De schattingen over het aantal mensen dat in Nederland aan de gevolgen van fijnstof overlijdt, lopen uiteen van enkele duizenden tot 18 duizend per jaar.
Alleen worden die Nederlanders, ondanks alle onheilsprofeten, en net al wij, elk jaar weer wat ouder.
Dat is gemiddeld. Daarbij heeft NL maar 16,7 % dieselpersonenwagens én dalende tendens dankzij hun overheid,
NL ligt Noordelijker als Be en heeft een zeer lange Noordzeekust en dikwijls Westenwind.
Maar hebben evenzo een serieus fijnstofprobleem, Randstad waar veel files zijn (ook camions), en vooral waar hun industrie geconcentreerd is.
Men houdt de mensen langer in leven, dat is ook de vooruitgang van de geneeskunde.
Op welke manier worden ze "oud" of ouder ?
Welke (nieuwe) ouderdomsziekten maken welke evoluties door, krijgt men die nu al op jongere leeftijd bvb ?
We worden zo oud dat dat op zich problematisch aan het worden is ...
Die vraag moet je idd ook stellen,
maar ultrafijnstof is wslk veel gevaarlijker als men totnutoe gedacht heeft.
Men wil het voorlopig nog niet te erg onderzoeken en breed uitsmeren in de media.
In de buitenlandse media staat wel meer diepgaand onderzoek als in Be, niet toevallig is die geavanceerde UFP meetapparatuur van Philips.
Reactief Ultrafijnstof zou zelfs serieus de **hersenen aantasten, zelfs bij jonge kinderen.
Ouderdomsziektes als bvb Alzheimer, Parkinson komen steeds meer bij "relatief" jonge mensen voor.
via Wiki vindt men veel wetenschappelijke refertes: (ik neem meestal de Duitse)
http://de.wikipedia.org/wiki/Feinstaub#Wirkungen_auf_die_Gesundheit**
http://www.zeit.de/2009/09/Feinstaeube/seite-1Be is een echt dieselland geworden (> 60 % ) voor personenwagens met nog stijgende tendens door IQ 80 van sommige Politici.

Volgens studies Leuven zouden dieselpersonenwagens al tot 30 % fijnstofaandeel hebben in Belgische stedelijke gebieden.
Maar dat is enkel gewicht gemeten en niet gevaarlijkheid, de fijnste stofdeeltjes komen nu eenmaal van de modernste dieselmotoren, pakweg vanaf euronorm 4 (ook wetenschappelijk onderzoek, link onderaan).
Volgens filestudies (via TomTom-info) is Brussel de filestad n°1 in Europa, Antwerpen zal zeker niet veraf liggen.
De Vlaamse ruimtelijke wanorde zorgt ook ervoor dat meer brandstof = meer emissies verspild wordt.
Men hoeft maar de fijnstofmap van PM2,5 te Googlen.
Maar het is nog lang wachten op de fijnstofmap PM0,1...
Voorlopig weet het WHO al dat fijnstof -bewezen- gevaarlijker is als passief roken, en dan gaat het vooral om het minder gevaarlijke PM10; PM2,5 wordt ook maar wordt pas opgevolgd sinds 2008.
Kleiner wordt (nog) niet opgevolgd... blijkbaar doet men nu pas de eerste langdurige metingen in de buitenlucht op PM 0,1 = kleiner als
100 nanometer.
In laboratoria is UFP al eerder gemeten en onderzocht op schadelijkheid (in 2008), wetenschappelijke bron heb ik dikwijls geciteerd.
http://www.mpg.de/563231/pressemitteilung20080208
Klein, aber gefährlich
Rußpartikel moderner Dieselmotoren sind vermutlich gesundheitsschädlicher als die Rußteilchen aus älteren Motoren
8. Februar 2008
Die Abgase von Dieselmotoren werden immer sauberer - und vermutlich trotzdem schädlicher für die Gesundheit. Tatsächlich töten die Nanopartikel, die ein moderner Dieselmotor ausstößt, mehr Zellen der menschlichen Immunabwehr als die Teilchen eines älteren Motortyps, dessen Abgase in dicken schwarzen Wolken aus dem Auspuff quellen. Wissenschaftler vom Fritz-Haber-Institut der Max-Planck-Gesellschaft und vom Institut für Neurobiologie and Molekulare Medizin in Rom haben das jetzt erstmals für Dieselmotoren nachgewiesen, die der EuroIV-Abgasnorm genügen. Sie liefern damit auch einen weiteren Beleg für die Gefährlichkeit von Feinstaub. Gesundheitsschädlicher sind die fünf bis 20 Nanometer großen Partikel nicht nur, weil sie tiefer in die Lunge eindringen, sondern auch weil ihre Oberfläche reaktiver ist und Zellmembranen daher leichter angreifen. (Environmental Science and Technology, 25. Januar 2008) ...]