@ Rozeke,
Je zou kunnen stellen: "Het zijn volwassenen, het is hun keuze of ze de gordel dragen of niet". Maar: als chauffeur, kies ik er hoegenaamd NIET voor, om bij een noodstop of ongeval die passagier volop in mijn nek te krijgen, omdat die vertikte de gordel (correct) te dragen. Enig idee wat een gewicht dat wel is, dat je pardoes in je nek krijgt, als 't mis gaat?
Bij mij is het dus simpel: veiligheidsgordel correct om, of Bertje vertrekt niet. Punt uit. Willen ze dan nog niet luisteren, dan is 't simpel: gordel om of uitstappen. Wie niet horen wil, komt m'n karretje niet in.
En die "lijn", kan best ook in omgekeerde zin werken. Toen wij vroeger op vakantie trokken, naar het Zwarte Woud, dan had onze wagen (zo'n dertig jaar geleden) nog géén gordels achterin. Op de achterbank was het dan geregeld ambras. Wat wil je ook: drie snotapen op die achterbank. Van vader mocht er dan wel 's ene in de koffer. Die kon dan makkelijk bij de koelbox met frisdrank, en speelde "de bar". Vonden we natuurlijk geweldig: veel plaats, en in de koffer konden we zwaaien naar al die voorbijrijdende auto's. Welnu: vandaag de dag zal m'n vader niet meer vertrekken, of de kleinkinderen zitten allemaal behoorlijk vastgegordeld, kinderzitje correct gemonteerd. Gejank of geen gejank, ambras of geen ambras. En ik garandeer je: daar is 'm even streng in als ikke.