Auteur Topic: Medische keuring chauffeurs  (gelezen 3796 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Medische keuring chauffeurs
« Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 08:42:44 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120115_099

Citaat
Wathelet wil automobilisten elke tien jaar medisch screenen

Melchior Wathelet (CDH), staatssecretaris voor Mobiliteit, laat onderzoeken of chauffeurs geen medische testen kunnen ondergaan als ze binnenkort hun rijbewijs moeten vernieuwen...

Tiens, heeft die hier aan het meelezen geweest. Het is alleszins één van de dingen die ik hier al 5 jaar neerschrijf.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Medische keuring chauffeurs
« Reactie #1 Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 10:12:55 »
rest wel de vraag hoe ver zo een keuring moet gaan.

Wil je iedereen die een beetje trager wordt, of ergens een kwaal heeft uit het verkeer halen ?  Er zullen iig minder files zijn, maar wat met de mobiliteit ?  Straks moet je wél tot je 67ste (of nog ouder) werken, maar mag je niét meer met je auto naar het werk...

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 10:56:24 »
Er moet natuurlijk een soort van minimum voorzien te worden. We hebben dit al voor de beroepschauffeurs, in de luchtvaart, ..., men moet bij het bepalen van die normen dus niet van 0 beginnen. Men kan het echter ook preventief bekijken. Bij bepaalde ziektes gaan bepaalde vermogens achteruit, helaas dikwijls zo traag dat men het zelf te laat merkt. Daar kan een medische controle dikwijls een oplossing bieden.
Zo leerde ik onlangs dat mijn moeder de laatste maanden met veel te weinig zicht had rondgereden te wijten aan staar. Nu na haar operatie ziet ze pas het verschil wat ze zelf omschrijft als gigantisch. Blijkbaar had ze het zicht van een sombere mistige dag en kon ze nauwelijks 100 m ver kijken. Bij een medische controle was dit opgemerkt en had ze sneller de noodzakelijke ingreep kunnen ondergaan.
Ik denk bijvoorbeeld ook aan het grote aantal diabeten in Vlaanderen die dit zelf niet weten. Hier kan ook een rist aan kwalen vasthangen die de rijvaardigheid beïnvloeden. Het is beter dit snel vast te stellen in een medische diagnose, waardoor men maatregelen kan treffen.
Als dit op een bepaald moment betekent dat je niet meer rijvaardig bent, dan moet men naar alternatieven kijken, maar autorijden hoort er dan inderdaad niet meer bij. Kortingskaarten voor het openbaar vervoer is dan een optie, ook een korting bij de taxi helpt dan. Het is echter een utopie om te stellen dat iedereen tot aan zijn graf met de auto kan rijden, welke zijn medische toestand ook is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 11:23:59 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120115_099

Citaat
Wathelet wil automobilisten elke tien jaar medisch screenen

Melchior Wathelet (CDH), staatssecretaris voor Mobiliteit, laat onderzoeken of chauffeurs geen medische testen kunnen ondergaan als ze binnenkort hun rijbewijs moeten vernieuwen...

Tiens, heeft die hier aan het meelezen geweest. Het is alleszins één van de dingen die ik hier al 5 jaar neerschrijf.
Goed idee, hopelijk zien we binnenkort een vervolg (zeker qua oogtesten).

Ik heb zelf het verschil ondervonden wat de gepaste bril uitmaakt bij het autorijden, vooral ´s nachts en bij slecht weer (reflecties).

Veel senioren beseffen zelf niet dat ze een bril nodig hebben, het zicht verslechterd zo langzaam dat men het niet merkt.
Maar naderhand is men eens zo blij veiliger te kunnen autorijden.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 11:46:35 »
Opletten dat er geen geldklopperij achter schuil gaat.  Ik ben er zeker voor gewonnen indien deze controle via de huisarts zou mogen tijdens een jaarlijkse gezondheidscontrole of via de gewone oogarts.

Anderzijds (en Michel zal ons hierover eventueel meer kunnen vertellen) denk ik niet dat de vele weekend-doden "gezondheidsproblemen" hebben.

Het past mijn inziens dan ook best in het verhaal van en dit ......en dat.....en.... dan louter snelheid en gezondheid.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 15:56:50 »
Opletten dat er geen geldklopperij achter schuil gaat.  Ik ben er zeker voor gewonnen indien deze controle via de huisarts zou mogen tijdens een jaarlijkse gezondheidscontrole of via de gewone oogarts.

Oogarts is voldoende, een snelle check duurt niet zolang. Is er een probleem des te beter voor de bestuurder en andere weggebruikers.
Al is het maar blikschade bij het parkeren dat vermeden wordt.

