Auteur Topic: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?  (gelezen 6933 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 17:54:33 »
Er heeft iemand tegen mijn auto gereden. Zij is in fout, dat erkent ze zelf ook (wij stonden stil en ze is gewoon achteruit tegen ons gereden). Al bij al valt de schade mee, ik zou het zelfs niet laten herstellen bij zo'n oude auto. Alleen is er een klein deukje in de carosserie waar volgens mijn pa dat op termijn ook kan gaan roesten. Hij zegt dat je dat kan herstellen met een stift maar ik vroeg me af of dat ook via de garagist moet of dat we dat eventueel zelf kunnen doen?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 18:12:06 »
Kun je zelf doen, goed zuiver maken, sopje bvb., laten drogen en met lakstift verven.
Lakstiften vind je oa. bij Auto 5
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 14:06:07 »
In alle auto-toebehoren winkels genre auto5, Halfords, AutoGamma, ... en online equivalenten.
Of er altijd alle kleuren te vinden zijn is wat anders.

Uiteraard ook bij de merkdealer.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 14:14:27 »
Het is een zwarte auto, dat zal wel in de meeste assortimenten zitten van kleur zeker? ;)

Ik zal eens in Nederland op zoek moeten naar zo'n winkel, ik weet er niet direct een zijn ... suggesties?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 16:00:28 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 16:16:06 »
Thx!

Vriend twijfelt nog om toch de verzekering in te schakelen, maar ik vind, als je niet van plan bent om dat te laten herstellen ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 19:45:21 »
Vriend twijfelt nog om toch de verzekering in te schakelen, maar ik vind, als je niet van plan bent om dat te laten herstellen ...

Dan doe je dat tóch en steek je het geld in je zak (je krijgt dan enkel de BTW niet vergoed).

Je hebt schade geleden (wat zich eventueel zal uitwerken op de wederverkoopwaarde van de wagen), en daarvoor heb je recht op een vergoeding.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #7 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 19:47:10 »
De verkoopwaarde zal echt niet verhogen daardoor: het is een wagen van 12 jaar oud met 113000 km en evenveel krassen van voordien denk ik ;) .

Is het trouwens niet zo dat je tegenwoordig pas vergoed wordt als je het ook echt laat herstellen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #8 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 19:57:28 »
Is het trouwens niet zo dat je tegenwoordig pas vergoed wordt als je het ook echt laat herstellen?

Bij mijn weten niet. Enkel de BTW krijg je niet uitgekeerd, omdat je die ook niet moet betalen als je de herstelling niet laat uitvoeren.

Ik zou me trouwens niet kunnen voorstellen sinds wanneer een zo belangrijk basisprincipe van het burgerlijk wetboek, namelijk dat veroorzaakte schade dient vergoed te worden, niet meer zou moeten toegepast worden.

De veroorzaker van de schade doet er evenwel goed aan om na te gaan of hij een geringe schade niet beter zelf vergoedt. Door een beroep te doen op de verzekeraar zou de premie wel eens gedurende een aantal jaren dermate hoger kunnen liggen dan nu, dat hij er zijn broek aan scheurt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 19:59:10 »
Dat zouden we wel sowieso doen als we het vergoed willen: bij mijn garagist prijs vragen en dan die mevrouw laten beslissen wat ze ermee doet. (Het rooster aan de voorkant is ook gebarsten: wellicht moet dan dus de hele motorkap vervangen worden en dat zou wel oplopen ... maar je ziet dat barstje nauwelijks.)

Ik ben het overigens wel met je eens hoor jozef, maar voor mij hoeft het in dit geval eigenlijk niet echt.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 02 januari 2012 - 10:50:12 »
Het is een zwarte auto, dat zal wel in de meeste assortimenten zitten van kleur zeker? ;)

Zwart is waarschijnlijk nog 1 van de lastigere kleuren, daar zijn er zoveel verschillende van ;)
Ziet allemaal zwart, tot ge ze naast elkaar legt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 02 januari 2012 - 10:53:56 »
Ja, ik heb het al willen zien: op de link hierboven stond "mat" en "glanzend" zwart. Misschien gewoon best eens tot daar rijden en de mening van iemand van ginder vragen ...

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Waar kan je een stift kopen voor de carosserie?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 04 januari 2012 - 10:49:48 »
Ja, ik heb het al willen zien: op de link hierboven stond "mat" en "glanzend" zwart. Misschien gewoon best eens tot daar rijden en de mening van iemand van ginder vragen ...
Is het metallic zwart ?
Daar is veel variatie in.

Gewoon zwart, dat is al wat simpeler.

Op sommige van die stiftjes staat ook voor welke merken ze kunnen dienen.
Voor de merk-stiftjes staat er de eigen kleurcode bij.
Kijk eventueel of je ergens de kleurcode voor je verf kan vinden op de auto (identificatieplaatje) of in de papieren (factuur, bestelbon).
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder