Auteur Topic: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"  (gelezen 4726 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Gepost op: dinsdag 17 januari 2012 - 13:51:20 »
Citaat
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/verkeersveiligheid/veiligheid/spookrijders/

Wat moet u doen als u de autosnelweg in de verkeerde richting oprijdt?

1.Vertraag en schakel uw dimlichten en uw waarschuwingslichten aan. Verhoog in geen geval uw snelheid om sneller bij de volgende oprit te geraken.

2.Als geen enkel voertuig op u afkomt, rij dan naar de pechstrook en stop daar. Hou u in het andere geval zo veel mogelijk rechts, zodat het andere voertuig een ontwijkingsmanoeuvre kan uitvoeren (langs rechts voor hem).

3.Verwittig onmiddellijk de politiediensten (bij voorkeur via een praatpaal). Zij zullen u helpen om opnieuw in de juiste rijrichting te geraken.
...

Is dat het niveau van de Belgische rijopleiding  :D
Ik dacht dat onnodig op de pechstrook blijven staan en dan nog in de verkeerde richting strafbaar is.

Men moet nogal een kieken zijn niet zelf daar te keren en in de juiste richting verder te rijden, laat staan de politie ook nog te bellen...  ::)

Ik had het ook bij humor kunnen zetten...

Maar het is die website die dit ook predikt:
Citaat
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/fietsers_en_voetgangers/voetgangers/rechten/

Rechten van voetgangers
Als voetganger geniet u van enkele rechten die rijden op de openbare weg veiliger maken. Chauffeurs van motorvoertuigen moeten de volgende regels in acht nemen om voetgangers niet in gevaar te brengen:

•Een chauffeur moet minstens één meter zijdelingse afstand houden tussen zijn voertuig en de voetganger.
•Een voetganger krijgt altijd voorrang bij een zebrapad
•Als het nodig is, moeten chauffeurs stoppen om voetgangers door te laten.
•In een file moet de oversteekplaats voor voetgangers altijd vrij blijven.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 januari 2012 - 13:53:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 januari 2012 - 14:57:18 »
de trend is al gezet als je hun links ivm verkeer bekijkt
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 17 januari 2012 - 15:17:37 »
Je had het onder humor kunnen zetten, maar zou je iemand die erin slaagt om al spookrijdend op de linker rijstrook van een snelweg te raken vertrouwen om op diezelfde snelweg veilig om te keren op de pechstrook, als het niet hun bedoeling was te spookrijden?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 januari 2012 - 16:11:27 »
Je had het onder humor kunnen zetten, maar zou je iemand die erin slaagt om al spookrijdend op de linker rijstrook van een snelweg te raken vertrouwen om op diezelfde snelweg veilig om te keren op de pechstrook, als het niet hun bedoeling was te spookrijden?
Als er voldoende gelijkgrondse berm naast de pechstrook ligt waarom niet ?
Ik vertrek wel van .2 de spookrijder is al veilig op de pechstrook geraakt
Citaat
2.Als geen enkel voertuig op u afkomt, rij dan naar de pechstrook en stop daar


http://www.uitweg.be/uitweg67/de_pechstrook_is_geen_rijsrook.html

Als men geen "kieken" is tenminste.
Men rijdt desnoods verder over de pechstrook totdat men een degelijke brede gelijkgrondse berm gevonden heeft om veilig te keren (niet in ene keer hé), onder sommige bruggen is er meer plaats en verharding; of men kan ook tot de volgende afrit/parking/vluchthaven rijden...
(dit schrijf ik uiteraard -zonder ervaring- uit mijn luie zetel...  ;) )
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 januari 2012 - 16:45:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 17 januari 2012 - 20:43:03 »
Men moet nogal een kieken zijn niet zelf daar te keren en in de juiste richting verder te rijden, laat staan de politie ook nog te bellen...  ::)

Ik denk het niet, Michel.

http://www.polizei.rlp.de/internet/med/0b4/0b408eb6-5399-8111-3c01-14f1654d234b,22222222-2222-2222-2222-222222222222,isDownload.pdf

Citaat
Wenn man merkt, dass man selbst zum Geisterfahrer geworden ist, sollte man sofort:

· die Warnblinkanlage und das Abblendlicht einschalten, um die entgegenkommenden Fahrzeugführer zu warnen.
· So weit wie möglich an den nächstgelegenen Fahrbahnrand fahren (je nachdem was näher liegt, rechts oder links) und anhalten.
· Aussteigen, wenn vorhanden Warnweste anziehen und mit Warndreieck dem ankommenden Verkehr, möglichst hinter der Leitplanke, entgegengehen.
Warndreieck aufstellen, hinter der Leitplanke Schutz suchen und die Polizei anrufen (Telefon 110).
· Niemals die Fahrbahn kreuzen, da man leicht ein sich näherndes Fahrzeug übersehen kann, oder sich in dessen Geschwindigkeit verschätzt.
· Auf keinen Fall sollte man versuchen mit dem Fahrzeug zu wenden oder mit dem Rückwärtsgang die Autobahn wieder zu verlassen, denn das Risiko, dadurch ankommende Fahrzeuge zu gefährden, ist zu hoch.

