Auteur Topic: Als remmen niet meer helpt  (gelezen 5956 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Als remmen niet meer helpt
« Gepost op: zondag 07 januari 2007 - 00:14:46 »
Mag ik ook eens een vraagje stellen aan de bezoekers van dit forum?

Verleden week in Bayern. De oprit in bergop naar ons pension is besneeuwd. Van een poging om erop te rijden de dag voordien weet ik al dat ik er met ESP niet opgeraak; het systeem probeert ten allen prijze het doorslippen van de aandrijfwielen te vermijden, tot de motor uiteindelijk blokkeert.

Deze keer schakel ik dus de ESP uit, en geraak ik met een aanloop ongeveer 15 meter de helling op. Dan is het gedaan: de wagen geraakt niet meer vooruit, begiint zelfs achteruit te bollen.

Ik ontkoppel en druk het rempedaal in. Resultaat: bij deze geringe snelheid treedt het ABS niet in werking, en de wagen glijdt op 4 wielen achteruit de helling af.

Dan maar pompend remmen zoals in de goede oude tijd. Maar het helpt niet: telkens ik het rempedaal loslaat, rolt de wagen achteruit, en als ik het rempedaal weer indruk, schuift hij op zijn 4 wielen achteruit.

Ik zie de wagen al dwars over de straat staan, met alle risico's vandien vanwege het doorgaand verkeer, en verwittig mijn vrouw: "Dit komt niet goed".

Uiteindelijk valt mij het volgende in: ik schakel in achteruit, zet de motor af, en laat de koppeling opkomen. De aandrijfwielen worden daardoor sterk afgeremd, doch slagen er niet in te blokkeren vanwege de inertie van de motor. De wagen komt tot stilstand net aan het einde van de oprit, zodat hij de straat niet oprijdt.

Mijn vragen aan jullie:

• Heb ik er goed aan gedaan mijn vrouw te verwittigen voor een mogelijk nakende aanrijding, of had ik haar daaromtrent beter in het ongewisse gelaten?
  • Hebben jullie een beter idee over hoe ik in de gegeven omstandigheden had kunnen reageren?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Als remmen niet meer helpt
« Reactie #1 Gepost op: zondag 07 januari 2007 - 00:38:20 »
Spijtig dat het niet gefilmd is  ;D

Citaat
Heb ik er goed aan gedaan mijn vrouw te verwittigen voor een mogelijk nakende aanrijding, of had ik haar daaromtrent beter in het ongewisse gelaten?
Dat hangt van het karakter van jullie af. Waar het om gaat is dat jij als chauffeur zo goed mogelijk kunt handelen. Als jij jouw vrouw inlicht over een mogelijk ongeluk en zij in paniek zou raken dan zou het jou uit jouw concentratie kunnen halen. Als jouw vrouw daarentegen bij deze constatering kalm zou blijven en constructief mee zou denken, veronderstellende dat haar ideeën in dit verband nuttig zouden kunnen zijn (afhankelijk van haar kennis en ervaring mbt het autorijden) dan zou het jou kunnen helpen.
Het is ook in het belang van jouw passagier dat jij zo goed mogelijk kan functioneren op zo'n moment dus stel ik het belang van de chauffeur zoiezo als het meest primaire.

Als je zou constateren dat je precies weet wat je moet doen en het voor jouw handelen als chauffeur zeker niet nadelig zou zijn om jouw vrouw in te lichten over het gevaar dan moet je dat weer wel doen zodat ze zich schrap kan zetten voor het geval je gaat botsen (met hopelijk een betere afloop).

Ik maak op uit jouw uitleg dat jouw handelen niet heeft geleden onder het feit dat je jouw vrouw inlichtte (je dacht nog constructief na en probeerde wat uit), in dat geval lijkt het mij de juiste keuze om het haar te vertellen. Dan ziet ze in ieder geval het gevaar aankomen en wie weet kan ze nog helpen.

Ik durf niet te zeggen wat je technisch had moeten doen, daarvoor is mijn kennis van de autotechniek te beperkt. Wel vraag ik mij het volgende af. Had je niet gecontroleerd de wagen achteruit kunnen laten rijden door in de 1 (of misschien zelfs wel de 2) de koppeling maar deels aan te laten grijpen, veronderstellende dat een gedeeltelijk contact mogelijk is ( dat is dus mijn gebrekkige technische kennis)?

Vraagje: wat werkte nu uiteindelijk het beste (of minst slecht) van de 3 methoden die je geprobeerd hebt?

Jij hebt in ieder geval nog sneeuw gezien deze winter  ;)
Nu ik nog. De enige sneeuw die ik gezien heb is in een hal  :(
« Laatst bewerkt op: zondag 07 januari 2007 - 00:41:43 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 07 januari 2007 - 01:32:13 »
Ik ken natuurlijk de juiste omstandigheden niet, maar waarom heb je niet gedacht aan sneeuwkettingen ?

Voor de rest komt de situatie mij bekend voor. Vorig jaar stond ik in de Ardennen stil op sneeuw om wat tegenliggers door te laten. De wagen begint plots te glijden en glijdt gewoon de wegkant in. Dit alles gebeurde zeer traag en ik had geen schade. Ik ben gelukkig geholpen geweest door een vriendelijke sneeuwruimer. Ik heb altijd een sterk nylontouw in de wagen liggen waardoor die mij snel terug op de weg had. Bovendien kon ik hem volgen, door het zand dat hij strooide was het daarna gemakkelijk. Een voorganger van mij had minder geluk, die was aan de andere kant van de weg gegleden en stak 5 m lager in het bos.
Op de vraag waarom ik geen sneeuwkettingen gebruikte, ik had die dag niet dergelijke omstandigheden in de Ardennen verwacht en had ze dus niet mee. Nu liggen ze klaar bij mijn 'winteruitrusting'. Bij winterweer en een langere trip neem ik altijd in de wagen het volgende mee:

- startkabels
- nylontouw
- deken
- antivriesset
- 1,5 l water
- wat voedsel (koekjes, ...)
- sneeuwkettingen

Dit alles pas in een plastic box en kan dus handig in de koffer gezet worden. De startkabels hebben al vele andere chauffeurs diensten bewezen, zelf heb ik ze nog niet nodig gehad.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 08 januari 2007 - 11:35:31 »
Citaat
Mijn vragen aan jullie:

• Heb ik er goed aan gedaan mijn vrouw te verwittigen voor een mogelijk nakende aanrijding, of had ik haar daaromtrent beter in het ongewisse gelaten?
  • Hebben jullie een beter idee over hoe ik in de gegeven omstandigheden had kunnen reageren?

Ik denk wel dat je er goed aan gedaan hebt de medepassagiers te verwittigen, zo kan elk voor z'n eigen de beste oplossing zoeken maar zoals BBB terecht opmerkt is dit ook afhankelijk van de personen in de wagen.

Met de wagen heb ik dit nog niet voorgehad maar wel al enkele keren met de vrachtwagen en het enige dat je dan nog kan doen is hopen op de goede afloop, wat het van mij gelukkig iedere keer geweest is. 1 Keer had ik al het portier open en was ik klaar om eruit te springen toen die tot stilstand kwam op enkele centimeters van een afgrond van enkele honderden meters.  :-\

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #4 Gepost op: maandag 08 januari 2007 - 14:44:24 »

Had je dan een gordel om en zo ja, heb je die rustig losgemaakt?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: maandag 08 januari 2007 - 18:36:31 »
Citaat van: BBB
Als je zou constateren dat je precies weet wat je moet doen en het voor jouw handelen als chauffeur zeker niet nadelig zou zijn om jouw vrouw in te lichten over het gevaar dan moet je dat weer wel doen zodat ze zich schrap kan zetten voor het geval je gaat botsen (met hopelijk een betere afloop).