Was 6 j geleden voorgesteld dat gratis te laten doen (volledig terugbetaald door RIZIV), indien een probleem, toch het normaal remgeld:
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF14022006_060

BRUSSEL - De overheid moet werk maken van een gratis oogtest voor oudere bestuurders. Dat zegt SP.A-politicus Flor Koninckx in een reactie op een Europese studie waaruit blijkt dat één op de acht bestuurders in te slecht ziet om achter het stuur te kruipen. Koninckx verklaarde dat op Actua-TV.

08/02/06 Een op de acht autobestuurders ziet te slecht

Citaat
Anderzijds (en Michel zal ons hierover eventueel meer kunnen vertellen) denk ik niet dat de vele weekend-doden "gezondheidsproblemen" hebben.
Men mag het zeker niet onderschatten als 1 op 8 bestuurders slecht ziet bij het rijden. Ook al passen menige hun snelheid aan, de fouten gebeuren vooral door voorrangsnegaties. "Vanuit het oog" vertrekken nu eenmaal alle handelingen aan het stuur.

Citaat
In Nederland en Italië bestaan zo'n tests al, maar daar gelden ze alleen voor oudere chauffeurs.  Wathelet weet nog niet precies wie bij ons de tests zal moeten ondergaan. 'Ik heb de vraag gesteld om iedereen die testen te laten doen.' Maar het idee van Wathelet zit nog in een onderzoeksfase, klinkt het.
Om een vergelijkingsvb te geven, NL heeft wel zo´n oogcontrole ingevoerd voor oudere bestuurders, en hun doden door spookrijders op autosnelwegen zijn van bijna 5 naar gemiddeld 2/jaar afgenomen en wslk nu nog 1 per jaar (cijfers zijn maar tot 2003). Ik zeg niet dat het dé reden is, maar mss 1 vd redenen. Andere ongevaloorzaken zijn er immers ook, maar weer een streepje waarom NL veel minder verkeersdoden heeft.
Citaat
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Spookrijden.pdf
SWOV-Factsheet 1 © SWOV, Leidschendam, augustus 2009
Overname is uitsluitend toegestaan met bronvermelding

Spookrijongevallen zijn wel vrij ernstig van aard: van de verkeersongevallen met dodelijke afloop op autosnelwegen tussen 1991 en 1997 was 2,6% een spookrijongeval.
In die periode vielen er op autosnelwegen bijna vijf doden per jaar als gevolg van spookrijden, wat neerkomt op ongeveer 3,7% van alle verkeersdoden op autosnelwegen.

Na 1997 lijkt het aantal spookrijongevallen af te nemen. Uit de VOR-bestanden blijkt dat er in de periode 1998 tot en met 2003 gemiddeld zeven letselongevallen per jaar als gevolg van spookrijden hebben plaatsgevonden. In dezelfde periode was ongeveer 1,5% van alle verkeersongevallen op autosnelwegen met dodelijke afloop een spookrijongeval. In die periode vielen er gemiddeld twee doden per jaar als gevolg van een spookrijongeval, wat gelijk is aan 1,9% van het totaal aantal verkeersdoden.

In 2004 is de VOR overgegaan in BRON (Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland) en hierin wordt niet meer aangegeven of een ongeval het gevolg is geweest van spookrijden. Het is daardoor onmogelijk om voor jaren vanaf 2004 het aantal spookrijongevallen en bijbehorende slachtoffers te bepalen.

Be heeft bijna 5 doden (gemiddeld 4,7 doden, en 12 zwaargewonden/jaar) door spookrijders per jaar (cijfers ´98- ´08), ondanks xx% minder verkeer op snelwegen als NL.

Citaat
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/verkeersveiligheid/veiligheid/spookrijders/
Spookrijders

Op de autosnelweg verwacht u helemaal niet dat u een andere weggebruiker zal tegenkomen die in de tegengestelde richting rijdt op de linkerrijstrook. De bruuske en irrationele aard van deze 'verschijning', die in de eerste plaats doet denken aan een hallucinatie, verklaart misschien waarom we de term 'spookrijder' gebruiken. In andere landen, zoals Frankrijk of Zwitserland, spreekt men eenvoudigweg van 'iemand die in de verkeerde richting rijdt'.

De federale politie telt elk jaar gemiddeld 350 tot 400 spookrijders op onze autosnelwegen. Van 1998 tot 2008 werden 157 ongevallen geteld die veroorzaakt werden door een spookrijder. De balans van deze aanrijdingen is 52 doden (ofwel 3 % van het aantal doden op de autosnelwegen) en 123 zwaargewonden.

