roetfilter is niet dé schuldige, het was wel propaganda dat diesels mét roetfilter plots onschuldig qua fijnstofdoorlaat moest voorstellen...  maar minder gewicht roetpartikels =/= minder schadelijkheid.

Citaat
Ondertussen verhinderen die roetfilters ook nog  dat we met biodiesel rijden  >:(
En hoe meer tegendruk door filters en allerhande techniek hoe hoger het verbruik én emissie bij dezelfde techniek.
De naverbranding vergt ook extra brandstof. Langdurige test spreken toch van 3 à 8 %...
Valt natuurlijk niet op als het model met roetfilter evenzo zuiniger wordt door beter motormanagement en techniek.

De redenen leest men hieronder:
Citaat
http://www.abendblatt.de/ratgeber/auto-motor/article356271/Russpartikelfilter-erhoehen-den-Spritverbrauch.html

DÜSSELDORF. Mit der Feinstaubdiskussion wird viel über die serienmäßige oder nachträgliche Ausrüstung von Dieselfahrzeugen mit Rußpartikelfiltern geredet. Dabei verursacht die Reinigungstechnologie zusätzlich zum Anschaffungspreis weitere Kosten. Denn die Abgasreinigung geht mit einem Mehrverbrauch an Sprit von drei bis acht Prozent einher. Das entspricht einem Betrag von monatlich sechs bis 16 Euro, haben Experten des österreichischen Automobilclubs ÖAMTC errechnet.
...]
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 juli 2011 - 22:02:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 27 juli 2011 - 22:14:36 »
Dan mogen alle politici, hier en in de EU, en alle autofabrikanten zich eens goed afvragen waar ze eigenlijk mee bezig geweest zijn.

De autofabrikanten niet, die hebben alleen maar gedaan wat hen opgelegd werd.
Idd, ze moesten enkel de opgelegde Euronormgrenswaarden bereiken.

Voor de benzine was Euronorm 5 trouwens het (voorlopige ?) einde van de wankelmotor-benzine als enige aandrijving (zegt men toch).
Het kan zijn dat de grenswaarde Euro5 van 60 mg/km NOx  ipv 80 mg/km er teveel aan was.

Citaat
Seit 2009 wurde der RX-8 in Deutschland nur noch mit dem 170-KW-Motor angeboten, mit der verpflichtenden Einführung der Euro-5-Abgasnorm Anfang 2011 ganz eingestellt.
Ook het verbruik lag steeds minstens 16% hoger als een viertaktbenzine.
Als kleine compacte range extender bij electroauto´s heeft de wankel mss nog toekomst (Audi A1 e-tron)
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 juli 2011 - 22:21:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 27 juli 2011 - 22:40:34 »
Tijd dat LPG bij de diesel mag gemend worden. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 28 juli 2011 - 11:49:32 »
Dan mogen alle politici, hier en in de EU, en alle autofabrikanten zich eens goed afvragen waar ze eigenlijk mee bezig geweest zijn.
ze hebben gezorgd voor extra inkomsten voor de staat
een roetfilter zorgt immers voor een redelijk meerverbruik
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 28 juli 2011 - 22:32:27 »
Tijd dat LPG bij de diesel mag gemend worden. ;D
Gebeurt voor vrachtwagens, en zou ook mogen voor personenwagens, maar is niet rendabel wegens de kosten (inbouw, keuringen) .

CNG kan tot 70% bijgemengd worden, maar de installatie is nog duurder.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 28 juli 2011 - 22:47:05 »
Tijd dat LPG bij de diesel mag gemend worden. ;D
Gebeurt voor vrachtwagens, en zou ook mogen voor personenwagens, maar is niet rendabel wegens de kosten (inbouw, keuringen) .

CNG kan tot 70% bijgemengd worden, maar de installatie is nog duurder.
In m'n nieuwe occasie kan ik gerust een 100L tank leggen, hoe ver kom je dan in km.... ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 29 juli 2011 - 09:22:46 »
Tijd dat LPG bij de diesel mag gemend worden. ;D
Gebeurt voor vrachtwagens, en zou ook mogen voor personenwagens, maar is niet rendabel wegens de kosten (inbouw, keuringen) .

CNG kan tot 70% bijgemengd worden, maar de installatie is nog duurder.
In m'n nieuwe occasie kan ik gerust een 100L tank leggen, hoe ver kom je dan in km.... ;D

Ik had vroeger een 2.0 l benzine die op LPG maar een 9 l verbruikte, op benzine net iets minder. Met een tank van 70 l benzine en een LPG tank van 85 l kom je dan een heel eind. In principe mag je die LPG tank maar tot 80% vullen, maar dat is nog altijd 68 l. In die tijd was echter een automatische vullingsbegrenzer nog niet verplicht...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe BIV
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 29 juli 2011 - 12:17:07 »
VW Passat Tdi 72L diesel en 1300km, dat noem ik comfortabel, niet elke week 1 of 2 keer moeten tanken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien