Waar ik mij binnen het Belgische verkeersbeleid het meest aan erger is de totale willekeur waarmee het repecteren van de verkeerswetgeving wordt afgedwongen.
Voorbeeld, parkeren, links parkeren, in mijn gemeente zijn er straten waar meer links dan rechts wordt geparkeerd, zelfs op de stoep of zebrapad, zelden of nooit wordt er opgetreden.
Een gemeente verder is er een parking met betaalautomaat, daar staan ze in aanslag, van het ogenblik dat je -bij wijze van spreken- één minuutje te laat bent is het bingo.
Wordt er ooit beboet voor middensrookrijders? bumperklevers, mensen die in bochten over hun rijstrook komen en zo tegenliggers in gevaar brengen, mensen die hun knipperlichten nooit gebruiken enz.?
Ik woon in een straat die evenwijdig loopt met een belangrijke verbindingsweg (N8) daar staan nu om de paar kilometers flitspalen, daar wordt braaf 50 en 70 gereden, maar in onze straat, die sinds de flitpalen een belangrijke sluipweg is geworden, vliegen ze soms aan 90 door.
Het lijkt mij dat het beleid rond verkeersboetes er meer op uit is gemakkelijk geld te doen opbrengen, dan het de veiligheid dient.
En bepaalde regels lijken enkel te dienen om ingeval van een aanrijding de verantwoordelijke te bepalen, hoewel het afdwingen van die regels de veiligheid zeker ten goede zou komen.