Auteur Topic: Man die zich laat voorttrekken op skateboard krijgt rijverbod  (gelezen 9467 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Man die zich laat voorttrekken op skateboard krijgt rijverbod
« Gepost op: dinsdag 17 januari 2012 - 20:51:04 »
Citaat van: GVA
Man die zich laat voorttrekken op skateboard krijgt rijverbod

Een jongeman uit Kapelle-op-den-Bos kreeg een boete van 330 euro en een rijverbod van tien dagen omdat hij zich op de openbare weg met zijn skateboard liet voorttrekken door zijn hond. [...]

http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid1107438/man-die-zich-laat-voorttrekken-op-skateboard-krijgt-rijverbod-2.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
Re: Man die zich laat voorttrekken op skateboard krijgt rijverbod
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 18 januari 2012 - 11:34:01 »
naast het 'humor' forum zal en nu ook een stuk 'belgenmoppen' moeten komen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 00:23:59 »

Als Nederlander zie ik het verschil tussen die twee dingen natuurlijk niet ;D
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 01:41:30 »

Als Nederlander zie ik het verschil tussen die twee dingen natuurlijk niet ;D

Formidastisch en fantabel!  ;D ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 januari 2012 - 01:43:19 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 08:59:59 »
Citaat
De wagen reed ervandoor.

Vluchtmisdrijf, dus.

Citaat
Een politiewagen kwam ter plaatse maar zette niet de achtervolging in op de wagen.

Een pleger van vluchtmisdrijf, laten ze dus gewoon ongemoeid.

Citaat
De agenten richtten zich wel tot Verbruggen. Zij wezen de man er op dat hij een overtreding had begaan en stelden een proces-verbaal op voor hinder en het in gevaar brengen van andere weggebruikers en omdat hij zich liet voorttrekken door een dier met leiband.

Ok, mag niet.  En 't kan best zijn dat dit gedrag (mede) oorzaak was van het ongeval, en/of van de ernst van diens verwondingen.  Uiteindelijk is het dan aan de rechtbank om daarover te oordelen.

Maar dat de auto die hem de pas afsneed, en daarna vluchtmisdrijf pleegde ongemoeid gelaten wordt, zit mij dwars.  Het is natuurlijk gemakkelijker om het slachtoffer een bolwassing en een boete te geven.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 11:48:11 »
Ik vind het nochtans terecht dat de skateboarder een bolwassing kreeg. Dit had echter beperkt kunnen blijven tot een waarschuwing. M.i. is het onmogelijk om je voertuig, in dit geval skateboard, onder controle te houden terwijl je wordt voortgetrokken door een hond. Honden zijn nu éénmaal onvoorspelbaar waarbij ze bijvoorbeeld plots van koers kunnen veranderen omdat ze een stuk waterwild opmerken dat ze interessant vinden. Kom er dan als fietser maar eens voorbij en je krijgt plots een behoorlijke hond met daaraan vast gemaakt een skateboarder voor je neus.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat men de auto ook op zijn plicht had moeten wijzen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 13:56:58 »
Citaat
De agenten richtten zich wel tot Verbruggen. Zij wezen de man er op dat hij een overtreding had begaan en stelden een proces-verbaal op voor hinder en het in gevaar brengen van andere weggebruikers en omdat hij zich liet voorttrekken door een dier met leiband.

Ok, mag niet.  
ik vind dat nergens in de wegcode
er staat nergens dat een voertuig niet gesleept mag worden door een hond

of wel?
better a bad day at sea

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 19 januari 2012 - 14:11:39 »
er staat nergens dat een voertuig niet gesleept mag worden door een hond
of wel?

Jawel, dat staat er wel degelijk.  Weze het dan via een ommetje.   ;)

Ik kan van hieruit natuurlijk niet weten hoe snel hij zich voortbewoog.  Maar als hij dat sneller dan stapvoets deed, dan had hij dezelfde rechten en plichten als een fietser:

Artikel 7bis. Regels van toepassing voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen

De gebruikers van voortbewegingstoestellen volgen de regels van toepassing voor de voetgangers wanneer zij niet sneller dan stapvoets rijden en de regels van toepassing voor de fietsers wanneer zij sneller dan stapvoets rijden.

De regels die de andere weggebruikers moeten naleven ten opzichte van respectievelijk voetgangers en fietsers, gelden eveneens ten opzichte van gebruikers van voortbewegingstoestellen.

En voor fietsers geldt nu éénmaal:

Artikel 43. Fietsers en bromfietsers

43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :

1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

Indien hij dus sneller reed dan stapvoets, dan mocht hij die hond niet aan het leizeel houden.  En er zich zeker niet door laten voorttrekken.  In de laatste paragraaf van het artikel, stond de verklaring trouwens ook al:

Citaat
Wetgeving

Volgens de verkeerswetgeving valt een skateboarder onder de wetgeving van fietsers als hij zich sneller voortbeweegt dan een voetganger. In dat geval mag je niet voortgetrokken worden door een dier een de leiband.

Wat nu als hij zich niet sneller dan stapvoets bewoog?

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

Door zich te laten voorttrekken, kàn de man wel degelijk een gevaar veroorzaken voor anderen.  Immers, die hond kan altijd onverwachte dingen uithalen.  Wanneer die hond onverwachts aan de overkant een prooi ziet, of een reu die een loopse teef ziet, kan ongetwijfeld die skateboarder makkelijk mee (omver) sleuren.  Het mag nog zo'n lieve loebas zijn. Als baasje zich onverantwoord gedraagt, kan 't altijd mis gaan.

Op basis van hogervermeld artikel kan bvb ook pakweg een slimme fietser die zich ipv te laten voorttrekken, zich laat voortduwen door een bromfietser nog wel degelijk vervolgd worden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 januari 2012 - 17:45:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 20 januari 2012 - 05:59:52 »
Waar past een koets of paard en kar of ... in dit verhaal?
Dat wordt toch ook voortgetrokken door een dier.
Vroeger liet de melkboer zelfs zijn kar door een hond voorttrekken.
Sledehonden (Husky's), rendieren, ...

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 20 januari 2012 - 08:03:36 »
Iedereen die trekdieren, lastdieren, rijdieren of vee geleidt of bewaakt, is bestuurder.

Artikel 8. De bestuurders

8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.

Dit geldt ook voor de trek-, last- of rijdieren en het vee, afzonderlijk of in kudde.

8.2. De vereiste minimumleeftijd is vastgesteld op : 

4° 16 jaar voor de bestuurders van bespannen voertuigen.

5° 14 jaar voor de bestuurders van niet ingespannen trekdieren, van last- of rijdieren of van vee.

Die leeftijd wordt echter teruggebracht op 12 jaar voor de bestuurders van rijdieren, op voorwaarde dat zij begeleid worden door een ruiter die ten minste 21 jaar oud is.

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

8.5. De bestuurder mag het voertuig dat hij bestuurt of de dieren die hij geleidt of bewaakt niet verlaten zonder de nodige voorzorgen te hebben genomen om enig ongeval of enig misbruik door derden te voorkomen.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 januari 2012 - 08:10:29 door bert.covens »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 20 januari 2012 - 08:42:57 »
Waar past een koets of paard en kar of ... in dit verhaal?
Dat wordt toch ook voortgetrokken door een dier.
Vroeger liet de melkboer zelfs zijn kar door een hond voorttrekken.
Sledehonden (Husky's), rendieren, ...
daar dacht ik ook aan
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 20 januari 2012 - 21:38:46 »
Iedereen die trekdieren, lastdieren, rijdieren of vee geleidt of bewaakt, is bestuurder.

Juist.

De boer die met zijn koe te voet op stap is, hoeft dan ook niet te stoppen voor een rood verkeerslicht.

Artikel 61 houdt immers enkel het verbod in om de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het rode verkeerslicht zelf voorbij te rijden.

En vermits deze boer een bestuurder is, gelden voor hem uiteraard de voetgangerslichten niet. Of kan men misschien tegelijkertijd bestuurder en voetganger zijn?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 januari 2012 - 21:40:23 door jozef »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012 - 05:01:44 »
Was die hond dan, op het moment dat hij die skateboard trok, ook geen trekdier?
Ik hoor het al afkomen, het woordje leiband.
Wat is het verschil tussen een leiband van een hond en een touw rond de nek van een koe of paard?
M.a.w., was die hond een koe of een paard geweest was er geen probleem... als er geen flitspaal staat. ;D

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012 - 09:25:37 »
Was die hond dan, op het moment dat hij die skateboard trok, ook geen trekdier?

Dat speelt hier nu 's geen enkele rol.

Ik hoor het al afkomen, het woordje leiband.

Maakt allemaal niet uit.

Wat is het verschil tussen een leiband van een hond en een touw rond de nek van een koe of paard?
M.a.w., was die hond een koe of een paard geweest was er geen probleem... als er geen flitspaal staat. ;D

Nope.  Dat skateboard blijft een voortbewegingstoestel.  En je blijft verplicht dezelfde regels te volgen als een fietser (indien je dat sneller dan stapvoets doet).:

Artikel 43. Fietsers en bromfietsers

3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

Of dat nu om een gezelschapsdier of een trekdier gaat, speelt hierbij geen enkele rol.  De wettekst maakt daar geen onderscheid in.  Je mag je niet laten voorttrekken.  En je mag geen enkel dier aan het leizeel houden.  Ook geen paard, koe, ezel, pony,.....  

En als die skateboarder zich niet sneller dan stapvoets bewoog, diende hij zich te houden aan dezelfde regels als een voetganger.  Dan zou men hem eventueel nog altijd kunnen verbaliseren op grond van artikel 7.  Al is dat dan wel ietsjes minder objectief te beoordelen.

Jawel, dan was er nog steeds een probleem, dus.  Mét of zonder flitspaal.

Tenzij die man het geen probleem vindt om een boete te betalen.  Of bij een ongeval er zélf geheel of gedeeltelijk mee voor dreigt op te draaien.  ;D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 januari 2012 - 09:42:18 door bert.covens »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012 - 18:32:29 »

bij deze wordt het gebruik van een skatebord dus verboden op de openbare weg, wegens geen stuur, pedalen of voetsteunen

je zou toch al langer moeten weten dat ze in belgie wetten maken zonder na te denken
better a bad day at sea