Auteur Topic: Touring wil levenslang rijverbod voor 2.750 chauffeurs  (gelezen 2170 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Touring wil levenslang rijverbod voor 2.750 chauffeurs
« Gepost op: donderdag 08 december 2011 - 21:07:23 »
Citaat van: autokanaal.be
Touring wil levenslang rijverbod voor 2.750 chauffeurs

De automobilistenvereniging Touring stelt dat er op de Belgische wegen 2.750 automobilisten rondrijden die alle regels aan hun laars lappen en verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de ongevallen. Touring wil deze mensen uit het verkeer krijgen en hen een levenslang rijverbod opleggen.

Alleen al de voorbije acht weken stierven 149 mensen op de Belgische wegen. Dat is bijna evenveel als tijdens de laatste drie maanden van 2010. Volgens Touring gaat het in dertig procent van de ongevallen over roekeloos en onaangepast rijgedrag.

Cowboys

Op de Belgische wegen rijden er ongeveer 2.750 'cowboys' rond. Dat is volgens Touring de hoogste graad in de verzekering. Ze vragen dan ook aan politierechters om chauffeurs strenger te bestraffen wanneer ze een dodelijk ongeval veroorzaken. Een levenslang rijverbod wordt volgens de organisatie nauwelijks als sanctie toegepast.

Touring benadrukt dat niet alle ongevallen veroorzaakt worden door roekeloze chauffeurs. Daarom lanceert de organisatie een oproep aan al wie de weg op moet tijdens deze maanden. "Zolang het regenweer en de windstoten blijven, is het opletten geblazen."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
Re: Touring wil levenslang rijverbod voor 2.750 chauffeurs
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 08 december 2011 - 22:50:55 »
Citaat van: autokanaal.be
Alleen al de voorbije acht weken stierven 149 mensen op de Belgische wegen. Dat is bijna evenveel als tijdens de laatste drie maanden van 2010.
het is maar hoe je het brengt
in twee maand vielen bijna evenveel doden als vorig jaar in bijna dezelfde periode

ik weet er persoonlijk al 2 die de voorbije 8 weken gestorven zijn in het verkeer zonder dat het verkeer de oorzaak was
(één hartaderbreuk op zijn traktor en één hartaanval)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 09 december 2011 - 08:46:45 »
nochtans zijn er het voorbije jaar veel nieuwe snelheidsbeperkingen en -remmers en flitspalen bijgekomen, hoe kan dat nu ?  :-X

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 09 december 2011 - 11:11:01 »
Ik vind wel dat Touring hier een punt heeft. In het verleden heb ik dat hier al regelmatig gemeld. Er is een kleine minderheid die verantwoordelijk is voor een groot aantal ongevallen en daarom hoeven ze niet echt betrokken te zijn bij dat ongeval, ze kunnen er wel de oorzaak van zijn.

Iedereen kent ze wel in hun omgeving. Ze rijden op enkele jaren meerdere wagens pert-total. Ze maken veel en grove snelheidsovertredingen en dan heb ik niet over eens 80 rijden waar 70 mag, maar bv. 90 in de bebouwde kom, ... Omdat bij ons een rijbewijs met punten ontbreekt kunnen ze dat relatief lang volhouden. In Duitsland zitten ze zo snel door hun punten heen en mogen ze naar de 'idiotenproef' waar ze maar zeer moeilijk doorgeraken. M.a.w. een rijbewijs met punten kan dit voor een stukoplossen, de wet bestaat al, schrijf nu eens dat uitvoeringsbesluit !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 09 december 2011 - 11:34:29 »
Maar dan mag je de volgende stap in dat procédé ook niet vergeten.  Namelijk: erop toezien dat een vervallenverklaarde ook daadwerkelijk NIET gaat autorijden.  Wie herinnert er zich immers niet dat dodelijk ongeluk in Wetteren, veroorzaakt door ..... jawel: een vervallenverklaarde.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline modano

• Doorzetter
  • **
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 09 december 2011 - 11:40:15 »
Ik vind wel dat Touring hier een punt heeft. In het verleden heb ik dat hier al regelmatig gemeld. Er is een kleine minderheid die verantwoordelijk is voor een groot aantal ongevallen en daarom hoeven ze niet echt betrokken te zijn bij dat ongeval, ze kunnen er wel de oorzaak van zijn.

Iedereen kent ze wel in hun omgeving. Ze rijden op enkele jaren meerdere wagens pert-total. Ze maken veel en grove snelheidsovertredingen en dan heb ik niet over eens 80 rijden waar 70 mag, maar bv. 90 in de bebouwde kom, ... Omdat bij ons een rijbewijs met punten ontbreekt kunnen ze dat relatief lang volhouden. In Duitsland zitten ze zo snel door hun punten heen en mogen ze naar de 'idiotenproef' waar ze maar zeer moeilijk doorgeraken. M.a.w. een rijbewijs met punten kan dit voor een stukoplossen, de wet bestaat al, schrijf nu eens dat uitvoeringsbesluit !

Mijn voormalige onderbuur behoorde ook tot die categorie: 8 wagens in de prak gereden op een 4-tal jaar tijd, een ongeluk veroorzaakt waarbij zijn slachtoffer zwaar gehandicapt is geraakt, racen in de bebouwde kom, aanrijdingen met vluchtmisdrijf, enz.
Enfin, tenminste toch tot één van zijn wagens wraak nam. Nu kan je hem bezoeken op het kerkhof...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 09 december 2011 - 18:45:37 »

Maar qua cijfers bij zulke uitzonderlijk goede weersomstandigheden de voorbije 8 weken heeft Touring helemaal geen punt.
Citaat
Alleen al de voorbije acht weken stierven 149 mensen op de Belgische wegen. Dat is bijna evenveel als tijdens de laatste drie maanden van 2010. Volgens Touring gaat het in dertig procent van de ongevallen over roekeloos en onaangepast rijgedrag.

- 2010 was einde herfst al winter en al uitzonderlijk begin november en hoe, quasi eentje om de 50 jaar, met veel sneeuw, vele (*kwetsbare !) weggebruikers bleven thuis, amper vrijetijdsverkeer. *(> 40 % van de doden zijn kwetsbare weggebruikers)
files en (zeer) traag verkeer = minder doden.

- 2011 november record zonneschijnuren tot pakweg verleden week, uitzonderlijk mooie/droge herfst eens in de 100 jaar.

# geeft duidelijk 2 extremen.

Touring blabla... 149/8 weken = 18,6 doden per week of 968 per jaar, helemaal niets bijzonders ook bij een (toevallig) ´superjaar´ met maar 812 offic. verkeersdoden 2010. Wat ongeveer 14 % minder is als 2009.
btw in 2007 hadden we nog 1071 verkeersoden...

Touring wil precies alweer in het nieuws... maar nieuws vertellen ze eigenlijk helemaal niet, integendeel ze denken met cijfers iets te kunnen...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 december 2011 - 18:51:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 13 december 2011 - 20:17:15 »
Verleden jaar in de laatste 3 maanden vielen er officieel 172 doden + 30 d:

Ik weet echt niet waarover Touring het heeft, of ze overdrijven gewoon.
Zelfs doden terplaatse = 155, kan niet kloppen; naja 149 is dan "bijna evenveel" ...   ::)

Citaat
8 december 2010  ...
Alleen al de *voorbije acht weken stierven 149 mensen op de Belgische wegen*. Dat is bijna evenveel als tijdens de laatste drie maanden van 2010. Volgens Touring gaat het in dertig procent van de ongevallen over roekeloos en onaangepast rijgedrag.
De verkeersbarometer van *sept-oktober-november 2011 is er nu nog altijd niet*, moesten ze dan extra die jaartotalen - voorlopige - doden terplaatse 2011 - 2010 van mekaar aftrekken; ik vraag me af hoe Touring dan aan die cijfers komt.
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm

Citaat
2010  BELGIE
oktober november december
 Aantal dodelijk gewonden
  6           8             3    =  17
Aantal doden
 65          59           31   = 155
 Aantal doden 30 dagen
 71          67           34   = 172
bron beStat (duurt even, webinterface)
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/webinterface/?loadDefaultId=95&IDBr=tcm:325-30494-4
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 december 2011 - 20:43:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I