Auteur Topic: Belgisch wegenvignet kan in 2008  (gelezen 12397 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Gepost op: woensdag 10 januari 2007 - 18:14:05 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 10 januari 2007 - 22:53:41 »
Ik veronderstel dat men dan ook ineens de verkeersbelasting afschaft, anders heeft men een dubbele belasting en dat kan toch niet ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 januari 2007 - 10:04:09 »
Ik veronderstel dat men dan ook ineens de verkeersbelasting afschaft, anders heeft men een dubbele belasting en dat kan toch niet ?

Tenzij het alleen maar gekocht moet worden door buitenlanders (die in het buitenland wonen).

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 11 januari 2007 - 13:41:30 »

:D

Grenzeloos, jouw optimisme!

Kan een dubbele belasting niet? Op benzine en diesel wordt de BTW berekend op de prijs waar de accijnzen al inzitten. Je betaalt dus BTW op de accijnzen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 09:39:17 »
Volgens het radionieuws zouden Belgen de prijs van het vignet terugkrijgen via de wegenbelasting. Als dat waar is, dan kan ik perfect leven met dat vignet. MAAR, België zou België niet zijn natuurlijk: de eerste (negatieve) berichten van onze noorderburen druppelen nog maar net binnen of onze ministers brengen al uitzonderingen voor grensgemeenten ter sprake; en daar kan ik niet mee leven.
Ofwel maken inwoners van grensgemeenten slechts hoogst uitzonderlijk gebruik van de Belgische wegen en dan zitten zij in exact dezelfde situatie als de rest van Europa, ofwel maken zij frequent gebruik van de Belgische wegen en dan is er geen reden om hen vrij te stellen voor dat vignet. Het aantal effectief gereden kilometers op Belgisch grondgebied is geen geldig argument: ik maak ook geen gebruik van elke centimeter openbare weg in België en toch betaal ik voor elke centimeter.

Naast alle subjectieve berichten lijkt de ANWB als enige het hoofd koel te houden en zich vragen te stellen over de jurische geldigheid van het invoeren van een wegenvignet.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 13:19:07 »
Wat willen die mannen met zo´n vignet bereiken ?

Een eerlijker verdeling ? Wie rijdt betaalt ? Dat bestaat toch al: wie meer rijdt meer verbruikt en dus meer betaalt...

Meer geld voor de autowegeninfrastructuur dat dan te goede zou komen aan de weggebruikers ? Quatsch: waarom moeten we biljardlakenwegen hebben als we er toch maar 50 op mogen rijden ?

Een vermindering van het verkeer ? Kan toch niet als ze de ontradende maatregelen zo diffuus mogelijk maken (belastingetje hier, belastingetje daar, ...)

Het is toch duidelijk dat dit de zoveelste xtra belasting is met als enige doel een aantal onverantwoorde uitgavan van de staatskas de spijzen  :'(
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 januari 2007 - 13:22:00 door eliomys »
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 13:40:00 »
Het lijkt me billijk om wie veel rijdt meer te laten btalen. Dat doe je niet met zo'n vignet of een belasting. Dit kan enkel via taksen op de brandstof. Ideaal zou het afschaffen van de verkeersbelasting zijn en dit dan te recupereren via brandstoftaksen.
Op die manier wordt het bezitten van een auto goedkoper, het rijden ermee duurder. Je zal minder gereden km krijgen en mensen zouden nu en dan al eens overwegen om de trein of het openbaar vervoer te nemen.
Je hoeft dan ook geen vignetten te creëren, de buitenlanders tanken hier ook en zullen dus zo ook bijdragen aan onze wegen. De enige voorwaarde is dan wel dat dit op europese schaal wordt afgesproken. Anders gaat natuurlijk niemand die dure brandstof in België tanken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 13:47:02 »
Citaat
Dit kan enkel via taksen op de brandstof
Het is in ieder geval een handing middel, ja.

In Duitsland zijn ze eraan aan ´t denken om juist ´t omgekeerde te doen: iedereen 100€ taks en daarvoor de naft e beeke naar onder.

http://www.welt.de/data/2005/10/08/786531.html?s=1

Waanzin !