Nochtans heb ik al meermaals gelezen dat inzittenden die zich niet schrap zetten, minder verwondingen oplopen. Iemand die zich bijvoorbeeld bij een frontale botsing met gestrekte armen afzet tegen het stuurbord en geen gordel draagt, gaat toch door de voorruit, maar houdt er bovendien een paar gebroken armen aan over. Dit zou ook verklaren dat dronken bestuurders dikwijls met relatief weinig verwondingen uit een ongeval komen: ze zien het ongeval niet aankomen, en zetten zich dan ook niet schrap.

Citaat
Ik maak op uit jouw uitleg dat jouw handelen niet heeft geleden onder het feit dat je jouw vrouw inlichtte

Dat klopt. Mijn vrouw sloeg wel in paniek, maar ik heb het geluk dat ik in noodsituaties mijn koelbloedigheid kan bewaren, wat er ook gebeurt (achteraf moet ik dan soms wel even bekomen).

Citaat
Vraagje: wat werkte nu uiteindelijk het beste (of minst slecht) van de 3 methoden die je geprobeerd hebt?

De 3de methode: in achteruit schakelen, motor afzetten en de koppeling laten opkomen. De aandrijfwielen worden daardoor sterk afgeremd, doch slagen er niet in te blokkeren vanwege de inertie van de motor.

Citaat
Jij hebt in ieder geval nog sneeuw gezien deze winter   ;)
Nu ik nog. De enige sneeuw die ik gezien heb is in een hal  :(

In Bayern was het niet veel beter. Op de skipistes op 1.800 m hoogte lag er 20 cm ... "Maschinenschnee". Verleden jaar hebben ze er 6 maanden lang sneeuw gehad in het dal.

Citaat van: JC
waarom heb je niet gedacht aan sneeuwkettingen ?

Ik heb alleen maar problemen gehad op de oprit van het pension. Er lag geen sneeuw op toen we ons uitstapje begonnen, wel toen we terugkwamen. Ik dacht dat de uitbaatster de sneeuw wel van de oprit zou ruimen als het nodig was, maar dat was dus verkeerd gedacht.

Citaat van: bibi585
Met de wagen heb ik dit nog niet voorgehad maar wel al enkele keren met de vrachtwagen en het enige dat je dan nog kan doen is hopen op de goede afloop

Oef, ik moet dus niet terug naar de rijschool.  :D

Citaat
1 Keer had ik al het portier open en was ik klaar om eruit te springen toen die tot stilstand kwam op enkele centimeters van een afgrond van enkele honderden meters.  :-\

Héhé, "vrouwen en kinderen eerst" roept de kapitein terwijl hij van zijn schip springt ... je zult het toen ook wel eventjes warm gehad hebben!  :D

Citaat van: Bert De Meyer

Mijn vrouw en ik droegen onze gordel, maar die hebben we niet losgemaakt, want aan het voertuig verlaten dacht ik niet. Als de wagen op het laatste ogenblik niet gestopt zou zijn, was ik van plan te proberen hem de struiken naast de oprit in te sturen om hem met blikschade tot stilstand te brengen vooraleer hij dwars over de weg ging staan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: maandag 08 januari 2007 - 23:50:58 »

Een gordel heb je in een halve seconde losgemaakt  ;)
Bibi is nogal een koelbloedige hé dat hij klaar stond om uit zijn voertuig te springen  :o  8) ;D

Citaat
Nochtans heb ik al meermaals gelezen dat inzittenden die zich niet schrap zetten, minder verwondingen oplopen. Iemand die zich bijvoorbeeld bij een frontale botsing met gestrekte armen afzet tegen het stuurbord en geen gordel draagt, gaat toch door de voorruit, maar houdt er bovendien een paar gebroken armen aan over. Dit zou ook verklaren dat dronken bestuurders dikwijls met relatief weinig verwondingen uit een ongeval komen: ze zien het ongeval niet aankomen, en zetten zich dan ook niet schrap.
Ik denk dat dat klopt voor de gemiddelde persoon (hangt van ervaring, inzicht en karakter af), ik had het in mijn achterhoofd bij het typen van mijn reactie. De reden dat ik toch tot deze conclusie kom is het feit dat mi veel mensen het willen zien aankomen omdat ze dan voor zichzelf het idee hebben dat ze controle hadden, het geeft minder een gevoel van machteloosheid. Het is maar mijn persoonlijke inschatting.

De armen strekken is een zeer verkeerde reflex. Het is heel gek dat de meeste mensen deze reflex van nature hebben aangezien het contraproductief werkt. Één van de dingen die je leert wanneer je met judo leert vallen is om nooit jouw armen te strekken (veel mensen maken die fout in het begin en dan wordt dat gegarandeerd gecorrigeerd door anderen). Het is werkelijk zot dat wij mensen denken dat onze verhoudingsgewijs fragiele armpjes (de Schwarzeneggers uitgezonderd  ;D) ons gewicht vermenigvuldigd met de valversnelling of voorwaartse versnelling (autobotsing) kunnen dragen.
Het is niet erg als je jouw armspieren gebruikt om de klap te beperken maar doe het dan met gebogen armen. Dan zijn het jouw spieren die de impact opvangen en niet het ellegbooggewricht; wanneer jouw armen het niet aankunnen buig je gewoon door jouw armen (er blijft natuurlijk risico van pees- en ligamentbeschadiging), als ze gestrekt zijn dan kunnen ze niet buigen en komt er enorm veel kracht op het ellebooggewricht te staan net als bij een armklem. Bovendien kunnen jouw spieren dan veel meer kracht zetten, probeer het maar eens uit (wanneer de spieren wat gebogen zijn kunnen ze meer kracht zetten dan wanneer ze helemaal gestrekt zijn vermoedelijk voor een belangrijk deel dankzij een grotere overlapping tussen de actinefilamenten en myosinefilamenten die de spiercontractie generen door langs elkaar te glijden). Je merkt dat bij fitness ook goed wanneer je een gewicht verticaal omhoog duwt, het laatste deel is veel zwaarder.
Met het vallen op de grond is het mijn ervaring dat je ook wanneer je hard geworpen wordt (extra versnelling bovenop de zwaartekracht) normaal gesproken weinig voelt (zeker geen pijn) wanneer je ontspannen bent, als je gespannen bent (beginners in het judo) dan doet het wel zeer. Ik heb wanneer ik geworpen wordt de reflex om mijn spieren te ontspannen, daar denk ik niet bij na en ik concentreer me er niet op.
Ik was om die reden zelfstandig ook al tot de hypothese gekomen dat dronken mensen om die reden meestal verbazingwekkend weinig verwondingen oplopen (niet alleen in het verkeer maar ook bij andere stommiteiten).

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 09 januari 2007 - 02:21:05 »
Als ik met de wagen rij heb ik altijd m'n gordel om, ja zelfs uit gewoonte wanneer ik de wagen van de oprit de garage binnenrij bij manier van spreken.

Toen dit voorval zich voordeed was in die tijd de gordeldracht nog niet verplicht in Frankrijk en had ik die dus niet om. Moest ik die wel hebben omgehad denk ik wel dat ik voldoende tijd ging hebben om die los te maken want de vrachtwagen was al enkele meters terug achteruit aan het glijden.

