Auteur Topic: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen  (gelezen 16544 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 02 februari 2012 - 11:50:16 »
Vele gaan zich verschieten in de laatste nieuwe Vlaamse BIV berekening die wslk vanaf 1 maart 2012 geldig wordt (of mss 1 april  ;D), de recente berekeningstool is voorlopig maar geldig tot 29/2/2012.

Vooral die een diesel besteld hebben (op het Autosalon bvb) kan dat wel eens 5000 € schelen voor een dikke middenklasser... (slik) naargelang ze hun auto net niet ingeschreven krijgen met de oude formule.

EDIT: Ik hoop voor hun dat de plaatser van de tabel in mijn krant zich vergist heeft, want ik ontdek nu net onlogica mss hebben ze bij sommige dieselauto´s de kolom verwisseld --- is niet de eerste keer in mijn krant, als bron wordt Febiac genoemd maar daar vind ik niets terug. Het kan toch niet zijn dat de zware 3.0 diesels ca. 6 maal minder moeten betalen na 1 maart 2012, en dat ze vooral enkel de kleine diesels - de vroegere CO2-premie gelukkigen- met een 2,5-vervoudiging van de BIV gaan aanpakken ? Dan heeft de Belasting toch verlies ? Zoveel kleine diesels rijden nu ook weer niet rond. Ik lees nu in de tabel een VW Passat 2.0 diesel (119 CO2) die van 495 € naar 384 € gaat... en een Mondeo 1.6 diesel (114 CO2) die van 123 € naar 372 € gaat :-\  ???

Aan een reactie te lezen gaan er dan mss zelfs dagvaardigingen gestart worden wegens desinformatie...

Na het lezen van de krant deze morgen, is het meestal + 200 € voor een bescheiden diesel, volgens een tabel met voorbeelden:
- bvb een 1,6 diesel met 114 g/km CO2 stijgt van 147 € tot 29/2/2012 naar 372 € vanaf 1/3/2012 bij inschrijving.

Mensen die zich een diesel willen aanschaffen moeten dus wat rapper zijn, maar het zal dan wel een nieuwe uit de stock zijn.
Ook bij tweedehandsdiesels best snel inschrijven vóór het einde van deze maand!
Benzinerijders best wachten tot na 1 maart of desnoods 1 april... hangt er vanaf zie links onderaan.

Bvb ene @Luke Smith ´s diesel aan 626,82 € BIV (167 g/km CO2) zal wslk het 8- à 10-voudige moeten betalen... een 158 g/km CO2 diesel (3 liter cilinderinhoud) moet namelijk nu 4957 € afdokken tegenover 626 € vóór 1/3/2012. EDIT: nee in de krant staat het omgekeerd !  ??? Die kerel gaat blij zijn, eventjes + 4300 € MINDER, want volgens de simulatietool tot 29/2/2012 is het wel degelijk 626,82 !

Hij mag zijn dagvaarding al voorbereiden...  NOT
Citaat
http://drivr.be/2011/10/06/nu-online-simulatietool-voor-nieuwe-biv-2012/ (laatste reactie)
Luke Smith says: 01/02/2012 at 07:44
Ik kocht tijdens het Salon een nieuwe wagen met dieselmotor waarvoor volgens dit Belastingportaal Vlaanderen na 1 maart 2012 een BIV van 626,82 EUR zou moeten worden betaald. Zonet hoor ik op Radio 1 dat er nu echter “eindelijk” duidelijkheid komt in deze materie (?) en dieselwagens wel eens zes maal het tarief zouden moeten betalen…
Als dit waar is dan dagvaard ik de Vlaamse Overheid wegens desinformatie.


# Vooral (grotere) zuinige benzines (directe injectie downsizing) profiteren van hun gedane inspanningen qua motortechniek (vooral de benzinehybrides dus) bij de nieuwe BIV:
- Benzine Mondeo 1,6l met  149 CO2 gaat van 1239 € naar 217 €
- Benzinehybride Lexus 3,5l met 145 CO2 gaat van 4957 € naar 187 €...


* Doemme, nog altijd geen online bron te vinden van de allerlaatste formule, het zal dus voor vele spannend afwachten zijn... een verschil van pakweg 4000 € bij inschrijving naargelang 1 dag is ook geen kattepis... :?
Wie weet wordt het wel 1 april voor de defintief nieuwe Vlaamse BIV... en is dan voor vele geen aprilmop...

Best deze site in het oog houden:
Citaat
http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=202
In het kader van de goedkeuringsprocedure in het Vlaams Parlement werden op 31 januari 2012 in de commissievergadering een aantal aanpassingen aan de berekeningsformule van de nieuwe belasting op inverkeerstelling (BIV) voorgesteld.

Deze gewijzigde regelgeving (decreettekst) moet nu verder het parlementair besluitvormingsproces doorlopen, met onder andere de verdere behandeling/bespreking en stemming in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement.

De simulatiemodule op deze site wordt momenteel aangepast aan de nieuwe berekeningswijze en is momenteel dan ook niet te consulteren. Alle nodige informatie kan u op deze site terugvinden van zodra deze aangepast is aan de laatste wijzigingen.

Op dit site-deel vind je de simulatie-berekeningstool terug, volgens de kranten en media, geldig tot 29/2/´12 (best zelf lezen):
LET OP de simulatietool is bij het schrijven van dit bericht nog niet aangepast voor inschrijvingen vanaf 1 maart 2012 (juist getest)
Citaat
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieBiv.html;jsessionid=7eb30f330c3300ad1e8e2069d0f2
Simulatie Vergroening BIV
-
-
- links...
-
Disclaimer

De Vlaamse Regering heeft de intentie om een nieuwe regelgeving rond de belasting op de inverkeerstelling (BIV) in te voeren. Indien deze regeling van kracht wordt dan zal de BIV worden berekend op basis van milieukenmerken. De simulator heeft enkel een informatieve waarde en mag niet beschouwd worden als document met juridische bewijskracht. De Vlaamse Belastingdienst kan niet garanderen dat de resultaten verkregen door het gebruik van de simulator overeenstemmen met het finaal resultaat op basis van de definitief door het Vlaams Parlement gestemde decreetteksten. Bijgevolg kan de Vlaamse Belastingdienst niet verantwoordelijk worden geacht voor eventuele toekomstige wijzigingen (aan de ontwerpen van wetgeving) die een invloed zullen hebben op de resultaten van de simulator.
| Ik ga akkoord |Ik ga niet akkoord |
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 februari 2012 - 12:39:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 02 februari 2012 - 14:16:47 »
vervolg, er is een overgangsfaze van 2 maand voorzien, de gunstigste berekening van de twee zal dan weerhouden worden.
Tja...  :-\  dan is het al dan niet spoed zetten vóór 1 mei, ons benzine-autootje komt wslk okt 2012 (en wslk ~ 60 € goedkopere BIV)
Media:
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF20120131_211

Er komt een overgangsregeling van twee maanden voor nieuwe wagens. Voor mensen die in maart of april hun nieuwe wagen inschrijven, zal de Vlaamse overheid de taks berekenen volgens zowel de oorspronkelijke formule van de regering als de nieuwe formule, waarbij aan de inschrijver het laagste van beide berekende tarieven zal worden aangerekend.

Officieel (voorlopig):
Citaat
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieBiv.html;jsessionid=7eb30f330c3300ad1e8e2069d0f2  /vanaf wanneer

Vanaf wanneer?

Via meerderheidsamendement werd de oorspronkelijke datum van inwerkingtreding verplaatst naar 1 maart 2012. Uiteraard wordt deze datum pas definitief na parlementaire goedkeuring (= stemming door de plenaire vergadering van het Vlaams parlement), hetgeen nog moet gebeuren.

Vanaf de voorziene inwerkingtreding op 1 maart 2012 wordt tevens voorzien in een korte overgangsperiode van twee maanden waarbinnen 2 verschillende berekeningsformules naast elkaar zullen bestaan. Beide berekeningsformules zijn gebaseerd op milieukenmerken maar met verschillende waarden.

De Vlaamse Belastingdienst zal automatisch de voor de belastingplichtige meest voordelige berekening toepassen op het aanslagbiljet.

Natuurlijke personen/eenmanszaken

•Nieuwe voertuigen: 1 maart 2012
De BIV wordt onmiddellijk voor de volle 100% op de nieuwe manier berekend voor nieuwe voertuigen die voor de eerste maal vanaf 1 maart 2012 in het verkeer gebracht worden.

Een korte overgangsperiode van twee maanden wordt ingevoerd waarbinnen twee berekeningsformules naast elkaar zullen bestaan. De Vlaamse Belastingdienst zal automatisch de voor de belastingplichtige meest voordelige berekening toepassen.

•Tweedehandswagens: gefaseerde invoering
Voor tweedehandswagens wordt de nieuwe BIV gefaseerd ingevoerd over drie jaar. De datum van inschrijving van het voertuig is bepalend. Voor inschrijvingen in 2012 (vanaf 1/3/2012 tot 31/12/2012) wordt de nieuwe berekeningswijze voor 33% gebruikt, de huidige berekeningswijze voor 67%. De te betalen BIV is dan de som van de twee berekeningen. In het tweede jaar (vanaf 1/1/2013 tot 31/12/2013) vergroot het aandeel van de nieuwe berekening tot 67% en wordt de oude berekeningswijze beperkt tot 33%. Vanaf 2014 (vanaf 1/1/2014 tot 31/12/2014) wordt de BIV volledig berekend op de nieuwe wijze.

Een korte overgangsperiode van twee maanden wordt ingevoerd waarbinnen twee berekeningsformules naast elkaar zullen bestaan. De Vlaamse Belastingdienst zal automatisch de voor de belastingplichtige meest voordelige berekening toepassen.

Rechtspersonen (behalve ondernemingen met leasingactiviteiten)

Voor rechtspersonen (behalve ondernemingen met leasingactiviteiten) worden zowel de nieuwe voertuigen als de tweedehandsvoertuigen voor de volle 100% op de nieuwe manier berekend vanaf het in voege treden van de nieuwe BIV.

Een korte overgangsperiode van twee maanden wordt ingevoerd waarbinnen twee berekeningsformules naast elkaar zullen bestaan. De Vlaamse Belastingdienst zal automatisch de voor de belastingplichtige meest voordelige berekening toepassen.


Ondernemingen met leasingactiviteiten

Hier blijft de huidige BIV regelgeving van toepassing.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 02 februari 2012 - 23:15:13 »
Verder ziet het ernaar uit dat de nieuwe VAA-regels mbt firmawagens een gat van 70 miljoen gaat creëren ipv een opbrengst van 200 miljoen. Reden: heel wat firma's stoten dure auto's af in ruil voor erg zuinige modellen, waar ook minder BTW op zit.
En gaat het interresant worden om de wagen langer dan 4 jaar te houden, dus minder nieuwe wagens.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 03 februari 2012 - 10:13:44 »
En gaat het interresant worden om de wagen langer dan 4 jaar te houden, dus minder nieuwe wagens.
Nee, net niet! Of je auto nu 5 of 25 jaar oud is; je VAA wordt berekend op 70% van de nieuwprijs van de wagen.

Het wordt interessanter om enkel nieuwe wagens op de vennootschap te houden, en oude wagens privé te rijden met kilometervergoeding.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 03 februari 2012 - 10:54:10 »
Vele links worden doorgeschakeld naar het Belastingsportaal Vlaanderen, waar vele links tijdelijk off zijn.

Men is blijkbaar net bezig de simulatieformule aan te passen:
Citaat
http://drivr.be/2011/10/06/nu-online-simulatietool-voor-nieuwe-biv-2012/

EVEN OFFLINE: Berekentool voor Nieuwe BIV (2012)
UPDATE 02/02/12: De ontwerptekst zoals eind november ’11 goedgekeurd is gewijzigd

In het kader van de goedkeuringsprocedure in het Vlaams Parlement werden op 31 januari 2012 in de verenigde commissievergadering (bevoegd voor Financiën en voor Leefmilieu) een aantal aanpassingen aan de berekeningsformule van de nieuwe belasting op inverkeerstelling (BIV) voorgesteld. De gewijzigde regelgeving moet aansluitend verder nog in de plenaire vergadering van het Parlement worden behandeld. Pas na goedkeuring door het voltallige Vlaams Parlement zijn de voorgestelde wijzigingen definitief.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 08 februari 2012 - 12:53:38 »
Weer on-topic, vandaag gelezen dat de diesel alweer de 1,55 nadert aan de pomp (officiele max-prijs) en het verschil ca. 12 cent in het nadeel van super 95 is, maar blijkbaar gaat dat vanaf 2013 serieus veranderen, omdat de EU dat zo wil.

Dus diegenen die nu twijfelen tussen een diesel en benzine aan te kopen (naargelang kms/jaar */*), best enkele jaren verderkijken:

Citaat
http://www.ademloos.be/nieuws/europa-maakt-diesel-duurder-dan-benzine

Europa maakt diesel duurder dan benzine

Posted vr, 07/10/2011 - 06:07 by redactie
 
Chauffeurs die 'vuile brandstof' kiezen krijgen extra milieuheffing

De Europese Commissie werkt een milieuheffing op brandstof uit. Diesel wordt duurder dan benzine omdat het nefaster is voor het milieu. Chauffeurs en transportbedrijven zullen dat flink voelen. Parlementairen eisen ook voor huishoudens, lucht- en scheepvaart en landbouw hetzelfde principe dat de vervuiler betaalt.

Hoe vergroen je de economie? Milieubelastingen blijken een uiterst probaat middel, zo blijkt al in Denemarken en Nederland. De Europese Commissie stelt daarom voor de heffingen op brandstof in alle lidstaten niet langer te baseren op het volume en het gewicht van de hoeveelheid brandstof. Voortaan weerspiegelt de belasting de werkelijke hoeveelheid energie die je verbruikt en de CO2-uitstoot die daarmee gepaard gaat.

Gevolg: wie vuile en niet-energiezuinige brandstoffen gebruikt, krijgt een duurdere rekening dan wie voor de schone en zuinige alternatieven kiest.

Het voorstel betekent concreet dat diesel duurder wordt dan benzine omdat diesel een zwaardere milieuimpact heeft. Vandaag is de verplichte minimumheffing in de EU 359 euro voor 1.000 liter benzine. Voor diesel is dat 330 euro. In de toekomst zou de benzineheffing gelijk blijven. De dieseltaks zou vanaf 2013 stijgen tot 390 euro in 2018.

Op dit moment leert de praktijk al dat in landen waar de belastingen op diesel hoog liggen en het goedje dus relatief duur is, de CO2-uitstoot per inwoner laag is. Omgekeerd zorgen lage heffingen voor uitwassen. Door de lage belasting op diesel in Luxemburg maken bijvoorbeeld jaarlijks duizenden vrachtwagens uit heel Europa een 'omweg' naar de ministaat wegens de goedkope diesel daar. Niet alleen zorgen die extra kilometers voor nog meer CO2-uitstoot, doorgangsland België krijgt er de extra vervuiling en verkeersproblematiek bij.

Dat er iets moet gebeuren is ook volgens economen overduidelijk. "Zonder meer investeringen in groene technologie en zonder milieubelastingen halen we de omslag naar een groene economie niet. Dat zou een zwaar verlies zijn. Belastingen op negatieve zaken zoals vervuiling zetten zoden aan de dijk. Ze zijn de enige belastingen die uiteindelijk welvaart scheppen in plaats van ze te vernielen", zegt bijvoorbeeld milieueconoom Johan Albrecht (UGent).

Verwacht wordt evenwel dat burgers met een dieselwagen en zeker de transportsector deze milieuheffing niet meteen zullen lusten. Bovendien wil de rapporteur van de milieucommissie in het Europees Parlement de richtlijn nog strenger. In de huidige versie krijgen huishoudens en de landbouw, de scheepvaart, de bosbouw en de luchtvaart van de Commissie een uitzondering waardoor zij de hogere brandstofbelasting voor hun verwarming of voertuigen niet moeten betalen.

"Dat is onzinnig. Die grootverbruikers moeten aan hetzelfde principe onderworpen worden. Anders is er bijvoorbeeld niets dat gezinnen aanspoort om hun huizen op een milieuvriendelijker manier te gaan verwarmen. Maar ondertussen raken de fossiele brandstoffen wel op", zegt rapporteur Kathleen Van Brempt (sp.a).

Gewone gezinnen die niet zomaar een nieuwe brandstofinstallatie kunnen bekostigen zouden dan wel benadeeld raken. Maar daar ziet de socialiste een oplossing voor. "We moeten de opbrengst van de milieuheffing deels inzetten om de belastingen op arbeid te verminderen. Wie zo meer loon overhoudt is in staat de omschakeling naar schonere energie te maken. Alleen met milieubelastingen én met maatregelen die mensen de kans geven die milieuvriendelijker keuzes ook te betalen kan Europa zijn beloftes over milieu en klimaat waar maken. De andere optie, met talloze uitzonderingen op milieuheffingen voor bepaalde groepen, is zowat een status quo", zegt Van Brempt.

