Schitterend misbegrepen!
Touring quotte een paar ideeën van een studie van de KU Leuven. Eentje ervan was dus dat men vroeger wagens kon beginnen takelen, nadat men de nodige indicatoren had aangebracht om naderhand vaststellingen te doen. Al geruime tijd durft de Federale Politie bv de plaats van een ongeval al met een camera vanuit een helikopter te registeren zodat men naar Nederlands voorbeeld een 3D-model kan nabouwen van de plaats van het ongeval, om zo sneller alle elementen te bewaren en pas later vaststellingen te doen op basis van dat 3D-model.
En ja, in het buitenland pakt men het anders aan. Waar de politici de afgelopen jaren hebben beslist om de FAST-werking te fnuiken door eerst de politie ter plaatse te sturen (die al hevig onderbemand zijn en ofwel op de plaats van een ongeval vertoeven ofwel op kantoor, maar niet al patrouillerend) brengt men de dringende takeling in Duitsland onder bij de brandweer. Een takelwagen met prioritaire signalen, wie had daar aan gedacht! Verder rijden er in Nederland, Duitsland en Groot-Brittanië genoeg patrouillewagens van de wegbeheerder rond die bij calamiteiten de nodige aansturing kunnen doen om het gevaarte zo snel mogelijk te takelen of de situatie veilig te stellen.
Ik ben dus helemaal voor. Maar dat komt dan ook omdat ik weet wat er in die plannen staat, en niet op basis van wat de media er vandaag van maakt.