http://www.kfv.at/verkehr-mobilitaet/unfallursachen/geisterfahrer/

Citaat
Verhalten, wenn man selbst zum Geisterfahrer geworden ist:

• Einschalten der Warnblinkanlage
• Geschwindigkeitsreduktion
• Anhalten am nächsten Fahrbahnrand
Warten auf die Exekutive
• Fahrbahn niemals kreuzen
Nicht rückwärts fahren oder wenden

http://www.stopp-geisterfahrer.de/verhalten_als_gf.htm

Citaat
Sind Sie trotz aller Vorsicht zum Geisterfahrer geworden, halten Sie unverzüglich an, selbst wenn Sie nur den Verdacht haben, Sie seien falsch aufgefahren. Fahren Sie äußerst rechts heran, bei Geisterfahrten bedeutet dies so nah wie möglich an die Mittelleitplanke, schalten Sie Warnblinker und Abblendlicht sowie, je nach Witterung, auch den Nebelscheinwerfer ein.

Versuchen Sie keinesfalls, auf der Autobahn zu wenden oder die Fahrstreifen zu kreuzen, um auf den Standstreifen zu gelangen! Wenn Sie das Auto direkt an der Mittelleitplanke geparkt haben, steigen Sie aus und begeben sich einige Meter entfernt hinter Ihrem Auto hinter die Leitplanke, damit Sie bei einem Crash zumindest zum Teil geschützt sind. Versuchen Sie nicht, über die Fahrspuren zum Standstreifen zu laufen, das ist viel zu gefährlich!

Informieren Sie die Polizei, dass Sie falsch aufgefahren sind, wo Sie stehen und dass Sie Hilfe benötigen. Sofern kein anderer zu Schaden kommt, geht die Sache für Sie glimpflich aus.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 17 januari 2012 - 22:20:55 »
Men moet nogal een kieken zijn niet zelf daar te keren en in de juiste richting verder te rijden, laat staan de politie ook nog te bellen...  ::)

Ik denk het niet, Michel.
Ik wel.  ;)

Is toch al andere meer nuancerende commentaar als dat van onze overheid.
Die quotes zijn allemaal bij normaal verkeer, of als het onmogelijk en te gevaarlijk is te maneuvreren naar of op de smalle pechstrook (vangrails er net langs), of als er aan de middenberm eventueel ook nog voldoende plaats is.

Ga jij de politie bellen als de autosnelweg leeg is, Jozef ?
Ga jij je auto dan half op de rijbaan laten staan als je nog rustig naar de pechstrook kunt rijden ?

Kent gij iemand die dan rustig de Polizei zou bellen en dan minstens deze boete krijgt:
Citaat
Auf Autobahnen und Kraftfahrstraßen gewendet, rückwärts oder entgegen der Fahrtrichtung gefahren
in einer Ein- oder Ausfahrt  75,- EUR, 4 Punkte
auf der Nebenfahrbahn oder dem Seitenstreifen  130,- EUR, 4 Punkte
auf der durchgehenden Fahrbahn  200,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot

Auf Autobahnen oder Kraftfahrstraßen geparkt  70,- EUR, 2 Punkte

Je weet toch ook dat de Belgische politie (vroeger) dikwijls op de middenberm parkeerde (voorziene verharde doorgangen) om te flitsen (natuurlijk in de rustige uren  :-\..., ik vroeg me al altijd af hoe die daar geraken, en er ooit weer afrijden...)

Citaat
· Auf keinen Fall sollte man versuchen mit dem Fahrzeug zu wenden oder mit dem Rückwärtsgang die Autobahn wieder zu verlassen, denn das Risiko, dadurch ankommende Fahrzeuge zu gefährden, ist zu hoch.

Is natuurlijk onzin als men veilig kan keren op een autobahnparkplatz of op de gelijkgrondse berm achter de pechstrook als er geen aankomend verkeer te zien is voor jou (wel oppassen voor spookrijders achter jou  :D)
Maw, denn das risiko is er niet als er geen aankomend verkeer is. ;)

Feit is wel dat die Grünstreifen achter de pechstrook in D veel zeldener zijn als in Be.

