Auteur Topic: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs  (gelezen 5390 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 17:56:41 »
Het BIVV is de pedalen totaal kwijt ...

Zo is er ook nog een voorstel om beginnende bestuurders zeker 1000km te laten afleggen voor ze hun rijbewijs kunnen krijgen.
En euh ... hoe dachten deze genieën dat dan wel te controleren ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 18:23:28 »
Toch ga ik akkoord met beperkingen voor jonge automobilisten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 18:31:04 »
Toch ga ik akkoord met beperkingen voor jonge automobilisten.
Ik niet omdat er telkens een hoop anderen mee gestigmatiseerd worden.
Niet komen klagen dat er meer van verongelukken als ge ze niet eerst leert rijden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 20:07:03 »
Het is inderdaad het totaalplaatje maar waarom mag je als jongere niet direct voor een vol rijbewijs van de moto maar mag je wel stantepede in een Focus RS om maar te zeggen.
testosteron bvb. samùen met wat stoere praat, nipt een ongeval voorkomen, voort op die adrenalinekick.....
Nee laat ze maar eerst wat km's rijden voor ze andere meenemen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 09:28:09 »
Het BIVV is de pedalen totaal kwijt ...

Zo is er ook nog een voorstel om beginnende bestuurders zeker 1000km te laten afleggen voor ze hun rijbewijs kunnen krijgen.
En euh ... hoe dachten deze genieën dat dan wel te controleren ?

En dan nog.  Stel dat je 't zou kunnen controleren (wat ik dus niet geloof, maar soit).

Ik las elders dat 't om 2500 km gaat, maar soit.  Kijk, ik neem een willekeurige kandidaat.  Hij rijdt van maandag tot vrijdag telkens 30 km naar de hogeschool, en 's avonds weer terug.  Op zaterdag gaat hij de bomma bezoeken aan zee.  100 km heen, en 100 km terug.  Alles telkens langs hetzelfde traject.  Na vijf weken heeft de kandidaat al 2500 km afgelegd.   Ideaal, toch?  Denken ze bij het BIVV werkelijk dat deze kandidaat al veel verkeerservaring heeft opgedaan?  Van den bijlange begot niet.  Deze kandidaat heeft simpelweg twee trajecten uit het hoofd geleerd.  En mist daardoor elke vorm van overig verkeersgeheugen.  Laat deze kandidaat op zijn praktijkexamen naar de zee en terug rijden of naar z'n werk en terug en hij slaagt cum laude.  Schotel hem daarentegen een heel ander traject voor, en ik garandeer je dat hij grandioos de mist in gaat.  

Ik kan mij heel goed inbeelden dat een andere kandidaat met slechts 2000 km's op de teller, maar dan telkenmale in andere verkeerssituaties, al een véél ruimer pallet verkeersgeheugen heeft opgedaan.  En dus al veel verder gevorderd is qua verkeersinzicht, ook al heeft hij  500 km minder op de teller....

Toch ga ik akkoord met beperkingen voor jonge automobilisten.

Akkoord.  Maar het gedane voorstel is helaas erg moeilijk (zoniet onmogelijk) te controleren,.  En om hogervermelde reden vind ik het weinig zinvol.  De ene jongere kan bovendien veel beter de groepsdruk om te tonen wat 't bakske kan, veel beter aan dan de andere.  Het kunnen omgaan daarmee, heeft volstrekt niks te maken met gereden kilometers.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 oktober 2011 - 12:23:22 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 12:28:58 »
Vandaar dat het voorstel van Schouppe zo slecht niet is, laat ze een jaar alleen rijden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 12:53:03 »
Helaas, pindakaas.

Zelfde probleem.  Niks garandeert dat die jongere dan ook effectief grondig gaat oefenen.  Nog veel minder garanties dat hij gaat oefenen in zoveel mogelijk verschillende verkeerssituaties.  En het garandeert al evenmin iets over de persoonlijkheid van de jongere om groepsdruk het hoofd te bieden....

Of je dat nu wil vastleggen in tijd (1 jaar oefenen), of in aantal kilometers (BIVV), er is volstrekt geen enkele garantie mbt persoonlijkheid, noch naar rijvaardigheid, noch naar enig verkeersinzicht toe.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 14:37:32 »
Vandaar dat het voorstel van Schouppe zo slecht niet is, laat ze een jaar alleen rijden.

Het probleem is dat je er niet kunt voor zorgen dat er in de andere auto's waarmee hij een ongevel kan hebben, ook slechts één persoon zit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 14:38:41 »
Vandaar dat het voorstel van Schouppe zo slecht niet is, laat ze een jaar alleen rijden.

Het probleem is dat je er niet kunt voor zorgen dat er in de andere auto's waarmee hij een ongevel kan hebben, ook slechts één persoon zit.
Dat is waar maar dan is hij misschien al niet opgejut door z'n makker naast hem.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2011 - 14:56:36 »
Dat is waar maar dan is hij misschien al niet opgejut door z'n makker naast hem.

Dat is ook weer juist.

Er zou wellicht tijdens de rijopleiding meer de nadruk moeten op gelegd worden dat een bestuurder zich niet mag laten beïnvloeden door medepassagiers of muziek.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #11 Gepost op: zondag 23 oktober 2011 - 03:32:51 »
...

Er zou wellicht tijdens de rijopleiding meer de nadruk moeten op gelegd worden dat een bestuurder zich niet mag laten beïnvloeden door medepassagiers of muziek.

Dat is inderdaad een groot punt, echter niet enkel van toepassing op jongeren.

Wat vaak vergeten wordt is dat jongeren, die zichzelf binnen het jaar of jonger dan 25 of ..., naar de verdoemenis rijden later nergens meer voorkomen in geen enkele statistiek.
Een soort natuurlijke selectie?
Ouderen daarentegen worden niet "beschermd" wel integendeel.
Iedereen trager zodanig dat ze langer willen/kunnen/durven mee tuffen en geld in het laatje brengen.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 09 november 2011 - 09:01:17 »
bij ons op het werk (defensie) rijd je ook eerst +/- 1000 km (met begeleider) voor je een rijbewijs krijgt
en niet rond de kerk
de rijschool is in Leopoldsburg en de trajecten brengen je (overdag en 's nachts) van de kust tot de Ardennen
je hebt dus al redelijk veel meegemaakt voor je alleen de baan opgaat
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 09 november 2011 - 12:39:28 »
bij ons op het werk (defensie) rijd je ook eerst +/- 1000 km (met begeleider) voor je een rijbewijs krijgt
en niet rond de kerk
de rijschool is in Leopoldsburg en de trajecten brengen je (overdag en 's nachts) van de kust tot de Ardennen
je hebt dus al redelijk veel meegemaakt voor je alleen de baan opgaat
Dan nog is 1000 km peanuts al rijervaring.

Kandidaten voor een burger rijbewijs  rijden niet eens verplicht 's nachts, en voor A en B  enkel "rond de kerk".
De opleiding deugt dan ook niet, omdat de vereisten er aan onvoldoende zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: De Standaard: BIVV wil regels voor jonge chauffeurs
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 10 november 2011 - 06:19:34 »
bij ons op het werk (defensie) rijd je ook eerst +/- 1000 km (met begeleider) voor je een rijbewijs krijgt
en niet rond de kerk
de rijschool is in Leopoldsburg en de trajecten brengen je (overdag en 's nachts) van de kust tot de Ardennen
je hebt dus al redelijk veel meegemaakt voor je alleen de baan opgaat

Dat is dus veel veranderd dan.
Een oud collega van mij kwam van de zeemacht toen hij bij ons kwam werken.
Ik had ook mijn rijbewijs al maar was nog te jong (werkte toen in de bouw) om met de zware vrachtwagen van 19 ton te mogen rijden.
Hij was/is 5 jaar ouder dan ik en had zijn rijbewijs in het leger gekregen.
Voor zijn rijbewijs CE te bekomen had hij een ritje naar de winkel van amper 10km moeten rijden en "het was in orde".
Ik spreek nu wel van 25 jaar geleden.