Auteur Topic: Verkeersovertreding-fotograferen-voor-Twitter-is-strafbaar  (gelezen 7533 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
« Laatst bewerkt op: maandag 17 oktober 2011 - 23:49:01 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersovertreding-fotograferen-voor-Twitter-is-strafbaar
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 18 oktober 2011 - 00:59:32 »
Ik neem aan dat dit enkel het geval is als personen of een kentekenplaat herkenbaar zijn op de beelden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 oktober 2011 - 02:04:21 »
Spijtig dat het voor de politie niet strafbaar is...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 oktober 2011 - 08:02:12 »
Ik neem aan dat dit enkel het geval is als personen of een kentekenplaat herkenbaar zijn op de beelden.
Iets breder dan dat geloof ik.
Ik denk iedereen die schade heeft geleden doordat je zijn of haar foto op het net hebt gezet.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 oktober 2011 - 12:35:39 »
Iets breder dan dat geloof ik.
Ik denk iedereen die schade heeft geleden doordat je zijn of haar foto op het net hebt gezet.

Iemand kan toch maar schade lijden als hijzelf of het voertuig waarmee hij rijdt (nr plaat) herkenbaar zijn?  Anders gezegd: als noch de chauffeur, noch diens kentekenplaat herkenbaar zijn, hoe kan iemand dan schade lijden? 

Wat zie ik nu over 't hoofd?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 18 oktober 2011 - 12:45:42 »
De herkenbaarheid van het voertuig zelf, al dan niet samen met plaats en tijdstip.
Ik werk bvb. voor : XXY en ben de enige die met een kangoo bolt, als die nu te zien is voor firma : YYX onze grootste concurrent? ........
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 oktober 2011 - 12:48:49 door jo »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 19 oktober 2011 - 00:30:44 »
De herkenbaarheid van het voertuig zelf, al dan niet samen met plaats en tijdstip.
Ik werk bvb. voor : XXY en ben de enige die met een kangoo bolt, als die nu te zien is voor firma : YYX onze grootste concurrent? ........

In tegenstelling tot natuurlijke personen, vallen voertuigen waarvan de kentekenplaat niet leesbaar is op een afbeelding, volgens mij niet onder de privacywetgeving.

Een overtreding wordt overigens niet door een voertuig begaan, maar door zijn bestuurder.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 19 oktober 2011 - 01:42:04 »
Maar als het voertuig duidelijk aan een persoon kan gelinkt worden?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 19 oktober 2011 - 18:15:37 »
Maar als het voertuig duidelijk aan een persoon kan gelinkt worden?

Als het ondubbelzinnig aan één bepaalde natuurlijke persoon (= een mens) kan gelinkt worden, is er wellicht sprake van een schending van de privacy.

Maar niet als het enkel aan een rechtspersoon (= een vereniging met rechtspersoonlijkheid) kan gelinkt worden.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 19 oktober 2011 - 18:46:54 »
Als het ondubbelzinnig aan één bepaalde natuurlijke persoon (= een mens) kan gelinkt worden, is er wellicht sprake van een schending van de privacy.

Maar niet als het enkel aan een rechtspersoon (= een vereniging met rechtspersoonlijkheid) kan gelinkt worden.

Dan zit je hier dus met een dubbeltje op z'n kant. 

In het filmpje is enkel te zien om welke rechtspersoon (bedrijf) het gaat.  De bestuurder zélf is niet herkenbaar op het filmpje.  Maar het bedrijf wist dus wel te achterhalen wie de bestuurder op dat moment op die plaats was.  En dus mocht de bestuurder (natuurlijk persoon) het aan de baas gaan uitleggen....

Is de privacy -wettelijk gezien dan- geschonden of niet ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 20 oktober 2011 - 12:54:44 »
Ik denk het niet.

Er is hier in Duitsland een groot transportbedrijf waarvan de dispatching 24 uren per dag de vrachtwagens volgt en op ieder ogenblik precies weet waar elke vrachtwagen zich bevindt. Legt een chauffeur bijvoorbeeld 25 km af op een kwartier, dan weet de dispatching dat hij sneller dan toegestaan gereden heeft en wordt hij via GSM op de vingers getikt. Toch is er hier geen sprake van schending van de privacy.

wooter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 20 oktober 2011 - 13:00:04 »
Het hangt ervan af of dit in je arbeidscontract of arbeidsreglement staat. Als die vrachtwagen rijdt, is dat waarschijnlijk in opdracht van, en kan je niet echt spreken van privacy tussen werknemer en werkgever.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 20 oktober 2011 - 13:01:05 »
Jozef dat zal in het arbeidreglement staan dat ze hem mogen volgen.
edit, zoals Wooter schrijft.

Maar dat is ook niet openbaar iemand aan de schandpaal nagelen wat je met een foto op het net wel doet.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 20 oktober 2011 - 14:06:46 »
Jozef dat zal in het arbeidreglement staan dat ze hem mogen volgen.

En of dat ze hem mogen volgen!

Gezien in de documentaire: onvoorziene sanitaire stop op een parking langs de autosnelweg = maximum 10 minuten. Is de vrachtwagen een seconde later nog niet aan het rijden, dan belt de dispatching de bestuurder op.

Citaat
Maar dat is ook niet openbaar iemand aan de schandpaal nagelen wat je met een foto op het net wel doet.

Als enkel de werkgever hem kan herkennen, dan is er wellicht geen sprake van schending van de privacy.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 20 oktober 2011 - 14:13:21 »
Als enkel de werkgever hem kan herkennen, dan is er wellicht geen sprake van schending van de privacy.
Volgens de uitspraak dus wel.