Dan heeft men al verschillende kms zeer gevaarlijk spookgereden en plots valt het op dat men verkeerd bezig is, maar hoho het is natuurlijk veel gevaarlijker op de pechstrook+groene berm te willen draaien...  ;D

Ik vraag me af waar die het halen:
Citaat
Versuchen Sie keinesfalls, auf der Autobahn zu wenden oder die Fahrstreifen zu kreuzen, um auf den Standstreifen zu gelangen! Wenn Sie das Auto direkt an der Mittelleitplanke geparkt haben, steigen Sie aus und begeben sich einige Meter entfernt hinter Ihrem Auto hinter die Leitplanke, damit Sie bei einem Crash zumindest zum Teil geschützt sind. Versuchen Sie nicht, über die Fahrspuren zum Standstreifen zu laufen, das ist viel zu gefährlich!

Informieren Sie die Polizei, dass Sie falsch aufgefahren sind, wo Sie stehen und dass Sie Hilfe benötigen. Sofern kein anderer zu Schaden kommt, geht die Sache für Sie glimpflich aus.
Even konteren met rechtsspraak:
Citaat
http://www.derwesten.de/wirtschaft/gruenstreifen-auf-der-autobahn-ist-fuer-den-verkehr-tabu-id1945389.html

Grünstreifen auf der Autobahn ist für den Verkehr tabu
28.08.2007 | 00:12 Uhr
 2007-08-28T00:12:37+0200
Der Grünstreifen inmitten einer Autobahn ist für den Verkehr absolut tabu. Er dient auch nicht dazu, den Fahrzeugen in Notsituationen ein Ausweichen zu ermöglichen.

 Mit dieser Begründung wies das Oberlandesgericht Karlsruhe den Anspruch einer Autohalterin auf Schadensersatz in Höhe von rund 3600 Euro zurück. Im konkreten Fall, so schildert die Deutsche Anwaltshotline in Nürnberg, sei der Pkw der Frau auf der Bundesautobahn A 5 durch einen Lkw vom linken Fahrstreifen auf den mittleren Grünstreifen gedrängt worden. Dabei habe der Pkw die Äste der dortigen Heckenbepflanzung gestreift und sei erheblich beschädigt worden. Nach Meinung der Klägerin hätte der staatliche Straßendienst für den rechtzeitigen Heckenverschnitt am Grünstreifen sorgen müssen und sei seiner Verkehrssicherungspflicht nicht nachgekommen. Deshalb habe das zuständige Land die Kosten für die Reparatur des Autos zu tragen.

Dem widersprachen die Richter. Die Grünfläche eines Mittelstreifens gehöre nicht zum öffentlichen Straßenverkehr. "Die Fahrbahn wird vielmehr durch die ununterbrochene weiße Linie am Rand der Straßenbefestigung begrenzt", erläutert Rechtsanwalt Kai Steinle die Rechtslage. Für Ausweichmanöver in Gefahrensituationen sei allein der Randstreifen des Straßenkörpers zwischen der Fahrbahnbegrenzungslinie und dem Grünstreifen da. Insofern sei der Mittelstreifen einer Autobahn überhaupt nicht zur Benutzung durch Fahrzeuge vorgesehen und müsse nicht zur Verkehrssicherheit von Zweigen und ähnlichen Hindernissen freigehalten werden. Aus Sicht der verkehrstechnischen Risikohaftung handele es sich gewissermaßen um Niemandsland (AZ: 10 U 170/05).

Hoe verschillend twee autobahnrichtingen kunnen zijn qua plaats achter de pechstrook:


Euhm als spookrijder zou ik toch liever niet tegen de middenberm parkeren..., als spookrijder rijdt men het kortste aan de middenberm als men rechts rijdt...

nochtans staat er hier:
Citaat
-  So weit wie möglich an den nächstgelegenen Fahrbahnrand fahren (je nachdem was näher liegt, rechts oder links) und anhalten.
• Anhalten am nächsten Fahrbahnrand
- Versuchen Sie keinesfalls, auf der Autobahn zu wenden oder die Fahrstreifen zu kreuzen, um auf den Standstreifen zu gelangen! Wenn Sie das Auto direkt an der Mittelleitplanke geparkt haben, steigen Sie aus und begeben sich einige Meter entfernt hinter Ihrem Auto hinter die Leitplanke

