Auteur Topic: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel  (gelezen 13672 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 17:27:55 »
Citaat van: autokanaal
4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel

Vier op de vijf nieuwe wagens hebben geen volwaardig reservewiel meer, terwijl dit bij een autovakantie nochtans veel problemen kan veroorzaken. Dat meldt mobiliteitsclub VAB maandag na een onderzoek bij achttien autoconstructeurs op het Autosalon van Brussel.

Drie jaar geleden hadden slechts twee op de vijf nieuwe wagens geen volwaardig reservewiel. De autoconstructeurs vervangen de klassieke reserveband regelmatig door een alternatief, enerzijds om plaats en gewicht te winnen, anderzijds om de kosten te drukken. "Nochtans is bandenpech goed voor een op de zes pechgevallen in het buitenland", zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko.

Maar ook het "thuiskomertje", een kleiner en smaller noodreservewiel met lage maximumsnelheid en beperkte actieradius, wordt steeds minder populair. Het zijn vooral de reparatiekits die aan een opmars begonnen zijn. Met zo'n kit kan een gat in een band gedicht worden door een chemisch vulmiddel via het ventiel in de band te spuiten. VAB benadrukt echter dat zo'n reparatiekit in de helft van de gevallen geen oplossing biedt, aangezien het vulmiddel enkel werkt bij kleinere lekkages.

Optie

De mobiliteitsclub wil mensen die zich een nieuwe wagen aanschaffen, daarom adviseren om na te gaan of de wagen een volwaardig reservewiel heeft. Bij 51 procent van de nieuwe wagens kan een volwaardig reservewiel immers wel nog als optie genomen worden, zij het tegen een meerprijs van gemiddeld 84 euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 21 februari 2012 - 10:57:38 »
Maar vaak, als je bepaalde andere opties wil, is het niet eens mogelijk een volwaardig reservewiel te kiezen!

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 21 februari 2012 - 11:36:14 »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 21 februari 2012 - 12:14:56 »
Ik denk dat er weinigen zijn die zich geroepen voelen om hun wagen op te krikken op een gammele pechstrook met putten, met een mini krik en vrachtwagens op een meter van je kont. Ikzelf heb ook nog nooit lek gereden en in mijn directe omgeving zijn er ook geen. Nuja, als ik het voor heb ben ik geholpen met 1 telefoontje, ik slaap er niet slechter door dat ik geen reservewiel bij heb.
Ik heb al meerdere keren mijn reservewiel nodig gehad, nog nooit op de snelweg.  Ik moet geen auto zonder reservewiel
Voor onze 206cc heb ik indertijd zelfs een extra wiel bijgekocht dat we veelal in de koffer meenemen

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 21 februari 2012 - 19:53:21 »
Voor die ene keer om de 6-7 jaar dat ik lek rij, heb ik ook geen reservewiel meer bij.
Onder andere de pannekoek en krik heb ik uit de kar gezwierd - in totaal meer dan 50 kg dood gewicht.
Als ik een langere trip maak, gaat er wel een volwaardig wiel + krik terug in.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 21 februari 2012 - 20:17:09 »
Maar vaak, als je bepaalde andere opties wil, is het niet eens mogelijk een volwaardig reservewiel te kiezen!

::)

Je kunt toch altijd een velg met een band bestellen.

