Vervolg, wie zoekt die vindt (was ook niet meer zo moeilijk)
gewoon de recentste van de n°.pdf genomen 1375-1.pdf tot ....
-6.pdf g1375-1.pdf 18-01-2012 17:41 1,113 kB
g1375-2.pdf 22-12-2011 12:51 115 kB
g1375-3.pdf 27-01-2012 15:27 267 kB
g1375-4.pdf 10-02-2012 17:27 272 kB
g1375-5.pdf 10-02-2012 17:28 3,554 kB
g1375-6.pdf 14-02-2012 09:49 735 kB
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012
>> :
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1375-6.pdf met powerpointpresentatie en vermelding van het simulatietool
blijkbaar is tussen ...-1.pdf en ...-6.pdf nog wat veranderd...
stuk ingediend op
1375 (2011-2012) – Nr. 6
7 februari 2012 (2011-2012)
Art. 97ter. De belasting op de voertuigen wordt berekend volgens de volgende formule:
Een artikel 8/1 invoegen, dat luidt als volgt:
“Art. 8/1. Voor wegvoertuigen als bedoeld in Titel V, Hoofdstuk IV, afdeling I van het
Wetboek van de met de Inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, die ingeschreven zijn
of moesten zijn in het Repertorium van het Directoraat-generaal Mobiliteit en
Verkeersveiligheid vanaf 1 maart 2012 tot en met 30 april 2012, wordt de belasting
vastgesteld op het laagste bedrag dat bekomen wordt enerzijds op basis van de artikelen 97ter
tot en met 97decies, anderzijds op basis van dezelfde artikelen, waarbij evenwel in artikel
97ter de formule als volgt wordt gewijzigd:
BIV= (((CO2*f + x)/250)^6 *4500 + c)*LC
Art. 97quater. De variabelen, vermeld in artikel 97ter, worden als volgt gedefinieerd:
1° CO2= de CO2-uitstoot van het voertuig zoals gemeten tijdens de homologatie van het
voertuig volgens de geldende Europese regelgeving;
2° f = 0,88 voor voertuigen aangedreven door lpg;
f = 0,93 voor voertuigen aangedreven door aardgas;
f = 0,744 voor voertuigen aangedreven door zowel aardgas als benzine en voor zover ze als benzinewagen gehomologeerd zijn;
f = 1 voor andere voertuigen; (diesel én benzine !)
3° x = CO2-correctieterm in functie van de technologische evolutie; x is gelijk aan 0 g CO2/
km en wordt jaarlijks verhoogd met 4,5 g CO2/km vanaf het jaar 2013;
4° LC (leeftijdscorrectie). De leeftijdscorrectie wordt bepaald op basis van de ouderdom
van het voertuig. De ouderdom van het voertuig wordt vastgesteld op grond van de
datum van de eerste inschrijving van het voertuig, in het binnenland of in het buitenland,
en die is vermeld op het inschrijvingsbewijs. Het percentage in de onderstaande
tabel wordt toegepast volgens de term LC in de formules vermeld in artikel 97quater;
Ouderdom van het voertuig waarde LC
Minder dan 12 volle maanden 100%
Vanaf 12 volle maanden tot en met 23 volle maanden 90%
...]
5° c = constante (luchtcomponent) die functie is van de euronorm en brandstofsoort van
de wagen zoals vermeld in de volgende tabel:
Diesel Euronorm Bedragen in euro
euro 0 2130,32
euro 1 625,00
euro 2 453,37
euro 3 357,23
euro 3 + roetfilter 337,66
euro 4 337,66
euro 4 + roetfilter 331,92
euro 5 331,92
euro 6 12,25
Benzine, lpg en aardgas Euronorm Bedragen in euro
euro 0 847,31
euro 1 378,93
euro 2 113,31
euro 3 71,08
euro 4 17,06
euro 5 15,34
euro 6 15,34
Art. 97quinquies. De belasting bedraagt nooit minder dan 40 euro en nooit meer dan
10.000 euro. De belasting op voertuigen die een eerste maal in verkeer zijn gesteld 25 jaar
geleden of eerder, wordt forfaitair bepaald en bedraagt 40 euro.