Toen ik, op een departementale weg, de beklimming van de berg begon scheen de zon nog en halverwege kwam er een hevige sneeuwbui. Een paar honderd meter verder geraakte ik al niet meer vooruit zonder lading, en begon de truck gewoon terug achteruit te glijden.
Ik heb die keer 6 uur de tijd gehad om te bekomen van de schrik en wanneer ik uiteindelijk 5 minuten voor tijd op m'n laadplaats geraakte kreeg ik onmiddelijk nog eens 16uur erbovenop om te bekomen. ;)

Een volle dag heeft me dat gekost die keer + 2 beschadigde achterdeuren van de 1 week oude oplegger wanneer de sneeuwruimer zonder verpinken boenk ertegen reed om me voorruit te duwen. (die kon op z'n minst toch effe laten weten dat ie ging duwen voor die ertegen reed  :-\)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 09 januari 2007 - 14:10:45 »
2 beschadigde achterdeuren van de 1 week oude oplegger wanneer de sneeuwruimer zonder verpinken boenk ertegen reed om me voorruit te duwen. (die kon op z'n minst toch effe laten weten dat ie ging duwen voor die ertegen reed  :-\)

::)

Zoals men zegt: Frankrijk zou een aantrekkelijk land zijn als er geen Fransen zouden wonen.

Bij het parkeren vinden ze het ook heel gewoon om tot tegen de voor- en achterligger te rijden. Daar dienen bumpers volgens de Fransen voor.

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 15:44:23 »
Eerlijk gezegd had ik hieraan niet gedacht. Mooi!

Het al dan niet verwittigen van u vrouw laat ik in het midden  ;D

Wel volg ik BBB

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 21:44:01 »
Het al dan niet verwittigen van u vrouw laat ik in het midden  ;D

In die tijd had ik ook nog geen gsm en heb m'n (ondertussen ex) vrouw maar kunnen verwittigen wanneer het avondeten al klaar stond, dat ze me voor de rest van de week niet meer ging terugzien. :-\
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 januari 2007 - 21:46:02 door bibi585 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: zondag 14 januari 2007 - 17:41:26 »
In die tijd had ik ook nog geen gsm en heb m'n (ondertussen ex) vrouw maar kunnen verwittigen wanneer het avondeten al klaar stond, dat ze me voor de rest van de week niet meer ging terugzien. :-\

Internationaal transport kan inderdaad een zware belasting voor het gezinsleven inhouden.

Ik heb een neef die bij de koopvaardij kapitein ter lange omvaart geweest is. Die kwam zo eens om de 4 à 5 maanden thuis. Maar zoals de meeste van zijn collega's, is hij na een aantal jaren van beroep veranderd.

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #12 Gepost op: maandag 15 januari 2007 - 19:37:28 »
Internationaal transport kan inderdaad een zware belasting voor het gezinsleven inhouden.

Ik heb een neef die bij de koopvaardij kapitein ter lange omvaart geweest is. Die kwam zo eens om de 4 à 5 maanden thuis. Maar zoals de meeste van zijn collega's, is hij na een aantal jaren van beroep veranderd.

Waarom ni simpelweg van vrouw ?  :)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: maandag 15 januari 2007 - 20:39:29 »

Bedoel je daarmee zware belasting van de vrouw alleen? ??? ::) :'(
Ik dacht dat je politieman was, indien je prive nog niks zou meegemaakt hebben dacht ik wel dat je al, op z'n minst, kleine tot zelfs grote drama's moet gezien hebben. Mischien ook eens luisteren naar meneer z'n verhaal en niet enkel dat van madam. ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: maandag 15 januari 2007 - 22:32:09 »

Bedoel je daarmee zware belasting van de vrouw alleen? ??? ::) :'(
Ik dacht dat je politieman was, indien je prive nog niks zou meegemaakt hebben dacht ik wel dat je al, op z'n minst, kleine tot zelfs grote drama's moet gezien hebben. Mischien ook eens luisteren naar meneer z'n verhaal en niet enkel dat van madam. ;)

Hé bibi585: heb je die smiley achter die zin van Patte niet gezien? Ik ben ervan overtuigd dat hij het alleen maar ironisch bedoelde, hoor. Zoals ik Patte ken, is hij zeker de laatste die menselijk leed, zowel van man als van vrouw, niet ernstig zou nemen.

Ik hoop hiermee dit kleine misverstandje uit de wereld geholpen te hebben. ;)