Vele gaan zich verschieten in de laatste nieuwe Vlaamse BIV berekening die wslk vanaf 1 maart 2012 geldig wordt (of mss 1 april
), de recente berekeningstool is voorlopig maar geldig tot 29/2/2012.
Vooral die een diesel besteld hebben (op het Autosalon bvb) kan dat wel eens 5000 € schelen voor een dikke middenklasser... (slik) naargelang ze hun auto net niet ingeschreven krijgen met de oude formule.
EDIT: Ik hoop voor hun dat de plaatser van de tabel in mijn krant zich vergist heeft, want ik ontdek nu net onlogica mss hebben ze bij sommige dieselauto´s de kolom verwisseld --- is niet de eerste keer in mijn krant, als bron wordt Febiac genoemd maar daar vind ik niets terug. Het kan toch niet zijn dat de zware 3.0 diesels ca.
6 maal minder moeten betalen na 1 maart 2012, en dat ze vooral enkel de kleine diesels - de vroegere CO2-premie gelukkigen- met een 2,5-vervoudiging van de BIV gaan aanpakken ? Dan heeft de Belasting toch verlies ? Zoveel kleine diesels rijden nu ook weer niet rond. Ik lees nu in de tabel een VW Passat 2.0 diesel (119 CO2) die van 495 € naar 384 € gaat... en een Mondeo 1.6 diesel (114 CO2) die van 123 € naar 372 € gaat
Aan een reactie te lezen gaan er dan mss zelfs dagvaardigingen gestart worden wegens desinformatie...
Na het lezen van de krant deze morgen, is het meestal + 200 € voor een bescheiden diesel, volgens een tabel met voorbeelden:
- bvb een 1,6 diesel met 114 g/km CO2 stijgt van 147 € tot 29/2/2012
naar 372 € vanaf 1/3/2012 bij inschrijving.
Mensen die zich een diesel willen aanschaffen moeten dus wat rapper zijn, maar het zal dan wel een nieuwe uit de stock zijn.
Ook bij tweedehandsdiesels best snel inschrijven vóór het einde van deze maand!
Benzinerijders best wachten tot na 1 maart of desnoods 1 april... hangt er vanaf zie links onderaan.
Bvb ene @Luke Smith ´s diesel aan 626,82 € BIV (167 g/km CO2) zal wslk het 8- à 10-voudige moeten betalen... een 158 g/km CO2 diesel (3 liter cilinderinhoud)
moet namelijk nu 4957 € afdokken tegenover 626 € vóór 1/3/2012. EDIT: nee in de krant staat het omgekeerd ! Die kerel gaat blij zijn, eventjes + 4300 € MINDER, want volgens de simulatietool tot 29/2/2012 is het wel degelijk 626,82 !
Hij mag zijn dagvaarding al voorbereiden...
NOThttp://drivr.be/2011/10/06/nu-online-simulatietool-voor-nieuwe-biv-2012/ (laatste reactie)
Luke Smith says: 01/02/2012 at 07:44
Ik kocht tijdens het Salon een nieuwe wagen met dieselmotor waarvoor volgens dit Belastingportaal Vlaanderen na 1 maart 2012 een BIV van 626,82 EUR zou moeten worden betaald. Zonet hoor ik op Radio 1 dat er nu echter “eindelijk” duidelijkheid komt in deze materie (?) en dieselwagens wel eens zes maal het tarief zouden moeten betalen…
Als dit waar is dan dagvaard ik de Vlaamse Overheid wegens desinformatie.
# Vooral (grotere) zuinige benzines (directe injectie downsizing) profiteren van hun gedane inspanningen qua motortechniek (
vooral de benzinehybrides dus) bij de nieuwe BIV:
- Benzine Mondeo 1,6l met 149 CO2 gaat van 1239 € naar 217 €
- Benzinehybride Lexus 3,5l met 145 CO2 gaat van 4957 € naar 187 €...* Doemme, nog altijd geen online bron te vinden van de allerlaatste formule, het zal dus voor vele spannend afwachten zijn... een verschil van pakweg 4000 € bij inschrijving naargelang 1 dag is ook geen kattepis... :?
Wie weet wordt het wel 1 april voor de defintief nieuwe Vlaamse BIV... en is dan voor vele geen aprilmop...
Best deze site in het oog houden:
http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=202
In het kader van de goedkeuringsprocedure in het Vlaams Parlement werden op 31 januari 2012 in de commissievergadering een aantal aanpassingen aan de berekeningsformule van de nieuwe belasting op inverkeerstelling (BIV) voorgesteld.
Deze gewijzigde regelgeving (decreettekst) moet nu verder het parlementair besluitvormingsproces doorlopen, met onder andere de verdere behandeling/bespreking en stemming in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement.
De simulatiemodule op deze site wordt momenteel aangepast aan de nieuwe berekeningswijze en is momenteel dan ook niet te consulteren. Alle nodige informatie kan u op deze site terugvinden van zodra deze aangepast is aan de laatste wijzigingen.
Op dit site-deel vind je de simulatie-berekeningstool terug, volgens de kranten en media, geldig tot 29/2/´12 (
best zelf lezen):
LET OP de simulatietool is bij het schrijven van dit bericht nog niet aangepast voor inschrijvingen vanaf 1 maart 2012 (juist getest)
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieBiv.html;jsessionid=7eb30f330c3300ad1e8e2069d0f2
Simulatie Vergroening BIV
-
-
- links...
-
Disclaimer
De Vlaamse Regering heeft de intentie om een nieuwe regelgeving rond de belasting op de inverkeerstelling (BIV) in te voeren. Indien deze regeling van kracht wordt dan zal de BIV worden berekend op basis van milieukenmerken. De simulator heeft enkel een informatieve waarde en mag niet beschouwd worden als document met juridische bewijskracht. De Vlaamse Belastingdienst kan niet garanderen dat de resultaten verkregen door het gebruik van de simulator overeenstemmen met het finaal resultaat op basis van de definitief door het Vlaams Parlement gestemde decreetteksten. Bijgevolg kan de Vlaamse Belastingdienst niet verantwoordelijk worden geacht voor eventuele toekomstige wijzigingen (aan de ontwerpen van wetgeving) die een invloed zullen hebben op de resultaten van de simulator.
| Ik ga akkoord |Ik ga niet akkoord |