Auteur Topic: voorrang in ´verboden´ zone  (gelezen 10940 keer)

Offline eliomys

• Gevorderde
  • Geslacht: Man
voorrang in ´verboden´ zone
« Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 21:30:26 »
Men neme een zone die verboden is voor alle verkeer (behalve voor laad- en losdiensten), ik ben wat gaan afleveren op mijn werk en rij met de wagen dus binnen deze zone.

Nu komt er een wagen, van een openbare weg, die plots de zone verboden voor alle verkeer oprijdt en rechtsafslaat. Ik, komende van links bínnen deze zone, kon nog net stoppen. Naar de heftig gestikulerende voertuigbestuurder oordelend, nam hij aan dat ik hem de voorrang van rechts (bijna) ontzegd had. Maar ik, geschrokken dat diene $%&§**&*!!! überhaupt in het parkgebied binnenreed, dacht niet dat hij voorrang had...

Enige ideeen ?
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline Bertje

• Gevorderde
Re: voorrang in ´verboden´ zone
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 22:12:35 »
Waarom zou hij geen voorrang gehad hebben als hij toch van rechts kwam? Wie weet kwam hij wel een doos pralinen lossen (of een baksteen, of eender welk ander klein voorwerp dat thuishoort in de buurt waar jullie zich bevonden, maar dat te klein was om van buiten de auto te kunnen zien) en had hij daardoor toch recht om zich in die zone te bevinden.

Trouwens, onder "openbare plaats" wordt verstaan de openbare weg, de terreinen toegankelijk voor het publiek en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn. De plaats waar jullie zich bevonden is dus een openbare plaats waar dezelfde regels gelden als op de openbare weg; inclusief de voorrang van rechts.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 23:15:00 »
awel, kweetiene, daarmee stel ik hier die vraag.
ik dacht dat zo´n rond wit bord met een rode rand voorbijrijden, toch íets afbreuk zou doen aan je voorrang...  :-\
Socrates

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 03:00:17 »
Staat er geen onderbord bij met uitzonderingen? Anders bevond jij je toch ook op een plaats waar je niet mocht komen?

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 11:08:06 »
awel, kweetiene, daarmee stel ik hier die vraag.
ik dacht dat zo´n rond wit bord met een rode rand voorbijrijden, toch íets afbreuk zou doen aan je voorrang...  :-\

Ik herinner mij dat er al verscheidene vonnissen omtrent deze materie zijn uitgesproken. In de meeste gevallen oordeelde de rechter dat het rijden in een straat met bord C3 geen afbreuk deed van de voorangregel van rechts. Veel heeft ook van de plaatsgesteldheid te maken maar vanuit uw standpunt zou ik u in fout moeten stellen. Sorry >:(

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 11:48:33 »
yep, een uitzonderingsbord met laden en lossen, weet je wel...

Allé Patte, goed dat ekik dan toch ben gestopt, hé.  ::)

Nog een randbemerking: ik kan mij voorstellen dat als wij beiden in zo´n ´verboden´ zone rondbollen, dat daar de voorrang van rechts geldt (staat hier in Duitsland ook vaak dat daar de StVO geldt). Waren er ook uitspraken waar de van rechts komende auto zich nog niet in dezelfde zone bevondt ? M.a.w. valt het voorbijrijden op zich van een C3 bord niet onder een maneuver uitvoeren volgens Ar 12.4. ?
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 14:20:55 »
Citaat van: eliomys
Men neme een zone die verboden is voor alle verkeer (behalve voor laad- en losdiensten)

Ik heb wat gewacht om te reageren, omdat ik me maar niet kon voorstellen wat je bedoelde. In het verkeersrecht is immers nergens sprake van een zone waar alle verkeer (dus ook de voetgangers) zouden verboden zijn, behalve om te laden en te lossen. Maar blijkbaar gaat het om een verbodssbord C3, met onderbord "uitgezonderd laden en lossen".

Dit verkeersbord verandert uiteraard totaal niets aan de voorrang.

Het argument dat de voorrang van rechts doet vervallen voor de bestuurder die een verkeersbord C1 voorbijrijdt, namelijk dat hij niet op een regelmatige wijze van rechts komt, gaat hier niet op. De andere bestuurders kunnen immers niet weten of de bestuurder die hier van rechts komt, al dan niet gaat laden of lossen of dat gaan doen is.