Als een spookrijder zijn gezond verstand terugkrijgt toch best gebruiken naargelang de snelwegranden en situatie.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 januari 2012 - 23:56:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 18 januari 2012 - 11:38:47 »
Je weet toch ook dat de Belgische politie (vroeger) dikwijls op de middenberm parkeerde (voorziene verharde doorgangen) om te flitsen (natuurlijk in de rustige uren  :-\..., ik vroeg me al altijd af hoe die daar geraken, en er ooit weer afrijden...)
ik heb het een keer gezien hoe ze eraf rijden
een collega vertraagde het aankomende verkeer door traag te rijden tussen de twee linkse rijstroken
zo kon de andere vertrekken
ik veronderstel dat ze het ook zo doen om zich op te stellen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 18 januari 2012 - 12:07:00 »
Je weet toch ook dat de Belgische politie (vroeger) dikwijls op de middenberm parkeerde (voorziene verharde doorgangen) om te flitsen (natuurlijk in de rustige uren  :-\..., ik vroeg me al altijd af hoe die daar geraken, en er ooit weer afrijden...)
ik heb het een keer gezien hoe ze eraf rijden
een collega vertraagde het aankomende verkeer door traag te rijden tussen de twee linkse rijstroken
zo kon de andere vertrekken
ik veronderstel dat ze het ook zo doen om zich op te stellen
Met blauwlicht wslk... tja person€€l hebben ze daar wel voor over.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 00:08:19 »
@ Michel:

Mogelijk ligt onze verschillende zienswijze aan het feit dat er op vele gedeelten van de Duitse autosnelwegen geen absolute snelheidsbeperking geldt.

Waar, zoals in België, er een redelijke kans bestaat dat er geen tegenligger tegen aanzienlijk meer dan 120 km/h zal aankomen, is het risico om te keren natuurlijk geringer dan op een Duitse autosnelweg, waar niet zelden tegen 250 km/h en meer gereden wordt.

Je haalt enkel de straffen uit de Bußgeldkatalog inzake het wegverkeer aan, doch daarmee komt een spookrijder er bijna nooit onderuit. Spookrijden houdt immers onvermijdelijk "Gefährdung des Straßenverkehrs" in, en daarvoor voorziet het Strafwetboek tot 5 jaar gevangenis.

Desondanks zou ik alvast op een Duitse autosnelweg als spookrijder niet keren, en de Polizei verwittigen. Want als ik door te keren een ongeval veroorzaak, dan is de kans groot dat ik het niet meer zal kunnen navertellen, en indien wel, moet terechtstaan wegens "fahrlässige Totung".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 14:33:51 »
@ Michel:

Mogelijk ligt onze verschillende zienswijze aan het feit dat er op vele gedeelten van de Duitse autosnelwegen geen absolute snelheidsbeperking geldt.

Waar, zoals in België, er een redelijke kans bestaat dat er geen tegenligger tegen aanzienlijk meer dan 120 km/h zal aankomen, is het risico om te keren natuurlijk geringer dan op een Duitse autosnelweg, waar niet zelden tegen 250 km/h en meer gereden wordt.
Een reden te meer snel naar de pechstrook uit te wijken en zich daar in veiligheid te brengen, en niet direct langs de middenberm te parkeren waar het aankomende verkeer het snelst rijdt.

We hebben het maar eenmaal meegmaakt dat een auto (met pech?) stil tegen de middenberm stond op de onbeperkte A2 (3 str.)  :o
Dat was me een bijna doodservaring genoeg. (volgens mij is er daar achteraf een serieuze kettingbotsing gebeurd)

Op bepaalde gewone Be-wegen zie ik regelmatig inhalende tegenliggers afkomen op mijn rijvak met een totale naderingssnelheid van 200 kmh hoor... ik denk dat je met jouw "snelheidsvb" de bal wat te ver slaat, maar ik weet wat je bedoelt.

Citaat
Je haalt enkel de straffen uit de Bußgeldkatalog inzake het wegverkeer aan, doch daarmee komt een spookrijder er bijna nooit onderuit. Spookrijden houdt immers onvermijdelijk "Gefährdung des Straßenverkehrs" in, en daarvoor voorziet het Strafwetboek tot 5 jaar gevangenis.
Dat is dus nog een reden meer dat iemand niet vrijwillig de Polizei gaat bellen om dat te riskeren.
Idd dat kan als de rechter zover gaat (indien de omstandigheden echt zo waren), maar zover wou ik niet gaan.

Ik gaf het alleen maar aan voor dat iemand uit vrije wil de Polizei gaat bellen, je gaat niet helemaal op mijn vragen in.
(en alles wat je in het rood aanhaalde gaat niet over mijn redenering-pechstrook)

Citaat
Desondanks zou ik alvast op een Duitse autosnelweg als spookrijder niet keren, en de Polizei verwittigen. Want als ik door te keren een ongeval veroorzaak, dan is de kans groot dat ik het niet meer zal kunnen navertellen, en indien wel, moet terechtstaan wegens "fahrlässige Totung".
Begrijp ik je goed, dus jij gaat tot 5 jaar gevangenis riskeren nadat je veilig langs de autosnelweg staat?  :-\
En wat gaat die Politie daar doen ? En wat als door die "Polizeihulpactie" dan iets ergers gebeurd ?  ;D

Als je eenderwaar keert of een ongeval veroorzaakt is er toch een kans dat je het niet meer zult kunnen navertellen, ik vind dat helemaal geen argument , alles hangt van de situatie af, men kan dat niet zo veralgemeend stellen.
Daarbij keer ik niet op de autosnelweg maar erlangs.

