Auteur Topic: Aantal verkeersdoden op Belgische wegen blijft dalen  (gelezen 1804 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Aantal verkeersdoden op Belgische wegen blijft dalen
« Gepost op: vrijdag 09 december 2011 - 15:13:35 »
Citaat van: GVA
Aantal verkeersdoden op Belgische wegen blijft dalen

Het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden in ons land is vorig jaar opnieuw gedaald. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1098214/aantal-verkeersdoden-op-belgische-wegen-blijft-dalen.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Aantal verkeersdoden op Belgische wegen blijft dalen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 09 december 2011 - 19:05:26 »
En de eerst geschatte 955  (BIVV) van 2009 zijn officieel naar 944 gebracht, en nog eens naar 943 (andere topic).

How, ze kraaien wat te vroeg alhoewel 812 had ik ook niet verwacht, even mijn Eurotabellen per miljoen inwoners posten.

Be stijgt met die 812 één plaats ipv een plaats te zakken tov 2009
(840 of 77/milj inw. had BIVV toen ruw geschat voor 2010)
:

Belgium blijft nog 9,3 % onder het EU-27 gemiddelde (rij onderaan).

Qua daling - enkel dit jaar - tov Eu-27 zitten ze boven het gemiddelde.

Als download in .xls:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-8HOG7VQFVTBW.xls

« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 december 2011 - 19:07:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: maandag 12 december 2011 - 02:49:05 »
Ik moest eens groen lachen toen ik dit bericht hoorde op de radio, zeker toen ik er de aangehaalde "oorzaken" er nog eens bij hoorde.
Een achttiende plaats op 27, volgens de tabellen van Michel, in een land waar de gemiddelde snelheid het laagste is en waar binnenkort meer bomen op de weg zullen staan dan er naast ...
Ze mogen er trots op zijn. ::)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 12 december 2011 - 14:08:47 »
Ze mogen er trots op zijn. ::)
Vooral op hun focussering snelheid sinds 1998... (1998 is 1e jaar mét flitspalen)
1997 stonden we toevallig 12e en onze beste plaats totnutoe.

Ik was zo vrij een kolom flitspalen/miljoen inwoners erachter te hangen, met het gemiddelde tov EU-27:  ;D

En direct eronder de tabel 12 jarige-evolutie van de reizigerskms, niet dat iemand op het idee komt dat sinds 1998 die evolutie groter was als de periode voordien... integendeel wat het nog eens erger maakt.  ;D
Extrapolatie/evoluties:  86-97: 12 jaar voor de flitspalen (groen); 1998-2009 12 jaar na de flitspalen (roos)

Ref: http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/  3e tabel

(extrapolatie met xls gedaan: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GRFRIP8VWZNV.xls )

En nog eentje nu ik bezig ben, eentje met extra kolommen snelwegkilometers per land/per miljoen inwoners;
want menig buitenland heeft bijzonder veel kms snelweg bijgelegd (ook andere express-/autowegen, heb ik geen cijfers).

Snelwegen zijn gemiddeld 3 maal minder dodelijk als alle wegen per motorvoertuigkilometer (verboden voor kwetsbare weggebruikers en traag verkeer), dus hoe meer snelweg/inwoner een land heeft hoe positiever voor het aantal verkeersdoden, toch als ze doordacht en veilig aangelegd zijn naar EU-standards...  (ik hou geen rekening met de landoppervlakte)

Veel meer zwaar verkeer wordt dan van de gevaarlijkere gewone wegen naar de veilige snelwegen afgeleid.

Sommige landen -vb UK- met vele veilige expresswegen/autowegen maken hierop een uitzondering.
(UK is in veel opzichten speciaal)

Maar men ziet aan de snelwegkms van Spanje bvb, en ook menig Oost-EU land dat dit zeker heeft bijgedragen in het klimmen op de EU-ladder; wat men van aantal flitspalen per miljoen inwoner niet zo kan zeggen...   ;D :D

« Laatst bewerkt op: maandag 12 december 2011 - 15:41:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 12 december 2011 - 23:16:04 »
Vraag 1 : welke cijfers zijn er dit keer gebruikt ?

Doden ter plaatse - of alle verkeersdoden ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 12 december 2011 - 23:20:41 »
Blijft de vaststelling dat het beter gaat ... maar nog altijd dubbel zo slecht blijft als bvb NL, D of GB
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 12 december 2011 - 23:40:08 »
Vraag 1 : welke cijfers zijn er dit keer gebruikt ?

Doden ter plaatse - of alle verkeersdoden ?
Ge moogt de link openen hé.  ;)
Citaat
Uit de cijfers van de FOD Economie blijkt dat er in 2010

Doden 30 dagen volgens de definitie, het zijn deze keer officiele cijfers hé.

Best check je zelf:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/
« Laatst bewerkt op: maandag 12 december 2011 - 23:44:35 door Michel »
© Koning Willem I