Auteur Topic: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot  (gelezen 20868 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Nieuwe inschrijvingstaks voor auto's pas op 1 maart 2012
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 14 december 2011 - 17:55:04 »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 14 december 2011 - 20:45:38 »
Citaat
Na kritiek van de mobiliteitsorganisaties, de autoconstructeurs en de Inspectie van Financiën werd de regeling nog bijgestuurd. Zo zal de uitstoot aan fijn stof zwaarder wegen. Bovendien wordt de regeling ook van toepassing op bedrijfswagens die niet worden geleasd.

Aha, ze hebben toch nog naar mij geluisterd.  ;D :D

Toch nog afwachten wat het wordt...  :-\
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 december 2011 - 20:47:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 12:49:34 »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Bijgestuurde hervorming autobelasting goedgekeurd
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 12:52:44 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1395325/2012/02/15/Bijgestuurde-hervorming-autobelasting-goedgekeurd.dhtml

Citaat
Het Vlaams Parlement heeft de bijgestuurde hervorming van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) goedgekeurd.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 14:49:45 »
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1375-1.pdf
pagina's 16-17-18

Op het eerste zicht zit de nieuwe berekening tvv benzines in de cte luchtcomponent c, tenminste tem Euronorm 5.
Citaat
c = constante (luchtcomponent) die functie is van de euronorm en brandstofsoort van
de wagen zoals vermeld in de volgende tabel:
Diesel Euronorm Bedragen in euro
euro 0 8521,27
euro 1 2500,00
euro 2 1813,47
euro 3 731,42
euro 3 + roetfilter 190,89
euro 4 190,89
euro 4 + roetfilter 93,72
euro 5 93,72

euro 6 49,01

Benzine, LPG en aardgas Euronorm Bedragen in euro
euro 0 3389,22
euro 1 1515,70
euro 2 453,24
euro 3 284,31
euro 4 68,26
euro 5 61,35

euro 6 61,35
Edit hier zit het grootste verschil of 24,6 % tov voordien.
De factor f was voordien bij benzine en diesel = 1 nu is het voor benzine 0,744, diesel blijft 1.
Citaat
2° f = 0,88 voor voertuigen aangedreven door LPG;
f = 0,93 voor voertuigen aangedreven door aardgas;
f = 0,744 voor voertuigen aangedreven door zowel aardgas als benzine en voor
zover ze als benzinewagen gehomologeerd zijn
;
f = 1 voor andere voertuigen (diesel) ;
De fixe factor * 11000 is nu * 6000 geworden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 16:28:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 14:55:38 »
Berekenen zou je >>> hier kunnen doen.

Sinds vandaag weer online, naar 't schijnt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 15:33:03 »
Berekenen zou je >>> hier kunnen doen.

Sinds vandaag weer online, naar 't schijnt.
Idd heb ik al getest, nieuwe formule werkt tot en met 30/6/2012 inschrijvingsdatum.

De cijfers in de link in topicstarter zijn dus totaal verkeerd, kleine benzines worden bevoordeeld vooral ten koste van kleine diesels.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 16:27:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012 - 12:29:48 »
Op het eerste zicht zit de nieuwe berekening tvv benzines in de cte luchtcomponent c, tenminste tem Euronorm 5.
en nog in de f

Citaat
De fixe factor * 11000 is nu * 6000 geworden.
andersom, 11000 waar het 6000 was.

De cijfers in de link in topicstarter zijn dus totaal verkeerd, kleine benzines worden bevoordeeld vooral ten koste van kleine diesels.
Neen, die waren TOEN juist.  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012 - 18:19:49 »
en nog in de f
Zoals ik iets lager ook schreef  (trouwens bij oude factor 11000 was f =1 voor benzine en diesel)

Citaat
Citaat
De fixe factor * 11000 is nu * 6000 geworden.
andersom, 11000 waar het 6000 was.
Mmmh toch andersom die 11000 was van d.d. 15 juli 2011, de 6000 is van 18 nov 2011.
En de memorie van toelichting van de pdf zegt ook dat het exponent 6 geworden is ,en die staat enkel bij de formule met *6000.
Ook de f = 0,744 voor aardgasautos gehomologeerd als benzinewagen staat bij de formule * 6000.

Citaat
De cijfers in de link in topicstarter zijn dus totaal verkeerd, kleine benzines worden bevoordeeld vooral ten koste van kleine diesels.
Neen, die waren TOEN juist.  ;)
Toen ja, maar nu niet meer (zijn = tegenwoordige tijd).  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 18 februari 2012 - 22:29:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012 - 21:29:34 »
Vervolg, wie zoekt die vindt (was ook niet meer zo moeilijk)
gewoon de recentste van de n°.pdf genomen  1375-1.pdf tot .... -6.pdf
Citaat
g1375-1.pdf 18-01-2012 17:41 1,113 kB
 g1375-2.pdf 22-12-2011 12:51 115 kB
 g1375-3.pdf 27-01-2012 15:27 267 kB
 g1375-4.pdf 10-02-2012 17:27 272 kB
 g1375-5.pdf 10-02-2012 17:28 3,554 kB
g1375-6.pdf 14-02-2012 09:49 735 kB
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012

>> : http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1375-6.pdf
 met powerpointpresentatie en vermelding van het simulatietool
blijkbaar is tussen ...-1.pdf en ...-6.pdf nog wat veranderd...
Citaat
stuk ingediend op
1375 (2011-2012) – Nr. 6
7 februari 2012 (2011-2012)

Art. 97ter. De belasting op de voertuigen wordt berekend volgens de volgende formule:
Een artikel 8/1 invoegen, dat luidt als volgt:
“Art. 8/1. Voor wegvoertuigen als bedoeld in Titel V, Hoofdstuk IV, afdeling I van het
Wetboek van de met de Inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, die ingeschreven zijn
of moesten zijn in het Repertorium van het Directoraat-generaal Mobiliteit en
Verkeersveiligheid vanaf 1 maart 2012 tot en met 30 april 2012, wordt de belasting
vastgesteld op het laagste bedrag dat bekomen wordt enerzijds op basis van de artikelen 97ter
tot en met 97decies, anderzijds op basis van dezelfde artikelen, waarbij evenwel in artikel
97ter de formule als volgt wordt gewijzigd:
BIV= (((CO2*f + x)/250)^6 *4500 + c)*LC

Art. 97quater. De variabelen, vermeld in artikel 97ter, worden als volgt gedefinieerd:
1° CO2= de CO2-uitstoot van het voertuig zoals gemeten tijdens de homologatie van het
voertuig volgens de geldende Europese regelgeving;
2° f = 0,88 voor voertuigen aangedreven door lpg;
f = 0,93 voor voertuigen aangedreven door aardgas;
f = 0,744 voor voertuigen aangedreven door zowel aardgas als benzine en voor zover ze als benzinewagen gehomologeerd zijn;
f = 1 voor andere voertuigen; (diesel én benzine !)

3° x = CO2-correctieterm in functie van de technologische evolutie; x is gelijk aan 0 g CO2/
km en wordt jaarlijks verhoogd met 4,5 g CO2/km vanaf het jaar 2013;
4° LC (leeftijdscorrectie). De leeftijdscorrectie wordt bepaald op basis van de ouderdom
van het voertuig. De ouderdom van het voertuig wordt vastgesteld op grond van de
datum van de eerste inschrijving van het voertuig, in het binnenland of in het buitenland,
en die is vermeld op het inschrijvingsbewijs. Het percentage in de onderstaande
tabel wordt toegepast volgens de term LC in de formules vermeld in artikel 97quater;
Ouderdom van het voertuig waarde LC
Minder dan 12 volle maanden 100%
Vanaf 12 volle maanden tot en met 23 volle maanden 90%
...]
5° c = constante (luchtcomponent) die functie is van de euronorm en brandstofsoort van
de wagen zoals vermeld in de volgende tabel:

Diesel Euronorm Bedragen in euro
euro 0 2130,32
euro 1 625,00
euro 2 453,37
euro 3 357,23
euro 3 + roetfilter 337,66
euro 4 337,66
euro 4 + roetfilter 331,92
euro 5 331,92
euro 6 12,25

Benzine, lpg en aardgas Euronorm Bedragen in euro
euro 0 847,31
euro 1 378,93
euro 2 113,31
euro 3 71,08
euro 4 17,06
euro 5 15,34
euro 6 15,34

Art. 97quinquies. De belasting bedraagt nooit minder dan 40 euro en nooit meer dan
10.000 euro. De belasting op voertuigen die een eerste maal in verkeer zijn gesteld 25 jaar
geleden of eerder, wordt forfaitair bepaald en bedraagt 40 euro.
De luchtcomponent c van euro 5 benzine is dus nog eens naar beneden gegaan en die van diesel bijna ver-4-voudigd.
Dus vanaf 1 mei 2012 is bovenstaand geciteerde enkel geldig.