Ik heb dus ook nergens van keren op de Autobahn als rijbaan gesproken, maar van veilig keren zonder op de rijbaan zelf te komen (pechstrook + grasberm). Wie dat niet kan is zijn rijbewijs niet waard. Trouwens op alle snelle Landstrassen mag wel gekeerd worden op eigen verantwoordelijkheid (enkel op autosnelwegen en autowegen niet). En op smalle gewone wegen te keren kan zeker gevaarlijker zijn als de pechstrook+grasberm van een rustige autobahn, vind je niet ?
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_09.php

Blijkbaar lees je wat anders als ik bedoel, maar het kan zijn dat mijn posten niet duidelijk zijn.  ;)


Citaat van: Jozef
Ik denk het niet, Michel.
http://www.polizei.rlp.de/internet/med/0b4/0b408eb6-5399-8111-3c01-14f1654d234b,22222222-2222-2222-2222-222222222222,isDownload.pdf

Citaat
Wenn man merkt, dass man selbst zum Geisterfahrer geworden ist, sollte man sofort:
· die Warnblinkanlage und das Abblendlicht einschalten, um die entgegenkommenden Fahrzeugführer zu warnen.
Doe ik. Eens ik op de pechstrook ben zet ik mijn Abblendlicht op standlicht om niemand te verblinden.

Citaat
· So weit wie möglich an den nächstgelegenen Fahrbahnrand fahren (je nachdem was näher liegt, rechts  :o  oder links) und anhalten.
Doe ik, maar ik rij 100 % ZEKER altijd naar de pechstrook, ttz uiterst LINKS. Gezond verstand.  ;)
Waarom:
- langs de middenberm is 99,9/100 onvoldoende plaats om veilig te stoppen, de rechterkant = uiterste rijsrook aan de middenberm.
- als ik mijn portier open doe is dat op de uiterste rijstrook. Even nadenken... hoe snel kan ik daar weg...
- hoe stijgen mijn eventuele passagiers snel en veilig uit als het voertuig tegen de vangrail tegen de middenberm staat ? Het portier gaat daar niet open, als ik "So weit wie möglich" aan de rand sta = tegen de vangrail of betonwand.
- hoe overbruggen ze de 2-3 rijstroken naar de pechstrook-grasberm ?
- langs de middenberm is er kans op een veel hogere boete en zeker rijverbod.

Sta ik op de grasberm+pechstrook is het ook niet anders als bij normaal pech hebben, enkel de auto staat andersom, als bestuurder kan ik zo zelfs nog veiliger uitstijgen om me achter de vangrails te begeven.
- op de pechstrook riskeer ik een lagere boete en krijg ik mss geen rijverbod.

Citaat
· Aussteigen, wenn vorhanden Warnweste anziehen und mit Warndreieck dem ankommenden Verkehr, möglichst hinter der Leitplanke, entgegengehen.
Gaat 9/10 niet aan de middenberm. Grünstreifen is daar overigens "taboe", daar is ook 9/10 geen plaats (hoog struikgewas, dikwijls geen onderhoud, link heb ik al gegeven http://www.derwesten.de/wirtschaft/gruenstreifen-auf-der-autobahn-ist-fuer-den-verkehr-tabu-id1945389.html )

Op de pechstrook en berm erlangs is dat vééél veiliger, die grasrand wordt ook steeds onderhouden !  

Citaat
Warndreieck aufstellen, hinter der Leitplanke Schutz suchen und die Polizei anrufen (Telefon 110).
Hoezo ?, als ik op de middenberm sta (geen praatpalen).
Moest men 0,01/100 noodgedwongen daar staan gaan maar weinige pastoors de Polizei bellen, geloof me.
Als ze kilometerver geen verkeer meer zien gaan ze gewoon naar de pechstrook.
Ik vraag me trouwens af wat de polizei daar kan helpen? Gaan ze jou over de rijstroken dragen ?  :-\

Citaat
· Niemals die Fahrbahn kreuzen, da man leicht ein sich näherndes Fahrzeug übersehen kann, oder sich in dessen Geschwindigkeit verschätzt.
Hersendood zijn we nog niet, op gewone wegen moeten we dat ook (ook "kinderen")

Citaat
· Auf keinen Fall sollte man versuchen mit dem Fahrzeug zu wenden oder mit dem Rückwärtsgang die Autobahn wieder zu verlassen,
Doe ik ook niet echt  ;) , ik neem gewoon de pechstrook en rij tot ik 100% zeker ben veilig te kunnen keren, wie weet ligt ergens een pechhaven of parking en keer daar, in de richting van de pijlen vind ik alleszins sneller een praatpaal, soms is daar net plaats genoeg om te keren.

