Auteur Topic: Verkeersovertreding-fotograferen-voor-Twitter-is-strafbaar  (gelezen 7535 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeersovertreding-fotograferen-voor-Twitter-is-strafbaar
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 20 oktober 2011 - 22:53:33 »
Kijk, 'k rij nu ook elke dag met de vrachtwagen.  Mijn baas kan:

* Met 1 druk op de knop zien waar ik mij bevind.  Handig als er bvb 1 chauffeur niet alle melk kan meekrijgen wegens teveel, of pech, panne,....  Weet hij meteen wie in de buurt is.
* Hij kan de dag nadien exact zien in welke volgorde ik de boeren opgehaald heb, en langs welke wegen ik gereden heb
* Hij ziet via de boordcomputer hoe lang ik erover doe om m'n darm af te rollen, aan te koppelen en melkopzuigen te starten
* Via diezelfde computer ziet hij à hoeveel liter per minuut ik de melk er geladen heb
* Is de tank leeg, krijgt de pomp geen debiet meer.  De werkgever kan exact zien hoelang ik erover doe om m'n darm op te rollen, koeltank op reinigen te zetten, liters opschrijven en doorrijden.
* Hij weet exact hoeveel kilometer ik doe over het aantal op te halen leveraars (en hoeveel km de collega's erover doen)
* Hij weet exact wat mijn verbruik is
* ....

De tijd dat een chauffeur volledig vrij is, en hooguit 1x week zijn baas 's moet bellen, is al lang voorbij.  Big Brother is watching.  Ook over mijn schouder wordt er af en toe wel eens meegekeken.
Mij niet gelaten.  Als m'n baas mij wil controleren, dan doet hij maar.  Als ge niks te verbergen hebt, moet ge u daar geen zorgen over maken.  Simpel.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 20 oktober 2011 - 23:38:38 »
H.essers zou zo bvb. ontdekt hebben dan de nieuwe BENZen zuiniger zijn dan hun MAN's.

Binnenkort ik ook op de vrachtwagen (wacht tot de Tachokaart in de bus valt) en ja die zijn ook gecontroleerd maar een GPSke kan er niet vanaf, dat zullen ze dan wel merken als ik toerkes doe om de klant te vinden (doet de rest ook).
Bij ons kan dat vermits we geen transport doen maar de opligger bijhebben vol gereedschap.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 07:52:36 »
Mijn baas kan mij ook volgen als hij dat zou willen (maar doet het normaal niet gezien hij zelf ook fulltime rijd).
Is trouwens de eerste vrachtwagen niet waarmee ik rij die dat systeem heeft.
Enkele jaren terug opgebeld geweest door vroegere baas toen ik mijn begrenzer effe afzette, heb ik hier trouwens al eens gepost dacht ik.
In de meeste gevallen wordt dat systeem gebruikt bij diefstal om het voertuig op te sporen al worden de dieven tegenwoordig ook vindingrijker.
Al gevallen gelezen waar de eigenaars/chauffeurs het track&trace-systeem terugvinden op de plaats waar het voertuig gestolen werd.

@Bert
Ik heb me indertijd laten wijsmaken dat jullie ook gadegeslagen worden via de camera achter op de vrachtwagen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 17:17:01 »
Iemand kan toch maar schade lijden als hijzelf of het voertuig waarmee hij rijdt (nr plaat) herkenbaar zijn?  Anders gezegd: als noch de chauffeur, noch diens kentekenplaat herkenbaar zijn, hoe kan iemand dan schade lijden? 
Er is geen schade nodig.
Het verwerken van persoonsgegevens zonder daartoe geregistreerd te zijn, is al een inbreuk op zich.

Alle (alfa)numerieke identificaties worden volgens de privacywet als persoonsgegevens beschouwd, bvb ook IP adressen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 17:19:12 »
Als enkel de werkgever hem kan herkennen, dan is er wellicht geen sprake van schending van de privacy.
Volgens de uitspraak dus wel.
Maar een werkgever mag uiteraard uw persoonsinformatie hebben en verwerken ....
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 17:46:01 »
Als enkel de werkgever hem kan herkennen, dan is er wellicht geen sprake van schending van de privacy.
Volgens de uitspraak dus wel.
Maar een werkgever mag uiteraard uw persoonsinformatie hebben en verwerken ....
Maar de werkgever is ook niet veroordeeld, wel de twitteraar.

Stel ik vlieg buiten doordat een twitteraar mijn gedrag kenbaar maakt.
Ik heb dat gedaan, geen twijfel mogelijk, maar zonder die twitteraar vloog ik niet buiten dus lijd ik schade door hem, hopelijk voor de twitteraar heb ik snel ander werk.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 oktober 2011 - 17:48:19 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 05 november 2011 - 22:03:05 »
@Bert
Ik heb me indertijd laten wijsmaken dat jullie ook gadegeslagen worden via de camera achter op de vrachtwagen.

Laten wijsmaken, is volgens mij de juiste term.  Niks van aan.

Hoe gaat mijn baas dat bvb helpen, als ik mij nààst, of vóór de vrachtwagen bevind?  Of als ik in een melkhuis binnenga, dat net om de hoek ligt?  Veel melkhuisjes, liggen bvb om de hoek, net achter een muur.

Wel zouden er camera's komen op de fabrieksterreinen, ondermeer ook in het CIP-station 1.  Zo zou de laborant vanop het bedieningspaneel ook een overzicht hebben van wat er gebeurt in het CIP station.  (Als Luc, de verantwoordelijke er niet is, worden storingen doorgebeld naar de laborant op het bedieningspaneel, die dan van daaruit probeert het probleem op te lossen).

1 CIP = Cleaning In Place.  Wasbaai, waar de citerns inwendig gereinigd worden, en we de wagens ondertussen ook uitwendig kuisen.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: zondag 06 november 2011 - 02:59:09 »
Ja, met die camera's begrijp ik het allemaal niet zo goed wat nu wel mag/kan of niet.

Bij ons op het werk in alle filialen, verdeelcentra en burelen samen staan/hangen er enkele duizenden camera's en soms zie je ergens een scherm waar je bepaalde camera's kan volgen.
En wanneer je dan 's nachts belt naar de security of ze eens willen zien wat dat verdacht geluid is die je hoort in een winkel dan krijg je "sorry, maar dat kunnen wij niet rechtstreeks zien. Enkel kunnen wij via de sensoren waarnemen of er beweging is ergens"

Dan sta je daar, los het maar op.

Zo heb ik al meerdere keren toegekomen in een filiaal dat er een andere vrachtwagenbestuurder in zijn cabine zat te wachten omdat die om 1 of andere reden niet durft binnengaan in zijn eentje. (buitendeur staat open bij aankomst/hoort geluid en vlucht weg ...)
Ook heb ik al een telefoon gekregen van de security met de vraag om eens te gaan kijken in de winkel want ze kregen voortdurend melding van "beweging" in de winkel.
Was een winkel die pas volledig vernieuwd was en bleek men zo'n bordje, voor de nooduitgang die aan twee kettinkjes ging, binnen het bereik van een sensor gehangen te hebben.
Dat bleek door de wind van koelinstallaties en dergelijke voortdurend geen en weer te waaien.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #23 Gepost op: zondag 06 november 2011 - 09:05:52 »
Ja, met die camera's begrijp ik het allemaal niet zo goed wat nu wel mag/kan of niet.

Bij ons op het werk in alle filialen, verdeelcentra en burelen samen staan/hangen er enkele duizenden camera's en soms zie je ergens een scherm waar je bepaalde camera's kan volgen.
En wanneer je dan 's nachts belt naar de security of ze eens willen zien wat dat verdacht geluid is die je hoort in een winkel dan krijg je "sorry, maar dat kunnen wij niet rechtstreeks zien. Enkel kunnen wij via de sensoren waarnemen of er beweging is ergens"

Waartoe dienen die camera's dan ?

Dan sta je daar, los het maar op.

Zo gaat dat wel vaker.

Zo heb ik al meerdere keren toegekomen in een filiaal dat er een andere vrachtwagenbestuurder in zijn cabine zat te wachten omdat die om 1 of andere reden niet durft binnengaan in zijn eentje. (buitendeur staat open bij aankomst/hoort geluid en vlucht weg ...)
Ook heb ik al een telefoon gekregen van de security met de vraag om eens te gaan kijken in de winkel want ze kregen voortdurend melding van "beweging" in de winkel.
Was een winkel die pas volledig vernieuwd was en bleek men zo'n bordje, voor de nooduitgang die aan twee kettinkjes ging, binnen het bereik van een sensor gehangen te hebben.
Dat bleek door de wind van koelinstallaties en dergelijke voortdurend geen en weer te waaien.

Dus, wacht.  Die mannen strijken ongetwijfeld een bangelijke gevarenpremie op.  Maar als 't wat te heet wordt, dan sturen ze die chauffeur er  toch maar efkes naartoe.  Vraag in 't vervolg mischien of jij hun gevarenpremie dan ook mag incasseren.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zondag 06 november 2011 - 13:00:26 »
Mijn schoonzus werkt als security en die zegt inderdaad dat het eerste wat je moet doen gaan lopen is.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #25 Gepost op: zondag 06 november 2011 - 13:10:21 »
Mijn schoonzus werkt als security en die zegt inderdaad dat het eerste wat je moet doen gaan lopen is.

Heeft zij vroeger soms nog bij de politie gewerkt? 

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zondag 06 november 2011 - 13:11:59 »

Heeft zij vroeger soms nog bij de politie gewerkt? 

Nee maar echt waar, wel opleiding van gekregen.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #27 Gepost op: zondag 06 november 2011 - 13:24:56 »
Nee maar echt waar, wel opleiding van gekregen.

Dan heeft ze haar lesje van bij de opleiding dus goed onthouden. 

Bij de politie is het motto namelijk ook: "Ga er niet naartoe als 't wat te heet of te warm is. Is dat niet (meer) mogelijk, dan is gaan lopen 't eerste wat je moet doen.".  Als je belt dat er een dief in je huis zit, kan 't hééél lang duren eer je hen ziet.  Dan biedt je de dief best een kop smoorhete koffie aan, in de hoop dat hij vooral niet gaat lopen.  Maar owee die oma die met haar kleinkindje het bos uit komt gewandeld met een zakje vol bladeren, eikels, enz.  Dan kan Gerard Moustache ineens héél hard brullen, oma de huid volschelden, en verbaliseren mag ook niet ontbreken.  En die kleine pakt natuurlijk de schrik van z'n leven. 

De politie uw vriend?  Mijn gedacht.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: maandag 07 november 2011 - 01:25:22 »
Waartoe dienen die camera's dan ?

Die kunnen/mogen waarschijnlijk, net zoals in het station hier, enkel maar bekeken worden op vraag van de bevoegde instanties.

Dus, wacht.  Die mannen strijken ongetwijfeld een bangelijke gevarenpremie op.  Maar als 't wat te heet wordt, dan sturen ze die chauffeur er  toch maar efkes naartoe.  Vraag in 't vervolg mischien of jij hun gevarenpremie dan ook mag incasseren.

Het zou me eigenlijk verwonderen moesten ze een gevarenpremie krijgen om "ergens" (geen idee waar eigenlijk) op een bureau aan een pc en telefoon te zitten.
Die kunnen alarminstallaties, verlichting en bepaalde sloten van sommige poorten bedienen vanop afstand en telefonisch betrokken personen/instanties/pechdiensten (bvb. stroompanne) verwittigen indien er iets voorvalt op 1 van de meer dan 400 filialen in België, Frankrijk en Luxemburg.
O ja, en ook nog ons, chauffeurs, opbellen (of de hele buurt wakker maken met het alarm) wanneer we niet op tijd de dodemansknop induwen tijdens het lossen/laden.