Er is dus een overgangstijd van 2 maand voorzien vanaf 1 maart 2012 waar de vorige formule nog gehanteerd kan worden - het gunstigste bedrag van de 2 formules wordt genomen -  ; waar deze keer maar één tabel c luchtcomponent aangepast wordt, die van diesel.
Citaat
Art. 9. Voor wegvoertuigen als bedoeld in titel V, hoofdstuk IV, afdeling I, van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, die ingeschreven zijn of moesten zijn in het repertorium van het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid vanaf 1 maart 2012 tot en met 30 april 2012, wordt de belasting vastgesteld op het laagste bedrag dat bekomen wordt enerzijds op basis van de artikelen 97ter tot en met 97decies, anderzijds op basis van dezelfde artikelen, waarbij evenwel in artikel 97ter de formule als volgt wordt gewijzigd:
formule: BIV= (((CO2*f + x)/250)^6*6.000 + c)LC

En waarbij anderzijds de eerste tabel in artikel 97quater, 5°, vervangen wordt door:
Diesel Euronorm Bedragen in euro
euro 0 8521,27
euro 1 2500,00
euro 2 1813,47
euro 3 731,42
euro 3 + roetfilter 190,89
euro 4 190,89
euro 4 + roetfilter 93,72
euro 5 93,72
euro 6 49,01

Benzine, lpg en aardgas (onveranderd zie bovenaan) (verschillen)

Even nog mijn xls aanpassen en dan weet ik het.  :)
Edit: xls klopt nu als een bus voor beide brandstoffen, BIV-simulatietool op het web is dus juist (voorlopig tem 30-6-2012)

Voor dieselrijders wordt de BIV terug gunstiger vanaf euro 6, binnen 1,5 - 2 jaar zullen ze wel meer op de markt zijn.
De BIV-xls-berekening bvb op 124 g/CO2:
Euro 5 Benzine: 82,34 €
Euro 6 benzine: 98,32 € (factor x + 4,5 CO2/jaar extra vanaf 2013)

Euro 5 Diesel : 398,92 €
Euro 6 Diesel : 95,23  € (dus factor x + 4,5 CO2/jaar extra vanaf 2013)

Edit:
ik zie dat mijn BIV2012.xls berekening altijd 1 cent goedkoper is als de simulatie, bij LPG en CNG 2 cent.
Bij de 2 maand overgangsformule van 1 mrt-30 apr´12 is ze op de cent juist.

Wie geïnteresseerd is
: - download -
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GA3DGPDWRQJA.xls  (de kolommen met ^ is een tussenberekening vóór de ^6-macht)

- Het BIV-omslagpunt al dan niet inschrijven vóór of na 1 mei 2012 is > 184 g/km CO2 voor de diesel.
Dus diegenen die een zware diesel willen aankopen maakt het weinig uit, na 1 mei wordt het goedkoper.
Hoe zuiniger de dieselmotor hoe gunstiger hem nog vóór 1 mei in te schrijven.

Mensen die ´n (nog zeldene) Euro 6 diesel kunnen kopen natuurlijk vooral nu al doen, vanaf 2013 komt er een 4,5 g toeslag/jaar.

Voor het inschrijven van een euro 5 benzine best doen tussen 1 maart en 31 december 2012.
Vóór 1 maart `12 is het duurder. En vanaf 2013 is er de extra 4,5 toeslag.
Hier ga ik het bij laten.  ;)

« Laatst bewerkt op: zondag 19 februari 2012 - 15:40:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #25 Gepost op: zondag 19 februari 2012 - 23:47:36 »
...en zo hebben ze de (toch al nutteloze) overgang naar "Vlaamse" belastingen op een doeltreffende manier kunnen doordrukken, met in één moeite door meer geld om over de balk stuk te smijten. En dat allemaal onder het kopje "Mejeu". En wij trappen er weer massaal in...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #26 Gepost op: maandag 20 februari 2012 - 12:17:14 »
Bij de link naar de tekst vanop
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showParlInitiatief.action?id=649318

zou je toch denken dat het de uiteindelijk goedgekeurde tekst zou gaan ...
Niet dus, dat is het origineel ontwerp !