Citaat
denn das Risiko, dadurch ankommende Fahrzeuge zu gefährden, ist zu hoch.
Daar ben ik me zeker van bewust. De schok dat je een spookrijder geweest bent zal je "nuchter" gemaakt hebben.


Deze link van Oostenrijk  ;) is al iets beter, ze spreken daar niet van links of rechts stoppen:
Citaat
Was tun, wenn man selbst zum Geisterfahrer geworden ist?

Wenn man merkt, dass man selbst zum Geisterfahrer geworden ist, sollte man sofort die Warnblinkanlage und das Abblendlicht einschalten, um andere Lenker zu warnen.
Sofort das Tempo reduzieren
Man soll so weit wie möglich an den nächstgelegenen Fahrbahnrand fahren, sofort anhalten, hinter der Leitplanke Schutz suchen und auf das Eintreffen der Exekutive warten
Niemals die Fahrbahn kreuzen, da man im Stress leicht ein sich näherndes Fahrzeug übersehen kann
Auf keinen Fall versuchen mit dem Fahrzeug zu wenden oder mit dem Rückwärtsgang die Autobahn wieder zu verlassen, denn das Risiko, dadurch herankommende Fahrzeuge zu gefährden, ist viel zu hoch.

Quelle: ÖAMTC
http://www.auto-motor.at/Tipps-Tests-Autofahrer/Verkehrssicherheit/Verkehrssicherheit-Archiv/Geisterfahrer-Verhalten.html
Lijkt wel oorlog...  :D
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 januari 2012 - 17:30:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 19:32:10 »
Citaat van: Michel
Een reden te meer snel naar de pechstrook uit te wijken en zich daar in veiligheid te brengen, en niet direct langs de middenberm te parkeren waar het aankomende verkeer het snelst rijdt.

Tegen de tijd dat iemand beseft dat hij aan het spookrijden is en langsheen de middenberm parkeert, is daar in principe al geen ander verkeer meer, Michel.

Een verkeersmelding van een spookrijder eindigt immers altijd met: "Bitte fahren Sie äußerst rechts und überholen Sie nicht" (dat "äußerst rechts" zou een bestuurder wel eens als de pechstrook kunnen opvatten).

Citaat
Idd dat kan als de rechter zover gaat (indien de omstandigheden echt zo waren), maar zover wou ik niet gaan.

"Gefährdung des Straßenverkehrs" heb je hier al gauw aan je broek, hoor Michel.

In de nacht van 30 april op 1 mei is het hier een traditie dat de jonge gasten kwajongensstreken uithalen: 's morgens staat je auto ingewikkeld met WC-papier, je zitbank van het terras staat 200 meter verder, enz. Sommigen gaan daarbij wel wat te ver, en zo hebben er hier verleden jaar twee jonge gasten een Anzeige wegens "Gefährdung des Straßenverkehrs" gekregen: de ene omdat hij een plastic zak over een verkeersbord "max. 30 km/h" getrokken had, de andere omdat hij een riooldeksel verwijderd had.

Er is hier een weg met een dubbele S-bocht. Tussen beide bochten ligt een spooroverweg. Enkele weken geleden is een jonge vrouw daar geslipt en met haar auto even voorbij de overweg op de treinsporen komen vast te staan. Gelukkig mogen de treinen tussen Bad Reichenhall en Berchtesgaden slechts tegen max. 40 km/h rijden, en heeft de Polizei nog tijdig de treinsignalen op rood kunnen doen zetten. Maar de vrouw heeft wel een Anzeige aan haar been voor "gefährlicher Eingriff im Eisenbahnverkehr".

Citaat
En wat gaat die Politie daar doen ?

Twee Polizisten leggen het verkeer in de betrokken richting op de autosnelweg volledig stil, en verwittigen dan een collega die zich bij de spookrijder bevindt dat deze laatste onverwijld moet keren. Slechts als dit gebeurd is, verwittigt die Polizist zijn collega's dat ze het verkeer weer mogen vrijgeven. Alles bijeen duurt dat maar heel even.

Als je niet op eigen houtje keert, kan je tenminste inroepen dat je gedaan hebt wat de Polizei in dat geval aanbeveelt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 19:48:48 »
Citaat van: Michel
Een reden te meer snel naar de pechstrook uit te wijken en zich daar in veiligheid te brengen, en niet direct langs de middenberm te parkeren waar het aankomende verkeer het snelst rijdt.

