Auteur Topic: Hoe lang duurt het voor je een PV in de bus krijgt?  (gelezen 44130 keer)

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
Hoe lang duurt het voor je een PV in de bus krijgt?
« Gepost op: maandag 12 september 2011 - 15:31:15 »
Ik heb gisteren een inschattingsfout gemaakt waardoor ik (mogelijk) net door een rood licht gereden ben (sprong op rood toen mijn wagen er net onder ging, ongeveer). Ik heb hier niet de bedoeling een discussie op te starten of ik nu al dan niet in fout ben: zoals ik al zei, het was een inschattingsfout mijnentwege. Gelukkig zonder gevolgen voor het verkeer op dat moment. Ik heb eigenlijk geen idee of ik geflitst ben - ik heb alleszins niks gemerkt (er staan langs die weg wel aan zo ongeveer elk licht flitspalen, maar waarschijnlijk zijn ze niet allemaal actief). Maar in voorkomend geval: hoe lang duurt dat ongeveer voor je daar bericht van krijgt? (Kwestie van te weten hoe lang ik mij ongemakkelijk moet voelen ...)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Hoe lang duurt het voor je een PV in de bus krijgt?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 16:18:29 »

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 16:23:52 »
Welja, ik denk dat het zo is, maar 't gebeurde natuurlijk allemaal in een flits van een seconde he (:D). Kan ook zijn dat het net op rood sprong en dat ik een fractie van een seconde later erdoor gereden ben. In elk geval te laat om nog veilig te remmen (maar ik had het oranje beter moeten inschatten).

(Zie je dat eigenlijk altijd als je geflitst wordt?)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 16:35:11 »
Als het net op rood sprong toen jij passeerde, ben je niet geflitst. 't is pas na 1s rood-fase dat je prijs zal hebben.

Idd, vanaf 1 sec ´pardontijd´. Is overal zo (ook NL)

@ rozeke, de wettelijke bevestiging en wat technische uitleg vind je hier:

Citaat
http://www.lokalepolitie.be/sites/5384/images/pdf/kb9503.pdf

« Roodlicht camera’s »
Luc Geerits, hoofdinspecteur van de verkeerspolitie GAOZ

Vanaf 1 februari 2003 zijn de ‘roodlicht camera’s’ in de politiezone GAOZ operationeel.
In deze tekst willen wij een overzicht schetsen van het wettelijk referentiekader waarin deze camera’s werken, een korte technische toelichting geven over de werking ervan; en een overzicht geven van de praktische toepassing in onze zone.
...
.pdf-page 6:

2.2. Algemeen werkingsprincipe van het ‘roodlichtsignaal’ van de roodlichtcamera

De roodlichtcamera is gekoppeld aan de bevelpost van de driekleurige verkeerslichten van het kruispunt.
De roodlichtcamera ontvangt dan ook een electronisch signaal van de stand van het verkeerslicht.
De roodlichtcamera kent maar twee standen, namelijk rood licht en een andere toestand (groen of oranje)van de paal van de rijbaan die onder bewaking staat.
De roodlichtcamera start telkens een chronometer die de tijd registreert vanaf het ogenblik dat het rode verkeerslicht geactiveerd wordt.
In principe wordt het signaal genomen van het rechtse rode verkeerslicht, alhoewel bij de homologatie van de site wordt gecontroleerd of de andere rode lichten synchroon lopen.
Op basis van de instellingen van de roodlichtcamera zal een commando gegeven worden aan de fotocamera op het ogenblik dat een voertuig de twee lussen overschrijdt op het ogenblik dat de ingestelde reageertijd (=’pardontijd’ bv. reageren vanaf 1 seconde rood licht) voorbij is.

In de Belgische wetgeving is voorzien dat de roodlichtcamera pas zal reageren na 1 seconde roodtijd.

Vervolgens wacht de processor nog 0,1 seconde om vervolgens het commando te geven aan het ingebouwde fototoestel om twee fotografische opnamen te maken met een tussentijd die kan ingesteld worden. Op het negatief worden de nodige gegevens ingespiegeld.

