Auteur Topic: Mobiliteit in de praktijk: Mechelen - Schaarbeek  (gelezen 2494 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Mobiliteit in de praktijk: Mechelen - Schaarbeek
« Gepost op: woensdag 30 november 2011 - 11:04:33 »
Het leven van de pendelaar tussen Mechelen en Schaarbeek, een kafkajaans plaatje.

Elke dag moet ik voor mijn job naar Schaarbeek aan de Haachtsesteenweg. Nu zou ik deze rit met de trein kunnen doen. De verbinding tussen Mechelen en Schaarbeek is niet schitterend, maar aanvaardbaar. De trein doet er een dikke 20 minuten over. Met de tijd die nodig heb om van bij mij thuis tot op het perron te geraken zitten we dan in het beste geval met 30 min. Van Schaarbeek tot mijn werkplek stap ik dan nog een 20 min door niet de meest aangename buurt van Brussel, zeker als je bedenkt dat ik een laptoptas meedraag. Er is ook een pendelbus tussen het station van Schaarbeek en mijn werkplek maar daar win je geen tijd mee, integendeel, wel veiligheid natuurlijk.
Dan maar het alternatief, de auto! Ik heb een firmawagen dus dat komt me goed uit. Na twee maanden pendelen zit mijn gemiddelde reistijd van deur tot deur ook rond de 50 min (en dat voor ongeveer 22 km!), exact even lang als met de trein dus. De trein betekent geen tijdswinst, de auto levert extra flexibiliteit dus de keuze voor de auto is dan snel gemaakt.
Ik begin 's morgens tussen 8:30 en 9:00, vooral omdat ik mijn vrouw 's morgens wil helpen met de kinderen, dus sta ik in volle spits in de file. De E19 nemen is dan uit den boze. Gelukkig zijn er enkele secundaire wegen die ik kan nemen.
Uit ervaring weet ik dat de snelste route via de N1 naar Zemst, Eppegem, Vilvoorde, verder richting verbrandingsoven Neder-over-Heembeek, achter het station van Schaarbeek door en dan de Lambermontlaan op. Hier heb ik altijd parkeerplaats op enkele honderden meter van mijn werkplek (met parkeerkaart). Helaas is men op meerdere punten op deze route aan het werken:
- Zemst
- tussen Zemst en Eppegem is de weg afgesloten t.h.v. de Kluitingsstraat
- Hendrik-I-lei in Vilvoorde (rond Vilvoorde via de Woluwelaan is zelfs nu nog trager !)
- Schaarbeeklei t.h.v. Buda
Er zit niets anders op dan Zemst te vermijden en rond te rijden via Elewijt om dan terug aansluiting te zoeken met het traject aan het station van Eppegem. Zoals ik al zei, dit traject kost me ongeveer 50 min. Zonder al die werken zou hier toch vlot een 10 min. moeten afkunnen.
Er zijn inderdaad nog alternatieve wegen, bv. doorrijden in Elewijt richting Perk. Er zijn nu echter ook werken in Elewijt centrum en de connectie verder met de Haachtsesteenweg is zeer traag, om nog maar te zwijgen over de Haachtsesteenweg die nog de problemen kent t.h.v. Brucargo.
Perk-Peutie dan maar over de Peeterslaan. Dat kan, maar dan moet je het ronde punt met de vuist op de Woluwelaan in Vilvoorde weer voorbij, ook niet echt vlot. Vandaar heb je de keuze om naar de Haachtsesteenweg te rijden, welke ook zeer traag is richting Brussel. Toch maar naar de Schaarbeeklei? Dan sta je lang in de file onder de oude Renault, het vluchtwegje via Buda is al zo'n 2 jaar afgesloten door werken.
Miserie, miserie, dus!

Als je dan 's avonds laat naar huis rijdt, dan kan je meestal de E19 wel gebruiken, als je erop geraakt. Optie 1: Haachtsesteenweg afrijden tot aan Brucargo en daar de oprit Vilvoorde. Die Haachtsesteenweg is al een ramp en dan nog eens de werken aan Brucargo. Optie 2: weer via de Schaarbeeklei met het voordeel dat je daar vrij vlot geraakt. Maar dan zitten prutsen om op de Woluwelaan te geraken, op één van de wegen richting Woluwelaan zijn er trouwens ook werken. Na het nodige filerijden kan je dan op de luchthavenlaan geraken om zo de E19 op te rijden. Wat merk ik dan gisteren, het verkeer moet op één rijstrook en kan niet onmiddellijk de E19 op. Men rijdt tot aan Brucargo en men neemt het ronde punt t.h.v. de Delhaize daar. In principe kan je hier dan op een veilige manier een U-bocht nemen door het ronde punt en je richting oprit begeven. De politie steekt hier echter een stokje voor en verplicht je rechts af te slaan, om dan maar te keren aan het volgende ronde punt. Zo kan je dan wel via het ronde punt van de Delhaize, terug richting luchthavenlaan om dan eindelijk die E19 op te draaien.

Het plaatje in googlemaps: http://maps.google.be/?ll=50.949776,4.475899&spn=0.09106,0.222645&t=m&z=13&vpsrc=6
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Mobiliteit in de praktijk: Mechelen - Schaarbeek
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 30 november 2011 - 12:17:13 »
Voor een vlotte onderlinge afstemming van wegenwerken, gelieve te emigreren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 30 november 2011 - 17:22:32 »
mss eens proberen via de N26 en de haachtsesteenweg
iest langer, maar mss sneller
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 30 november 2011 - 22:39:11 »
De N26 is een ramp! Het zou me niet verwonderen dat ik er al meer dan 30 min over doe om tot aan de Haachtsesteenweg te geraken via de Leuvensesteenweg. 's Morgens is dat eigenlijk één lange file van Mechelen tot in Leuven.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 01 december 2011 - 12:12:05 »
125cc scooter :).

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 01 december 2011 - 12:32:24 »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 01 december 2011 - 23:39:44 »
Ik begin meer en meer in die richting te denken. Kwestie van het vrouwtje wat te bewerken. Zij mag met de nieuwe firmawagen rijden die er binnenkort aankomt. Ik offer me dan wel op door met de motorfiets te rijden. Ik zoek meer in de 400 à 750 cc regio.