Michel, ik ga ook proberen te profiteren van deze gratis schokdiagnoseservice
1) Al geruime tijd hapert mijn (benzine) motor soms tussen de 1300 en 1600 toeren, en enkel bij lage belasting. In de praktijk is dat dan bij taffelen aan rond 50km/uur of 70km/uur.
2) Als het haperen optreedt is het zeer regelmatig, ongeveer 1 hapering per 5 seconden, alsof de benzinetoevoer telkens voor 1/10s wegvalt.
3) Het doet zich zowel voor met de transmissie in auto of manueel. De automaat maakt het erger door bij elke hapering nog een schakeling heen- en weer te doen, want in dat toerentalbereik en belasting zit hij net op de wip. Rond 50km/uur is het te omzeilen door naar de S stand te gaan (schakelt een versnelling lager, 1700rpm), rond 70km/uur in S door terug naar D te gaan (versnelling hoger, 1200rpm). Manueel door het toerentalbereik hierboven te vermijden tijdens het taffelen.
4) Het is niet altijd aanwezig, en soms lijkt het erger dan anders, wat ergens op een weers- of temperatuursfactor wijst, maar ik heb er de vinger nog niet kunnen op leggen. Murphy speelt natuurlijk mee, en bij de laatste 3 garagebezoeken was het natuurlijk nét telkens weg en de motordiagnose stationair of na testrit negatief.
5) Door 3) en 4) sleept het al meer dan een jaar aan, te paard over een aantal keren onderhoud en een bougiewissel.
Ik dacht aan de toerentalsensor die bij bepaalde resonantiefrequenties slecht contact maakt waardoor de ECU de pedalen verliest of aan de brandstofpomp, hoewel die volgens mijn ervaring net bij hoog debiet beginnen te haperen. De garage kon dit niet bevestigen. Het probleem zou niet in de lijst van de gekende problemen zitten en ik heb het tijdens mijn 30j ervaring met dit merk ook nog nooit meegemaakt.
Nu jij...
Tja, tijdens de diagnosetesten in de garage wakkelt/resoneert niets of minder-anders naar de electronica of cablage of andere electronische delen die gevoelig zijn voor schokken/trillingen, de wagen staat ook gewoon stil.
Mmh gebeurt dat "soms" meestal op wat andere (slechte) wegen ? Is er een soort wegdek waar het niet of minder gebeurt ?
Ttz op welke soort weg gebeurt
die testrit na garagebezoek ?Pannes zijn soms te simpel dat men er niet aan denkt. Een mooie batterij met zijn batterijkabels zien er altijd prima uit...
Lage bepaalde snelheden in ongeveer hetzelfde toerentalbereik doet me
ook aan een bepaalde resonantietrilling denken naar bepaalde delen
bij het rijden op bepaald wegdek, boven/onder een toerentalbereik is die resonantie plots weg en is er weer voldoende contact.
Dat het bij zware belasting niet voorkomt wijst erop dat die trilling dan genoeg gedempt of afgeleid wordt.
Dan "draai" de batterijkabels eens vast aan, want die kunnen lossen met de tijd, zegt mijn electronisch buikschokgevoel.
Wacht, alvorens de 2 kabels vast te draaien, mss eventueel net genoeg lossen zodat men eerst wat heen en weer kan draaien (voor reiniging), dan de kabels terug wat dieper op de klemmen duwen, dan normaal vastdraaien met platte sleutel zonder forceren.
Kijk ook of de batterij zelf goed vastzit, desnoods kwart toer aantrekken.
Laat me iets weten, kost je maar enkele minuten en een rit.
Naja, als een kabelklem los zit, weet je het al.
Als het dat is, je weet me te vinden.