C3 = Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder
C1 = Verboden richting voor iedere bestuurder

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 18:14:33 »
Tsja, duidelijk weer een geval waar defensief rijden heeft opgebracht  :)
Trouwens, ik rijd daar altijd stapvoets.
Je weet maar nooit waar in zo´n stadspark een kind uit de bosjes komt gestoven...

Als ik dus ooit nog ergens anders zo´n C3 bord (met uitzondering) ´negeer´ en tegen iemand rij, moet ik snel verzinnen wát ik daar zou kunnen gaan afleveren  ;D
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 18:37:03 »
Als ik dus ooit nog ergens anders zo´n C3 bord (met uitzondering) ´negeer´ en tegen iemand rij, moet ik snel verzinnen wát ik daar zou kunnen gaan afleveren  ;D

Er ligt daar altijd wel ergens een leeg frisdrankblikje dat je als idealist wou gaan "laden" en naar het containerpark brengen ...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 00:16:59 »
Er ligt daar altijd wel ergens een leeg frisdrankblikje dat je als idealist wou gaan "laden" en naar het containerpark brengen ...  :D

Exactly my point  :D

Zoals je in een zone voor aangelanden nét een oude tante moet gaan afhalen die 2 straten verder op bezoek is...
Socrates

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 13:23:41 »
yep, een uitzonderingsbord met laden en lossen, weet je wel...

Allé Patte, goed dat ekik dan toch ben gestopt, hé.  ::)

Nog een randbemerking: ik kan mij voorstellen dat als wij beiden in zo´n ´verboden´ zone rondbollen, dat daar de voorrang van rechts geldt (staat hier in Duitsland ook vaak dat daar de StVO geldt). Waren er ook uitspraken waar de van rechts komende auto zich nog niet in dezelfde zone bevondt ? M.a.w. valt het voorbijrijden op zich van een C3 bord niet onder een maneuver uitvoeren volgens Ar 12.4. ?

Snap uw vraagstelling niet zo goed. Ondanks het bord blijf je dus steeds rekening te houden met de voorrangsregels. Neem nu in diezelfde straat rijdt betrokkene in tegenovergestelde richting en wenst rechts af te slaan en jij links:

Uitspraak:Art. 19.3.3° Wegverkeersreglement verplicht de bestuurder die links afslaat, voorrang te verlenen aan de tegenligger op de rijbaan die hij gaat verlaten; die verplichting is niet afhankelijk van de voorwaarde dat de rijwijze van de voorranghebbende bestuurder als normaal verkeer kan worden aangemerkt, mits deze geen niet te voorziene hindernis oplevert.

Hof van Cassatie d.d. 1986

;)

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 13:25:46 »
Tsja, duidelijk weer een geval waar defensief rijden heeft opgebracht  :)
Trouwens, ik rijd daar altijd stapvoets.
Je weet maar nooit waar in zo´n stadspark een kind uit de bosjes komt gestoven...

Idd. maar stel dat je dit niet kunt is dit tevens géén probleem. Indien blijkt dat er géén oorzakelijk verband bestaat tussen het negeren van het bord en het vko kan u zelfs voor het Verkeersongeval vrijgesproken worden.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 01 februari 2007 - 23:31:59 »
Ach, ... thx Patte.

Dus zo´n bord heeft geen enkel effect op de heersende verkeersregels.

Ik kan dus los een voertuig dat binnen zo´n zone van links komt, ´doen´ stoppen en mijn voorrang afdwingen  :P goed te weten  ;D

Zo´n C3 bordje heeft dan enkel een ´zin´ als je betrapt wordt door den polis, juist ?
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 02 februari 2007 - 02:22:38 »
Zo´n C3 bordje heeft dan enkel een ´zin´ als je betrapt wordt door den polis, juist ?

Ook als je niet betrapt wordt door de Politie, maar nog aan enige burgerzin lijdt.  ;)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 02 februari 2007 - 21:03:11 »
Ik kan dus los een voertuig dat binnen zo´n zone van links komt, ´doen´ stoppen en mijn voorrang afdwingen  :P goed te weten  ;D

Je moet eens bij de voorrang van rechts (als je van rechts komt) je voorrang proberen af te dwingen, als het dan tot een ongeval komt zul je rap weten dat het niet zo simpel is  ;)

Want een rechter gaat er dan een 50/50 van maken. 50 voor je tegenpartij omdat die geen voorrang verleende en 50 voor jou omdat je een ongeval had kunnen voorkomen maar het niet gedaan hebt.

Je voorrang afdwingen is dus niet alleen een gebrek aan burgerzin maar kan je nog zuur opbreken ook.  ;)