Ook de snelheid wordt gelijktijdig gemeten (lusprincipe), bij lager als 30 kmh wordt in principe nooit geflitst (hulpdiensten die soms door rood rijden).

page 9,  (enkel tijdelijk GAOZ)

Citaat
In de zone GAOZ worden volgende instellingen gehanteerd :
· Overtreding rood licht vanaf 1 seconde (=’pardontijd’). Dit gegevens is nationaal
bepaald

· Overtreding snelheid : (afspraak op niveau GAOZ)
· Van 1 februari tot 28 februari :
o vanaf 101 km op wegen met toegelaten snelheid 90 km/u
o vanaf 61 km binnen de bebouwde kom
· Vanaf 1 maart ingevolge omzendbrief Procureur-Generaal :
o Vanaf 107 km op wegen met toegelaten snelheid 90 km/u
o Vanaf 67 km binnen de bebouwde kom

· Minimale snelheid vanaf welke het toestel dient te reageren : 30 km/u.
 Dit gegevens is nationaal bepaald
.

· Tijdstip vanaf wanneer de twee foto dient getrokken te worden : 0.5 seconde.
 Dit is bepaald naar aanleiding van de homologatietesten ter plaatse op de site en is voor de meeste plaatsen hetzelfde (0,5 seconde is de technisch snelst mogelijke tijd dat de camera kan reageren).
« Laatst bewerkt op: maandag 12 september 2011 - 16:53:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 16:49:07 »
Tja ... ik zei al, ik heb niks gemerkt. Ik herinner me nu ook niet precies meer hoeveel tijd er tussen het rood worden en doorrijden zat, in elk geval minimaal. Ik denk dat ik in elk geval de stopstreep voorbij gereden ben toen het nog geen seconde rood was. Het verkeerslicht zelf, tja dat durf ik nu niet meer te zeggen. Maar goed in elk geval zal ik in de toekomst nog voorzichtiger zijn. Ik wou alleen maar vragen vanaf wanneer ik er van kan uitgaan dat ik dus niet geflitst ben.

« Laatst bewerkt op: maandag 12 september 2011 - 17:05:06 door rozeke »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 17:18:15 »
Tja ... ik zei al, ik heb niks gemerkt. Ik herinner me nu ook niet precies meer hoeveel tijd er tussen het rood worden en doorrijden zat, in elk geval minimaal. Maar goed in elk geval zal ik in de toekomst nog voorzichtiger zijn. Ik wou alleen maar vragen vanaf wanneer ik er van kan uitgaan dat ik dus niet geflitst ben.
Citaat
net door een rood licht gereden ben (sprong op rood toen mijn wagen er net onder ging, ongeveer)

Minimaal ? hoe snel reed je ? Dan weet je direct wat "roodlicht + 1 sec pardontijd" is in rijdende meters.

De foto van de laatste 2 detectielussen staat op page 5 van de link :
Citaat
De detectielussen zijn in het wegdek aangelegd tussen de stopstreep en de paal van de
driekleurige verkeerslichten. De lussen liggen op precies 250 cm van elkaar.
tesamen met deze tekst op page 6:
Citaat
De roodlichtcamera start telkens een chronometer die de tijd registreert vanaf het ogenblik dat het rode verkeerslicht geactiveerd wordt.
In principe wordt het signaal genomen van het rechtse rode verkeerslicht, alhoewel bij de homologatie van de site wordt gecontroleerd of de andere rode lichten synchroon lopen.
Op basis van de instellingen van de roodlichtcamera zal een commando gegeven worden aan de fotocamera op het ogenblik dat een voertuig de twee lussen overschrijdt op het ogenblik dat de ingestelde reageertijd (=’pardontijd’ bv. reageren vanaf 1 seconde rood licht) voorbij is.

In de Belgische wetgeving is voorzien dat de roodlichtcamera pas zal reageren na 1 seconde roodtijd.

Maw pas als je achterwiel* de laatste beide lussen (na de stopstreep, in feite op het kp) nog net moet overschrijden én het al gelijktijdig > 1 seconde rood is, dan riskeer je pas een roodlicht-PV:
- Of gerekend als je* bij bvb echte 50 kmh rijdend (of 13,9 m/sec) je nog > 14 meter vóór het verkeerslicht bevindt als het net rood wordt.
- Bij 70 kmh = > 19,5 meter vóór het zichtbaar rood omschakelen.
- Bij 90 kmh = > 25 meter vóór het zichtbaar rood omschakelen.