Ok, ze kunnen intussen in Duitsland perfect berekenen hoeveel km je op de Autobahn hebt gedaan, en het gebruik zo trachten te reguleren. Maar hoe zit het met het verkeer op de secundaire wegen ?
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 14:11:27 »
Zeg het niet tegen de Duitsers, maar zou dat systeem voor vrachtwagen-tol niet perfect kunnen gebruikt worden als een trajectcontrole ? Op de stukken waar de snelheid niet vrij is kunnen ze zo de snelheid van elke wagen meten en automatisch een boete sturen !
Ik krijg in ieder geval kriebels van dergelijke privacy bedreigende systemen.

Offline Sofie

• Starter
  • *
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 14:58:16 »
Mij is het eigenlijk allemaal gelijk hoe ze belastingen willen heffen, maar in een ideale wereld zou men moeten proberen om over heel europa (of toch een heel aantal landen) hetzelfde te doen.
Op dit moment moeten wij in Frankrijk payage betalen terwijl de Fransen hier "gratis" kunnen rijden. Als wij dan binnen een paar jaar de Nederlanders quasi hetzelfde aandoen, is dat pech voor hen zoals het nu al pech is voor ons (ik weet wel dat je payage kan vermijden, maar ja serieus dat is vaak toch niet echt een optie)

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 15:46:16 »
Het lijkt me billijk

doet mij denken aan de toespraak van onze Koninklijke Hoogheid, de Koning

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 00:29:43 »
Ik heb dit eventjes gemist, beter laat dan nooit. Voor de verandering eventjes een wat pittige post van mijn kant  ;)
Zeg het niet tegen de Duitsers, maar zou dat systeem voor vrachtwagen-tol niet perfect kunnen gebruikt worden als een trajectcontrole ? Op de stukken waar de snelheid niet vrij is kunnen ze zo de snelheid van elke wagen meten en automatisch een boete sturen !
Ik krijg in ieder geval kriebels van dergelijke privacy bedreigende systemen.
JC, sterker nog, in Nederland doen ze dat al. Maareh...mondje dicht tegen de Belgische politici hé. We willen ze niet op ideeën brengen.  ;)

Het valt me op dat sommigen van jullie nog zo enorm nationalistisch denken ipv in Europees verband.
Ik heb ernstige bezwaren tegen zo'n vignetsysteem en het ziet er naar uit dat er nog veel juridische obstacels gaan zijn omwille van de discriminatie van buitenlanders tov het eigen volk.

Wat België hier nu wilt doen belemmert de Europese integratie en het creëert een risico van een verslechtering van de Europese economie.
Als de buurlanden, om het door de Belgen gestolen geld terug te pakken, in navolging zouden beslissen om ook zo'n vignet in te voeren dan is het hek van de dam. De buurlanden van België zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk, allen invloedrijke Europese landen. Als gans Europa geld uit de zakken van de buitenlanders gaat troggelen dan is er met deze stromen netto geen winst of verlies in Europa. Wel zijn er enorme kosten verbonden aan de controle en vervolging. OK, het geld blijft in Europese handen maar dat geld kan beter besteed worden aan de wetenschap, cratieve ondernemers ondersteunen, gezondheidszorg enz dan aan wat mensen die nummerplaten gaan controleren en boetes gaan opsturen. Daar heeft de samenleving meer aan.
Nu al is de achterstand van Europa op de Verenigde Staten enorm groot, Azië zit ons op de hielen. Ondertussen komen de dwaze, onwijze, Belgische politici met een voorstel wat wanneer het zo'n kettingreactie uitlokt de concurrentiepositie van Europa nog slechter maakt, en trust me, die is al niet goed.
België heeft de mond vol tegen andere landen dat ze geen werk maken van één Europa maar zelf zijn ze zo mogelijk nog meer bekrompen. België mag voorlopig geen kritiek meer leveren op andere landen mbt de Europese integratie.
Let wel, ik spuug hier gal op de Belgische politici en de nationalistische mentaliteit van sommigen (let wel, die mentaliteit zal ook in andere landen voorkomen, zo'n slecht bestuur gelukkig minder).

Mijn 2de bezwaar is dat er totaal geen visie achter zit. Ze willen alleen maar geld aftroggelen uit de zakken van buitenlanders zonder enige legitimatie (ik daag jullie uit, ik haal eender welke reden onderuit met goede argumenten).
Andere landen waar je als Belg moet betalen hebben wel een legitimatie. Laat ik maar als voorbeeld de tolwegen van Frankrijk nemen.
Citaat
Op dit moment moeten wij in Frankrijk payage betalen terwijl de Fransen hier "gratis" kunnen rijden. Als wij dan binnen een paar jaar de Nederlanders quasi hetzelfde aandoen, is dat pech voor hen zoals het nu al pech is voor ons (ik weet wel dat je payage kan vermijden, maar ja serieus dat is vaak toch niet echt een optie)
Wel Sofie, deze wegen zijn privaat bezit. Je betaalt niet aan de overheid (althans niet direct, mogelijk BTW of iets dergelijks), je betaalt aan de private organisaties die de weg hebben aangelegd. Je krijgt er wel een goede weg voor terug zonder belachelijk grote files, iets wat België niet kan zeggen.

Dat brengt mij bij mijn 3de bezwaar. De infrastructuur is in België ronduit belabberd en nu druk ik mij nog beleefd uit. De infrastructuur is zo enorm slecht (scheuren, putten, drempels die zo hoog zijn dat ze de auto beschadigen met 30 km/uur enz.) dat je als buitenlandse automobilist daar echt liever niet over heen rijdt als je een andere keuze hebt. De buitenlandse bestuurders moeten financieel al betalen voor deze wegen omdat ze geenzins aan de normen van deze tijd voldoen. Is een weg kapot dan kiest de overheid er eerder voor om een laagje er af te schrapen ipv de weg gewoon opnieuw aan te leggen en überhaupt de 1ste keer meteen goed aan te leggen. Mogen jullie raden wat duurder is op de lange termijn.

Tenslotte moet België eerst maar eens goed kijken hoe ze minder geld kunnen verspillen alvorens ze bij het buitenland de hand op gaan houden. Als ze om te beginnen eens zouden plannen, niet aan vriendjespolitiek (corruptie) zouden doen, bedrijven achter hun vodden aan zouden zitten, meer buitenlandse expertise zouden inschakelen als ze die zelf te kort komen enz. dan zou er heel wat minder geld verspild worden. Ik zwijg nu nog van het bekende lachertje, drempeltje aanleggen, drempeltje weghalen en de politieke corruptie waarbij de heren politici, uiteraard geheel toevallig (NOT), juist hun buurten zeer onvriendelijk maken voor eender welke automobilist met drempels, bloembakken enz.

Citaat
Ofwel maken inwoners van grensgemeenten slechts hoogst uitzonderlijk gebruik van de Belgische wegen en dan zitten zij in exact dezelfde situatie als de rest van Europa, ofwel maken zij frequent gebruik van de Belgische wegen en dan is er geen reden om hen vrij te stellen voor dat vignet. Het aantal effectief gereden kilometers op Belgisch grondgebied is geen geldig argument: ik maak ook geen gebruik van elke centimeter openbare weg in België en toch betaal ik voor elke centimeter.
Beste Bertje, heb je er al aan gedacht dat een deel van de Nederlanders letterlijk omringd (in dit geval omsingeld ;D) worden door Belgisch grondgebied? Deze mensen hebben geen keuze en ze zijn practisch inwoner van België. Dat is hetzelfde principe als dat de overheid ineens €100 zou gaan vragen per liter water ;)
Enneh, jij zegt nu wel dat de Nederlanders niet moeten zagen maar vragen de Nederlanders geld aan jou wanneer jij op de Nederlandse wegen rijdt? Nee toch? Laten we er blij mee zijn, dat heet gastvrijheid en Europese samenwerking.
Bovendien, als je dan toch zo'n dwaas plan hebt, €60 euro voor mijn broer die 4 keer per jaar in België op bezoek komt is buitenproportioneel. Heb je overigens al eens vergeleken met de tarieven in Oostenrijk en Zwitserland? (waar ze BTW wel een goede legitimatie hebben gezien het massatoerisme=enorm veel buitenlanders in een groot deel van het jaar en de zeer kostbare wijze van het aanleggen en onderhouden van de wegen met al die bergen, sneeuw en kou).

Tot zover mijn reactie op dit plan. Ik wil er nu geen Nl-Bg-polemiek van maken maar ik hoop dat ik jullie wel wat aan het denken heb gezet met rationele en objectieve (zo objectief mogelijk toch) argumenten.

@JC
In Nederland hebben ze dat al meerdere keren proberen door te voeren, meer betalen voor benzine en minder voor het bezit van een auto. Dit was de centrale gedachte achter het rekeningrijden. Dat is niet gelukt. Nu is het interessant om te weten dat Nederland al sinds de jaren 80 (en misschien nog wel langer) veel grote verkeersplannen heeft gehad die niet zijn ingevoerd en dat de files alleen maar langer zijn geworden.
Toeval of niet, ik wil niets suggereren hoor, sinds die tijd is de post van minister van verkeer toegewezen aan een vrouwelijke politica (yep, tautologie). Nu heb ik niets tegen vrouwelijke politci maar het geeft wel aan dat het ministerie van verkeer (technisch gezien VROM) ook in Nederland als het stiefkindje in de politiek wordt gezien (lullig gezegd, ze moeten vrouwen in het kabinet aanvaarden tegen hun goesting en dumpen deze post op hun). Dit is gewoon een nuchtere constatering, geen reflexie van mijn waardeoordeel (noch mbt het verkeer noch mbt de capaciteiten van vrouwen).

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 01:49:13 »

Neen, dat kan niet. Als je 50 km aflegt op 30 minuten op een trajekt waar de snelheid beperkt was tot 120 km/h, was jouw gemiddelde snelheid 100 km/h. Maar je kunt pieken gehaald hebben van 400 km/h.

Citaat
JC, sterker nog, in Nederland doen ze dat al. Maareh...mondje dicht tegen de Belgische politici hé. We willen ze niet op ideeën brengen.  ;)

Ik kan je aan de hand van de IP-adressen van de bezoekers bewijzen dat ook dit forum gevolgd wordt door het kabinet Landuyt!

Citaat
het ziet er naar uit dat er nog veel juridische obstacels gaan zijn omwille van de discriminatie van buitenlanders tov het eigen volk.

Ik denk het niet. In Oostenrijk is er al geruime tijd een vignet verplicht voor het gebruik van de autosnelwegen.

Citaat
De buurlanden van België zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk

Aardrijkskunde was blijkbaar ook jouw sterkste vak niet. Je vergeet Luxemburg.

Citaat
Als gans Europa geld uit de zakken van de buitenlanders gaat troggelen dan is er met deze stromen netto geen winst of verlies in Europa.

Dat hangt ervan af welke tarifering elk land toepast. Bovendien kun je bijvoorbeeld in Oostenrijk een vignet voor een week kopen. In België heb ik enkel gelezen van een vignet voor een jaar.

Citaat
Mijn 2de bezwaar is dat er totaal geen visie achter zit. Ze willen alleen maar geld aftroggelen uit de zakken van buitenlanders zonder enige legitimatie (ik daag jullie uit, ik haal eender welke reden onderuit met goede argumenten).

Buitenlanders kunnen in België slechts van een beperkt autosnelwegennet gebruik maken, dat dan dikwijls nog in belabberde staat verkeert. Maar Belgen zouden gratis in Duitsland gebruik moeten mogen maken van een veel groter en beter onderhouden autosnelwegennet?

Citaat
Andere landen waar je als Belg moet betalen hebben wel een legitimatie. Laat ik maar als voorbeeld de tolwegen van Frankrijk nemen.
Citaat
Wel Sofie, deze wegen zijn privaat bezit. Je betaalt niet aan de overheid (althans niet direct, mogelijk BTW of iets dergelijks), je betaalt aan de private organisaties die de weg hebben aangelegd. Je krijgt er wel een goede weg voor terug zonder belachelijk grote files, iets wat België niet kan zeggen.

Onzin. In Frankrijk heb je de keuze: ofwel zeer veel payage betalen voor degelijke autosnelwegen, ofwel de "routes nationales" volgen. In Duitsland mag je vooralsnog gratis degelijke autosnelwegen gebruiken.

Citaat
Dat brengt mij bij mijn 3de bezwaar. De infrastructuur is in België ronduit belabberd en nu druk ik mij nog beleefd uit. De infrastructuur is zo enorm slecht (scheuren, putten, drempels die zo hoog zijn dat ze de auto beschadigen met 30 km/uur enz.) dat je als buitenlandse automobilist daar echt liever niet over heen rijdt als je een andere keuze hebt. De buitenlandse bestuurders moeten financieel al betalen voor deze wegen omdat ze geenzins aan de normen van deze tijd voldoen. Is een weg kapot dan kiest de overheid er eerder voor om een laagje er af te schrapen ipv de weg gewoon opnieuw aan te leggen en überhaupt de 1ste keer meteen goed aan te leggen. Mogen jullie raden wat duurder is op de lange termijn.

