" SKYAKTIV "
Mazda gaat de motortechniekevolutie heel anders aanpakken als de mainstream, en gaat het zuigerprincipe tot op het bot uitputten, ik volg het al een tijdje op de voet.
Binnenkort (2012-2013) gaan alle Europese modelllen met deze techniek voorzien worden.
De CX-5 heeft de primeur (IAA Frankfurt sept ´11)
Ook het compleet trimmen op gewichtsbesparing, zonder bijkomende dure materiaalkosten, bevalt mij zeer.
In Japan rijdt de Mazda 2 SKYACTIV-G 1.3 al een tijdje ermee rond, echte verbruikstesten zijn niet te vinden;
maar het Japans testnormverbruik (op papier ?) zou
ongelooflijke 3,3 liter/100 km voor een DI-zuigerbenzine zijn, of
77 g/km CO2 zonder al die poespas van zware dure accu/hybridehulpjes, of van turbo of compressor downsizingtechniek. Start-stop is al een tijdje gekend, dat gebruiken ze ook.
Ik zie al meer als de helft van de Mazda(benzine)modellen plots van 15 % staatspremie genieten... Oei
3,3 liter/100 km zou namelijk 23 % minder zijn als de huidige 4,3 l S of huidige zuigerbenzinerecordhouder, nl een lichtgewicht-1000 cctje
Toyota iQ 1.0 99 68 998 12.700 4,3 S ...
http://www.auto-motor-und-sport.de/eco/co2-emission-nach-fahrzeugklassen-808911.html
http://www.mazda.com/publicity/release/2011/201105/110518a.html
The breakthrough SKYACTIV-G 1.3 achieves a record high compression ratio (for a regular gasoline mass production automobile engine) of 14.0:1 and exhibits high efficiency, especially under high load at low rpm. In order to avoid knocking – an unavoidable issue with conventional high-compression engines – the SKYACTIV-G 1.3 features a number of new technologies, such as piston cavities that are specially designed to support ideal combustion, and multi-hole injectors that enable precise fuel injection control.
Mazda plans to introduce the SKYACTIV-G 1.3 to the Japanese market in the facelifted Mazda Demio (known overseas as the Mazda2) during the first half of 2011. It will be the first ever 1.3-liter direct-injection gasoline engine to be equipped in a compact car manufactured in Japan. Combined with Mazda's unique idling stop system, i-stop, and a continuously variable transmission (CVT), SKYACTIV-G 1.3 will achieve fuel economy of 30km/L under Japan's 10-15 mode test cycle.
Major specifications of the SKYACTIV-G 1.3
Inline four-cylinder 1.3-liter direct-injection engine (with i-stop)
Engine displacement: 1.298L
Bore and stroke: 71.0mm x 82.0mm
Compression ratio: 14.0:1
Maximum output (net): 62kW@5,400rpm (84ps@5,400rpm)
Maximum torque (net): 112Nm@4,000rpm
Geen bijzondere cijfers, het koppel ligt zelfs wat lager als bij de klassieke ~ 10:1 compressieverh.-motoren. Uitleg vind je in de Engelse link van Mazda.com
Ben benieuwd of de eerste echte uropese verbruiksresultaten beter zijn als de reeds gekende downsizing-techniek met (turbo)oplading. Japan's 10-15 mode test cycle wijkt wel af van de EU-testcyclus, hoever weet ik niet.
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
In Japan wird der sogenannte 10-15 Mode verwendet, wie in Europa ein synthetischer Zyklus, jedoch mit abweichendem Verlauf
.
Nederlandstalige uitleg:
http://www.garageschelkens.be/web.2/index.php?option=com_content&view=article&id=46:mazda-skyactiv&catid=1:latest-news&Itemid=50
De Mazda's van de toekomst moeten een stuk zuiniger worden dan die vandaag. Dat is het doel van de Japanners. Niet moeilijk, want strengere wetgeving en een CO2-gebaseerde belasting heeft ervoor gezorgd dat een verbruiksreductie zonder uitzondering bij elke autoconstructeur bovenaan de agenda prijkt. Tegen 2015 moeten Mazda's zo'n 30% zuiniger worden. Dat betekent concreet Mazda zichzelf amper één productgeneratie tijd geeft om z'n plan te realiseren.
Er wordt op verschillende paarden ingezet, die elk een significant deel bijdragen. Mazda prikt er steeds een "Sky"-vlaggetje in. Het begint bij de dragende structuur van nieuwe modellen. Mazda wist al gewichtsbesparingen te realiseren bij de Mazda 2 en 3 en wil daar in de toekomst nog verder in gaan. Staal van zeer hoge kwaliteit en geavanceerde ontwerp- en productietechnieken (zoals laserlassen) moeten het mogelijk maken om de stijfheid niet enkel met 30% te verhogen, maar ook om het gewicht samen met een nieuwe ophanging met 14% te verlagen. In het koetswerk wil Mazda 8% uitsparen.
Onder de kap komen nieuwe motoren en transmissies. De benzinemotoren van het Sky-G-principe worden vooral dankzij een voorheen niet realiseerbare compressieverhouding in één klap 15% zuiniger terwijl de trekkracht met dezelfde factor omhoog gaat. De Sky-D, logischerwijze de dieselmotor, belooft een even spectaculaire evolutie. Niet alleen beweert Mazda het verbruik nog eens met een vijfde te zullen reduceren, maar de eenheid zal voldoen aan de Euro VI-uitstootnormen zonder de (dure) nabehandeling van de uitlaatgassen die momenteel noodzakelijk zijn.
...]
Hier vind je alles:
http://www.mazda.com/mazdaspirit/skyactiv/engine/skyactiv-g.htmlAutowereld spreekt van 3,5 liter op 100 km (kan mss de afwijking zijn Japanse<> EU testcyclus.
http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=11628
Zuinige 1.3 eerste vrucht van Mazda SkyActiv
vrijdag 20 mei 2011
Inmiddels is wel bekend dat Mazda onder de paraplunaam SkyActiv diverse nieuwe benzine- en dieselmotoren plus aandrijflijnen ontwikkelt. Het doel daarvan is simpel: het aanzienlijk terugdringen van de emissies. De SkyActiv-G 1.3 benzinemotor is de eerste vrucht daarvan en debuteert in de (Japanse) Mazda2.
Mazda mikt met de nieuwe SkyActiv-motoren op een zeer hoge compressieverhouding waardoor er een hoger vermogen gegenereerd kan worden in relatie met een laag verbruik en uitstoot. De nieuwe 1.3 liter motor is goed voor 84 pk en 112 Nm. Hoewel dit niet noemenswaardig krachtig is voor een dergelijke compacte motor, is het magere verbruik van 3,5 l/100 km dat wel. De viercilinder dankt dit door andere directe inspuiting, speciale injectoren en de toepassing van start/stop-techniek. Voor de overbrenging naar de wielen wordt een CVT-automaat ingezet.
De Japanse Mazda2 krijgt de primeur van deze eerste SkyActiv-motor. In Europa geniet de toekomstige Mazda CX-5 als eerste van SkyActiv-technologie.
Volgens de huidige cijfers zijn de huidige Mazda-motoren doorgaans 5-10 % minder zuinig als de beste andere vergelijkbare merken,
men spreekt bij SkyActiv-motoren van 20 % minderverbruik in eerste aanloop, en van 30 % verbruiksbesparing tegen 2015 (wslk het complete gewichtsverminderend pakket).