* > = een kleine metertje bijtellen vanuit het gezichtspunt van de bestuurder, naargelang de wielbasis.  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 12 september 2011 - 17:28:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 17:27:31 »
Dat is nog moeilijk precies te herinneren maar ik denk niet dat ik nog 25 m van het licht verwijderd was (DENK ik - ik reed 90, wat ook mocht op die baan). Ik heb het nog net rood zien worden.

Enfin: daar is nu toch niks meer aan te doen, maar ik heb nog geen antwoord op mijn eigenlijke vraag ;) .

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 17:45:30 »
Dat is nog moeilijk precies te herinneren maar ik denk niet dat ik nog 25 m van het licht verwijderd was (DENK ik - ik reed 90, wat ook mocht op die baan). Ik heb het nog net rood zien worden.

Als het minder als 25 meter van het (net) al rode licht is mag je gerust zijn.

Want 25 meter voor net rood is redelijk veel hé, bij een 90 kmh-verkeerslicht is het dan al - op papier -  4 sec oranje geweest of 125 meter ervoor, aan 90 kmh.

Bij mij is dat ook al gebeurd bij sommige 90 kmh-verkeerslichten, als het net oranje wordt en men bevindt zich op ~ 80 meter dan aarzelt men om nog veilig te kunnen remmen (ook snelle blik in spiegel) en rijdt men best toch beter door voor de veiligheid.
Soms passeer je dan net bij/voor rood het kp en dan denkt men : is die oranjefaze wel juist op 4 sec gecalibreerd of op 3 sec ?  ???
(3 sec is namelijk 75 meter afleggen aan 90 kmh).

Citaat
Enfin: daar is nu toch niks meer aan te doen, maar ik heb nog geen antwoord op mijn eigenlijke vraag
Geen idee, moet ik eens opzoeken.

ongeveer 2 weken heb ik op het www gevonden (staat zelfs in NL-Wiki), maar enkel als het een voorstel tot onmiddelijke inning is.
roodlicht is derde graad in principe is het dan O.I. 150 € , behalve als je al meer betrapt bent, grapje  :D

Citaat
Principes
De wetgever heeft vier types van verkeersovertredingen gecreëerd die hieronder in detail worden besproken: de gewone overtreding en de zware overtreding van eerste, tweede, derde of vierde graad.  --- vervallen ----
Wordt u geflitst, dan krijgt u binnen twee weken een bevel tot betaling in de bus met een bedrag dat even hoog is als bij de onmiddellijke inning.

Tijdens de Ministerraad van 23 september 2005 werd beslist om per 31 maart 2006 het systeem van betaling door middel van boetezegels te moderniseren. Vanaf deze datum zullen de politiediensten de informatie voor de onmiddellijke inning overmaken aan De Post. De Post zal de onmiddellijke inningen beheren door overschrijvingsformulieren te drukken, die ze zal verzenden en opvolgen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersboetes_in_Belgi%C3%AB

Citaat
A. BOETETARIEVEN (exclusief snelheidsovertredingen)
Aard overtreding Onmiddellijke inning Minnelijke schikking Rechtbank Verval recht tot sturen

- Derde graad € 150 € 160 € 165 tot € 2750 Facultatief

http://www.wegcode.be/boetetarieven
Citaat
http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/graden/488-art3

Hoofdstuk III : Overtredingen van de 3e graad
Artikel 3
...
36° Het rood licht negeren. Rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden. 61.1.1° en 62ter, lid 2, 1°
« Laatst bewerkt op: maandag 12 september 2011 - 18:30:38 door Michel »
© Koning Willem I

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 20:07:03 »
Precies. Ik herinner me wel nog dat ik het oranje zag worden, gedacht heb van kan ik hier nog veilig stoppen, dat gaat hier nipt worden, Ok ik rijd door, en dan op het laatste moment het rood zag worden en gedacht heb s*** het is rood en ik ga er moeten door rijden ofwel echt full break stoppen. Ik kan dus niet echt zeker zeggen wat de afstand was, maar ik schat dat er nog 3-4 auto's voor mij zouden kunnen gestaan hebben = iets tussen 10 en 15 meter of zo? Enfin ja, ik zal het dan wel zien.

