Heb ik bij het begin van de winterbandenverplichting in D al aangekaart :
Brolbanden werden ineens OK omdat er een * op staat.
Idd, zoals de buitenlandse media al jaren schrijft, M+S kenteken en *- sneeuwvlokje zijn
geen wettelijk beschermde standaards:
Ein weiteres Problem: Viele chinesische Billig-Sommerreifen sind mit der nicht geschützten M+S-Kennzeichnung versehen. Sie gelten dadurch vor dem Gesetz als Winterreifen, obwohl sie über keine speziellen Eis- und Schnee-Fähigkeiten verfügen.
Terwijl je met de betere zomerbanden best wel eens beter op weg zou kunnen zijn in de winter.
Dat is met alles zo, als je van vergelijkbare dingen weet dat je brol koopt, dan krijg je ook "brol".
Zoals ik al citeerde met "brol-zomerbanden".
Europese standaardtesten kunnen die banden niet aan, zeer gevaarlijk wordt het pas bij hoge snelheden (autobahn).
Alhoewel
ze wel voldoen aan de speedindex H bvb (tot 210 kmh) maar...
Banden moeten nu eenmaal
bepaalde veiligheidsreserven hebben voor (ook ongewilde) slechte omstandigheden.
Banden blijven ook niet altijd nieuw en staan ook niet altijd op optimale bandendruk, en
bepaalde brolwegen doen de rest.
Ook de lading en temperatuur speelt een bepalende rol. Het kan dus en+en+en ... een KNAL geven zelfs bij snelheden ver onder de speedindex.
En zeker de Belgische wegen voldoen niet aan de Europese standaards en krijgen nooit (een jaarlijkse) keuring... 
Een test uit juni 2007:
http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/reifentest-billig-reifen-aus-china-776638.html

Reifen aus China drängen auf den Markt. Sie kosten nur halb so viel wie die Produkte renommierter Marken. Aber sind sie auch sicher? Sechs Sommerreifen der Dimension 195/65 R 15 H im Test.
Der große Knall kommt nach acht Minuten und 22 Sekunden. Der China-Reifen Linglong Radial 600 rotiert auf der Prüftrommel mit 220 km/h, als die Seitenwand auf einer Länge von mehreren Zentimetern aufplatzt. 220 km/h überschreiten zwar das zulässige Limit für Reifen mit Speedindex H, aber in der Praxis kommen oft andere Risikofaktoren ins Spiel: zu geringer Reifendruck etwa oder zu hohe Beladung. Dem Linglong fehlen die nötigen Sicherheitsreserven, die beispielsweise für den als Referenz geprüften P6 der italienischen Firma Pirelli selbstverständlich sind. Das Gleiche gilt auch für den Sonar SX-608 N.
Ook al staan er vele standaardmerktekens op, die merktekens kunnen gemakkelijk nagemaakt worden.
Wie weet werk ik nu met een nagemaakte brol-computer, die morgen zijn geest al geeft omdat ik te lang gesurfd heb.

(alhoewel de onderkant vol standaard-merktekens staat)