Daar heb je volkomen gelijk in. Maar dat geldt ook voor de Belgen. Van de overheidsinkomsten uit het verkeer wordt er al jarenlang een groot gedeelte besteed om budgetten bij te passen die niets met verkeer te maken hebben.

Citaat
Tenslotte moet België eerst maar eens goed kijken hoe ze minder geld kunnen verspillen alvorens ze bij het buitenland de hand op gaan houden. Als ze om te beginnen eens zouden plannen, niet aan vriendjespolitiek (corruptie) zouden doen, bedrijven achter hun vodden aan zouden zitten, meer buitenlandse expertise zouden inschakelen als ze die zelf te kort komen enz. dan zou er heel wat minder geld verspild worden. Ik zwijg nu nog van het bekende lachertje, drempeltje aanleggen, drempeltje weghalen en de politieke corruptie waarbij de heren politici, uiteraard geheel toevallig (NOT), juist hun buurten zeer onvriendelijk maken voor eender welke automobilist met drempels, bloembakken enz.

Op dit punt kan ik jou ergens wel volgen. Maar wat jou wellicht zoals de meeste buitenlanders ontgaat, is dat België een extreem moeilijk land is om te besturen. Het is een kunstmatig land (heeft bijvoorbeeld geen eigen taal), met twee totaal verschillende culturen (om dan nog maar van de Duitstalige gemeenschap te zwijgen), die gescheiden worden door de breuklijn tussen de Noord- enn Zuideuropese culturen. Vrijwel geen enkele beslissing kan in België genomen worden, of er komt wel één of andere drukkingsgroep tegen op. Het besturen van België is een kwestie van extreme bekwaamheid in het sluiten van compromissen als koorddanserij. En zoals bij ieder compromis, komt uiteindelijk geen enkele partij volledig aan haar trekken.

Citaat
Citaat

Beste Bertje, heb je er al aan gedacht dat een deel van de Nederlanders letterlijk omringd (in dit geval omsingeld ;D) worden door Belgisch grondgebied? Deze mensen hebben geen keuze en ze zijn practisch inwoner van België.

Ook hier blijkt Aardrijkskunde weer niet jouw sterkste vak geweest te zijn.

Ik weet dat het Belgische Baarle-Hertog omsingeld is door Nederlands grondgebied, maar ik ken geen Nederlands grondgebied dat omsingeld zou zijn door Belgisch grondgebied (leuk als je in het kleine Baarle-Hertog woont en een Belgisch voorlopig rijbewijs hebt, waarmee je niet in het buitenland, en dus niet in Nederland mag rijden).

Citaat
Bovendien, als je dan toch zo'n dwaas plan hebt, €60 euro voor mijn broer die 4 keer per jaar in België op bezoek komt is buitenproportioneel.

Dat is geen idee van Bertje, maar volledig akkoord met jou dat dit buitenproportioneel is.

Citaat
Heb je overigens al eens vergeleken met de tarieven in Oostenrijk en Zwitserland? (waar ze BTW wel een goede legitimatie hebben gezien het massatoerisme=enorm veel buitenlanders in een groot deel van het jaar en de zeer kostbare wijze van het aanleggen en onderhouden van de wegen met al die bergen, sneeuw en kou).

Zwitserland maakt geen deel uit van de Europese Unie, daarmee kan je dus niet vergelijken.

Maar het verheugt me wel dat je bewust bent van de enorme kosten die het aanleggen en onderhouden van zeer degelijke wegen in de Duitse en Oostenrijkse Alpen vergt.