Citaat van: KV
Voor onze 206cc heb ik indertijd zelfs een extra wiel bijgekocht dat we veelal in de koffer meenemen.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 22 februari 2012 - 10:38:36 »
Kijk, m'n vader kreeg destijds een Mercedes V-klasse als firmawagen.  Ik heb die destijds mee opgehaald in een grote garage te Balen.  We kregen de ganse uitleg van de wagen.  Toen we de sleutels kregen vroeg m'n vader aan de verkoper nog 1 dingetje: "Waar zit het reservewiel eigenlijk?".  De verkoper ging dit prompt op z'n laptop nakijken, en kwam even later terug met de melding dat die niet mee besteld was.  In de koffer achteraan, zat wel een kleine spuitbus waarmee we eventueel een kleine lek tijdelijk konden dichtspuiten.  Er zat ook een klein pompje bij, om de band tijdelijk weer wat op te pompen.  Vader wou daar niet van weten (wat met een klapband?), en mocht van z'n werkgever een reservewiel bestellen.  Die zou bij de volgende onderhoudsbeurt ineens geplaatst worden.  Zo gezegd, zo gedaan.  Toen m'n vader hem na die allereerste onderhoudsbeurt weer oppikte, was het reservewiel inderdaad keurig gemonteerd.  Alleen kon vader de krik maar niet vinden.  Nagevraagd bij de verkoper: "Jama, een krik?  Die heeft u niet besteld, meneer" ...

Verder.  Onder dit karretje hangt inderdaad een reservewiel.  Maar via mijn verzekeraar, kan ik in geval van pech of een ongeval gratis een depannagedienst bellen.  Dus idd: waarom zou ik dan nog mijn halve koffer leeghalen, om aan de bout te geraken waarmee ik dat wiel van onder m'n karretje kan vijzen?  En dat op een plaats waar het verkeer op enkele centimeters van mij voorbijdendert. 

Het is nog niet langer dan afgelopen weekeinde geleden dat twee jongemannen morsdood gereden werden op de pechstrook.  Ze hadden in Ardooie een klapband gekregen, en waren tegen de middenberm gebotst.  Ze zijn uit hun auto gevlucht naar de pechstrook, waar ze de hulpdiensten belden.  Echter, eer die ter plaatse kwamen was er al een achterligger de controle over het stuur verloren in een poging hun gestrande auto op de linkerrijrstrook, te ontwijken.  Gevolg: achterligger slipt richting pechstrook, om daar de twee twintigers morsdood te rijden. 

Zelf heb ik 's op de viaduct aan het Sportpaleis, richting Gent een klapband gekregen.  Er lag een paar (op zich onooglijk) kleine stukjes ijzerdraad op het wegdek.  Een snok aan m'n stuur geven, was geen optie.  Dan zou 't boeltje gaan slingeren, en eindigde ik gegarandeerd op m'n zij.  Bovendien, reed daar sowieso al teveel verkeer rondom mij.  1 Stukje ijzerdraad bleek toch krachtig genoeg om een klapband op de remork te veroorzaken.  Rustig de boel terug onder controle gekregen, en mij op de pechstrook gezet.  Meteen hulpdiensten gebeld.  Die waren razendsnel met vier wagens ter plekke.  (Twee Volvo breaks om een STOP te plaatsen, en twee ploegen om de brokstrukken weg te ruimen).  Enfin, achter mij waren er nog een tweetal auto's die ook een lekke band hadden.  Voor mij, moest er een bandencentrale ter plekke komen.  Die man kreeg politiebegeleiding om zijn veiligheid te garanderen.  Voor de personenwagens, waren wegenwachters ter plaatse gekomen.  Die kregen van de federale politie uitdrukkelijk het verbod om op de pechstrook (einde viaduct Sportpaleis), een band te vervangen.  Ze hebben uiteindelijk tijdelijk het verkeer onderaan de oprit stilgelegd.  En de wegenwachters moesten onder politiegebeleiding de snelweg verlaten via de oprit.  Om dan daar op een veilig(er) plekje hun klus te klaren.