Albrecht: "Zeker in België, waar groene belastingen maar 5 procent van de totale belastingen uitmaken en arbeid 55 procent, is daar ruimte voor. In Nederland en Denemarken ligt dat aandeel op 10 procent. En daar zijn geen drama's ontstaan."

BARBARA DEBUSSCHERE
De Morgen 07-10- 2011 pag. 9

Als onze regering nog extra miljarden zoekt -wslk na de gemeenteverkiezingen 2012-, en daar ben ik quasi zeker van, zullen ze die EU-richtlijn vanaf 2013 tenvolle benutten. Imho.  (ze kunnen altijd zeggen "´t moet van de EU" ;D )
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 februari 2012 - 13:01:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 18:12:55 »
Het kan toch niet zijn dat de zware 3.0 diesels ca. 6 maal minder moeten betalen na 1 maart 2012
Die deden al een gouden zaak in de "oude" nieuwe regeling.
Van 5000 naar nog geen 500 euro.
Zo staan er nog wel wat klaar om ingeschreven te worden.
In maart en april krijg je immers de goedkoopste regeling tussen het oude nieuwe systeem en het nieuwe nieuwe systeem..


Voor gedownsizede benzineslurpers met een laag officieel verbruik en een turbo of 2,3 er bovenop is er trouwens ook heel goed nieuws.
Die besparen ook 4500 euro of daar omtrent.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 18:17:30 »
Als Van Brempt er bij is, doe uw zakken dan maar toe voor deze knikkebollende struikrover ze leeg haalt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 15:33:14 »
Simulatie BIV (en VB) werkt tot en met 30/06/2012, daarna zegt de simulatie voorlopig onbeschikbaar  ???

https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

In elk geval is mijn BIV voor een kleine benzine 124 g/km CO2 7 CV en 77 kW gedaald van voordien 123 € (2011) naar 82,35 €.
Daarvoor was het voor diesel en benzine (71-85 kW) idem 123 €, nu een daling van 33,1 %. :)

wslk is dat ~ de %-daling van de factor luchtcomponent in de nieuwe formule die net goedgekeurd is.
Edit: tesamen met de factor f onderaan, enkel f maakt een daling van 24,6 % uit in de formule.
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,3115.msg38275/topicseen.html#msg38275

5° c = constante (luchtcomponent) die functie is van de euronorm en brandstofsoort van
de wagen zoals vermeld in de volgende tabel:
Diesel Euronorm Bedragen in euro
euro 5 93,72
Benzine, LPG en aardgas Euronorm Bedragen in euro
euro 5 61,35
maakt ~ 34,5 % daling

En de zuinige kleine diesels die voordien een CO2-premie tot 15 % kregen (< 105 g/km CO2) betalen bijna het 3-dubbele BIV van 2011 heb ik even berekend.
Citaat
30.06.2012 inschrijving, brandstof diesel:
...
CO₂ (CO₂ uitstoot in g/km)  104
77 kW  
Simulatie  Berekening  
 De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:  355,23 EUR  
of een stijging van 123 € naar 355,23 € = 189 % stijging.
De BIV voor diesels zal pas terug relatief gunstiger worden vanaf euronorm 6 want dan zakt de c - luchtcomponent
Citaat
5° c = constante (luchtcomponent) die functie is van de euronorm en brandstofsoort van
de wagen zoals vermeld in de volgende tabel:
Diesel Euronorm Bedragen in euro
euro 5 93,72
euro 6 49,01
Duidelijk een teken dat de kleine (stads)diesels geviseerd worden bij aankoop nieuwe auto, sowieso de diesels voor korte stukken.
Ik zie dan ook de kleine (goedkope) dieselauto´s afnemen in de toekomst. Die pusht men naar kleine benzine of benzinehybride, electrisch of CNG wie weet... Maar de BIV is daarvoor niet zo geschikt als de jaarlijkse verkeersbelasting...  :-X dat zal voor na de verkiezingen zijn.

http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1375-1.pdf
De moeite om het laatste deel vanaf page 31 door te lezen, want daar staan de veranderingen in:

bvb de factor f was voordien bij benzine en diesel = 1 nu is het voor benzine 0,744.
Citaat
2° f = 0,88 voor voertuigen aangedreven door LPG;
f = 0,93 voor voertuigen aangedreven door aardgas;
f = 0,744 voor voertuigen aangedreven door zowel aardgas als benzine en voor
zover ze als benzinewagen gehomologeerd zijn;
f = 1 voor andere voertuigen;.
Dat scheelt ook een dikke slok.
De formule zelf is ook licht veranderd die vaste *6000 was vroeger *11000, waardoor f en c een andere waarde krijgen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 17:54:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012 - 12:42:17 »
bvb de factor f was voordien bij benzine en diesel = 1 nu is het voor benzine 0,744.

Dat scheelt ook een dikke slok.
De formule zelf is ook licht veranderd die vaste *6000 was vroeger *11000, waardoor f en c een andere waarde krijgen.
Andersom, nu 11.000, vroeger 6.000
De faktor ervoor is ook een 5de ipv voordien 6de graad, dat scheelt ook een serieus pak (de faktor is normaal  kleiner dan 1, dus met een hogere macht wordt dat allemaal kleiner)


BMW zal nogal staan gieren, hun 2L naft (x20i en x28i ) kost minder dan 400 euro BIV - voor de x28i was dat bijna 5000 euro !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012 - 17:39:45 »
bvb de factor f was voordien bij benzine en diesel = 1 nu is het voor benzine 0,744.

Dat scheelt ook een dikke slok.
De formule zelf is ook licht veranderd die vaste *6000 was vroeger *11000, waardoor f en c een andere waarde krijgen.
Andersom, nu 11.000, vroeger 6.000
De faktor ervoor is ook een 5de ipv voordien 6de graad, dat scheelt ook een serieus pak (de faktor is normaal  kleiner dan 1, dus met een hogere macht wordt dat allemaal kleiner)
:-\ Neen, blijkbaar andersom, nu 6000 en exponent = 6


Wslk heb je wat scheel gekeken op dat ganse pdf.formulier, maar ik neem toch die formule op p. 80 hoor (identisch met p 54), die heeft namelijk de laatste ondertekeningsdatum Brussel, 18 november 2011, en de korte inhoud is ook duidelijk.

Het lijkt wel dat jij de oude formule bedoelt op page 16 , of het VOORONTWERP VAN DECREET d.d. 15 juli 2011, genomen hebt.

Citaat
ingediend op
1375 (2011-2012) – Nr. 1
22 november 2011 (2011-2012)       page 1

INHOUD                                         page 2
Memorie van toelichting.................................................................... ................. 3
Voorontwerp van decreet d.d. 15 juli 2011.......................................................... 13
Advies van de Minaraad....................................................................... .............. 21
Advies van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen................................................... 29
Advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen................................ 47
Voorontwerp van decreet d.d. 23 september 2011............................................... 51
Advies van de Raad van State ............................................................................ 59
Ontwerp van decreet........................................................................ ................... 77

In het begin van de pdf staat een memorie van toelichting (doelend 22 nov 2011):
ik citeer page 6 onderaan:
Citaat
Art. 97ter. De BIV bestaat uit twee termen. De eerste term is functie van de CO2-uitstoot en de tweede term is functie van de euronorm. De CO2-uitstoot en de euronorm staan vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig en zijn gekend in de databank van de
DIV, die als basis voor de berekening van de BIV kan gebruikt worden. De CO2-term in de formule wordt berekend als machtsfunctie van de CO2-uitstoot. Dit zorgt er voor dat het onderscheid tussen wagens met een verschillende CO2-uitstoot voldoende groot wordt.
De exponent m wordt gelijkgesteld aan 6.

http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1375-1.pdf

Wat ik vergeten was in de nieuwe fomule heeft 250 in de noemer de oude 300.

Dit is dus de nieuwe formule: ((CO2*f + x)/250)^6*6.000 + c)LC

daarvoor was het  ((CO2*f + x)/300)^5*11.000 + c)LC

De nieuwe formule ga ik even in een xls gieten en eens kijken of die simulatie wel overeenkomt.
Resultaat: simulatietool is - bijna - juist... voor de benzines, en helemaal niet juist voor dieselvtg.

Voor CO2: 124 g , euro 5 benzine, 77kW:
 scheelt het  5,85 € (76,5 met xls ipv tool: 82,35 € ), met de vorige formule is het > 91 € met xls.

Idem : voor dieselvtg zit de simulatietool er met 398,93 €... eventjes met xls:  183,06 €   ???