Pas onder "Stukken in het dossier" vindt je de latere wijzigingen - als je daar helemaal rechts  opnieuw "Dossier" aanklikt
Dat heeft denkelijk al veel mensen op het verkeerde been gezet !

Dan nog heb je niet de uiteindelijke tekst ...
die moet je zelf bij elkaar puzzelen.

Soit, het was van dag 1 prutswerk
« Laatst bewerkt op: maandag 20 februari 2012 - 12:19:14 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #27 Gepost op: maandag 20 februari 2012 - 13:15:57 »
Bij de link naar de tekst vanop
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showParlInitiatief.action?id=649318

zou je toch denken dat het de uiteindelijk goedgekeurde tekst zou gaan ...
Niet dus, dat is het origineel ontwerp !

Pas onder "Stukken in het dossier" vindt je de latere wijzigingen - als je daar helemaal rechts  opnieuw "Dossier" aanklikt
Dat heeft denkelijk al veel mensen op het verkeerde been gezet !
Idd, bij zulke sites verwondert me dat ook niet meer, best alles eens doorklikken.

Citaat
Dan nog heb je niet de uiteindelijke tekst ...
die moet je zelf bij elkaar puzzelen.
Idd, en dan moet je er tijd insteken, die ik blijkbaar wel heb als gepensioneerde.  ;)

Citaat
Soit, het was van dag 1 prutswerk
Idd, tenslotte heeft men ook 12 amendementen nodig gehad, voor een "foutloze tekst" (het moet wel tabellen zijn op page 23).

De uiteindelijk door stemming weerhouden formule page 23 met bijbehorende tabellen was na amandement 6 blijkbaar al klaar, daarna waren het eerder correcties:
Citaat
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1375-4.pdf

Stuk 1375 (2011-2012) – Nr. 4      page 3
VLAAMS PARLEMENT AMENDEMENT Nr. 6
voorgesteld door de heer Marino Keulen, mevrouw Gwenny De Vroe
en de heren Dirk Van Mechelen, Sas van Rouveroij en Bart Tommelein

Simulatietool BIV: https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top
« Laatst bewerkt op: maandag 20 februari 2012 - 14:24:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #28 Gepost op: maandag 20 februari 2012 - 19:31:44 »
Simulatietool BIV: https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top
Waanzinnig  ;)
De 28i (amper 245 pk) van BMW worden nog goedkoper, de BIV is hier nog 5-6% van wat 'm was.
Te zot om los te lopen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijvingstaks auto vanaf 2012 berekend op uitstoot
« Reactie #29 Gepost op: maandag 20 februari 2012 - 21:36:16 »
Simulatietool BIV: https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top
Waanzinnig  ;)
De 28i (amper 245 pk) van BMW worden nog goedkoper, de BIV is hier nog 5-6% van wat 'm was.
Te zot om los te lopen.

Idd, en dat geld wordt bij de (heel) zware benzines (>255 CO2) en diesels (> 242 of > 252 CO2) teruggehaald die gaan tot max 10000 €, want vroeger was het 5000 € max. Daarbij gaan die c/luchtcomponentwaardes en max-waardes nog met de index mee.

Als je MS-excel hebt hier een downloadtabel tot en met einde 2013 (tabel 105 - 300 CO2).
(de simulatietool gaat voorlopig maar tot 31.12.2012, als de formules en waardes niet veranderen is mijn tabel ook juist tot einde 2013)

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-UPN6KDOYPN84.xls

En ze klopt (als de index gelijk blijft)  ;)    (ttz gecheckt met de simulatietool tot 31.12.2012)
(wslk zal de index nog stijgen, maar vermoedelijk pas begin 2013)
« Laatst bewerkt op: maandag 20 februari 2012 - 21:48:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I