Auteur Topic: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen  (gelezen 16545 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 00:30:31 »
Citaat
Hoewel NL niet verdieselt is.
Idd, personenwagens. 16,7 % NL tegen zowat 60,3 % Be.
En huisverwarming in NL zal navenant ook veel meer op aardgas zijn, schat ik.
Dat ze net zoveel last hebben met fijn stof, illustreert netjes dat ons diesel-wagenpark hierin blijkbaar niet het verschil maakt.
Er zijn zo te zien nog andere faktoren die zwaarder doorwegen in dit verhaaltje, men kan dus stilaan gaan ophouden om de dieselrijder te verketteren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 06:13:05 »
Mag je eigenlijk witte petroleum bij de diesel doen?

Ja, en wordt sowieso gedaan in de winter om het vervriezen tegen te gaan.(winterdiesel)
Zolang ze de rode kleurstof niet vinden die bij rode diesel gedaan wordt zijn ze content.
Marge van 2,5 tot max. 3% tijdens het transport voor leveringen enzo. Inclusief leidingen en pomp.

Kwam er dus op neer dat, wanneer ik met brandstof reed en ik moest bvb 1000 liter rode lossen bij klant X en 1000 liter diesel bij klant Y, ik moest overschakelen van compartiment wanneer er 860 liter geleverd was bij klant X.
Toen was er ongeveer 5 liter bij klant X en 5 liter bij klant Y gemengd in het reservoir gegaan.
Lukte dat niet mocht ik met de leiding op de camion klimmen om, via het mangat, alsnog de leiding te "spoelen".

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 10:31:26 »
Ik meen te weten dat men toch vervelend gaat doen als ze bijvoorbeeld kerosine in je tank vinden. Kerosine is sterk vergelijkbaar met diesel, de meeste dieselmotoren gaan het zonder al te veel problemen verteren. Je kan ze kerosine herkennen aan de geur, die is wat verschillend van diesel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 12:24:17 »
En Kerosine is hetzelfde als witte petroleum?
Ik weet dat mijn broer jaar of 20 geleden half om half tankte omdat de witte petroleum de roetuitstoot binnen de perke wist te houden bij zijn oude Opel, die stonk wel naar kaarsen als je daarachter reed.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 oktober 2011 - 12:26:07 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 13:17:33 »
Het wordt weer tijd om slaolie in m'n tank te mikken...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 14:33:58 »
Mag je eigenlijk witte petroleum bij de diesel doen?
Zou een zuiverdernd effect hebben gelijk aan die dure busjes anti-rook.

Een beperkte hoeveelheid petroleum toevoegen aan de diesel werd vroeger door een aantal constructeurs geadviseerd als alternatief voor een anti-stollingsmiddel, toen dat nog niet door de raffinaderijen toegevoegd werd aan de diesel in de winter.

Of het ook een zuiverend effect heeft, weet ik niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 14:40:39 »
Het geeft in elk geval veel minder roet dus een betere verbranding mag ik dan denken.
Het werd me aangeraden dat dit zuiverend werkt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 15:05:53 »
Het geeft in elk geval veel minder roet dus een betere verbranding mag ik dan denken.
Het werd me aangeraden dat dit zuiverend werkt.

Minder roet? Zo nu en dan eens je uitlaat schoonblazen op een Duitse autosnelweg!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 15:11:53 »
Tja het is mijn nieuwe occasie ben nog niet in Duitsland geraakt, eigenlijk nog nergens want hij is nog niet ingeschreven.
Maar ik zou in het begin toch wel iets willen doen want vind hem toch wel wat roken.
En ja hij gaat ook nog eerst naar de garage om na te kijken of het binnen de waarde valt. ;)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 16:05:17 »
Er zijn zo te zien nog andere faktoren die zwaarder doorwegen in dit verhaaltje, men kan dus stilaan gaan ophouden om de dieselrijder te verketteren.

Van dat verketteren merk ik -in de praktijk- zéér weinig.
Naja de volgende smog-90-snelweg - bij windstil inversieweer (=eigen fijnstof) - zit er zeker aan te komen, als ergens een paar meetstations PM 2,5, vooral in stedelijke en verkeersdrukke gebieden boven de 70 gaan.