Tegen de tijd dat iemand beseft dat hij aan het spookrijden is en langsheen de middenberm parkeert, is daar in principe al geen ander verkeer meer, Michel.
Des te gemakkelijker naar de pechstrook te rijden en daar snel veilig te keren.  :D

Citaat
Een verkeersmelding van een spookrijder eindigt immers altijd met: "Bitte fahren Sie äußerst rechts und überholen Sie nicht" (dat "äußerst rechts" zou een bestuurder wel eens als de pechstrook kunnen opvatten).
Neen Jozef (zo niet), je moet alles zeggen hé:
Citaat
Was tun wenn man die Meldung im Radio hört?
· Langsamer Fahren, so dass möglicherweise notwendig werdende Ausweichmanöver durchgeführt werden können, ohne zu Schleudern.
· Nicht überholen, sondern nur die rechte Spur nutzen. Sollte dies wegen hoher Verkehrsdichte nicht möglich sein, versetzt fahren und nicht überholen. Dies ermöglicht ein Ausweichen.
· Ausreichenden Abstand zum Vordermann halten.
· Warnblinkanlage einschalten.
· Wenn möglich Parkplatz anfahren und warten, bis über das Radio Entwarnung gegeben wird.
Ben ik gelukkig nog niet tegengekomen (ook aan het gedrag van anderen niet tegengekomen).
We rijden ook regelmatig met de radio uit of in stil-modus, rijden we op GPS dan hebben we wel TP aan dat automatisch doorgeeft.
Als we apart alleen rijden doen we wel de radio aan.

En hoeveel bestuurders weten dat van die spookrijder ?  ???  En wie gaat er op de pechstrook op een auto inrijden met kruislichten of standlicht aan en vier pinkers op ? Wat met anderen die normaal op de pechstrook staan ... soit, wie weet ben "ik" dan al lang gekeerd.

Citaat
Idd dat kan als de rechter zover gaat (indien de omstandigheden echt zo waren), maar zover wou ik niet gaan.
Citaat
"Gefährdung des Straßenverkehrs" heb je hier al gauw aan je broek, hoor Michel.
Zeker als je de Polizei belt en braafjes wacht...

Citaat
En wat gaat die Politie daar doen ?
Citaat
Twee Polizisten leggen het verkeer in de betrokken richting op de autosnelweg volledig stil, en verwittigen dan een collega die zich bij de spookrijder bevindt dat deze laatste onverwijld moet keren. Slechts als dit gebeurd is, verwittigt die Polizist zijn collega's dat ze het verkeer weer mogen vrijgeven. Alles bijeen duurt dat maar heel even.
En al die gevaarlijke circus omdat eentje "te dom" is veilig te keren op de berm+pechstrook ?
Wie betaald dat ?  ::)  Ik ga er eens op googlen of dat er ooit een Geisterfahrer de Polizei om hulp gebeld heeft (volgt)

Citaat
Als je niet op eigen houtje keert, kan je tenminste inroepen dat je gedaan hebt wat de Polizei in dat geval aanbeveelt.
Tenminste...  maar nergens wet is. Daarbij heb ik de aanbeveling gedeeltelijk opgevolgd, en hoef ik de Polizei niet lastig te vallen.

Op dat moment heeft mijn veiligheid en dat van anderen toch absolute prioriteit hoor. Ik ga daar niet staan wachten totdat er iemand of anderen op mijn geparkeerde wagen inknalt (niet iedereen heeft zijn autoradio aan, of wel aan en de juiste knopjes ingedrukt).
Citaat
§1 Grundregeln
 (1) Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht.
 (2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.
Die hoef ik je niet te citeren.  ;)

Letterlijk overtreed ik zelfs geen bijkomende wet door veilig te keren nadat ik spookgereden ben, want het staat zo niet in de StVO.

De StVO zegt dat je niet mag keren als je de goede richting genomen hebt... (wat veel meer voorkomt)

Is me trouwens al eens gebeurd op een mij niet bekende autobahnoprit toen we aan ´t discussieren waren in de auto (niet goed op de naamborden gelet), ik heb natuurlijk de volgende afrit 12 km verder genomen, mijn navigatiefrank viel al toen ik nog op de oprit zat maar daar was het al te laat. Soms liggen opritten niet altijd in de richting naar waar je de snelweg oprijdt (180° oprit). Als men dan puur op bvb Oost-West gevoel rijdt ben je mis en je zit al in de opritbocht...

Naar huidig boetegeld riskeerde ik daar al 130 €.
Citaat
Auf Autobahnen und Kraftfahrstraßen gewendet, rückwärts oder entgegen der Fahrtrichtung gefahren
in einer Ein- oder Ausfahrt  75,- EUR, 4 Punkte
auf der Nebenfahrbahn oder dem Seitenstreifen  130,- EUR, 4 Punkte
auf der durchgehenden Fahrbahn  200,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 januari 2012 - 20:32:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 20:31:23 »
Citaat van: Michel
Een reden te meer snel naar de pechstrook uit te wijken en zich daar in veiligheid te brengen, en niet direct langs de middenberm te parkeren waar het aankomende verkeer het snelst rijdt.

