Als die nieuwe BIV definitief wordt, is het alweer een gemiste kans het voertuigpark te "vergroenen".
De verdieselijking zal amper of niet afgeremd worden, ook niet met een relatief hogere dieselprijs aan de pomp.
Er zijn zelfs mediaberichten die spreken dat de nieuwe BIV de verdieselijking nog meer in de hand gaat werken.
http://www.knack.be/belga-politiek/ldd-hervorming-biv-stimuleert-vervuiling/article-4000007180801.htmAls alles netjes op papier staat ga ik die cijfers toch eens beter nazien.
Maar naar ik gehoord heb behandelen ze bij de Euronorm 6 de benzine en diesel gelijk betreft fijnstof (PM), wat natuurlijk dikke onzin is.
die Euronormgrenswaarde PM van fijnstof is namelijk het grootste bedrog, want het gaat enkel over massa en dan nog bij een rollenbanktest waar een diesel zit te tuffen in een optimaal toerentalbereik.
Wordt die serieus belast zijn die massacijfers waardeloos.
Het is sowieso vooral het aantal UFP die de schadelijkheid bepaald of waar officieel met
de PN* veel meer rekening gehouden wordt toch als ze de UFP- (100nM of PM 0,1) -deeltjes ook gaan meten (meetapparatuur is er al).
Het heeft echt geen zin enkel 100x grotere PM10 te meten, of 25 maal grotere PM2,5 en die dan als PN-grenswaarde nemen. Ik vrees er voor.
Met die ingevoerde PN bij de diesel-emissienorm daar houden ze geen rekening mee onze "milieublinden":
PM = Partikelmasse = (Fein-) Staub (particulate mass)
PN* = Partikelanzahl (particle number)
Emissionsgrenzwerte für PKW mit Dieselmotor.
Angaben in mg/km
-- -- -- -- -- Euro 5 b Euro 6
hom. . . . ab 1. Sep. 2011 ab 1. Sep. 2014
EZ . . . . ab 1. Jan. 2013 ab 1. Jan. 2015
PM . . 100 50 25 5 4,5
PN* -- -- -- -- -- 6x1011 6x1011
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW_mit_Dieselmotor
Daarbij is die PM-grenswaarde bij benzines enkel bedoelt om de
directe injectie-benzine die met luchtoverschot werken in te tomen, veruit de meeste directe injecties euronorm 6 echter zullen met homogeen mengsel werken en navenant veel minder roetdeeltjes PN en massa PM uitstoten. Maar die domme PM 5* en 4,5* mg/km staat er toch maar... ook al verwijzen ze met een * = directe injectie (welke directe injectie ? ), en de PN-waarde bij die DI-benzines moet ook nog vastgelegd worden....

De winter en xx-volgende winters zal het weer smog-90 worden bij inversieweer...