Ofwel is dat pdf. document verkeerd ofwel de simulatietool, ofwel ik  ;D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 18 februari 2012 - 20:14:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012 - 21:59:30 »
Vervolg, de .pdf ref was de eerste van de 6 zie verder:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,3115.msg38304.html#msg38304

dat is hopelijk de definitieve berekening: (2 verschillende formules, eentje voor de evtl 2 maand overgangstijd)

vanaf 1 mar -30 apr 2012 /en-of/ vanaf 1 mei 2012:
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1375-6.pdf

mijn eigen .xls tool klopt nu met de simulatietool op het web,  de goede ref genomen deze keer.  :D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 18 februari 2012 - 22:31:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #42 Gepost op: maandag 20 februari 2012 - 12:25:03 »
Dit is dus de nieuwe formule: ((CO2*f + x)/250)^6*6.000 + c)LC

Wat een puinhoop eigenlijk hé, maar het ziet er naar uit dat dat het uiteindelijk geworden is.

Voor dezekerheid FF wachten tot het in het staatsblad staat zeker ?
Tot nu toe staat daar ook niks in, en het boeltje moet ingaan op 1 maart ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #43 Gepost op: maandag 20 februari 2012 - 13:41:24 »
Om af te sluiten dit zijn de formules die in het staatsblad moeten komen (naast de bijbehorende tekst Art 1 tem 10):

1e formule:
BIV= ((CO2*f + x)/250)^6*4.500 + c)LC  vanaf 1 maart, en definitief vanaf 1 mei 2012.

en de 2e of-formule voor de 2 maand overgangstijd tussen 1 maart tem 30 april ´12:
BIV = ((CO2*f + x)/250)^6*6.000 + c)LC  ,het gunstigste bedrag van beide formules is de BIV.

met de respectievelijke waardes (bij de 2 formules) van f, x, c, LC die staan in -6.pdf vanaf page 23 Artikel 1 tem 10:
Citaat
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1375-6.pdf
Stuk 1375 (2011-2012) – Nr. 6    page 23
V L A A M S P A R L E M E N T
TEKST AANGENOMEN DOOR DE VERENIGDE COMMISSIES
Art 1. Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.
...

Art 3.  BIV= ((CO2*f + x)/250)^6*4.500 + c)LC      page 23
c = constante (luchtcomponent) die functie is van de euronorm en brandstofsoort van
de wagen zoals vermeld in de volgende tabel:  (2 tabellen) nog een foutje die ze niet gezien hebben  ;D.
(  ... 2 tabellen ... 1e tabel diesel en 2e tabel Benzine, lpg en aardgas)
Art. 97quinquies. De belasting bedraagt nooit minder dan 40 euro en nooit meer dan
10.000 euro. De belasting op voertuigen die een eerste maal in verkeer zijn gesteld 25 jaar
geleden of eerder, wordt forfaitair bepaald en bedraagt 40 euro.

Art. 97sexies. De bedragen opgenomen in artikel 97quater, punt , en de bedragen opgenomen
in artikel 97quinquies zijn gekoppeld aan de schommelingen van het algemeen indexcijfer van de consumptieprijzen van het rijk. De belastingbedragen worden aangepast op 1 juli van elk jaar op grond van de schommelingen van het algemeen indexcijfer
van de consumptieprijzen dat vastgesteld is tussen de maand mei van het vorig jaar en de maand mei van het lopende jaar.
 ( ....  ... )

Art 9 BIV= ((CO2*f + x)/250)^6*6000 + c)LC        page 27
En waarbij anderzijds de eerste tabel in artikel 97quater, , vervangen wordt door:
 ...  (enkel andere dieseltabel)

Art. 10. Dit decreet treedt in werking op 1 maart 2012 en is van toepassing op voertuigen die vanaf die datum worden ingeschreven in het repertorium van het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid of ingeschreven moeten zijn.
meer uitleg, klik op:  http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,3115.msg38304.html#msg38304

simulatietool BIV: https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top
« Laatst bewerkt op: maandag 20 februari 2012 - 14:31:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #44 Gepost op: maandag 20 februari 2012 - 19:36:06 »

1e formule:
BIV= ((CO2*f + x)/250)^6*4.500 + c)LC  vanaf 1 maart, en definitief vanaf 1 mei 2012.

en de 2e of-formule voor de 2 maand overgangstijd tussen 1 maart tem 30 april ´12:
BIV = ((CO2*f + x)/250)^6*6.000 + c)LC  ,het gunstigste bedrag van beide formules is de BIV

Daar klopt nog iets niet zenne, want de 2de is altijd duurder.
Kan niet anders ...

Het zou totaal zinloos zijn om die dan in de wetgeving op te nemen
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder