Auteur Topic: Waarom schokt mijn autootje zo?  (gelezen 17050 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #45 Gepost op: dinsdag 20 december 2011 - 18:23:31 »
Moest mijn accu en wat eraan hangt ergens een te grote rimpel geven... zal dat wslk ook een bijzondere foutmelding geven en opgeslagen worden, als je zoiets hebt (wslk veel moderner) zouden ze dat toch al moeten ontdekt hebben bij het uitlezen van de software.

Inderdaad, maar er viel niets verkeerd uit te lezen.

De batterijkabelmanipulatie van dit weekend heeft niets opgeleverd. Maandag werd ik na een tiental kilometer (met koude start vanuit 'warme' garage) op schokken getrakteerd, ditmaal zelfs brutaler dan gewoonlijk. Detail: ik had tevoren kordaat gas gegeven en dan geminderd. Het deed mij daardoor denken aan backfire, iets wat ik van een vorige wagen ken:
In some high-performance vehicles, when a driver shifts up and lets off the accelerator, the engine has a moment of running rich. This causes an incomplete burn which causes the fumes to explode in the exhaust system along with an audible pop or bang sound.

maar met het verschil dat er geen pop te horen was, en dat het schokken later kwam, en niet in het karakteristieke snelle patroon van backfire maar zoals gewoonlijk eens per ~5 seconden.

Terugrit in wisselende omstandigheden na de hele dag buiten in de regen gestaan te hebben: niets meer.
Vandaag een lang traject in stortbuien en opklaringen, vlak asfalt en gebroken beton, wat stapvoets en veel getaffel: ook nikske.

Ik krijg er kop noch staart aan.

Eigenlijk zou elke auto een knop "er is een probleem" moeten hebben, waarbij alle info van de afgelopen minuut bewaard wordt tot uitlezing in de garage.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 december 2011 - 18:28:14 door sceptisch »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #46 Gepost op: dinsdag 20 december 2011 - 19:47:32 »
Terugrit in wisselende omstandigheden na de hele dag buiten in de regen gestaan te hebben: niets meer.
Vandaag een lang traject in stortbuien en opklaringen, vlak asfalt en gebroken beton, wat stapvoets en veel getaffel: ook nikske.
Ik krijg er kop noch staart aan.
Dat is toch niet de eerste keer, dat je bij een lange terugrit niets meer merkt ? Of wel ?

Bij meer vochtigheid (opspattend water) denk ik automatisch aan een slechte massaverbinding die bij vochtigheid beter geleid...

Citaat
Eigenlijk zou elke auto een knop "er is een probleem" moeten hebben, waarbij alle info van de afgelopen minuut bewaard wordt tot uitlezing in de garage.
Zou eigenlijk simpel moeten zijn bij de huidige digitale mogelijkheden.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 21 december 2011 - 21:23:08 »
Terugrit in wisselende omstandigheden na de hele dag buiten in de regen gestaan te hebben: niets meer.
Vandaag een lang traject in stortbuien en opklaringen, vlak asfalt en gebroken beton, wat stapvoets en veel getaffel: ook nikske.
Ik krijg er kop noch staart aan.
Dat is toch niet de eerste keer, dat je bij een lange terugrit niets meer merkt ? Of wel ?
Nee, maar er is geen lijn in te trekken.
Citaat
Bij meer vochtigheid (opspattend water) denk ik automatisch aan een slechte massaverbinding die bij vochtigheid beter geleid...
Mogelijk; normaal associeer je vocht met problemen en dus zou het wel eens niet kunnen opvallen als een probleem enkel bij droog weer zou optreden. En aangeven wanneer iets wel optreedt is gemakkelijker dan alle omstandigheden opsommen waarbij het zeker niet optreedt.
Citaat
Citaat
Eigenlijk zou elke auto een knop "er is een probleem" moeten hebben, waarbij alle info van de afgelopen minuut bewaard wordt tot uitlezing in de garage.
Zou eigenlijk simpel moeten zijn bij de huidige digitale mogelijkheden.
Tuurlijk, maar het zal voor een constructeur psychologisch té moeilijk liggen om zo openlijk toe te geven dat zijn product wel eens bijna onvindbare gebreken zou vertonen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 21 december 2011 - 22:32:14 »
Tuurlijk, maar het zal voor een constructeur psychologisch té moeilijk liggen om zo openlijk toe te geven dat zijn product wel eens bijna onvindbare gebreken zou vertonen.
Nagel op de kop, en ze kunnen het geheim houden... en in alle stilte reeds verkochte auto´s als proefkonijn gebruiken...

Na de garantie mag wel het een en ander pannetje opduiken, als ze er maar wat aan verdienen.  :-X
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 05:07:11 »
Van onze Corolla was er verleden week een rollement stuk in de overbrenging. We hoorden het al een tijdje maar konden het niet thuisbrengen.
Vandaag de alternator om zeep.
Op 9/2/2012 verloopt de garantie. ;D ;D ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 10:09:16 »
Van onze Corolla was er verleden week een rollement stuk in de overbrenging. We hoorden het al een tijdje maar konden het niet thuisbrengen.
Vandaag de alternator om zeep.

Zou het kunnen dat de kwaliteit van Toyota niet meer is wat ze ooit geweest is?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 12:05:12 »
Van onze Corolla was er verleden week een rollement stuk in de overbrenging. We hoorden het al een tijdje maar konden het niet thuisbrengen.
Vandaag de alternator om zeep.

Zou het kunnen dat de kwaliteit van Toyota niet meer is wat ze ooit geweest is?
Idd, dat verwondert me ook.
Naja, beter nog net in de garantie als net erna...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 21:41:32 »
Jaren geleden, toen elke Toyota nog rondreed met op de achterruit een witte sticker met in rode letters "My Toyota is fantastic" (behalve in Frankrijk, daar was het "Ma Toyota est fantastique"), zag ik eens een aanrijding gebeuren waarbij een Toyota betrokken was.

De bestuurder stapte uit, bekeek de schade aan zijn wagen, en zei: "My Toyota was fantastic".  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 23 december 2011 - 04:17:30 »
Van onze Corolla was er verleden week een rollement stuk in de overbrenging. We hoorden het al een tijdje maar konden het niet thuisbrengen.
Vandaag de alternator om zeep.

Zou het kunnen dat de kwaliteit van Toyota niet meer is wat ze ooit geweest is?

Hja, behalve een lekke band is het het eerste in bijna 5 jaar en 125000km.
In de garage vonden ze het ook raar maar geen probleem. Onmiddellijk hersteld binnen de garantie.
Voor dat rollement hebben we moeten 2 dagen wachten om in de planning te passen en de stukken moesten besteld worden maar ondertussen konden we gewoon verder rijden.
Voor de alternator "heb je een beetje tijd? We hebben toevallig ene liggen die past" en een uur later was het in orde.