Tja. 'k Snap je punt wel. Blijft 't feit dat definitie het heeft over ... (neen, 'k ga 't niet nog 's zeggen, dan gaan we zagen). Dan zou men het begrip "kruispunt" mischien beter ietwat ruimomvattender moeten formuleren. Nu dekt de vlag de lading eigenlijk niet meer.
Het begrip kruispunt had zeker wat beter geformuleerd kunnen worden, meer met betrekking op het verkeer dat er kruist uit andere richtingen-´rijbanen´...
Maar als ik de definities uit het buitenland bekijk die zijn ook zo. Als men maar weet wat men bedoelt...
In de Nederlandse Wegenverkeerswet heb ik die bepaling kruispunt niet gevonden, die zijn slimmer. Best gans weglaten.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/Hoofdstuk1/Artikel1/geldigheidsdatum_02-12-2011Edit: in de Duitse ook niet... mss enkel in onze lappendeken wegcode...
Maar ik ga toch geen poging doen voor een betere definitie hoor , dat laat ik aan anderen over.
Hier vind men genoeg ideeën, ik citeer enkele: (is wat langer geworden
)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruispunt_(verkeer)
Een kruispunt is een gelijkvloers knooppunt van twee wegen. Een kruispunt maakt (gelijkvloerse) uitwisseling van verkeer tussen verschillende wegen mogelijk. Het belangrijkste verschil met een gelijkvloerse kruising is dat op een kruising verkeersstromen elkaar wel kruisen, maar dat er geen verkeer wordt uitgewisseld tussen de wegen die elkaar kruisen.
http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=kruispunt
1.kruispunt
plaats waar wegen elkaar kruisen (1). Synoniem: kruising
2.kruispunt
•een plaats waar twee of meer wegen elkaar kruisen.
3.kruispunt
punt waarop verkeersstromen uit twee significant verschillende richtingen gelijkvloers samenkomen en daarbij niet van richting kunnen of mogen verwisselen
En moesten dat geen kruispunten zijn hoe is dan de voorrang ?
Denk je dat de voorrang aan rechts enkel op een kruispunt van toepassing is?
Neen, schreef en bedoelde ik ook niet met die vraag.
Het was een hypothetische vraag waar ik het antwoord al wist.
Edit: in de StVO , in het Duits verkeersrecht-definities/begrippen, en zelfs niet in het
Verkehrslexikon nergens bestaat een bepaling van Kreuzung of een synoniem, hoe zou het komen ... (wel in ### Wikipedia, is niet officieel)
http://www.sicherestrassen.de/Urteile/index.htm?http://www.sicherestrassen.de/Urteile/VKZUrteile.htmhttp://www.verkehrslexikon.de/Lexikon.php#K#
A road junction is a location where vehicular traffic going in different directions can proceed in a controlled manner designed to minimize accidents. In some cases, vehicles can change between different routes or directions of travel.
#
Un carrefour routier est au sens propre la zone comprise à l’intérieur du prolongement des bordures (ou, s’il n’y a pas de bordures, des rives) de deux chaussées qui se coupent à angle droit ou presque droit. Plus généralement il s’agit de la zone dans laquelle des véhicules se déplaçant sur des routes différentes qui se coupent à angle quelconque, peuvent se rencontrer.
#
Eine Straßenkreuzung ist eine Stelle, an der sich zwei oder mehrere Straßen kreuzen. Normalerweise ist es ein plangleicher Knoten, in dem die Straßen auf dem gleichen Niveau liegen. Im Straßenbau wird eine Kreuzung als ein Knotenpunkt definiert, der mindestens drei Knotenpunktsarme besitzt und von zwei durchgehend befahrbaren Straßen gebildet wird.
In
Wegenbouw bestaat er wel een definitie
verkeersknooppunt = kruispunt, en dat is ruim voldoende.
http://de.wikipedia.org/wiki/Knotenpunkt_(Verkehr)
Ein Knotenpunkt im Verkehr ist ein Ort, bei dem sich mehrere Verkehrswege gleicher Art kreuzen, beispielsweise ein Eisenbahnknoten oder Autobahnkreuz, oder ein Verkehrsweg in einen anderen einmündet. Befinden sich mehrere Verkehrsknoten von Verkehrswegen unterschiedlicher Art in unmittelbarer Nähe und kommt es zum Verkehrsmittelwechsel, nennt man diesen Ort Verkehrsknotenpunkt.
Straßenknotenpunkt
Ein Knotenpunkt im Straßenverkehr ist eine bauliche Anlage, die der Verknüpfung von Straßen oder Wegen dient. Es wird in Erschließungsstraßenknoten, Anschlussknotenpunkt und Verkehrsstraßenknotenpunkt unterschieden.
Im Straßenbau werden verschiedene Formen der Knotenpunkte definiert. Hierbei wird als erstes zwischen plangleichen und planfreien Knoten unterschieden.
Ein plangleicher Knoten ist eine Kreuzung oder Einmündung von Straßen auf gleichem Niveau. Diese Form zeichnet sich dadurch aus, dass sich Verkehrsströme kreuzen oder Verkehrsströme einmünden. Die bekannteste Form ist die Straßenkreuzung. Wenn es eine Straße und eine Eisenbahn ist, die kreuzen, ist es ein Bahnübergang.
Ein planfreier Knoten ist eine Kreuzung oder Einmündung auf unterschiedlichen Niveaus. Die bekanntesten Formen sind Autobahnkreuze und Dreiecke.
Es gibt noch die Sonderform des teilplangleichen Knotenpunktes. Sie sind eine Mischung aus planfreien und plangleichen Elementen. Die bekannteste Form ist die Autobahnauffahrt.
Als Sonderform kann auch der Kreisverkehr angesehen werden, da er ein Niveau aufweist und sich keine Verkehrsströme direkt kreuzen.
Nicht zu verwechseln ist ein Knotenpunkt, der sich hauptsächlich mit den straßenbaulichen Gegebenheiten einer Kreuzung beschäftigt, mit einem Verkehrsknoten, der eine Verkehrskreuzung mit dem dazugehörigen Umfeld beschreibt.
Een snelwegoprit is dus een bekende-bijzondere vorm van verkeersknooppunt of een bijzonder kruispunt.
Wie zoekt die vindt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersknooppunt
Een verkeersknooppunt is een plek waar verkeer uit verschillende richtingen samenkomt