Auteur Topic: wegversmalling  (gelezen 9392 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: wegversmalling
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 14 februari 2012 - 18:43:57 »
Op 00.30 is idd de achterzijde van een rechthoekig verkeersbord te zien.  Efkes kort samengevat dus:

Die SUV

- verleent eerst geen voorrang aan zijn tegenligger hoewel hij een B19 had.
- rijdt daarna (wellicht moedwillig) tegen z'n tegenligger, en duwt 'm aldus hardhandig opzij.
- pleegt daarna vluchtmisdrijf.

Weer verliet een tevreden klant het pand.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: wegversmalling
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 14 februari 2012 - 19:48:49 »
Inderdaad, het bord was me niet opgevallen.

Is dat niet dezelfde stad waar de agenten in hun combi ook de voorrangsregels anders interpreteerden mbt versmallingen?

Ik zie ook geen beweging waar ik de bestuurder zou verwachten...

En tenslotte is die voorrangsregeling er wel, maar ik zie er vlak achter een kruispunt... Het zou ook niet de eerste zijn die voorrangsgerechtigd blind een versmalling induikt terwijl de voorrangsplichtige niet kon voorzien dat iemand uit een zijstraat de versmalling zou inrijden.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wegversmalling
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 12:21:38 »
Damme is de stad waarvan de burgemeester door juridische spitstechnologie niet aansprakelijk gesteld werd voor een ongeval op een totaal onoverzichtelijk kruispunt, zonder enige aanwijzing dat er zelfs maar een KP is ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wegversmalling
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 12:22:33 »
Het zou ook niet de eerste zijn die voorrangsgerechtigd blind een versmalling induikt terwijl de voorrangsplichtige niet kon voorzien dat iemand uit een zijstraat de versmalling zou inrijden.
Dan nog blijft de voorrangsplicht bestaan ... Cassatie.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: wegversmalling
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 12:32:23 »
Dan nog blijft de voorrangsplicht bestaan ... Cassatie.
Ben je zeker?

Als degene uit een zijstraat een B1 heeft, moet ie toch voorrang geven aan iedereen, inclusief iemand die 'm tegemoet komt doorheen een versmalling maar voorrang moet geven aan mensen die niet gehinderd worden door de versmalling?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wegversmalling
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 13:06:43 »
Na de brug in kwestie staat een B17 ... VVR

Als degene uit een zijstraat een B1 heeft, moet ie toch voorrang geven aan iedereen, inclusief iemand die 'm tegemoet komt doorheen een versmalling maar voorrang moet geven aan mensen die niet gehinderd worden door de versmalling?

De B1 e.d. regelt trouwens de voorrang op het kruispunt.
Niet de voorrang in een smalle doorgang op een andere weg (ook al komt die uit op dat KP) waar andere voorrangsborden de voorrang bepalen.

Als je als voorrangplichtige na het voldoen aan 12.5, vervolgens een smalle doorgang inrijdt met B19/B21, regelen deze borden de voorrang en niet meer de B1.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: wegversmalling
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 14:53:20 »
Ja, maar als iemand al doorheen de versmalling rijdt, moet degene die het bord B1 heeft, rekening houden met het verkeer op de voorrangsweg, en mag hij de voorrangsweg niet gaan oprijden als ie de versmalling wil inrijden.

Een beetje zoals iemand die een B1 heeft ook niet de weg mag inslaan waar net iemand aan het inhalen is. Ik weet dat je dan gaat roepen dat cassatie spreekt van een "inhaalmanoever" maar het is wachten op een volgende aanrijding die zich uitstrekt tot Cassatie vooraleer je uitsluitsel gaat krijgen of ze effectief bedoelden dat iemand die inhaalt een manoever uitvoert en voorrang moet geven aan iedereen.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wegversmalling
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 15:34:54 »
... of ze effectief bedoelden dat iemand die inhaalt een manoever uitvoert en voorrang moet geven aan iedereen.
Dat zou ook straf zijn, dan kunnen ze beter ineens het inhalen op kruispunten verbieden (nog een extra beperking  ::) ; misschien beter direkt gewoon inhalen verbieden  :-X)
Maar waarom zou een B1 dan nog dienen ???

wooter

  • Gast
Re: wegversmalling
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 15:37:10 »
Spookrijdende fietsers voorrang geven.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: wegversmalling
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 17:31:56 »
Een beetje zoals iemand die een B1 heeft ook niet de weg mag inslaan waar net iemand aan het inhalen is. Ik weet dat je dan gaat roepen dat cassatie spreekt van een "inhaalmanoever" maar het is wachten op een volgende aanrijding die zich uitstrekt tot Cassatie vooraleer je uitsluitsel gaat krijgen of ze effectief bedoelden dat iemand die inhaalt een manoever uitvoert en voorrang moet geven aan iedereen.

Een B1 gaat als verkeersbord in principe voor op een regel moest een reeds begonnen inhaalbeweging als maneuver gelden.
Maar er zijn nog andere voorrangsregels zonder verkeerstekens, bvb vanuit stilstand aan de wegrand of parkeervak de rijbaan oprijden, die moet natuurlijk aan het verkeer uit beide rijrichtingen letten en voorrang geven, moest er iemand al een uitwijk- /voorbijrij-, of inhaal-beweging bezig zijn (zie ook onderaan Art. 12.5)

De voornaamste maneuvers staan hier:
Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Diegene die al aan ´t  inhalen is heeft alleszins voorrang op diegene die ook wil aanzetten om in te halen net voor de al inhalende.
Citaat
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;

Bij "moeten voorrang verlenen" heb je art 12.5 nog:
Citaat
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers , hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Dus een B1/B5 bvb is veel meer dan alleen maar voorrang geven vooraleer het kruispunt op te rijden, dat kan naargelang de snelheid van 1 voorranghebbende al "tientallen en meer meters" zijn, en kan natuurlijk zolang duren tot de voorrangsweg zonder gevaar voor ongevallen kan opgereden worden.  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 februari 2012 - 17:51:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wegversmalling
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 13:13:37 »
Een beetje zoals iemand die een B1 heeft ook niet de weg mag inslaan waar net iemand aan het inhalen is. Ik weet dat je dan gaat roepen dat cassatie spreekt van een "inhaalmanoever" maar het is wachten op een volgende aanrijding die zich uitstrekt tot Cassatie vooraleer je uitsluitsel gaat krijgen of ze effectief bedoelden dat iemand die inhaalt een manoever uitvoert en voorrang moet geven aan iedereen.
6.3

Verkeersborden (B1) gaan boven verkeersregels (maneuver , Art 12.4 of inhalen, Art 16)

Het wisselen van rijstrook is een maneuver, het inhalen niet ... ook al spreekt men vaak van een inhaalmaneuver.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 13:16:08 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder