Tja ... ik zei al, ik heb niks gemerkt. Ik herinner me nu ook niet precies meer hoeveel tijd er tussen het rood worden en doorrijden zat, in elk geval minimaal. Maar goed in elk geval zal ik in de toekomst nog voorzichtiger zijn. Ik wou alleen maar vragen vanaf wanneer ik er van kan uitgaan dat ik dus niet geflitst ben.
net door een rood licht gereden ben (sprong op rood toen mijn wagen er net onder ging, ongeveer)
Minimaal ? hoe snel reed je ? Dan weet je direct wat "roodlicht + 1 sec pardontijd" is in rijdende meters.
De foto van de laatste 2 detectielussen staat op page 5 van de link :
De detectielussen zijn in het wegdek aangelegd tussen de stopstreep en de paal van de
driekleurige verkeerslichten. De lussen liggen op precies 250 cm van elkaar.
tesamen met deze tekst op page 6:
De roodlichtcamera start telkens een chronometer die de tijd registreert vanaf het ogenblik dat het rode verkeerslicht geactiveerd wordt.
In principe wordt het signaal genomen van het rechtse rode verkeerslicht, alhoewel bij de homologatie van de site wordt gecontroleerd of de andere rode lichten synchroon lopen.
Op basis van de instellingen van de roodlichtcamera zal een commando gegeven worden aan de fotocamera op het ogenblik dat een voertuig de twee lussen overschrijdt op het ogenblik dat de ingestelde reageertijd (=’pardontijd’ bv. reageren vanaf 1 seconde rood licht) voorbij is.
In de Belgische wetgeving is voorzien dat de roodlichtcamera pas zal reageren na 1 seconde roodtijd.
Maw pas als je achterwiel* de laatste
beide lussen (na de stopstreep, in feite op het kp) nog net moet overschrijden
én het al gelijktijdig > 1 seconde rood is, dan riskeer je pas een
roodlicht-PV:
- Of gerekend als je* bij bvb echte
50 kmh rijdend (of 13,9 m/sec) je nog
> 14 meter vóór het verkeerslicht bevindt als het net rood wordt.
- Bij
70 kmh = > 19,5 meter vóór het zichtbaar rood omschakelen.
- Bij
90 kmh = > 25 meter vóór het zichtbaar rood omschakelen.
*
> = een kleine metertje bijtellen vanuit het gezichtspunt van de bestuurder, naargelang de wielbasis.