Auteur Topic: snelheid vrachtwagens bij regen weer  (gelezen 16517 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: snelheid vrachtwagens bij regen weer
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 18:42:19 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 20:47:32 »
Als je met 140km/u tegen een rijdende vrachtwagen knalt die 80km/u rijd (wat vaak gebeurd) komt dat evenredig overeen met aan 60km/u tegen een betonnen muur rijden, met dat verschil dat je dan nog aan een snelheid van 80km/u aan het bollen bent. Tegen dat je dan (na impakt) tot stilstand komt kan er nog vanalles gebeuren.
Eén van de redenen waarom er zoveel doden vallen bij ongevallen met vrachtwagens. Wat kan die vrachtwagenchauffeur daar nu aan doen dat er daar 1 of ander blind kieken in z'n gat rijd (om het op z'n schoonst te zeggen) maar weerom gaat de sektor toch weer met de slechte naam lopen.

Akkoord, maar dat je niet achteraan tegen een vrachtwagen knalt, dat heb je zelf in de hand. En als je dat toch doet, dan vernielt alvast de eerste impact enkel jouw wagen.

Als er daarentegen weer maar eens een vrachtwagen op de staart van een file inrijdt, zijn de gevolgen meestal vele malen erger. Nu al, tegen maximum 90 km/h. Wat zou het dan niet zijn als de vrachtwagens nóg sneller zouden kunnen rijden.

Kijk maar eens wat voor een gangster Rafael weeral tegengekomen is. Een beroepschauffeur? Neen, een beroepscrimineel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 20:56:22 »
Een gangster is wat over de top hé Jozef ;)
Gewoon een zeer asociale chauffeur.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 20:59:00 »
Een gangster is wat over de top hé Jozef ;)
Gewoon een zeer asociale chauffeur.

Neen hoor. Op zijn minst gezegd een zeer agressieve verkeerscrimineel. Of is het misschien alleen maar asociaal om mensenlevens op die manier in gevaar te brengen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 04:42:13 »
Akkoord, maar dat je niet achteraan tegen een vrachtwagen knalt, dat heb je zelf in de hand. En als je dat toch doet, dan vernielt alvast de eerste impact enkel jouw wagen.

Daar ben ik nog zo zeker niet van.

Als er daarentegen weer maar eens een vrachtwagen op de staart van een file inrijdt,.

Zijn er al zeker 20 auto's die niet eens een vierde van het aantal kilometers per jaar rijden hem voorgegaan.

zijn de gevolgen meestal vele malen erger. Nu al, tegen maximum 90 km/h. Wat zou het dan niet zijn als de vrachtwagens nóg sneller zouden kunnen rijden.

Mischien een allerte chauffeur aan het stuur die beseft dat die kan iets tegenkomen (te snel, ongeval,...) en niet een robotje die halfslapend aan het stuur zit z'n tijd te verdoen in de veronderstelling dat hij toch niet te snel kan rijden en dan maar plankgas heeft om z'n, meestal onlogisch, tijdschema te respekteren. ;)

wooter

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 07:55:20 »
In 2005 was ik in Canada en bezocht ik een brandweerkazerne.  Tijdens het aanschouwen van de diverse pumpers, squad cars en areals, vroeg ik hun hoe ze bevrijdingen uit vrachtwagens organiseerden, bij gebrek aan het typische materiaal zoals werkplatformen e.d.  "Trucks crashing into traffic?  Well, we do get the odd flipped truck, but I cannot really recall any of what you're saying.  You guys have that in Europe?  What do you guys do then?"

Vele truckers doen aan risicocompenserend gedrag, iets dat even menselijk is als vele automobilisten die de krant gaan lezen in de traag rijdende file: aan 90 km/u is minder aandacht nodig dan aan 120 km/u, en als je dan ook nog jezelf comfortabel nestelt achter een voorligger moet je enkel de CC opzetten en je voorligger volgen.  Zo heb je tijd genoeg om andere dingen te doen, want naar het canvas van je voorligger kijken is ook maar saai.  Het resultaat is wél dat als de voorligger eens alles dichtgooit (door bv een plots opduikende file) de achterligger niet aan het opletten was naar z'n voorligger, en dankzij de Europese normen van vrachtwagenlengte en het gevolg dat iedereen met cabines boven de motor rijdt plots zich geperst vindt tussen zijn lading en de lading van z'n voorligger.

In Canada is er geen snelheidsbegrenzer, en is er geen tachograaf.  Het resultaat is dat een trucker al heel wat actiever aan het verkeer moet deelnemen, en bijgevolg heel wat beter oplet dan de robotten die we in Europa hebben rijden.

Zoek maar eens de Truckstar op, editie 10/2006...
http://www.truckstar.nl/page.asp?id=124#

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 08:36:00 »
Als er daarentegen weer maar eens een vrachtwagen op de staart van een file inrijdt,.

Zijn er al zeker 20 auto's die niet eens een vierde van het aantal kilometers per jaar rijden hem voorgegaan.

Er zijn dan ook veel meer personenauto's en auto's voor dubbel gebruik dan vrachtwagens. En vele van de bestuurders van eerstgenoemde auto's hebben niet de pretentie dat ze beroepschauffeurs zouden zijn. Toen ik destijds die vrachtwagens zag met hun sticker "Ik ben een beroepschauffeur", had ik graag op mijn wagen een sticker gekleefd "Blij dat ik maar een amateur ben".

Citaat
zijn de gevolgen meestal vele malen erger. Nu al, tegen maximum 90 km/h. Wat zou het dan niet zijn als de vrachtwagens nóg sneller zouden kunnen rijden.

Mischien een allerte chauffeur aan het stuur die beseft dat die kan iets tegenkomen (te snel, ongeval,...) en niet een robotje die halfslapend aan het stuur zit z'n tijd te verdoen in de veronderstelling dat hij toch niet te snel kan rijden en dan maar plankgas heeft om z'n, meestal onlogisch, tijdschema te respekteren. ;)

Als je graag de kost wil verdienen door als een halfslapend robotje je tijd te verdoen, kies je beter voor een job waar dat minder gevaar oplevert dan aan het stuur van een vrachtwagen.

wooter

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 10:41:07 »
Jozef, ik vrees dat je weinig mensen gaat vinden die 8 uur per dag in een camion aan 90 km/u op geen enkel moment in hun carrière eens slaapverwekkend gaan vinden.  En willen of niet: zonder vrachtwagens had je lege warenhuizen en winkels, en vrachtwagens rijden nog altijd niet op autopiloot, hoewel vele chauffeurs zich na een week rijden wél zo voelen...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 12:29:49 »
En toch kan winstgevend vervoer per vrachtwagen ook op een sociale, hoffelijke, vlotte en verkeersveilige manier gebeuren. Lees maar het Colruyt tranport charter, waar Colruyt zéér streng de hand aan houdt.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 19:07:20 »
Er zijn dan ook veel meer personenauto's en auto's voor dubbel gebruik dan vrachtwagens.

Inderdaad en die het grootste deel van de tijd ergens in een garage staan of op een parkeerplaats of in de fille.

Als je graag de kost wil verdienen door als een halfslapend robotje je tijd te verdoen, kies je beter voor een job waar dat minder gevaar oplevert dan aan het stuur van een vrachtwagen.

Heb ik inderdaad, net zoals zoveel Belgische chauffeurs, gedaan. Knelpuntberoep  ;)
Niet de enige reden uiteraard maar samen met nog een hoop andere dingen die het leven als chauffeur onleefbaar maken is dit toch 1 van de belangrijkste elementen.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 19:10:58 »
En toch kan winstgevend vervoer per vrachtwagen ook op een sociale, hoffelijke, vlotte en verkeersveilige manier gebeuren. Lees maar het Colruyt tranport charter, waar Colruyt zéér streng de hand aan houdt.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D die hebben dus s'nachts nooit geen ongevallen ofwa? Ook al zijn ze zogoed als alleen op de baan. ;D ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 23 maart 2007 - 20:59:05 »
Nu ja, je kunt ermee lachen, bibi585, maar ik moet toch eerlijk toegeven dat ik nog geen enkele chauffeur van een Colruyt vrachtwagen ontmoet heb die het echt uithangt op de weg. Ze onderscheiden zich echt wel van de meesten van hun collega's.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: maandag 26 maart 2007 - 04:03:49 »
Nu ja, je kunt ermee lachen, bibi585, maar ik moet toch eerlijk toegeven dat ik nog geen enkele chauffeur van een Colruyt vrachtwagen ontmoet heb die het echt uithangt op de weg. Ze onderscheiden zich echt wel van de meesten van hun collega's.

Ik wel, en ongevallen ook maar inderdaad is er wel degelijk een verschil. Dit o.a. door de tijdstippen waarop gereden wordt, lokatie, minder tijdsverlies door verkeer enzo. Er wordt ook veel met kleine zelfstandigen gewerkt waardoor er wat winst is op gebied van belastingen enzo, dagritten (alle dagen thuis voor de leken), openingsuren (laden gebeurd 24/24 (en staat zelfs meestal klaar wanneer de chauffeur toekomt dus moet die enkel een andere opligger aankoppelen)en van de losplaats heeft de chauffeur een eigen sleutel en zal dus nooit voor een gesloten deur staan wachten), enz....
Vaak wordt er echter ook een groot spektakel gemaakt van iets waar ze "voortrekker" bij zijn maar de uitvoering of het verhoopte effekt toch dat niet is. (dodehoekspiegel en/of camera bvb.)