Ik denk dat deze analyse zo ongeveer klopt.
Misschien dat nog iets anders een rol speelt. Hoe gaat het nu als iemand een boete niet betaald? Wordt de boete dan stelselmatig verhoogd per periode? Ik heb begrepen dat dat niet is. In dat geval heeft het ook geen consequentie voor de 'overtreder' om laat te betalen. Merk op dat het hier om forse boetes lijkt te gaan. 50 miljoen euro boetes verdeeld over 51.126 dossiers; de gemiddelde boete is dus tegen de €1.000.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat op zak heeft.
Ook aanvaarden de burgers hoe langer hoe minder dat de overheid hen terechtwijst.
Niet geheel onterecht

De overheid geeft zelf niet het goede voorbeeld. Ze zijn zelf een vele grotere wanbetaler dan de burgers (blijkt uit vergelijkingen waaraan toegevoegd moet worden dat de extreme uitschieters bij de overheid het gemiddelde boosten). Dat doet mij denken aan de Nederlandse belastingdienst (fiscus); als je ook maar één dag te laat bent met het inleveren van een adequaat ingevuld formulier krijg je een boete, als de belastingdienst geld terug moet betalen (wegens een te hoge maandelijkse voorheffing) dan geven ze niet thuis en kan je eindeloos wachten op het geld.
Het zal zeker een overbodige opmerking zijn dat de overheid ook op andere terreinen nu niet bepaald het goede voorbeeld geeft. Het is net als met ouders en kinderen; goed voorbeeld vergroot de kans op goed volgen.