Ik heb dit eventjes gemist, beter laat dan nooit. Voor de verandering eventjes een wat pittige post van mijn kant

Zeg het niet tegen de Duitsers, maar zou dat systeem voor vrachtwagen-tol niet perfect kunnen gebruikt worden als een trajectcontrole ? Op de stukken waar de snelheid niet vrij is kunnen ze zo de snelheid van elke wagen meten en automatisch een boete sturen !
Ik krijg in ieder geval kriebels van dergelijke privacy bedreigende systemen.
JC, sterker nog, in Nederland doen ze dat al. Maareh...mondje dicht tegen de Belgische politici hé. We willen ze niet op ideeën brengen.

Het valt me op dat sommigen van jullie nog zo enorm nationalistisch denken ipv in Europees verband.
Ik heb ernstige bezwaren tegen zo'n vignetsysteem en het ziet er naar uit dat er nog veel juridische obstacels gaan zijn omwille van de discriminatie van buitenlanders tov het eigen volk.
Wat België hier nu wilt doen belemmert de Europese integratie en het creëert een risico van een verslechtering van de Europese economie.
Als de buurlanden, om het door de Belgen gestolen geld terug te pakken, in navolging zouden beslissen om ook zo'n vignet in te voeren dan is het hek van de dam. De buurlanden van België zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk, allen invloedrijke Europese landen. Als gans Europa geld uit de zakken van de buitenlanders gaat troggelen dan is er met deze stromen netto geen winst of verlies in Europa. Wel zijn er enorme kosten verbonden aan de controle en vervolging. OK, het geld blijft in Europese handen maar dat geld kan beter besteed worden aan de wetenschap, cratieve ondernemers ondersteunen, gezondheidszorg enz dan aan wat mensen die nummerplaten gaan controleren en boetes gaan opsturen. Daar heeft de samenleving meer aan.
Nu al is de achterstand van Europa op de Verenigde Staten enorm groot, Azië zit ons op de hielen. Ondertussen komen de dwaze, onwijze, Belgische politici met een voorstel wat wanneer het zo'n kettingreactie uitlokt de concurrentiepositie van Europa nog slechter maakt, en trust me, die is al niet goed.
België heeft de mond vol tegen andere landen dat ze geen werk maken van één Europa maar zelf zijn ze zo mogelijk nog meer bekrompen. België mag voorlopig geen kritiek meer leveren op andere landen mbt de Europese integratie.
Let wel, ik spuug hier gal op de Belgische politici en de nationalistische mentaliteit van sommigen (let wel, die mentaliteit zal ook in andere landen voorkomen, zo'n slecht bestuur gelukkig minder).
Mijn 2de bezwaar is dat er totaal geen visie achter zit. Ze willen alleen maar geld aftroggelen uit de zakken van buitenlanders zonder enige legitimatie (ik daag jullie uit, ik haal eender welke reden onderuit met goede argumenten).
Andere landen waar je als Belg moet betalen hebben wel een legitimatie. Laat ik maar als voorbeeld de tolwegen van Frankrijk nemen.
Op dit moment moeten wij in Frankrijk payage betalen terwijl de Fransen hier "gratis" kunnen rijden. Als wij dan binnen een paar jaar de Nederlanders quasi hetzelfde aandoen, is dat pech voor hen zoals het nu al pech is voor ons (ik weet wel dat je payage kan vermijden, maar ja serieus dat is vaak toch niet echt een optie)
Wel Sofie, deze wegen zijn
privaat bezit. Je betaalt niet aan de overheid (althans niet direct, mogelijk BTW of iets dergelijks), je betaalt aan de private organisaties die de weg hebben aangelegd. Je krijgt er wel een goede weg voor terug zonder belachelijk grote files, iets wat België niet kan zeggen.
Dat brengt mij bij mijn 3de bezwaar. De infrastructuur is in België ronduit belabberd en nu druk ik mij nog beleefd uit. De infrastructuur is zo enorm slecht (scheuren, putten, drempels die zo hoog zijn dat ze de auto beschadigen met 30 km/uur enz.) dat je als buitenlandse automobilist daar echt liever niet over heen rijdt als je een andere keuze hebt. De buitenlandse bestuurders moeten financieel al betalen voor deze wegen omdat ze geenzins aan de normen van deze tijd voldoen. Is een weg kapot dan kiest de overheid er eerder voor om een laagje er af te schrapen ipv de weg gewoon opnieuw aan te leggen en überhaupt de 1ste keer meteen goed aan te leggen. Mogen jullie raden wat duurder is op de lange termijn.
Tenslotte moet België eerst maar eens goed kijken hoe ze minder geld kunnen verspillen alvorens ze bij het buitenland de hand op gaan houden. Als ze om te beginnen eens zouden plannen, niet aan vriendjespolitiek (corruptie) zouden doen, bedrijven achter hun vodden aan zouden zitten, meer buitenlandse expertise zouden inschakelen als ze die zelf te kort komen enz. dan zou er heel wat minder geld verspild worden. Ik zwijg nu nog van het bekende lachertje, drempeltje aanleggen, drempeltje weghalen en de politieke corruptie waarbij de heren politici, uiteraard geheel toevallig (NOT), juist hun buurten zeer onvriendelijk maken voor eender welke automobilist met drempels, bloembakken enz.
Ofwel maken inwoners van grensgemeenten slechts hoogst uitzonderlijk gebruik van de Belgische wegen en dan zitten zij in exact dezelfde situatie als de rest van Europa, ofwel maken zij frequent gebruik van de Belgische wegen en dan is er geen reden om hen vrij te stellen voor dat vignet. Het aantal effectief gereden kilometers op Belgisch grondgebied is geen geldig argument: ik maak ook geen gebruik van elke centimeter openbare weg in België en toch betaal ik voor elke centimeter.
Beste Bertje, heb je er al aan gedacht dat een deel van de Nederlanders letterlijk omringd (in dit geval omsingeld

) worden door Belgisch grondgebied? Deze mensen hebben geen keuze en ze zijn practisch inwoner van België. Dat is hetzelfde principe als dat de overheid ineens €100 zou gaan vragen per liter water
Enneh, jij zegt nu wel dat de Nederlanders niet moeten zagen maar vragen de Nederlanders geld aan jou wanneer jij op de Nederlandse wegen rijdt? Nee toch? Laten we er blij mee zijn, dat heet gastvrijheid en Europese samenwerking.
Bovendien, als je dan toch zo'n dwaas plan hebt, €60 euro voor mijn broer die 4 keer per jaar in België op bezoek komt is buitenproportioneel. Heb je overigens al eens vergeleken met de tarieven in Oostenrijk en Zwitserland? (waar ze BTW wel een goede legitimatie hebben gezien het massatoerisme=enorm veel buitenlanders in een groot deel van het jaar en de zeer kostbare wijze van het aanleggen en onderhouden van de wegen met al die bergen, sneeuw en kou).
Tot zover mijn reactie op dit plan. Ik wil er nu geen Nl-Bg-polemiek van maken maar ik hoop dat ik jullie wel wat aan het denken heb gezet met rationele en objectieve (zo objectief mogelijk toch) argumenten.
@JC
In Nederland hebben ze dat al meerdere keren proberen door te voeren, meer betalen voor benzine en minder voor het bezit van een auto. Dit was de centrale gedachte achter het rekeningrijden. Dat is niet gelukt. Nu is het interessant om te weten dat Nederland al sinds de jaren 80 (en misschien nog wel langer) veel grote verkeersplannen heeft gehad die niet zijn ingevoerd en dat de files alleen maar langer zijn geworden.
Toeval of niet, ik wil niets suggereren hoor, sinds die tijd is de post van minister van verkeer toegewezen aan een vrouwelijke politica (yep, tautologie). Nu heb ik niets tegen vrouwelijke politci maar het geeft wel aan dat het ministerie van verkeer (technisch gezien VROM) ook in Nederland als het stiefkindje in de politiek wordt gezien (lullig gezegd, ze moeten vrouwen in het kabinet aanvaarden tegen hun goesting en dumpen deze post op hun). Dit is gewoon een nuchtere constatering, geen reflexie van mijn waardeoordeel (noch mbt het verkeer noch mbt de capaciteiten van vrouwen).