Kijk, m'n vader kreeg destijds een Mercedes V-klasse als firmawagen. Ik heb die destijds mee opgehaald in een grote garage te Balen. We kregen de ganse uitleg van de wagen. Toen we de sleutels kregen vroeg m'n vader aan de verkoper nog 1 dingetje: "Waar zit het reservewiel eigenlijk?". De verkoper ging dit prompt op z'n laptop nakijken, en kwam even later terug met de melding dat die niet mee besteld was. In de koffer achteraan, zat wel een kleine spuitbus waarmee we eventueel een kleine lek tijdelijk konden dichtspuiten. Er zat ook een klein pompje bij, om de band tijdelijk weer wat op te pompen. Vader wou daar niet van weten (wat met een klapband?), en mocht van z'n werkgever een reservewiel bestellen. Die zou bij de volgende onderhoudsbeurt ineens geplaatst worden. Zo gezegd, zo gedaan. Toen m'n vader hem na die allereerste onderhoudsbeurt weer oppikte, was het reservewiel inderdaad keurig gemonteerd. Alleen kon vader de krik maar niet vinden. Nagevraagd bij de verkoper: "Jama, een krik? Die heeft u niet besteld, meneer" ...
Verder. Onder dit karretje hangt inderdaad een reservewiel. Maar via mijn verzekeraar, kan ik in geval van pech of een ongeval gratis een depannagedienst bellen. Dus idd: waarom zou ik dan nog mijn halve koffer leeghalen, om aan de bout te geraken waarmee ik dat wiel van onder m'n karretje kan vijzen? En dat op een plaats waar het verkeer op enkele centimeters van mij voorbijdendert.
Het is nog niet langer dan afgelopen weekeinde geleden dat twee jongemannen morsdood gereden werden op de pechstrook. Ze hadden in Ardooie een klapband gekregen, en waren tegen de middenberm gebotst. Ze zijn uit hun auto gevlucht naar de pechstrook, waar ze de hulpdiensten belden. Echter, eer die ter plaatse kwamen was er al een achterligger de controle over het stuur verloren in een poging hun gestrande auto op de linkerrijrstrook, te ontwijken. Gevolg: achterligger slipt richting pechstrook, om daar de twee twintigers morsdood te rijden.
Zelf heb ik 's op de viaduct aan het Sportpaleis, richting Gent een klapband gekregen. Er lag een paar (op zich onooglijk) kleine stukjes ijzerdraad op het wegdek. Een snok aan m'n stuur geven, was geen optie. Dan zou 't boeltje gaan slingeren, en eindigde ik gegarandeerd op m'n zij. Bovendien, reed daar sowieso al teveel verkeer rondom mij. 1 Stukje ijzerdraad bleek toch krachtig genoeg om een klapband op de remork te veroorzaken. Rustig de boel terug onder controle gekregen, en mij op de pechstrook gezet. Meteen hulpdiensten gebeld. Die waren razendsnel met vier wagens ter plekke. (Twee Volvo breaks om een STOP te plaatsen, en twee ploegen om de brokstrukken weg te ruimen). Enfin, achter mij waren er nog een tweetal auto's die ook een lekke band hadden. Voor mij, moest er een bandencentrale ter plekke komen. Die man kreeg politiebegeleiding om zijn veiligheid te garanderen. Voor de personenwagens, waren wegenwachters ter plaatse gekomen. Die kregen van de federale politie uitdrukkelijk het verbod om op de pechstrook (einde viaduct Sportpaleis), een band te vervangen. Ze hebben uiteindelijk tijdelijk het verkeer onderaan de oprit stilgelegd. En de wegenwachters moesten onder politiegebeleiding de snelweg verlaten via de oprit. Om dan daar op een veilig(er) plekje hun klus te klaren.
Dus ja: mij begot niet gezien daar op zo'n pechstrook zenne. 'k Ga daar écht niet op mijn euh dooie gemakje een bandje wisselen. 'k Zal wel maken dat m'n fluohesje aan is, en ikzelf nog rapper achter de vangrail, de berm in ben. Als ik gratis op een depannage kan rekenen, waarom dan m'n leven (en dat van eventuele passagiers) riskeren?