De luchtcomponent c van
euro 5 benzine is dus nog eens naar beneden gegaan en die van diesel bijna ver-4-voudigd.
Dus vanaf 1 mei 2012 is bovenstaand geciteerde enkel geldig.
Er is dus een
overgangstijd van 2 maand voorzien vanaf 1 maart 2012 waar de vorige formule nog gehanteerd kan worden - het
gunstigste bedrag van de 2 formules wordt genomen - ; waar deze keer maar één tabel c luchtcomponent aangepast wordt, die van diesel.
Art. 9. Voor wegvoertuigen als bedoeld in titel V, hoofdstuk IV, afdeling I, van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, die ingeschreven zijn of moesten zijn in het repertorium van het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid vanaf 1 maart 2012 tot en met 30 april 2012, wordt de belasting vastgesteld op het laagste bedrag dat bekomen wordt enerzijds op basis van de artikelen 97ter tot en met 97decies, anderzijds op basis van dezelfde artikelen, waarbij evenwel in artikel 97ter de formule als volgt wordt gewijzigd:
formule: BIV= (((CO2*f + x)/250)^6*6.000 + c)LC
En waarbij anderzijds de eerste tabel in artikel 97quater, 5°, vervangen wordt door:
Diesel Euronorm Bedragen in euro
euro 0 8521,27
euro 1 2500,00
euro 2 1813,47
euro 3 731,42
euro 3 + roetfilter 190,89
euro 4 190,89
euro 4 + roetfilter 93,72
euro 5 93,72
euro 6 49,01
Benzine, lpg en aardgas (onveranderd zie bovenaan) (verschillen)
Even nog mijn xls aanpassen en dan weet ik het.
Edit: xls klopt nu als een bus voor beide brandstoffen, BIV-simulatietool op het web is dus juist (voorlopig tem 30-6-2012)
Voor dieselrijders wordt de BIV terug gunstiger vanaf euro 6, binnen 1,5 - 2 jaar zullen ze wel meer op de markt zijn.
De BIV-xls-berekening bvb op 124 g/CO2:
Euro 5 Benzine: 82,34 €
Euro 6 benzine: 98,32 € (factor x + 4,5 CO2/jaar extra vanaf 2013)
Euro 5 Diesel : 398,92 €
Euro 6 Diesel : 95,23 € (dus factor x + 4,5 CO2/jaar extra vanaf 2013)
Edit:
ik zie dat mijn BIV2012.xls berekening altijd 1 cent goedkoper is als de simulatie, bij LPG en CNG 2 cent.
Bij de 2 maand overgangsformule van 1 mrt-30 apr´12 is ze op de cent juist.
Wie geïnteresseerd is : - download -
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GA3DGPDWRQJA.xls (de kolommen met ^ is een tussenberekening vóór de ^6-macht)
- Het BIV-omslagpunt al dan niet inschrijven vóór of na 1 mei 2012 is
> 184 g/km CO2 voor de diesel.
Dus diegenen die een zware diesel willen aankopen maakt het weinig uit, na 1 mei wordt het goedkoper.
Hoe zuiniger de dieselmotor hoe gunstiger hem nog vóór 1 mei in te schrijven.
Mensen die ´n (nog zeldene) Euro 6 diesel kunnen kopen natuurlijk vooral nu al doen, vanaf 2013 komt er een 4,5 g toeslag/jaar.
Voor het inschrijven van een euro 5 benzine best doen tussen 1 maart en 31 december 2012.
Vóór 1 maart `12 is het duurder. En vanaf 2013 is er de extra 4,5 toeslag.
Hier ga ik het bij laten.