Ik dacht trouwens dat een rood licht negeren altijd dagvaarding voor de politierechtbank betekende maar dat zie ik dan blijkbaar verkeerd? (Ik ben voor het overige nog nooit op iets betrapt).

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 22:05:09 »
Ik dacht trouwens dat een rood licht negeren altijd dagvaarding voor de politierechtbank betekende maar dat zie ik dan blijkbaar verkeerd? (Ik ben voor het overige nog nooit op iets betrapt).

Altijd ? In jouw geval zeker niet (moest je hoogstens enkele tiendes van een seconde boven die pardonseconde zitten).
Anders is het natuurljk als je nog langer rood had (pakweg + 2 sec), dan is er rechtstreeks groot gevaar voor een botsing.

De boeteindeling is naargelang gevaarlijkheid:
Citaat
http://www.newtrafficbooks.be/pdf/nieuweclassif.pdf

De verkeerswet bepaalt vier graden van overtredingen, volgens het gevaar dat ze opleveren.
Per graad gelden specifieke straffen. Hoe gevaarlijker de overtreding, hoe zwaarder de straf.

• Overtredingen van de 1e graad zijn alle overtredingen die niet tot de andere graden behoren (behalve overtredingen betreffende snelheid, rijden onder invloed en het rijbewijs)

• Overtredingen van de 2e graad brengen de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar

• Overtredingen van de 3e graad brengen de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar

• Overtredingen van de 4e graad brengen de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar en leiden bij een ongeval bijna onvermijdelijk tot fysieke schade

Of je moet al een heel strenge politierechtbank hebben die zowat alles vanaf 3e graad blind naar de rechtbank stuurt ongeacht de cijfertjes... (of totaal vrij van recidivisme)
(in Belziek weet je nooit)
« Laatst bewerkt op: maandag 12 september 2011 - 22:20:11 door Michel »
© Koning Willem I

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 12 september 2011 - 22:12:18 »
Tja het is wat het is, dat kan ik nu toch niet meer ongedaan maken. Ik lees toch nogal vaak dat mensen een boete + rijverbod van 8 dagen krijgen.

Ik wou vooral weten wanneer je zo'n PV ongeveer kan verwachten, kwestie dat ik na 3 maand niet nog moet denken dat ze gewoon gigantisch achter zitten met hun werk als ik nog niks gehoord heb  ;D.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 13 september 2011 - 02:09:50 »
Ik wou vooral weten wanneer je zo'n PV ongeveer kan verwachten, kwestie dat ik na 3 maand niet nog moet denken dat ze gewoon gigantisch achter zitten met hun werk als ik nog niks gehoord heb  ;D.

Inderdaad, dat was jouw oorspronkelijke vraag.

Helaas kunnen we daar niet zo direct een termijn op kleven.

In principe wordt een copie van een proces verbaal met betrekking tot de vaststelling van een verkeersovertreding aan de overtreder, of, indien deze niet kon geïdentificeerd worden, aan de titularis van de kentekenplaat toegestuurd binnen een termijn van 14 dagen.

In dit geval (het is dus de verzendingsdatum die telt, niet de datum van aankomst bij de bestemmeling) heeft het proces verbaal een zogenaamde bijzondere bewijskracht: bij een eventuele rechtsgang moet de rechter er geloof aan hechten, tenzij het tegendeel bewezen wordt.

Wordt die copie pas later verstuurd, dan verliest het proces verbaal zijn bijzondere bewijskracht. Het geldt dan bij een eventuele rechtsgang enkel nog als een inlichting, waarbij de rechter vrij is er al dan niet rekening mee te houden. In het geval van een foto van een geijkte flitscamera is het echter weinig waarschijnlijk dat een rechter dit niet zou doen.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 13 september 2011 - 06:03:56 »
Ik ben een dikke maand geleden geflitst geweest door een roodlichtcamera.
Niet voor door rood maar 61km/u waar 50 mocht om 3.56u (jawel) 's nachts.
Een goeie week later kreeg ik het formulier al van mijn baas toegestopt.
Verdict = €60. >:(

En vandaag weer ene. :(
Maar ze gaan hem liquideren omdat ik een goeie reden had om daar te parkeren zonder bewonerskaart. (verhuis)