Tja, "de verstokte dieselrijder" , om welke duistere reden dan ook, wordt in Be nog altijd (financieel) gepamperd.  ;)

Of bedoel je zulke verkettering ?
Citaat
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/printdossier.aspx?Id=285

In de voorbije jaren stelden we een sterke verdieseling van het wagenpark in België vast. Die verdieseling is voor een groot deel het resultaat van:
- het verschil in de accijnzen en energiebijdragen op diesel (41 cent) en op benzine (61 cent) (een verschil van 20 cent in maart 2011 )
- de geleidelijke afschaffing van de accijnscompenserende belasting op dieselwagens;
- de invoering van federale premies die uitsluitend gebaseerd zijn op de CO2 (en in zekere mate ook regionale premies, nl. de Waalse ecobonus) en waarbij geen rekening wordt gehouden met andere verontreinigende stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals het fijn stof.

Dit fiscaal bevoordelen van dieselwagens is vanuit milieustandpunt niet te verantwoorden als men rekening houdt met alle verontreinigende stoffen en broeikasgassen. Dieselwagens mogen dan wel een lagere CO2-uitstoot hebben dan benzinewagens, dit pluspunt wordt volledig teniet gedaan door hun grotere uitstoot aan fijn stof en NOX , zelfs van de dieselwagens die zijn uitgerust met een deeltjesfilter.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 oktober 2011 - 17:00:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 01 februari 2012 - 11:09:03 »
- Past hieronder -

Na het afschaffen van de CO2-premie, nu ook een verschuiving van de BIV ten voordele van benzinewagens:
(zag ik eigenlijk toch aankomen, alhoewel de eerste BIV voorstellen helemaal niet in die richting wezen)

Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/geldzaken/aid1112241/dieselauto-inschrijven-wordt-200-euro-duurder.aspx

06:33 BIV wordt voor een doorsnee dieselwagen zo’n 200 euro duurder. Voor een gemiddelde benzinewagen wordt die eenmalig te betalen taks 150 tot 200 euro goedkoper.

De nieuwe regeling gaat in vanaf 1 maart.

Binnenkort moet de regering extra * 2,3 miljard € "zien te vinden", wedden dat de afgeschafte accijnscompenserende verkeerstaks terug ingevoerd wordt ? Of tenminste iets in die richting (zal wel een andere naam hebben... wie weet fijnstoftaks of iets met milieu...)
Want die nieuwe BIV gaat niet veel extra opbrengen.

*
Citaat
http://www.vandaag.be/binnenland/88029_regering-moet-23-miljard-euro-extra-besparen.html

... bij de begrotingscontrole in februari moet 2,3 miljard euro extra gevonden worden. Op welke domeinen de regering Di Rupo I gaat besparen, is nog niet bekend.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 februari 2012 - 11:16:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 01 februari 2012 - 16:41:03 »
Het lijkt erop dat men aan een BTW-verhoging aan het denken is. Dat heeft dan ook ineens zijn weerslag op de kost van de brandstof. Als men dan eerst de accijnzen verhoogt heeft men dubbel winst, nl. er wordt ook btw over de accijnzen betaald!

Alles hangt een beetje af van de evolutie van de olieprijzen. Als deze door een recessie en de daarmee gepaard gaande lagere vraag fel zou verminderen derft men ook inkomsten die men moet rechtzetten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 01 februari 2012 - 17:35:33 »
Verder ziet het ernaar uit dat de nieuwe VAA-regels mbt firmawagens een gat van 70 miljoen gaat creëren ipv een opbrengst van 200 miljoen. Reden: heel wat firma's stoten dure auto's af in ruil voor erg zuinige modellen, waar ook minder BTW op zit.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 01 februari 2012 - 17:50:00 »
Verder ziet het ernaar uit dat de nieuwe VAA-regels mbt firmawagens een gat van 70 miljoen gaat creëren ipv een opbrengst van 200 miljoen. Reden: heel wat firma's stoten dure auto's af in ruil voor erg zuinige modellen, waar ook minder BTW op zit.

Dat is heel éénvoudig aan te passen. Men verandert de parameters in de formule een beetje zodat deze terug meer opbrengt. Daardoor zullen er nog kleinere wagens gekocht worden, waardoor de formule weer moet worden aangepast ... Kortom een typische sossenmaatregel dus!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519