Gelukkig veroorzaakt niet elke spookrijder een ongeval. Maar wanneer dit wel het geval is, zijn de gevolgen meestal dramatisch. Het gaat doorgaans om frontale aanrijdingen met hoge snelheden, waarbij de inzittenden van de voertuigen weinig kans maken.
Achter een ´spookrijder-evolutie´ voor Be moet ik nog zoeken, totntoe niets gevonden, als zelfs NL het niet meer opvolgt zie ik maar weinig hoop meer te vinden.
Gevonden! Be had van 1991-97: 50/7 = 7,1 verkeersdoden door snelwegspookrijders. (vanaf 98-´08 kenden we al 52/11 = 4,73 )

Citaat
- BE gaat dus van 7,1 naar 4,7 snelwegdoden door spookrijders/jaar (evolutiecijfers 1991 tem 2008)
- NL gaat van bijna 5 naar 2 snelwegdoden door spookrijders/jaar (evolutiecijfers 1991 tem 2003)
Natuurlijk kan onduidelijke opritinfra er ook deeloorzaak van zijn.

Citaat
Tabel 1 : Letselongevallen met spookrijders op autosnelwegen (evolutie 1991-2001)  
Jaar Letselongevallen Doden

1991  29  15
1992  18   2
1993  24   5
1994  16  13
1995  10   5
1996  15   3
1997  21   7
tot 7 jaar = 50

1998 22 14
1999 23 6
2000 11 2
2001 15 6
2002 9 1

Totaal 204 78
Bron : NIS Verwerking : BIVV.
http://www.senate.be/www/?MIval=/consulteren/publicatie2&BLOKNR=236&COLL=B&LEG=3&NR=70&SUF=&VOLGNR=&LANG=nl

Citaat
Het past mijn inziens dan ook best in het verhaal van en dit ......en dat.....en.... dan louter snelheid en gezondheid.
Alle beetjes helpen, al is het maar 15 % minder ongevalrisico*.
Dit is interessant om meer te weten*:
Citaat
http://www.autorij-instructie.nl/?p=2075
Verkeersveiligheid en goede Ogen
« Laatst bewerkt op: maandag 16 januari 2012 - 17:04:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 18:34:18 »
Vandaag rond Leuven op de 314, plots moemoe voor ons tegen 80, dan 70 maar gelukkig met de pinker op om de afrit te nemen, eerst nog ff vertragen tot 60 voor ze naar rechts ging, niet plezant, wij waren met een XF, 38 ton, vertrekt maar terug.

Nee zo'n mensen mogen er echt uitgefilterd worden en liefst niet via de huisarts.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 17 januari 2012 - 00:33:28 »
Je zou ook wat verder kunnen kijken met deze medische keuring. Ik pleit al langer dat het voorschrijven van zware medicijnen zou geregistreerd moeten worden. Het is perfect mogelijk, rekening houdend met de privacy, om hier een geldigheid van het rijbewijs aan de koppelen. Indien een medicijn wordt voorgeschreven dat een grote negatieve invloed heeft op het rijgedrag wordt is nu al geweten voor wie dit bestemd is. Het koppelen van enkele bestaande databanken en het zou een makkie moeten zijn om een rijbewijs hieraan te koppelen.
Het systeem is natuurlijk niet perfect. Mensen kunnen medicijnen die ze hebben liggen of op illegale wijze hebben verkregen nog altijd gebruiken en buitenlandse chauffeurs ontsnappen ook. Je zou er echter een groot aantal chauffeurs die nu zo stoned als een hark achter hun stuur kruipen mee wegfilteren. Voor de chauffeurs die je niet kan checken val je vanzelfsprekend terug op de bestaande wetgeving. Een controle op drugs is zondermeer noodzakelijk, ik vrees echter dat een veelvoud aan chauffeurs medicijnen slikt met een zo mogelijk groter effect dan de illegale drugs.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 17 januari 2012 - 00:41:56 »
Terwijl men het beste medicijn vergeet : water, blijf je wakker en allert van.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 19:39:54 »
Je zou ook wat verder kunnen kijken met deze medische keuring. Ik pleit al langer dat het voorschrijven van zware medicijnen zou geregistreerd moeten worden. Het is perfect mogelijk, rekening houdend met de privacy, om hier een geldigheid van het rijbewijs aan de koppelen.
Databanken koppelen : bij bepaalde diagnoses wordt het rijbewijs automatisch ongeldig , tijdelijk, definitief of tot positief herstelonderzoek
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder