Klopt, het meeste "fijnstof" in hoeveelheid=gewicht niet, maar het gezondheidsschadelijkste fijnstof zou wel van "dieselverkeer" komen.
In de eerste plaats personenwagens. Zelfs in Nederland waar maar 16,7 % dieselpersonenwagens rijden.
De cijfers over EU luchtvervuiling gelezen een paar dagen geleden ?
NOx is even erg in NL als hier.
Denk je ? Ze zullen wel x-meer industrie en landbouw en ... ook hebben zeker ?
Hoewel NL niet verdieselt is.
Idd, personenwagens. 16,7 % NL tegen zowat 60,3 % Be.
En huisverwarming in NL zal navenant ook veel meer op aardgas zijn, schat ik.
Fijn stof, ook niet bepaald beter (de NL norm ligt wel een pak hoger)
Denk je ? Wat versta je onder "beter" ? (klopt hun ´alarm-norm´ wel , de rest (WHO... EU... ) niet)
Enkel het gewicht meten en dan nog meestal van de "verkeerde maat als PM10" zegt uiteraard helemaal niets over de gevaarlijkheid of "erg". Het wat fijnere fijnstof PM 2,5 is pas sinds 2008 (EU-richtlijn).
Nog eens op een rijtje, ik ga proberen:
Het is het gemeten gewicht-aan-
alle-soorten-fijnstof; en alle NO.. , verzamelnaam NOx.
Natuurlijk zal er dan maar
héél weinig verschil opzitten tussen NL en Be.
-
Maar 9 % van 100 % alle fijnstof, enkel PM 10-gewicht, zou van alle verkeer komen (van brommer tot zeeschip) in Nederland. Zie je aan deze grafiek:
(veel waait ook uiteraard van Be naar Nederland, ook van andere landen in totaal 73 % globaal gewicht PM-10-fijnstof komt niet van NL.
En hoe
lichter/fijner het fijnstof hoe hoger het kan stijgen en waaien...)
Bron: wiki_fijnstof , wel
enkel de verkeerde maat PM10, en
cijfer 2002, = geen roetfilters ? )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
De bronnen van door menselijke activiteiten ontstane fijnstof in Nederland in 2002.
Enfin, de grafiek geeft eigenlijk voldoende antwoord op jouw "even erg", enkel in gewicht dan, en niet aan gevaarlijkheid.
- In 2008 begon men pas PM 2,5 te meten en op te volgen, dus die hoeveelheid=gewicht zien we hierboven nergens.
Zou ook maar achter de komma zijn omdat PM2,5 al veel lichter is als PM10.
- In 2011 begon men pas PM 0,1 of UFP te meten -in gewicht-...
dus dat is nog "
veel ergere toekomst" (edit: zie onderaan
PN)
Van die 9 % PM10 komt zowat 30 % van dieselpersonenwagens in Nederland (link:
http://www.airactiv.nl/bilder/lucht.pdf Bron: Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeksbureau CE)
enkel cijfers 2004,
dat is dan 2,7 % PM10 maar enkel gewicht hé, en dan nog van de grootste fijnstofdeeltjes die men opvolgt.
En deeltjes-enkel-uitlaat is daar ook maar een deel van, volgens TM Leuven bijna de helft. zitten we pakweg aan 1,5 % fijnstof-uitlaat enkel dieselpersonenwagens-NL.
Als Be nu pakweg 2,5 x meer dieselpersonenwagens heeft kunnen we dat grof extrapoleren naar een roetdeeltjes-uitlaat-uitstoot van 3,75 % voor Be tov 1,5 % NL op het totaal of 100 % alle mogelijke fijnstof. (ik kan me misrekenen)Dat is mss het antwoord op jouw "even erg" en "niet bepaald beter"... nu nog weten wat je juist bedoelt.
Weet ge die PM10-roetdeeltjes die door roetfilters in voertuigen meer of minder opgevangen wordt en soms naverbrand wordt...
En dan nog van steeds betere diesels die steeds fijnere lichtere roetdeeltjes "uitstoten", en zeggen dat een euro 5-diesel tov van euro 4 "nog altijd 1/5 van het
gewicht roetdeeltjes" aan de uitlaat mag uitstoten na 5 jaar dieselevolutie.
Daarvoor hoeven ze zelfs geen betere roetfilters te steken, denk ik.
Bvb om van 180 mg/km PM (euro-1) naar 25 mg/km PM (euro-4) te gaan op 13 jaar dieselevolutie hadden ze zelfs helemaal geen roetfilter nodig... denk ik zomaar...
Soit, ik weet nu echt niet hoeveel dieselvtg, wel met roetfilters, in Be tov NL rijden (enkel fijnstof uitlaat).
Maar ook dat zal zéér weinig verschil - achter de komma - uitmaken op het totaal gewicht ALLE soorten fijnstof.
Hier vind je nog zeer ruw geschatte cijfers uit Vlaanderen: persbericht TM Leuven; ook grafiek verschil uitlaat/niet-uitlaat en euronormen , ook per personenkm, maar wel
enkel wegverkeer:
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf
De uitlaatemissies van het wegvervoer dalen constant dankzij de Europese regelgeving, vastgelegd in de EURO normen. Tussen 1995 en 2005 bedroeg de daling meer dan 50%. Dit zorgt er ook voor dat de niet-uitlaatemissies steeds belangrijker worden. Ze maken reeds meer dan 30% uit van de (weg)verkeeremissies.
Gemiddeld is slechts 10 tot 20% van de fijn stof concentraties in Vlaanderen afkomstig uit Vlaanderen. Daarvan is 2 à 5% afkomstig van verkeer in Vlaanderen. Op bepaalde plaatsen, rond drukke wegen, in stadscentra met druk verkeer, en onder invloed van de
weersomstandigheden kan de verkeersbijdrage echter oplopen tot 30% of meer. Op die plaatsen overschrijdt Vlaanderen de Europese luchtkwaliteitsnormen.
Uiteraard spreken ze daar enkel over gemeten gewicht en niets over gemeten "gevaarlijkheid".
Ze dachten toen ook nog dat een roetfilter helpt...
Fijnstof enkel PM 10alle verkeer NL : 9 % van 27 % totaal eigen fijnstof (wiki-grafiek)
enkel wegverkeer Vlaanderen: 2 à 5 % van 10 tot 20 % totaal eigen fijnstof ? (TM Leuven)
- - - - -
Aja, - zie ik nu pas - betreft gevaarlijkheid of aantal roetdeeltjes, blijkbaar staat er iets serieus op til.
Er is namelijk een
euronorm 5 b bijgekomen bij diesels, inschrijving vanaf 1. Jan. 2013. Ze gaan het aantal partikels bepalen...
PN -- -- -- -- -- 6x1011 6x1011 De eerste UFP-meetinstrumenten PM 0,1 (<100 nM) en vooral de metingen bestaan namelijk al (link staat hier ergens).
In Wiki
Abgasnorm staat iets van
PN of aantal roetdeeltjes uitlaat wat men aan de Euronormen gaat toevoegen.
Ze hebben het (blijkbaar) begrepen.
Ook de benzine directe injecties,
vooral die met magermengsel bij deellast gaan ze blijkbaar opvolgen in het aantal partikels (massa is al).
als ADAC het zegt...:
In der aktuell gültigen Abgasnorm Euro 5 für Benzinmotoren ist weiterhin kein Grenzwert für die Partikelanzahl festgelegt. In einer Untersuchung im Auftrag der Deutsche Umwelthilfe und des Verkehrsclub Deutschland stellte der ADAC hohe Werte bei Benzinmotoren mit Direkteinspritzung fest. Die Partikelanzahl lag teilweise bei dem 10-fachen des für Dieselmotoren erlaubten Wertes.[7][8]
Ik ben benieuwd...
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
PM = Partikelmasse = (Fein-) Staub (particulate mass)
PN = Partikelanzahl (particle number)
SIDI= Spark Ignition/ Direct Injection
Emissionsgrenzwerte für PKW mit Benzinmotor.
Angaben in mg/km
Euro 1 Euro 2 Euro 3 D3 Euro 4 D4 Euro 5 Euro 6
...
PM -- -- -- -- -- -- -- 5* 4,5*
PN -- -- -- -- -- -- -- wird noch festgelegt
* mit Direkteinspritzung
PKW mit Dieselmotor [Bearbeiten] Emissionsgrenzwerte für PKW mit Dieselmotor.
Angaben in mg/km
Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 a Euro 5 b Euro 6
...
PM 180 80/100* 50 25 5 5 4,5
PN -- -- -- -- -- 6x1011 6x1011
* mit Direkteinspritzung
Grappig, bij euro 2, eerste diesels directe injectie* was de grenswaarde PM 20 % meer.