Auteur Topic: voorrang van rechts  (gelezen 10718 keer)

Offline Sofie

• Starter
  • *
Re: voorrang van rechts
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 00:09:14 »
Tja, mijn beste Sofie, hoe lang sta je als voetganger soms al niet te wachten om over te steken bij een oversteekplaats voor voetgangers?
Ik? Nooit meer dan een paar seconden  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 00:31:59 »
Tja, mijn beste Sofie, hoe lang sta je als voetganger soms al niet te wachten om over te steken bij een oversteekplaats voor voetgangers?
Ik? Nooit meer dan een paar seconden  ;D

Ja, dat kan ik me voorstellen, Sofie. Voor jou zal ik stoppen om je te laten oversteken, ook als het verkeersreglement me daar niet toe verplicht.  :D ;)

Toch een mooi complimentje, niet?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Sofie

• Starter
  • *
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 00:34:52 »
Zeer mooi compliment, dankje, al is het niet voor m'n lieve glimlach dat de meesten stoppen :p

Het probleem is gewoon, op zo'n zebrapad wéét iedereen dat je moet stoppen. Als ik echter op die plaats die ik noemde m'n voorrang ga pakken op dat fietspad, vrees ik voor m'n leven, omdat heel wat auto's gaan denken "wat denkt die onnozele voetganger wel"? en dus meer dan waarschijnlijk rakelings langs me gaan scheren...

Zou je zo nergens kunnen aanvragen om daar een zebrapad te laten leggen? :-)
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 januari 2007 - 00:36:49 door Sofie »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 00:49:58 »
Zeer mooi compliment, dankje, al is het niet voor m'n lieve glimlach dat de meesten stoppen :p

Ik ben er al lang van overtuigd dat je ongetwijfeld nog meer troeven hebt, Sofie (mannelijke intuïtie noemen ze dat).  :)

Citaat
Het probleem is gewoon, op zo'n zebrapad wéét iedereen dat je moet stoppen. Als ik echter op die plaats die ik noemde m'n voorrang ga pakken op dat fietspad, vrees ik voor m'n leven, omdat heel wat auto's gaan denken "wat denkt die onnozele voetganger wel"? en dus meer dan waarschijnlijk rakelings langs me gaan scheren...

Zoals ik al schreef: een aantal weten niet dat jij daar voorrang hebt, en een ander aantal rekent erop dat jij je toch niet vóór een auto zult gooien.

Citaat
Zou je zo nergens kunnen aanvragen om daar een zebrapad te laten leggen? :-)

Ja natuurlijk: bij de wegbeheerder. Succes afhankelijk van je politieke connecties.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 21:38:40 »
Helaas gaat deze vlieger niet op voor het geval van Eliomys langs de Leuvensesteenweg: hij wordt niet ontslagen van het gebruik van het fietspad dat rechts t.o.v. zijn rijrichting ligt. Het lijkt me nochtans veel veiliger dat hij even tot aan de verkeerslichten het fietspad aan de linkerkant volgt, en daar pas oversteekt.

Dank je J.  :D.
Zucht, en dus wordt ik gedwongen te kiezen tussen wat juridisch juist is en wat veilig is...  :'(
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline Sofie

• Starter
  • *
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 21:50:51 »
óf even wandelen met de fiets aan de hand op het voetpad natuurlijk  :P

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 23:15:52 »
of dat natuurlijk, grrrr....  :-*
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: voorrang van links
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 23:31:03 »
Wou, den J. heeft weer een beetje licht in de duisternis gebracht en tegelijkertijd de duisternis een beetje donkerder gemaakt  :P

Op het einde van je betoog:
Citaat van:  big J
Nog een probleem rijst er als het fietspad bijvoorbeeld 6 meter naast de rijbaan ligt.

Stel je voor dat ik aan de verkeerde kant van de weg rij op het fietspad (mijn huis grenst aan een fietspad en ik fiets aan de linkerkant tot het volgende rood licht, want op de leuvensesteenweg kan je eenvoudigweg niet oversteken  :-\), heb ik dan ook ´voorrang´ op een auto die van links komt ?

Ik weet hoe druk steenwegen kunnen zijn (Tiensesteenweg bijvoorbeeld in Leuven) maar kan je daar nu echt niet oversteken als je pak hem beet een minuutje geduld hebt? Ach, weet je, dat kleine stukje links fietsen is op zich niet erg zolang je maar beseft dat je braaf aan de kant moet gaan wanneer je een fietsende tegenligger krijgt. Je fietst immers op 'zijn' pad.  ;)
En nee, wandelen zou voor mij ook geen reële optie zijn hoewel ik veel wandel (zelfs een dodentocht, bezin eer je begint) ;D

Offline eliomys

• Gevorderde
Re: voorrang van links
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 00:45:22 »
Ik weet hoe druk steenwegen kunnen zijn (Tiensesteenweg bijvoorbeeld in Leuven) maar kan je daar nu echt niet oversteken als je pak hem beet een minuutje geduld hebt?

Als je wist dat ´t een minuutje duurde, eigenlijk wel. En meestal lukt het dan ook. Echter, soms duurt t langer en het is dat wachten en niet weten wanneer er een gaatje komt dat moeilijk is. Op een minuutje ben ik ook tot ´t rood licht gefietst... en dan weet ik zeker dat ik daar over kan  :-\

... zolang je maar beseft dat je braaf aan de kant moet gaan wanneer je een fietsende tegenligger krijgt. Je fietst immers op 'zijn' pad.  ;)
Natuurlijk ! De meeste ´tegenliggers´ hebben er ook begrip voor !
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 16:15:38 »
Anders moet je een fiets met een "vaste pignon" nemen, zodat er ermee achteruit kunt rijden tot aan de verkeerslichten. Dat is dan wel een maneuver, maar het is niet verboden.  :D ;D ;)

Offline Sofie

• Starter
  • *
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 16:17:55 »
hm, mag je dan ook achteruit (de verboden richting op) rijden door een éénrichtingsstraat? :p

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 17:42:09 »
Bij mijn weten is het toch niet verboden om, eens je in de toegestane richting in een eenrichtingsstraat bent, achteruit te rijden ...  ;)

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 18:16:04 »
Doet niet iedereen dat ?
Eénrichtingsstraten achterwaarts inrijden  :-\ ?
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 18:38:35 »
Doet niet iedereen dat ?
Eénrichtingsstraten achterwaarts inrijden  :-\ ?

Langs welke kant bedoel je?  ;D

Offline Sofie

• Starter
  • *
« Reactie #29 Gepost op: maandag 05 maart 2007 - 12:24:30 »
Effe maar dit topic hergebruiken, voor de nieuwe wetgeving.
Het is nu zo dat je je voorrang van rechts blijft behouden, ook als de auto van rechts een fietspad over moet, toch? Is dan een fietspad oversteken geen maneuvre meer, of is het dat wel nog maar heeft het geen invloed meer op de voorrang van rechts?
En als fietser op je fietspad moet je de auto van rechts nog steeds geen voorrang geven? Wat nu als ik als fietser op een fietspad rij en van rechts een andere fietser op de baan afkomt? Heb ik dan ook nog voorrang op die andere fietser?