Dus ja: mij begot niet gezien daar op zo'n pechstrook zenne.  'k Ga daar écht niet op mijn euh dooie gemakje een bandje wisselen.  'k Zal wel maken dat m'n fluohesje aan is, en ikzelf nog rapper achter de vangrail, de berm in ben.  Als ik gratis op een depannage kan rekenen, waarom dan m'n leven (en dat van eventuele passagiers) riskeren?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 22 februari 2012 - 10:52:31 »
Het is nog niet langer dan afgelopen weekeinde geleden dat twee jongemannen morsdood gereden werden op de pechstrook.  Ze hadden in Ardooie een klapband gekregen, en waren tegen de middenberm gebotst.  Ze zijn uit hun auto gevlucht naar de pechstrook, waar ze de hulpdiensten belden.  Echter, eer die ter plaatse kwamen was er al een achterligger de controle over het stuur verloren in een poging hun gestrande auto op de linkerrijrstrook, te ontwijken.  Gevolg: achterligger slipt richting pechstrook, om daar de twee twintigers morsdood te rijden. 
  • Die waren dus niét bezig hun reservewiel aan het steken, maar hadden hun wagen wel achtergelaten op de linkerrijstrook (hopelijk verlicht en met de 4 richtingaanwijzers aan ?), wat eigenlijk de oorzaak van het daaropvolgende ongeluk was
  • Van de keren dat ik mijn reservewiel heb moeten steken, heb ik dat altijd al op een rustige plaats kunnen doen, en het was alleszins veel sneller gedaan dan wachten op een depanneur

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 22 februari 2012 - 11:27:11 »
  • Die waren dus niét bezig hun reservewiel aan het steken, maar hadden hun wagen wel achtergelaten op de linkerrijstrook (hopelijk verlicht en met de 4 richtingaanwijzers aan ?), wat eigenlijk de oorzaak van het daaropvolgende ongeluk was
Euh, denk je soms dat het de eerste keer zou zijn dat een pechvoertuig op de pechstrook zelf wordt aangereden?  Al dan niet met de inzittenden er nog in.  Of dat mensen die hulp willen bieden, zélf slachtoffer worden omdat ze op de pechstrook worden aangereden?

Uiteraard wens ik niemand pech of een ongeval toe, geen misverstanden daarover aub.  Maar beeld je even in, dat 't toch 's een keer tegenvalt, en je krijgt op de autosnelweg een lekke band.  Gaat ge daar dan efkes rustig onder je wagen kruipen, en je band wisselen?  Mij niet gelaten.  Er moet maar welgeteld 1 (!) achterligger niet goed opletten, en je aanrijden.  Hoe groot acht je dan de kans dat je nog tijdig van onder je wagen geraakt en jezelf in veiligheid kan brengen?  Ieder z'n mening.  Maar op de pechstrook zult ge mij begot genen band zien wisselen.  Dat halfuurke (of langer) wachten op die depanneur, is mij géén mensleven(s) waard.  Als ik ergens op een iets of wat veilig plekje sta, zal ik 'm zelf ook wel wisselen, ja.  Maar niet op de pechstrook, nog in geen 100 jaar.  
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 februari 2012 - 11:35:51 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 22 februari 2012 - 11:52:11 »
Euh, denk je soms dat het de eerste keer zou zijn dat een pechvoertuig op de pechstrook zelf wordt aangereden?  Al dan niet met de inzittenden er nog in.  Of dat mensen die hulp willen bieden, zélf slachtoffer worden omdat ze op de pechstrook worden aangereden?

Nee, maar je voorbeeld doet hier niet ter zake voor het al dan niet hebben van een reservewiel, ze waren namelijk niet bezig met het steken van een reservewiel; ze waren aan het wachten op hulp; of anders gezegd: ze zijn niet verongelukt omdat ze een reservewiel bijhadden  ::)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 22 februari 2012 - 12:04:17 »
Nee, maar je voorbeeld doet hier niet ter zake voor het al dan niet hebben van een reservewiel, ze waren namelijk niet bezig met het steken van een reservewiel; ze waren aan het wachten op hulp; of anders gezegd: ze zijn niet verongelukt omdat ze een reservewiel bijhadden  ::)

Ze zijn wel degelijk aangereden op de pechstrook....

Terwijl ze niét met hun kont onder een auto lagen, ze hun aandacht béter op naderende voertuigen konden richten, ze ongetwijfeld beduidend sneller konden wegspringen.  Het heeft allemaal niet mogen baten, want ze zijn ze daar allebei morsdood gereden.  Ik kan me nog genoeg andere mogelijkheden indenken:

* iemand die op de pechstrook stopt, om slachtoffers van een ongeval hulp te bieden,
* iemand die z'n wagen op de pechstrook stopt, omdat z'n motor warm loopt,
* iemand die op de pechstrook stopt, om een aanrijdingsformulier in te vullen,
* ...

Die voorbeelden zullen voor jou dan natuurlijk ook niet relevant genoeg zijn, die waren ook niet bezig met hun band te wisselen.  Die hadden ook geen van allen een krik in hun pollen.  Voor mij zijn die voorbeelden, (inclusief het voorbeeld dat ik aanhaalde) daarentegen wél relevant.  Ze tonen immers allemaal aan, dat het op de pechstrook levensgevaarlijk toeven is. 

Diegenen die zich daar allemaal niks van aantrekken, en er toch aan hun bandje willen wisselen: by all means: ze doen maar.  Ikke niet.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 22 februari 2012 - 12:12:48 »
Voor mij zijn die voorbeelden, (inclusief het voorbeeld dat ik aanhaalde) daarentegen wél relevant.  Ze tonen immers allemaal aan, dat het op de pechstrook levensgevaarlijk toeven is. 
Dat is waar, maar daar gaat het niet over
Ik ga ook geen reservewiel steken op de pechstrook; en als je goed gelezen had, dan had je gezien dat schreef dat ik nog nooit een reservewiel gestoken heb op de pechstrook.

Ik blijf er dus wél bij dat ik een volwaardig reservewiel in mijn auto wil

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 22 februari 2012 - 12:31:30 »
Ik ga ook geen reservewiel steken op de pechstrook

Dan zie ik het probleem toch niet?

en als je goed gelezen had, dan had je gezien dat schreef dat ik nog nooit een reservewiel gestoken heb op de pechstrook.

Ik heb er dan ook voor gekozen om niemand met naam en toenaam te noemen.  Dan hoeft niemand zich (terecht of ten onrechte) persoonlijk aangevallen te voelen.  Als jij daarentegen goed gelezen had, had je toch gelezen dat ik (bewust, jawel!) schreef:

Diegenen die zich daar allemaal niks van aantrekken, en er toch aan hun bandje willen wisselen: by all means: ze doen maar.  Ikke niet.

;)

Soit.  Ieder z'n ding.  Ik weet alleen voor mezelf nog niet helemaal zeker of ik bereid zal zijn om daar een al te zotte extra prijs voor te betalen.  Voor die ene keer om de zoveel jaar, dat 't mij overkomt.  Daarvoor weegt voor mezelf alvast dat extra halfuur / uur wachten op de (gratis) depanneur niet op tegen de soms schandelijke prijzen van een reservewiel inclusief krik.  Het enige dat mij zou kunnen overtuigen: "Wat als ik in het buitenland pech heb"?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 22 februari 2012 - 17:09:27 »
Terwijl ze niét met hun kont onder een auto lagen, ze hun aandacht béter op naderende voertuigen konden richten, ze ongetwijfeld beduidend sneller konden wegspringen.

Als een wagen tegen hoge snelheid in een slip geraakt, valt het moeilijk te voorspellen welke kant hij gaat uitschieten. Vóór je weet naar waar je moet vluchten, is hij al op de pechstrook.

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 22 februari 2012 - 17:55:51 »
Runflat.

De voordelen:
- in de meeste gevallen geraak je thuis, op je bestemming of in een garage.
- veel minder kans op de dramatische gevolgen van een klapband

De nadelen:
- duur in aanschaf, en bij vervanging als reparatie niet mogelijk is
- duurdere auto nodig om het harder/slechter weggedrag enigszins te compenseren.

Dat is een uiteindelijk een eenvoudige kosten / baten tradeoff, waarbij meer veiligheid en comfort bij problemen cash betaald worden.
Gezien de verarming zullen steeds meer het met een thuiskomertje of reparatiekit moeten doen, of zich in het slechtste geval laten inkisten.