Citaat
@JC
In Nederland hebben ze dat al meerdere keren proberen door te voeren, meer betalen voor benzine en minder voor het bezit van een auto. Dit was de centrale gedachte achter het rekeningrijden. Dat is niet gelukt. Nu is het interessant om te weten dat Nederland al sinds de jaren 80 (en misschien nog wel langer) veel grote verkeersplannen heeft gehad die niet zijn ingevoerd en dat de files alleen maar langer zijn geworden.
Toeval of niet, ik wil niets suggereren hoor, sinds die tijd is de post van minister van verkeer toegewezen aan een vrouwelijke politica (yep, tautologie). Nu heb ik niets tegen vrouwelijke politci maar het geeft wel aan dat het ministerie van verkeer (technisch gezien VROM) ook in Nederland als het stiefkindje in de politiek wordt gezien (lullig gezegd, ze moeten vrouwen in het kabinet aanvaarden tegen hun goesting en dumpen deze post op hun). Dit is gewoon een nuchtere constatering, geen reflexie van mijn waardeoordeel (noch mbt het verkeer noch mbt de capaciteiten van vrouwen).

Je wil niets suggereren, maar je zegt het toch maar ...

Komaan, man: dat je het aanstellen van een vrouwelijke politica voor verkeer beschouwt als een indicatie dat in Nederland verkeer als het stiefkindje in de politiek zou zien, is gewoon beneden elk niveau.

Ik kijk met veel bewondering op naar de Duitse bondskanselier Angela Merkel, ook al kan ik me voorstellen dat het vreselijk moet zijn naast haar te ontwaken als je zonet gedroomd had dat je met Claudia Schiffer in bed lag.  ;D (Mannen, hé Sofie, allemaal dezelfden, hé ...)
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 januari 2007 - 01:52:48 door jozef »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 10:48:02 »

Ik weet dat het Belgische Baarle-Hertog omsingeld is door Nederlands grondgebied, maar ik ken geen Nederlands grondgebied dat omsingeld zou zijn door Belgisch grondgebied (leuk als je in het kleine Baarle-Hertog woont en een Belgisch voorlopig rijbewijs hebt, waarmee je niet in het buitenland, en dus niet in Nederland mag rijden).

Er zijn een paar brojes Nederland in België. Er is een akker in Zondereigen (net boven Turnhout), maar daar woont natuurlijk niemand. Verder zijn er enkele gebiedjes die een zeer smalle aansluiting hebben naar België. Weer ééntje van een paar ha in Zondereigen waar één boerderij staat en natuurlijk de grote 'instulping' in de tweede bult van de provincie Antwerpen, nl. Castelre. In Castelre wonen nog wel enkele mensen, maar ze kunnen via een slecht bereidbare weg volledig over nederlands gebied naar de rest van Nederland, de aansluiting via België verloopt wel via een goede weg.

Heel die grens is wel een interessant verhaal. Na 1830 waren er veel meer van dat soort gebieden, naar het oosten toe heeft men de meeste enclaves, zowel van B als van NL weggewerkt. Soms werden daarbij grote gebieden geruild. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de vorm van de gemeente Mol dan merk je dat deze een L-vorm heeft. Dit komt omdat het gebied Postel zo werd verkregen van NL in ruil voor Bergeik.

In de luchtvaart heeft deze grens ook eigenaardige gevolgen. De vlieghoogte die ik mag vliegen in B is over het algemeen lager dan in NL. Zo mag ik in een typisch weekend in België tot FL55 (ongeveer 1600 m) en in Nederland tot FL90 (ongeveer 2700 m). De overgang van vlieghoogtes verloopt via de grillige grens (gelukkig is Baarle-Hertog een uitzondering).

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 15:02:51 »
Citaat
@JC

Je wil niets suggereren, maar je zegt het toch maar ...

Komaan, man: dat je het aanstellen van een vrouwelijke politica voor verkeer beschouwt als een indicatie dat in Nederland verkeer als het stiefkindje in de politiek zou zien, is gewoon beneden elk niveau.
Nee hoor, dat is het niet als je een beetje op de hoogte bent van de Nederlandse situatie. Ben voorzichtig te oordelen wanneer je een beperkte kennis hebt.  :-\
Feit: Sinds de jaren 80 is er alleen een vrouwelijke minister geweest van verkeer. Feit: Dit zijn pak hem beet 8 kabinetten. Feit: Gemiddeld waren er 2 vrouwen per kabinet van de 10-15 ministers. Feit: De kans dat dit toeval is is statistisch gezien nihil (reken maar uit met permutaties als je het niet geloofd, je hebt informatica gestudeerd dus je weet hoe dat moet).
Nu weet ik niet hoe het in België is maar in Nederland is er een duidelijke hiërarchie in ministeries: de belangrijkste na die van premier (minister van algemene zaken) is de post van financiën, daarna binnenlandse zaken en buitenlandse zaken en dan pas de rest. Iedereen binnen de politiek is zich bewust van deze hiërarchie en het wordt ook openlijk besproken (uiteraard, anders zou ik dat niet weten).

Nu is het blijkbaar geen overbodige luxe als ik de Nederlandse cultuur wat meer schets.
Nederland is één van de meest ongeëmancipeerde landen in Europa volgens zo'n beetje alle cijfers. Dit is in Nederland al geruime tijd bekend (ook een feit). De arbeidsparticipatie onder vrouwen valt nog mee maar is desalniettemin lager dan in de andere landen (in de jaren 80 waren practisch alle vrouwen nog fulltimehuisvrouw). Wanneer je kijkt naar het percentage vrouwen dat de topfuncties bekleed in de top van het bedrijfsleven en in de politiek, dat is veel lager dan in eender welk Europees land. Overigens heb ik gisteren vernomen dat de Vlaamse VRT en het programma Terzake ook geen vrouw aan de top heeft maar dat terzjde  ;)
Er is dan ook begrijperlijkerwijze elke formatie enorm veel discussie over het kleine aantal vrouwen dat in het kabinet komt met steeds de verdediging van de politieke partijen dat ze maar geen geschikte vrouwen kunnen vinden. Dit zijn niet mijn woorden, dit zijn letterlijk hun woorden, van de mannen als 'Kok', 'Zalm', 'Jaap de Hoop Scheffer' enz.
Snap je nu de link tussen het feit dat het statistisch gezien geen toeval is en dat dit waarschijnlijk de reden van het toeval is. Again, ik keur het niet goed maar het is nu eenmaal wel de realiteit en doen alsof die niet bestaat heeft geen enkel nut, dat levert alleen maar problemen op op de lange termijn.

Mijn opvatting. Het is onmogelijk te stellen ofdat één geslacht meer talent heeft voor politiek dan het andere en zo ja in wiens voordeel dat is. Ik zou het bij God niet weten. Ik wil het niet eens weten omdat ik iedereen individueel wil beoordelen.
Als er weinig vrouwen in de politieke top zijn dan zoek ik de oorzaak eerder in een combinatie van een gebrekkige ambitie/interesse bij veel vrouwen om politiek actief te zijn en het feit dat mannen de macht naar zich toe trekken dan in de capaciteiten van de vrouwen.
Hetzelfde valt me overigens op in het academische wereldje. Er zijn zat vrouwen van wie ik denk dat ze best goede professoren zouden zijn maar om de één of andere vreemde reden hebben wij bijna geen vrouwelijke professoren. Spijtig maar waar de 1ste vrouwelijke professor die je in de eerste jaren van mijn studie hebt blijkt helemaal geen les te kunnen geven (understatement) maar dat wijt ik zeker niet aan het feit dat ze vrouw is.
Mogelijk is de emancipatie onder jongeren wel voltooid maar is het nog niet doorgedrongen naar alle niveaus en zal dat wel het geval gaan zijn tegen de tijd dat mijn generatie aan de macht komt.
Mogelijk blijft het toch een 'probleem' dat het voor vrouwen moeilijker is om cariere te maken doordat zij degeen zijn die een foetus moeten dragen en er een paar maanden uitliggen en vervolgens, terecht, niet 60-70 uur per week willen werken waar een deel van de mannen wel zo gek is om dat te willen doen.
Persoonlijk geloof ik dat het het best is als de meeste functies (uitzondering daargelaten zoals onder bouwvakkers wat fysiek zwaar is) zo gemengd mogelijk zijn. Zo zijn er al onrustgeluiden in Nederland dat de jongens op school slechter zijn gaan presteren doordat er op de basisschool nu overwegend vrouwelijke leerkrachten zijn. De theorie erachter is dat meisje makkelijker leren van een vrouwelijke leerkracht en jongens makkelijker leren van een mannelijke leerkracht. Als dit zo zou zijn dan kan je het beste een 50/50 verdeling hebben, nietwaar?
Zelf ben ik wel geëmancipeerd. Ik kijk enkel naar de mens. Ik vind het maar wat prettig dat er tegenwoordig ook meisjes aan judo doen, ik heb geen enkele moeite met een vrouwelijke meerdere enz.