Tegen de tijd dat iemand beseft dat hij aan het spookrijden is en langsheen de middenberm parkeert, is daar in principe al geen ander verkeer meer, Michel.
Des te gemakkelijker naar de pechstrook te rijden en daar veilig te keren.  :D

Neen, want ze rijden allemaal "äußerst rechts", zodat je daar zo maar niet doorgeraakt om je naar de pechstrook te begeven.

Probeer je dat toch, dan wordt het gevaarlijk: de ene bestuurder denkt "ik kan nog vóór hem door", de andere denkt "ik zal achter hem moeten doorrijden", en de kans is groot dat de inschatting van één van beiden fout is.

Citaat
Citaat
"Gefährdung des Straßenverkehrs" heb je hier al gauw aan je broek, hoor Michel.
Zeker als je de Polizei belt en braafjes wacht...

Je kan natuurlijk ook braafjes thuis wachten tot de Polizei je daar komt vertellen dat er iemand je kentekenplaat genoteerd heeft terwijl je als spookrijder ook nog aan het keren was op de autosnelweg.

Citaat
Wie betaald dat ?  ::)

De spookrijder natuurlijk.

De politie is hier niet zo goedkoop als in België. De laatste keer dat we hier 2 Polizisten aan de deur gekregen hebben om ons te komen vertellen dat onze Touran niet meer verzekerd bleek te zijn, kostte ons dat 67 Euro.

Citaat
Citaat
§1 Grundregeln
 (1) Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht.
 (2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.
Die hoef ik je niet te citeren.  ;)

Dat is wat men hier "die Gummiregel" noemt: zeer rekbaar.

Citaat
Letterlijk overtreed ik zelfs geen bijkomende wet door veilig te keren nadat ik spookgereden ben, want het staat zo niet in de StVO.

De StVO zegt dat je niet mag keren als je de goede richting genomen hebt... (wat veel meer voorkomt)

Waar staat dat in de StVO, Michel?

Citaat
§18 Autobahnen und Kraftfahrstraßen
[..]
 (7) Wenden und Rückwärtsfahren sind verboten.

Er staat daar toch niet bij dat dat enkel verboden is voor wie in de toegestane richting aan het rijden was.

Citaat
Naar huidig boetegeld riskeerde ik daar al 130 €.

Plus de "Gebühren". Niets gaat hier zonder de "Gebühren" (vandaar misschien dat iedereen hier iedereen kent  ;D). Toen ik tegen 136 km/h geflitst werd waar max. 100 km/h toegestaan was, bedroegen de boete 80 Euro en de Gebühren 20 Euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 20:37:51 »
Neen, want ze rijden allemaal "äußerst rechts", zodat je daar zo maar niet doorgeraakt om je naar de pechstrook te begeven.
Allemaal  ? Oh hoe netjes dan keer ik toch gewoon op de brede rijstrook waar ik op sta, mmm 3,75  m + 0,5 m tot aan de vangrails lukt me vlot.  ;)

Neen Jozef jij moogt dat geloven, ik niet.

Citaat
Probeer je dat toch, dan wordt het gevaarlijk: de ene bestuurder denkt "ik kan nog vóór hem door", de andere denkt "ik zal achter hem moeten doorrijden", en de kans is groot dat de inschatting van één van beiden fout is.
Je bent er een stropop van aan ´t maken, ik schreef al dat bij mij veiligheid voor gaat.
Ik volg die aanbeveling van de Polizei, Jozef. "Ik" wijk uit naar de pechstrook. Staat er toch duidelijk, ´t een of ´t ander.

Citaat
Je kan natuurlijk ook braafjes thuis wachten tot de Polizei je daar komt vertellen dat er iemand je kentekenplaat genoteerd heeft terwijl je als spookrijder ook nog aan het keren was op de autosnelweg.
Dat keren is dan het allerminste neem ik er gerust bij , je krijgt er nog geen rijverbod voor.
En ik spaar me de kosten van die politiehulp.

Citaat
Wie betaald dat ?  ::)
Citaat
De spookrijder natuurlijk.
Reden te meer.

Citaat
§18 Autobahnen und Kraftfahrstraßen
[..]
 (7) Wenden und Rückwärtsfahren sind verboten.
Idd, maar dan gaat de Gummiregel bij mij voor.  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 januari 2012 - 20:53:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat een spookrijder moet doen volgens "de overheid"
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 20:43:41 »
Oh hoe netjes dan keer ik toch gewoon op de brede rijstrook waar ik op sta, mmm 3,75  m + 0,5 m tot aan de vangrails lukt me vlot.  ;)

Ach, ik wist niet dat je met een Smart rijdt.

Ik ga het in ieder geval niet proberen met een Volvo S60 en een bootaanhangwagen...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."