Als je zou constateren dat je precies weet wat je moet doen en het voor jouw handelen als chauffeur zeker niet nadelig zou zijn om jouw vrouw in te lichten over het gevaar dan moet je dat weer wel doen zodat ze zich schrap kan zetten voor het geval je gaat botsen (met hopelijk een betere afloop).
Nochtans heb ik al meermaals gelezen dat inzittenden die zich niet schrap zetten, minder verwondingen oplopen. Iemand die zich bijvoorbeeld bij een frontale botsing met gestrekte armen afzet tegen het stuurbord en geen gordel draagt, gaat toch door de voorruit, maar houdt er bovendien een paar gebroken armen aan over. Dit zou ook verklaren dat dronken bestuurders dikwijls met relatief weinig verwondingen uit een ongeval komen: ze zien het ongeval niet aankomen, en zetten zich dan ook niet schrap.
Ik maak op uit jouw uitleg dat jouw handelen niet heeft geleden onder het feit dat je jouw vrouw inlichtte
Dat klopt. Mijn vrouw sloeg wel in paniek, maar ik heb het geluk dat ik in noodsituaties mijn koelbloedigheid kan bewaren, wat er ook gebeurt (achteraf moet ik dan soms wel even bekomen).
Vraagje: wat werkte nu uiteindelijk het beste (of minst slecht) van de 3 methoden die je geprobeerd hebt?
De 3de methode: in achteruit schakelen, motor afzetten en de koppeling laten opkomen. De aandrijfwielen worden daardoor sterk afgeremd, doch slagen er niet in te blokkeren vanwege de inertie van de motor.
Jij hebt in ieder geval nog sneeuw gezien deze winter
Nu ik nog. De enige sneeuw die ik gezien heb is in een hal
In Bayern was het niet veel beter. Op de skipistes op 1.800 m hoogte lag er 20 cm ... "Maschinenschnee". Verleden jaar hebben ze er 6 maanden lang sneeuw gehad in het dal.
waarom heb je niet gedacht aan sneeuwkettingen ?
Ik heb alleen maar problemen gehad op de oprit van het pension. Er lag geen sneeuw op toen we ons uitstapje begonnen, wel toen we terugkwamen. Ik dacht dat de uitbaatster de sneeuw wel van de oprit zou ruimen als het nodig was, maar dat was dus verkeerd gedacht.
Met de wagen heb ik dit nog niet voorgehad maar wel al enkele keren met de vrachtwagen en het enige dat je dan nog kan doen is hopen op de goede afloop
Oef, ik moet dus niet terug naar de rijschool.
1 Keer had ik al het portier open en was ik klaar om eruit te springen toen die tot stilstand kwam op enkele centimeters van een afgrond van enkele honderden meters.
Héhé, "vrouwen en kinderen eerst" roept de kapitein terwijl hij van zijn schip springt ... je zult het toen ook wel eventjes warm gehad hebben!
Had je dan een gordel om en zo ja, heb je die rustig losgemaakt?
Mijn vrouw en ik droegen onze gordel, maar die hebben we niet losgemaakt, want aan het voertuig verlaten dacht ik niet. Als de wagen op het laatste ogenblik niet gestopt zou zijn, was ik van plan te proberen hem de struiken naast de oprit in te sturen om hem met blikschade tot stilstand te brengen vooraleer hij dwars over de weg ging staan.