Op de volgende URL
http://www.ipo-online.be/SiteCollectionDocuments/Themas/Lopende/Sluipverkeer/voorbeeldenboek_finale%20downloadversie.pdf kan je een voorbeeldenboek vinden waarin beschreven staat hoe om te gaan met sluipverkeer. Het is vooral gericht aan gemeentebesturen maar dat houdt ons natuurlijk niet tegen om dit document eens goed te analyseren.
Ik geef hier al enkele opmerkelijke passages:
“Sluipverkeer” betekent “doorgaand verkeer dat niet de wegen gebruikt die zijn afgestemd op de
doorstroming, maar een andere route kiest die korter of sneller is, maar daar niet voor is uitgerust
(vaak doorheen woonbuurten)” en wordt ook omschreven als “de benaming voor (ongewenste)
verkeersstromen die ontstaan als gevolg van capaciteitsproblemen (zoals ongevallen of files) op
snelwegen of andere belangrijke wegen. Hierdoor wordt het onderliggende wegennet overbelast
en ondervinden het lokale verkeer en de omwonenden hinder. Als de capaciteitsproblemen niet
opgelost kunnen worden wordt vaak getracht om het sluipverkeer tegen te gaan door de reistijd
op de sluiproute dusdanig te verlengen dat het “sluipen” niet meer lonend is. Hiertoe worden
bijvoorbeeld wegversmallingen of roadblockers toegepast”;
Er wordt dus terecht op gewezen dat sluiproutes ontstaan door capaciteitsproblemen op de doorgaande wegen. Sluipverkeer tegengaan is dus eenvoudig, zorg voor voldoende capaciteit op de doorgaande wegen en het sluipverkeer verdwijnt vanzelf. In dit land van immobiliteit bekijkt men dit dus anders, men gaat ervoor zorgen dat de sluiproutes ook gehinderd worden en trager worden. Hierdoor komt er natuurlijk nog meer verkeer op de al problematische doorgaande wegen. Begrijpen wie begrijpen kan.
Het wordt echter nog mooier, wat verder in het volgende document wordt de reden gegeven waarom sluipverkeer ongewenst is, het zou nl. de verkeersonveiligheid verhogen en wel om volgende redenen:
Enkele
herkenbare voorbeelden van knelpunten en problemen van verkeersonveiligheid zijn:
• Op een rustige plattelandsweg verliezen chauffeurs de verkeersregels uit het oog.
• Het meervoudig gebruik van de weg door meerdere types weggebruikers zoals wielergroepen,
skeelers, quads, segway, ‘stille’ elektrische voertuigen (bvb. fiets en auto) kunnen potentiële
conflicten met zich mee brengen.
• Plaatselijke dorpsbewoners veroorzaken door onaangepast verkeersgedrag onveilige situaties.
Het exacte probleem is dat men de weg te goed kent en daardoor denkt sneller te kunnen rijden.
• Automobilisten, vrachtwagenbestuurders, tractorchauffeurs, buschauffeurs en fietsers begrijpen
niet steeds van elkaar wat het betekent om zich via een andere vervoersmodus voort te bewegen.
Punt 1, geen sluipverkeer omdat op de sluipwegen blijkbaar de verkeersregels niet gelden, punt 3, de lokale gebruikers vertonen onaangepast verkeersgedrag? Het kan toch niet zotter dan dat! Dwing dan de verkeersregels af en corrigeer het onaangepast gedrag. Dit is nochtans eenvoudig en wordt wel eens handhaving genoemd. Zorg voor een regelmatige controle door de politie in dit gedrag corrigeert zich. Daarenboven kan je je ook terecht afvragen waarom mensen met blijkbaar structureel onaangepast gedrag een rijbewijs hebben.
Trouwens punt 4 is weer eens een mooi voorbeeld van mensen die geen rijbewijs waard zijn.
Verder in het document vind je een lijst van oplossingen die zij voorstellen, er zitten er enkele geschikte tussen andere zijn dan weer lachwekkend of zelfs gevaarlijk.